معاون اول به کاخ لوکاشنکو رسید

رایزنی‌های اقتصادی مخبر در بلاروس

شماره روزنامه: ۵۸۵۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۷/۲۶ ...

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست کمیسیون اقتصادی مشترک را بر عهده دارد، جواد اوجی‌ وزیر نفت و محمدعلی نیکبخت‌ وزیر جهادکشاورزی‌، مخبر را در این سفر همراهی می‌کنند. اما صبح روز گذشته محمد مخبر در صدر هیاتی و با استقبال وزیر صنایع جمهوری بلاروس به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور مورد استقبال فرودگاهی قرار گرفت و وارد مینسک شد‌. معاون اول رئیس‌جمهور در نخستین برنامه خود در این سفر به دیدار الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس رفت و سپس در محل نخست‌وزیری بلاروس مورد استقبال رسمی همتای خود قرار گرفت. مخبر در نخستین دیدار خود در این سفر در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور بلاروس با تاکید بر اینکه «ایران و بلاروس برای مقاومت در برابر غرب باید بیشتر با یکدیگر همکاری کنند» تاکید کرد: نباید به دلیل برخی موانع اداری زمان را از دست داد.

به گزارش «ایسنا»، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس نیز گفت: در جریان سفر به ایران با رئیس‌جمهور این کشور توافق کردیم که یک برنامه عملیاتی برای آینده نزدیک و برای سال‌های پیش‌رو تدوین کنیم تا تجارت و به‌طور کلی همکاری‌های ما با موفقیت بیشتری توسعه یابد. او اظهار کرد: مهم‌ترین چیز بر اساس تجربه روابط با ایران این است که بوروکراسی ما و شما باید یاد بگیرد که خیلی سریع کار را پیش ببرد. اگر ما بر سر چیزی توافق می‌کنیم باید به موقع اجرا شود. رئیس‌جمهور بلاروس ادامه داد: مهم‌ترین چیز برای ما تحریم و فشار نیست، بلکه زمان است. نمی‌توان به دلیل وجود برخی موانع اداری، زمان را از دست داد.

مبادلات با ارز ملی انجام شود

در ادامه معاون اول رئیس‌جمهور، به‌طور رسمی از سوی «رومان گلاوچنکو » نخست‌وزیر بلاروس مورد استقبال قرار گرفت و سپس طرفین در گفت‌وگویی دوجانبه مهم‌ترین مسائل پیش روی توسعه همکاری‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند. معاون اول رئیس‌جمهور پس از این مراسم رسمی در گفت‌وگوی دوجانبه با اشاره به 30 سالگی روابط سیاسی بین ایران و بلاروس، ارتقای روابط تهران-مینسک را راهبرد جدی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: ارتباطات اقتصادی دو کشور متناسب با سطح بالای ارتباطات سیاسی گسترش نیافته است که اراده جدی ایران و بلاروس بر تعمیق و تقویت همکاری اقتصادی و تجاری است.

به گزارش «ایسنا»، محمد مخبر با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای متقابل دو کشور تصریح کرد: باید مبادلات و توافقات بین دو کشور با استفاده از ارزهای ملی انجام شود. معاون اول رئیس‌جمهور با قدردانی از مواضع خوب و مناسب جمهوری بلاروس در قبال ایران در مجامع و اتحادیه‌های بین‌المللی، افزود: سفر مقامات بلندپایه بلاروسی به ایران نقطه عطفی در افزایش روابط دو کشور تبدیل شد و مردم ایران و بلاروس امیدوارند که این ارتقای روابط سیاسی به منافع اقتصادی و تجاری دو دولت-ملت منجر شود.

مخبر با اشاره به امضای موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری بین ایران و بلاروس تاکید کرد: بسیاری از این موافقت‌نامه‌ها اجرایی و عملیاتی شده است و در خصوص سایر اسناد نیز باید موانع موجود را شناسایی و رفع کرد. وی حل مسائل پولی و بانکی، توسعه حمل و نقل و ترانزیت و تسهیل صدور روادید برای بازرگانان و مردم دو کشور را حائز اهمیت اساسی خواند و افزود: باید تصمیمات اتخاذ شده بین هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور به نقطه مناسب و خوب توسعه روابط در همه زمینه‌ها برسد.

مخبر همچنین بخش‌های تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات و نیازهای بخش کشاورزی، صنعت خودروسازی و معدنی را از مهم‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور برشمرد و گفت: با افزایش تعاملات و رفع موانع می‌توان سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و بلاروس را به یک میلیارد دلار در سال افزایش داد. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به افول هژمونی نظام سلطه و در راس آن آمریکا در سطح منطقه و به ویژه خاورمیانه اظهار کرد: به لحاظ جهانی ایران و بلاروس بیش از گذشته نیازمند افزایش همبستگی بین دو دولت و ملت هستند و با توجه به ضعف آمریکا در نظام جهانی و تغییر اساسی در معادلات بین‌المللی نسبت به گذشته باید ایران و بلاروس به سمت دلارزدایی حرکت کنند.

رومان گلاوچنکو، نخست‌وزیر بلاروس نیز در این دیدار با ابراز علاقه‌مندی برای توسعه روابط ایران و بلاروس در همه زمینه‌ها تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید کمترین زمان را برای توسعه و گسترش همکاری‌های دو کشور از دست داد و اراده و عزم رهبران سیاسی دو کشور باید به سمت تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور حرکت کند.

حمایت از عضویت مینسک در بریکس

همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سفر یک‌روزه خود به بلاروس‌ در نشست مشترک هیات‌های عالی دو کشور، اظهار کرد: دولت بلاروس در منظومه تنظیمی‌ ارتباطات بین‌المللی جمهوری اسلامی جایگاهی ویژه‌ دارد و راهبرد جدی دولت در ایران ارتقای روابط تهران - مینسک‌ در همه حوزه‌هاست. مخبر افزود: ایران عضو بریکس و شانگهای است و از عضویت بلاروس در این سازمان‌ها حمایت می‌کند و جمهوری بلاروس نیز عضویت سازمان تجارت آزاد اوراسیا و پیمان‌های منطقه‌ای دیگر‌ را دارد که با تعاملات بیشتر از طریق این سازوکارهای بین‌المللی می‌توان موفقیت‌های بزرگی در حوزه اقتصادی رقم زد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان