این تانک تاریخ جهان را برای همیشه تغییر داد / عکس

این طراحی مهندسی الهام بخش ساخت همه تانک‌ها شد و در اواخر ۱۹۱۸ با ورود این خوردی زرهی، جنگ‌ها شکل دیگری به خود گرفتند.

این تانک تاریخ جهان را برای همیشه تغییر داد / عکس

پریسا عباسی - در اواسط جنگ جهانی اول، فرانسوی‌ها اذعان داشتند که در حال مبارزه در جنگی هستند که بازنده آن خواهند بود. زیرا آنها برای اینکه آلمانی‌ها را به سرزمین خودشان بازگردانند تلفات زیادی داده‌ بودند. و علیرغم کمک سربازان بریتانیایی، اگر نرخ تلفاتشان در 1915 و 1916 همینطور باقی می‌ماند، تا پایان جنگ، دیگر مردی در فرانسه باقی نمی‌ماند.

مهندسان فرانسوی نیاز به یک نوع سلاح جنگی را حس می‌کردند که بتواند از سربازان‌شان در مقابل سلاح‌های گرم محافظت کند(حداقل در برابر سلاح‌هایی با کالیبر پایین) و مهم‌تر اینکه بتوانند با محافظت بیشتری سنگر به سنگر پیش بروند و به دشمن فشار بیاورند. هدف اصلی این طراحی، کاهش تلفات و ایجاد نوعی سلاح بود که بتواند به راحتی به سمت جبهه خشن، زیر بمباران شدید و به شدت محافظت شده ارتش آلمان پیش برود و آنها را از بین ببرد.

این فناوری نیاز به خلق چنین قطعه مهندسی داشت، که طرح آن از قبل موجود بود. بنابراین آنها با کمی خلاقیت طرح قبلی را اصلاح کرده و آن را به سمت طراحی یک تانک سوق دادند. چنین مفهومی به پروژه شخصی لوئیس رنو، خالق واقعی ماشین های رنو تبدیل شد.

مشکل اصلی طراحی اولیه وزن آن، نسبت به زره واکنشی نصب شده روی تانک بود که در عین حفظ تحرک بالا و چابکی بتواند در مقابل بمب‌افکن‌ها و توپخانه‌های دشمن مقاومت کرده و سرنگون نشود.

اولین تانک جهان که تاریخ را برای همیشه تغییر داد / عکس

برجک کاملا چرخان نصب شده بر روی تانک، چیز جدیدی نبود. زیرا در اتومبیل‌های زرهی فرانسوی در ابتدای جنگ جهانی اول و در سال 1905 از چنین چیزی استفاده شده بود. در ساخت آن از یک مسلسل 8 میلیمتری هاتچیکس بعنوان سلاح اصلی استفاده شد، اما نسخه 1918 با یک توپ 38 میلیمتری Puteaux SA مجهز شده بود. این تانک زرهی با ضخامت 22 تا 8 میلیمتر طراحی شده بود، تا قسمت‌های حیاتی تانک ضخیم‌تر باشد و قسمتهایی با ضخامت کمتر بتوانند نسبت وزنی را برای داشتن قدرت خوب حفظ کنند. رنو می‌خواست از موتوری استفاده کند که قبلا تولید شده بود و 18 اسب بخار قدرت داشت، اما پس از ساخت اولین نمونه اولیه، متوجه شد که این موتور برای وزنی معادل 6.4 تن کافی نخواهد بود.

بنابراین رنو تصمیم به طراحی موتوری کاملا جدید گرفت تا بتوان از آن بطور خاص در تولید تانک اف.تی استفاده کرد. ساخت یک موتور 4 سیلندر، 4.5 لیتری ترموسیفون خنک کننده آب(: Thermosiphon) به پدیده‌ای گفته می‌شود که سیستم فاقد هرگونه پمپ برقی یا مکانیکی‌است و جهت جابجایی آب با استفاده از گرمای خورشید مایع جابجا می‌شود. مشکل عمده این سیستم پدیده یخ‌زدگی در فصول سرد است) که 39 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. این نیرو، نسبت وزن به قدرت موتور را به 6 اسب‌بخار در هر تن می‌رساند(بدون در نظر گرفتن وزن سرنشینان). این تانک فقط دو سرنشین داشت، دلیل اول این بود که تعداد سربازان فرانسوی در سال 1917 کم شده بود و دلیل دوم اینکه با سوار شدن فقط دو نفر در هر خودروی زرهی، فرانسویان می‌توانستند به طور همزمان از خودروهای زرهی بیشتری استفاده کنند.

firsttank2.jpg

بعد از ساخت سه نمونه اولیه، کمیسیون این طرح را پذیرفت و اولین سری این خودرو زرهی را در دسامبر 1916 سفارش داد تا بتوانند در اواخر فوریه 1917 آنها را به خط مقدم تحویل دهند. تولید اولین سری آنها بسیار آرام پیش رفت، تا اینکه روند تولید آن را صنعتی کردند. تا پایان سپتامبر 1917، 85 تانک و تا پایان نوامبر 1918، تعداد 2690 تانک دیگر به خط مقدم تحویل داده شدند.

بسیاری از مورخان بر این واقعیت اتفاق نظر دارند که در واقع ساخت این تانک بود که به فرانسه کمک کرد تا پیروز جنگ باشد، در غیراینصورت آنها جنگ را تا قبل از تابستان 1918 باخته بودند. با وجود اینکه تانک خیلی دیر وارد میدان جنگ شد، اما در واقع اولین خوروی زرهی بود که وارد خط مقدم شده بود. و نکته جالب این است که پس از تولید اف.تی، تمام کشورهای بزرگ دیگر، از طراحی تانک اف.تی الهام گرفته و تانک‌های خودشان را تولید کردند.

منبع:History of Yesterday

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان