وبلاگ مشرق

یک هشدار امنیتی از قم/ پشت پرده "مقصّرتراشی از مجلس در مشکلات کشور"

کورس سیاه‌نمایی چپ‌ها از شرایط ایران که شرکت‌کنندگانی از دولت نیز در آن هستند؛ چگونه می‌خواهد ضمن دمیدن بر دامنه مشکلات، مردم را به احساس زیست جهنّمی کشانده و موجب "تکرار آبان" شود!؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

"دولت در راستای اهداف حرکت می‌کند"

پشت پرده "مقصّرتراشی از مجلس در مشکلات کشور"

حسین موسوی تبریزی، از فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است: هرکس که ما را می‌شناسد و در خیابان می‌بیند شروع می‌کند از مشکلات خود می‌گوید و ما هم فقط از شنیدن مشکلات مردم شرمنده می‌شویم. لذا دوستانه و برادرانه از دولتی‌ها و مجلسی‌ها می‌خواهیم که با کنار گذاشتن اختلافات درصدد حل مشکلات مردم برآیند.

او می‌افزاید:

"البته دولت در راستای اهداف از پیش‌تعیین‌شده حرکت می‌کند اما اینگونه عملکرد مجلس با شعارهای تند جز اینکه معاش مردم را تحت تاثیر قرار دهند؛ به نحوی که ناراحتی و مشکلات مردم و تحریم‌ها بیشتر شود و از آن طرف تدین مردم به اسلام و اعتقادشان به انقلاب کمتر شود، ثمره دیگری نخواهد داشت. واقعا امروز مسئولیت بسیار بزرگی به عهده نمایندگان مجلس است و باید کاری کنند که این فقر و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد حل و فصل شود. "[1]

*در اشاره به این اظهارات موسوی تبریزی بیان چند نکته ضروریست:

یکم_ اصلاح‌طلبان ستادی در هنگام مواجهه با شکوه‌ها و گلایه‌های مردم ضمن شرمنده شدن باید در وهله اول عذرخواهی کنند که چرا چنین دولت ناکارآمدی را در دامن رأی مردم گذاشتند. نه اینکه خطاب به دولت و مجلس بیانیه بخوانند!

چه اینکه اگر این افراد فهم درستی از سیاست می‌داشتند و یک گزینه کارآمد، دارای همت جهادی و معتقد به نظارت بر قیمت‌ها را به مردم پیشنهاد کرده بودند؛ امروز یقینا شاهد برخی مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها نبودیم.

دوم_ این نکته بایستی مد نظر اهالی سیاست و مردم باشد که چپ‌های ستادی در پشت ماسک همراهی با مردم و شرمندگی از بابت مشکلات اما هنوز هم اصرار دارند که دولت در راستای اهداف از پیش‌تعیین شده حرکت می‌کند و حاضر نیستند از گُل نازکتر به آقای روحانی بگویند!

سوم_‌ مقصر نشان دادن مجلس شورای اسلامی در مشکلات فعلی و گرانی‌ها یک خدعه و یک ناجوانمردی سیاسی است.

مجلس غیر از وضع یارانه برای برخی قشرهای جامعه، تلاش برای کاهش قیمت مسکن با طرح معقول اخذ مالیات از خانه‌های خالی و تأکید ریاست مجلس بر لزوم نظارت بر قیمت‌ها و بر بازار بورس دیگر چه کاری می‌تواند انجام دهد!؟

آقای موسوی تبریزی این حقیقت را می‌داند که مجلس جز نظارت و تقنین کار دیگری نمی‌تواند، بکند و بیش از 95 درصد از اجرائیات و بودجه کشور در اختیار دولت است یا خود را به تجاهل زده است!؟

البته پر واضح آنکه خدعه "مقصّر نشان دادن مجلس در شرایط امروز کشور" برای فرار چپ‌های ستادی از افتضاحات به بار آمده و تأثیرگذاری بر انتخابات 1400 در جهت انزوای مدیریت جهادی صورت می‌گیرد.

***

حضور برخی عناصر دولت در یک مسابقه وحشتناک

کورس سیاه‌نمایی چپ‌ها چگونه موجب "تکرار آبان" می‌شود!؟

مقصود فراستخواه از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب در یک مصاحبه تفصیلی با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی، ضمن ارائه یک تصویر به شدت سیاه‌نمایانه از اوضاع کشور و مردم، اظهار کرده است:

"امروز جامعه ایران با امیدهای لرزان و بیم‌های بزرگ مواجه شده است. امیدهای مردم ایران حالت پرنوسان و لرزانی پیدا کرده و بسیاری از مردم نمی‌دانند در آینده چه خواهد شد. این در حالی است که بیم‌های مردم روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود. از سوی دیگر جامعه ایران با بهنگامی یا نابهنگامی تغییرات مواجه است و این دغدغه را دارد که آیا تغییرات به‌موقع و کنترل شده صورت خواهد گرفت یا تغییرات به شکل سراسیمه خواهد بود. "

او در این اظهارات همچنین می‌گوید: مردم بسیار اعتراض دارند ولی عقل‌شان می‌گوید به خاطر ایران و آینده فرزندان‌شان با احتیاط عمل کنند. باید قدر این مردم را دانست و سیاست‌های به‌هنگام و مؤثر برای اصلاحات ساختاری داشت. اگر تحمل مردم از این آستانه عبور کنند بدون‌اینکه حتی خودشان بخواهند کار از دست‌شان خارج می‌شود. قرار نیست مردم به صورت آگاهانه به دنبال تغییرات رادیکال باشند. بنده معتقدم در شرایط کنونی تغییرات رادیکال برای جامعه خطرناک است. امروز جامعه در یک وضعیت حساس قرار گرفته است. مردم نیز مشکلات را مشاهده می‌کنند اما این احتمال وجود دارد که نتوانند این مشکلات را تحمل کنند. [2]

*ادعای فراستخواه مبنی بر تحمل نشدن مشکلات عادی کشور از جانب مردم در حالتی درست فهمیده می‌شود که اثر سیاه‌نمایی‌های او و امثال او را نیز در ذهن مردم ببینیم.

پر واضح است که اگر جماعتی از بام تا شام مشغول "عملیات روانی" روی ذهن مردم باشند و ضمن سیاه‌نمایی از تمام قیام و قعود کشور حتی به یک نکته مثبت نیز اشاره نکنند؛ آنگاه مردم حتی اگر در بهشت هم زندگی کنند دچار زیست جهنمی خواهند شد!

کما اینکه در جریان سیاه‌نمایی مسبوق به سابقه همین آدم‌ها در چند سال قبل و زمانی که پراید 30 میلیون قیمت داشت، ‌ دلار 10 هزار تومان بود و گوشت مرغ نیز کمتر از 11 هزار تومان بود؛ شاهد بودیم که نارضایتی عده‌ای به دلیل رسوخ فضای سیاه ذهنی، چگونه به رخدادهای شومی مثل دیماه 96 و آبان 98 منجر شد.

مردم حتما باید بدانند که این افراد و هم‌کاسه‌های آنها حتی در زمان دلار 10 هزار تومانی هم ابراز گرسنگی می‌کردند. [3]

پیش از فراستخواه، "علی ربیعی" سخنگوی اصلاح‌طلب دولت نیز در اظهاراتی اقدام به سیاه‌نمایی گسترده از فضای کشور کرده و حتی از این گفته بود که امید مردم کمرنگ شده است! [4]

***

یک هشدار امنیتی از قم

آیت‌ا... سیدهاشم حسینی بوشهری، دبیر شورایعالی حوزه‌های علمیه در مصاحبه با خبرگزاری رسا، ضمن انتقاد شدید از دولت برای عدم توجه به دغدغه‌های مراجع و علما نسبت به مسئله گرانی، تأکید کرده است:

"عوامل عدم توجه برخی مسؤولان و ترتیب اثر ندادن به تذکرات دلسوزانه مراجع تقلید نسبت به وضعیت معیشت مردم باید مورد بررسی قرار گیرد. "

او همچنین می‌گوید: همه گرانی ها، عرضه نکردن کالاها، گران فروشی ها،  کمیاب شدن اجناس و قیمت های سرسام آور را نمی توان پای تحریم نوشت، زیرا بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، مسائلی همچون سوء مدیریت، احتکارها، دلال بازی ها و عدم نظارت نیز سهم عمده ای در بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم دارد. [5]

*لزوم بررسی این مسئله که چرا کسانی در ستاد دولت آقای روحانی به راهکارهای واضح اقتصادی و روش‌های حل گرانی و مشکلات تن نمی‌دهند!؟ رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی است.

مطالبه‌ای که از کارشناسان گرفته تا مراجع تقلید و قاطبه مردم به آن اشاره می‌کنند اما شاهدیم که نه تنها از درون دولت هیچ واکنشی نسبت به این مسئله بروز نمیابد بلکه آقایان همچنان و البته صریحا تأکید دارند که مخالف "قیمت‌گذاری" هستند! [6]

این بی‌توجهی دولت در کنار رفتارهایی مثل تشکیل جلسه در مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت با موضوع لزوم به خیابان کشیدن جمعیت مردم علیه نظام [7] تردیدها و تأملات فراوانی را برانگیخته است.

برخی تحلیلگران از این می‌گویند که عده‌ای در ستاد دولت با سیاه‌نمایی از وضع موجود و با دمیدن بر دامنه گرانی‌ها به دنبال ایجاد فتنه اقتصادی هستند.

پیش از این، آیت‌ا... مکارم شیرازی هم در اشاره به گرانی‌ها با اخذ یک موضع تند علیه دولت آقای روحانی گفته بود: چرا کالاهای اساسی با ارز دولتی وارد می شود اما بر اساس ارز آزاد به فروش می رسد؟ چرا کنترلی در این زمینه از سوی دولت صورت نمی‌گیرد؟ این چه قدرتی است که می‌تواند در مقابل قانون بایستد؟

این مرجع تقلید افزوده بود: برخی کسبه اجناس خود را با نرخ دلار بالا می برند، اما نرخ ارز که پایین آمد، جنس خود را ارزان نمی کنند؛ تا زمانی که جلوی این افراد گرفته نشود اوضاع تغییری نخواهد کرد. [8]

در این رابطه اشاره به بیانات چندی قبل مقام معظم رهبری نیز ضروریست که در بحث گرانی‌ها تأکید کرده بودند:

"در زمینه مشکلات اقتصادی برخی مسائل فوری هستند مثل مهار قیمت‌ها و ثبات بازار که کارشناسان معتقدند این کار امکان‌پذیر است. افزایش قیمت ارز دلایل امنیتی و سیاسی دارد. کسانی هستند که به آن دامن می‌زنند. مسئله نقدینگی برای کشور خطر بزرگی است که قابل هدایت است. "[9]

لازم به اشاره است که یکی از بازوان مهم نظام اسلامی در رفع جراحت گرانی قوه قضائیه است که در هنگام بی‌عملی دولت می‌تواند با رسالت مدعی‌العمومی وارد مقوله گرانی شده و بصورت علی‌الرأس بر بازار نظارت کند.

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/303068

2_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/303060

3_ mshrgh.ir/1130569

4_ mshrgh.ir/1152104

5_ rasanews.ir/002oGy

6_ mshrgh.ir/1148519

7_ mshrgh.ir/836280

8_ mshrgh.ir/1152104

9_ khabaronline.ir/news/1416380

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان