ماهان شبکه ایرانیان

عادت چرت‌زدن با اختلالات خواب ارتباط دارد

علت چرت زدن سالمندان در طول روز، خواب ناآرام و پریشان شبانه است. بنابراین چرت روزانه ممکن است بیانگر نیاز به خواب باشد.

عادت چرت‌زدن با اختلالات خواب ارتباط دارد

تحریریه پزشک امروز

 

 سالمندانی که بیماری یا دردی در بدن خود احساس می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که خواب از دست رفته شبانه را با خواب نیمروز جبران نمایند. بنابر یک تحقیق انجام شده در ایالات متحده آمریکا افراد مسنی که دچار مشکلات خواب، درد، دیابت و یا مشکلات تنفسی هستند، در طول روز بیشتر چرت می‌زنند. گروهی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در تنسی، 235 نفر را با سن متوسط 1/80 سال به مدت حدود 8/6 شب تحت نظر قرار دادند. آنها به مچ دست شرکت‌کنندگان حسگری وصل کردند تا اطلاعات مربوط به الگوهای خواب و ریتم 24 ساعته فعالیت‌های بیمار را یادداشت کنند. همچنین، داوطلبان شرکت در این آزمایش زمان‌های خواب خود را یادداشت کردند.
نتایج نشان داد که حداقل 7/75 درصد شرکت‌کنندگان حداقل پنج دقیقه چرت زدن را در یادداشت‌های خود ثبت کرده بودند. بیشترین میزان چرت زدن در افرادی مشاهده شد که خواب شبانه آنها بریده بریده بوده یا دچار اختلالات تنفسی، دیابت و یا درد بوده اند. چرت زدن در افراد دیابتی 43 درصد طولانی‌تر بود، در حالی که چرت در افرادی که دردی در بدن داشته‌اند 5/27 درصد کوتاه‌تر بوده است. هر ساعت خواب شبانه طولانی‌تر باعث 1/4 درصد خواب طولانی‌تر در شب بعد و هر ساعت خواب روز باعث 2/10 درصد خواب کمتر در شب شده است.
سوزان گلدمن، نویسنده این مطالعه گفت: تحقیق ما هم از نظر کلینیکی و هم از لحاظ تحقیقات آینده حائز اهمیت است. این مطالعه به نکاتی اشاره دارد که اهمیت بررسی خواب شبانه و چرت نیمروز سالمندان را به مراقبین سلامت آنها یادآور می‌شود. بنابر نتایج تحقیق ما، علت چرت زدن سالمندان در طول روز، خواب ناآرام و پریشان شبانه است. بنابراین چرت روزانه ممکن است بیانگر نیاز به خواب باشد.
کمبود خواب ممکن است باعث مشکلاتی از قبیل افسردگی خلقی، مشکلات توجه، تمرکز و حافظه، خواب آلودگی بیش از حد روزانه، زمین خوردن‌های مکرر در طول شب و افزایش استفاده از داروهای خواب‌آور شود.
این تحقیق همچنین ارتباط کمبود خواب را با افزایش بیماری‌های جدی از قبیل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی نشان داد.
  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان