درخواست و صدور مجوزها به تفکیک دستگاه‏‏‌ها بررسی شد

گره اینترنتی مجوزهای کسب‌وکار

شماره روزنامه: ۵۶۱۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ...

سیاستگذار در حالی به صدور آنلاین مجوزها اصرار دارد که مراجعه‌‌‌کنندگان درگاه ملی مجوزهای کشور در ساعاتی از روز، با پیغام «متقاضی گرامی در حال حاضر امکان ثبت درخواست پروانه کسب به دلیل اختلال در سامانه ایرانیان اصناف تا اطلاع ثانوی مقدور نیست»، مواجه می‌‌‌شوند.

گزارش درخواست و صدور از ابتدای سال تا 4آذرماه همین امسال نشان می‌دهد که از 467هزار و 276درخواست دستگاه‌‌‌های صادرکننده مجوز، 135هزار و 507مجوز صادر و 189هزار و 886مجوز رد شده است. همچنین 19‌هزار و 370نفر از درخواست خود برای دریافت مجوز انصراف داده‌‌‌ و 122‌هزار و 513درخواست با تاخیر از سوی دستگاه‌‌‌های صادرکننده مواجه شده‌‌‌اند. علاوه بر آن، 4هزار و 692درخواست در صف بررسی هستند و 83‌هزار و 147درخواست معادل 8/ 17‌درصد کل درخواست‌‌‌ها در مرحله بررسی تاخیر داشته‌‌‌اند. همچنین وزارت تعاون در بخش مشاغل خانگی با ارتقای 16پله‌‌‌ای رتبه بین 22دستگاه و وزارتخانه، بالاترین رتبه را در صدور مجوزها به خود اختصاص داده و سازمان حفاظت محیط‌زیست با کاهش سه‌پله‌‌‌ای رتبه، با بیشترین کاهش رتبه بین 22دستگاه روبه‌‌‌رو شده است. وزارتخانه‌های بهداشت، صمت، تعاون (به‌جز مشاغل خانگی) و میراث فرهنگی، قعرنشینان جدول درخواست و صدور مجوزها هستند. امیر سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد، در مورد دستگاه‌هایی که مجوز آن‌ها در درگاه ثبت نمی‌شود، پاسخ می‌دهد: متاسفانه درگاه وزارت صمت، مدتی است که از کار افتاده و مردم به زحمت افتاده‌اند. برخی دستگاه‌ها به طور غیرقانونی از مسیر دیگری ثبت‌نام و مجوز صادر می‌کنند که طبعا مجازات این قانون‌شکنی را خواهند دید. وزیر اقتصاد نیز با اشاره به ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز الکترونیک کسب‌وکار از طریق درگاه ملی مجوزها تصریح کرد: رئیس‌جمهور دستور دادند که باید دستگاه‌ها تمکین کنند و مسوولیت عدم‌انجام وظایف قانونی برعهده بالاترین مقام دستگاه است.

به گزارش «شادا»، احسان خاندوزی درباره آخرین وضعیت درگاه ملی مجوزها نیز بیان کرد: تقریبا تمام وزارتخانه‌ها و برخی دستگاه‌های بیرون دولت به صورت نیمه‌متصل شده‌اند اما هنوز دستگاه‌هایی هستند که به‌رغم متصل شدن به درگاه ملی مجوزها شرایط و مدارک صدور مجوز خود را به صورت کامل بارگذاری نکرده‌اند و اگر هم کرده‌اند به جای هدایت مردم به این درگاه همچنان فعالان اقتصادی را به سمت مسیرهای کاغذی هدایت می‌کنند. وی با اشاره به برگزاری نشست اخیر هیات مقررات‌زدایی تاکید کرد: قرار شد دستگاه‌هایی که هنوز مجوزی از درگاه ملی مجوزها صادر نکرده‌اند، از ظرفیت‌های نظارتی برای بالاترین مقام آن دستگاه استفاده کنیم. خاندوزی با تاکید بر اینکه برای دولت سیزدهم مهم جامه عمل پوشاندن به تسهیل شرایط تولید است، یادآوری کرد: رئیس‌جمهور هم پس از ارائه گزارش اخیر هیات مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار به ایشان دستور دادند که باید دستگاه‌ها تمکین کنند و مسوولیت عدم‌انجام وظایف قانونی برعهده بالاترین مقام دستگاه است.

درخواست و صدور مجوزها به تفکیک دستگاه‌‌‌ها

براساس گزارش منتشرشده از سوی وزارت اقتصاد درباره روند صدور مجوزها تا چهارم آذرماه سال‌جاری، صندوق نوآوری در بازه زمانی یادشده، 14درخواست برای صدور مجوز ارسال کرده که از این تعداد، سه‌مجوز صادر و 11مجوز رد شده است.

در دستگاه وزارت تعاون در مشاغل خانگی، 217هزار و 640کسب‌وکار درخواست صدور مجوز کرده‌‌‌اند که از این تعداد، 76هزار و 697مجوز صادر و 136هزار و 355مجوز رد شده است. البته 3هزار و 118متقاضی نیز از دریافت مجوز انصراف داده‌‌‌اند.  متقاضیان با متولی‌‌‌گری سازمان انرژی اتمی 223درخواست برای صدور مجوز داده‌‌‌اند که از این تعداد، 25مجوز صادر و 198مجوز رد شده است.

در وزارت ارشاد حدود 3هزار و 195درخواست برای صدور مجوز ثبت شده که از این میزان هیچ مجوزی دریافت نشده است. یک‌درخواست به دلیل انصراف متقاضی ابطال و 2هزار و 612درخواست رد شده است. بقیه درخواست‌‌‌ها همچنان در صف بررسی هستند.

بانک مرکزی 364درخواست مجوز داشته که از این میزان، 32 درخواست اجابت و 272درخواست رد شده است. در این میان، 26درخواست‌‌‌دهنده نیز از درخواست خود صرف‌نظر کرده‌‌‌اند.

در وزارت نیرو، 2هزار و 141درخواست مجوز به سامانه ارجاع شده که از این میزان، 90درخواست صادر و درخواست هزار و 798متقاضی رد شده است. در همین فرآیند، 41متقاضی از درخواست خود انصراف داده‌‌‌اند و بقیه در صف بررسی مجوز هستند.  درخواست 182متقاضی در سامانه سازمان محیط‌زیست ثبت شده که از این تعداد، 16مجوز صادر و 115مجوز رد شده است. بقیه درخواست‌‌‌ها نیز در دست بررسی هستند.

از سازمان صداوسیما، 10هزار و 10درخواست مجوز به درگاه رفته است. از این تعداد، 70درخواست تایید و 694درخواست رد شده است و 67متقاضی از دریافت مجوز خود انصراف داد‌‌‌اند. بقیه درخواست‌‌‌های این سازمان نیز در حال بررسی هستند.در وزارت اقتصاد، هزار و 648درخواست به درگاه رفته که از این تعداد، 192درخواست تایید و 840درخواست رد شده است. همچنین 67متقاضی از درخواست صدور مجوز خود انصراف داده‌‌‌اند. مجوزهای باقی‌مانده نیز درگیر فرآیند بررسی هستند. در سازمان استاندارد، 279کسب‌وکار درخواست صدور مجوز داشته‌‌‌اند که مجوز 6درخواست در درگاه تایید و مجوز 203درخواست رد شده‌‌‌ است. سه‌درخواست‌‌‌دهنده هم از درخواست مجوز خود صرف‌نظر کرده‌‌‌اند. مجوزهای دیگر نیز در دست بررسی قرار دارند.  وزارت جهاد کشاورزی، 62هزار و 276درخواست مجوز دریافت کرده که از این تعداد، درخواست 21هزار و 42متقاضی اجابت شده و 26هزار و 452نفر با عدم‌تایید درخواستشان مواجه شده‌‌‌اند. در این فرآیند، 2هزار و 639متقاضی از دریافت مجوز خود صرف‌نظر کرده‌اند و باقی درخواست‌‌‌ها در دست بررسی هستند.

متقاضیان درخواست مجوز از وزارت نفت، 5هزار و 739نفر بوده‌‌‌اند. از این تعداد، 25درخواست تایید و هزار و 542درخواست رد شده‌‌‌اند. همچنین 2هزار و 103متقاضی از صدور مجوز صرف‌نظر کرده‌‌‌اند و مابقی درخواست‌‌‌های مربوط به این وزارتخانه، هنوز در دست بررسی است. کسب‌وکارهای مربوط به وزارتخانه آموزش و پرورش 11هزار و 65درخواست برای صدور مجوز داشته‌‌‌اند. نهاد مربوطه نیز با 758درخواست موافقت و تعداد 5هزار و 613درخواست را رد کرده است. در همین فرآیند، 397متقاضی از درخواست خود صرف نظر کرده‌‌‌اند و بقیه درخواست‌‌‌‌‌‌ها همچنان در حال بررسی است.

متقاضیان درخواست مجوز از وزارت راه، 32هزار و 435درخواست برای صدور مجوز داده‌‌‌اند. از این تعداد، 12هزار و 320مجوز تایید و 66هزار و 334مجوز رد شده است. دو هزار و 582متقاضی نیز درخواست خود را لغو کرده‌‌‌اند. بقیه مجوزها هم در دست بررسی قرار دارند. در وزارت ارتباطات، تعداد 7هزار و 384درخواست مجوز در درگاه دریافت شده که از این تعداد، هزار و 592درخواست تایید و 2هزار و 400درخواست رد شده است. همچنین تعداد 386متقاضی از درخواست خود چشم‌‌‌پوشی کرده‌‌‌اند.

در وزارت ورزش، 11هزار و 363نهاد درخواست صدور مجوز داشته‌‌‌اند که درگاه، مجوز هزار و 689نهاد را تایید کرده است. البته درخواست 3هزار و 563نهاد رد شده و 181نهاد نیز از دریافت مجوز صرف‌نظر کرده‌‌‌اند. باقی درخواست‌‌‌ها همچنان در حال بررسی است.

در وزارت علوم، هزار و 430کسب‌وکار برای صدور مجوز در این درگاه درخواست داده‌‌‌اند که از این تعداد، تنها سه‌درخواست تایید شده است. درخواست صدور مجوز 832کسب‌وکار رد شده و باقی درخواست‌‌‌ها نیز هنوز در حال بررسی هستند.  

تعداد درخواست‌‌‌های صدور مجوز مربوط به معاونت علمی 27عدد بوده که هیچ یک از آنها تایید نشده است. 16درخواست رد شده‌‌‌اند و باقی درخواست‌‌‌ها در دست بررسی هستند.  

وزارت میراث‌فرهنگی نیز درخواست صدور مجوز برای 30هزار و 201متقاضی را داشته که از این تعداد، 11هزار و 912درخواست تایید شده است و مابقی در دست بررسی هستند. هیچ‌یک از این درخواست‌‌‌ها به رد یا انصراف منجر نشده‌‌‌اند.

وزارت تعاون به‌جز مشاغل خانگی، درخواست صدور مجوز برای 38هزار و 285کسب‌وکار را دریافت کرده که از این تعداد، 55هزار و 447درخواست تایید و 10درخواست رد شده است. همچنین 4هزار و 530کسب‌وکار از درخواست خود برای صدور مجوز انصراف داده‌‌‌اند. کسب‌وکارهای مربوط به وزارت صمت، 39هزار و 663درخواست مجوز داشته‌‌‌اند که از این تعداد 3هزار و 589درخواست تایید و 26درخواست رد شده است. دوهزار و 104متقاضی نیز از درخواست خود انصراف داده‌‌‌اند.  در وزارت بهداشت، هزار و 62کسب‌وکار برای دریافت مجوز اقدام کرده‌‌‌اند که از این میزان، درخواستی صادر یا رد نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان