مدارس در موفقیت دانشگاهی مؤثرند؟

نقش ژن در موفقیت تحصیلی

آیا افرادی که در مدارس خصوصی تحصیل کرده‌اند، شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه دارند؟ مدارس خصوصی افرادی با نمرات بالا را جذب می‌کنند، یعنی گزینش است که تفاوت ایجاد می‌کند، اگر همان افرادی که در این مدارس تحصیل می‌کنند در مدارس دیگر قرار می‌گرفتند، باز هم همان میزان موفق بودند.

موفقیت تحصیلی
فرادید؛ یک دانشمند ادعا کرد: فرستادن دانش‌آموزان به مدارس خصوصی هدر دادن وقت است؛ زیرا نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد موفقیت آکادمیک در ژن افراد وجود دارد؛ به این معنی که دانش‌آموزان حتی در مدارس غیرخصوصی هم می‌توانند به اندازه مدارس خصوصی موفق باشند.

فرادید به نقل از تلگراف نوشت، رابرت پلومین، استاد ژنتیک رفتاری از کینکز کالج لندن و تیم او دهه‌ها وقت صرف کردند تا بفهمند موفقیت در تحصیلات تا چه اندازه مربوط به طبیعت و تا چه حد مربوط به پرورش است.


او نتیجه‌گیری کرد: 50 درصد از موفقیت آکادمیک مربوط به ژن افراد است؛ اما هنوز نیاز است تحقیقات بیشتری انجام شود تا عواملی که 50 درصد بعدی را تشکیل می‌دهد، مشخص شوند.

آنچه که آن‌ها با اطمینان از آن سخن می گویند این است که مدرسه یا نوع پرورش هیچ ارتباطی به موفقیت تحصیلی ندارد.

مطالعات نشان داد: دوقلو‌های پرورشگاهی با الگوی ژنتیکی یکسان که در مدارس متفاوت تحصیل کرده و توسط والدین متفاوت پرورش یافته بودند، به یک اندازه در تحصیلات آکادمیک موفق بودند.

پروفسور پلومین توضیح داد: مدارس خصوصی مانند «ایتن» در انگلستان که سالانه بیش از 40000 پوند هزینه تحصیل از افراد دریافت می‌کند و 19 نخست‌وزیر بریتانیا از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ افرادی با نمرات بالا را جذب می‌کنند، یعنی گزینش است که تفاوت ایجاد می‌کند، اگر همان افرادی که در «ایتن» تحصیل می‌کنند در مدارس دیگر قرار می‌گرفتند، باز هم همان میزان موفق بودند.

پرفسور پلومین این سوال را مطرح کرد که آیا افرادی که مدارس خصوصی تحصیل کرده‌اند، شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه دارند؟

وی پاسخ داد: «اینجا عامل همبستگی دخیل است- کودکانی که در مدارس منتخب تحصیل می‌کنند، نسبت به افرادی که در مدارس دیگر تحصیل می‌کنند، نمرات بالاتری دارند؛ بنابراین بله، اگر اینطور در نظر بگیریم افرادی که در مدارس منتخب تحصیل می‌کنند، شانس بالاتری برای ورود به دانشگاه دارند. اما آیا در این میان مدرسه ارزش افزوده داشته است؟ پاسخ خیر است.»

«بنابراین چرا کودکان خود را به مدارس خصوصی می‌فرستید؟ اگر با این هدف که آن‌ها موفقیت‌های تحصیلی بهتری کسب کنند این کار را می‌کنید، نکنید. مدارس تفاوتی ایجاد نمی‌کنند.»

پرفسور پلومین پذیرفت که فرستادن دانش‌آموزان به مدارس برتر و منتخب با این هدف که با «افراد درستی» معاشرت داشته باشند، هدف درستی است، اما گفت: نباید از موسسات توقع داشت که نمرات دانش‌اموزان را ارتقا دهند.»

او همچنین گفت: مدارس منتخب و برتر همچنین می‌توانند اعتماد به نفس، مهارت‌های رهبری یا ارتباطی افراد را نیز ارتقا دهند، که برای آینده افراد مفید است.

پلومین گفت، امیدوار است این یافته‌ها برای والدینی که هزینه فرستادن فرزندانشان به مدارس خصوصی را ندارند، مفید باشد. آن‌ها بدانند که مدرسه فرقی در موفقیت آکادمیک ایجاد نمی‌کند.»

منبع: تلگراف
ترجمه: سایت فرادید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان