«آزما» با پرونده نقش ادبیات در بازخوانی تاریخ منتشر شد

صد و بیست و دومین شماره ماهنامه آزما با پرونده‌ای برای بازشناخت سهم ادبیات در روایت تاریخ و گفتگوهایی با عبدالله کوثری و ابوتراب خسروی منتشر شد.

«آزما» با پرونده نقش ادبیات در بازخوانی تاریخ منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، در این شماره «آزما» گفتگویی با عبدالله کوثری درباره رد پای تاریخ در ادبیات منتشر شده است. در این گفتگو کوثری گفته: «من فکر می‌کنم امروز دیگر آن عرفان قرن هفتمی وجود ندارد. اما باز هم شاهد رجوع به درون هستیم. در کل جامعه و بالطبع نویسنده‌ها و شعرا هم همین طور. اما با این فرق که درون‌ها دیگر، درون عطار و مولانا نیست و آن ظرفیت را ندارد.»

مترجم آثار کارلوس فوئنتس در بخش دیگری از مصاحبه خود با ماهنامه «آزما» گفته: هرچند که ادبیات همه چیز را نمی‌ گوید اما همیشه خواننده، اطلاعات جانبی از اثر ادبی می گیرد. فوئنتس حرف جالبی می‌زند و می‌گوید: رمان آنچه را که تاریخ ناگفته گذاشته، می گوید.

«ادبیات، نقاب زدایی از صورت حاکمان» عنوان گفتگو با ابوتراب خسروی، نویسنده «اسفار کاتبان» و «رود راوی» واست. او هم ادبیات را، در برخی مواقع، روایتگر شرایط تاریخی دانسته و گفته: «آثار هنری، پنجره‌هایی هستند که در هر دوره، رو به واقعیت های اجتماعی باز می شوند. برای مثال ادبیات، نقاب از صورت حاکمان برمی دارد.»

در این شماره آزما، گفتگویی شده با منیر همایونی، مدیر کانون توسعه فرهنگی کودکان که در روستاهای محروم ایران به ساخت و تجهیز کتابخانه می‌پردازند و معتقد هستند برای برون رفت از جهل در هر جامعه‌ای، هیچ راه میان بری وجود ندارد مگر آموزش درست نسل‌ها از دوران کودکی.

همچنین گزارشی با عنوان «این دختران خلف» در این شماره از ماهنامه آزما منتشر و در آن به دخترانی چون چهرزاد بهار(دختر ملک الشعرا) و لیلی گلستان، که راه پدر را در عرصه اندیشه پی گرفته‌اند، پرداخته شده است.

«بگذار لیلایی کند این لیلی بازآمده» هم عنوان گفتگو با آمن خادمی، احیاگر عروسک «لیلی» است. لیلی، همان عروسک است که بیشتر دختر بچه‌ها در منطقه نورآباد ممسنی(استان فارس) از آن استفاده می کنند. در زمان قدیم که مثل الان کارخانه‌های بزرگ عروسک‌سازی نبود پیرزن‌ها و در برخی مواقع پیرمردهای قوم لر برای سرگرم کردن بچه‌ها و همچنین آشنا کردن آنها با رمز و رموز زندگی لیلی درست می کرند.

صد و بیست و دومین شماره ماهنامه آزما به مدیرمسئولی ندا عابد و سردبیری هوشنگ اعلم، ویژه خردادماه 96 به قیمت 6000 تومان در اختیار علاقه‌مندان به هنر و ادبیات قرار گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر