اپلیکیشنی که نابینایان را به سمت ایستگاه اتوبوس هدایت می‌کند

اگرچه در حال حاضر برنامه‌هایی وجود دارند که کاربران نابینا را با مختصات تقریبی ایستگاه اتوبوس راهنمایی می‌کنند اما ممکن است این افراد ناآگاهانه خیلی دور از ایستگاه واقعی بایستند و اکنون یک اپلیکیشن جدید با دوربین تلفن همراه هوشمند این نقص را برطرف می‌کند.

 این اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی که با نام All_Aboard شناخته می‌شود، توسط گروهی از دانشمندان مرکز درمان و تحقیقات چشم و گوش ماساچوست، وابسته به هاروارد، توسعه یافته است. این اپلیکیشن برای استفاده به همراه یک برنامه ناوبری مبتنی بر جی‌پی‌اس (GPS) شخص ثالث مانند گوگل مپس (Google Maps) ساخته شده است.

به نقل از  نیواطلس، کاربران با استفاده یک اپلیکیشن ناوبری به مکان تقریبی ایستگاه اتوبوس می‌روند و سپس All_Aboard را باز می‌کنند و تلفن همراه هوشمند خود را بالا نگه می‌دارند تا دوربین عقب آن بتواند خیابان اطراف را ببیند.

به گزارش ایسنا، با استفاده از یک شبکه عصبی یادگیری عمیق که بر روی تقریبا 10 هزار تصویر از ایستگاه‌های اتوبوس آموزش داده شده است، این برنامه قادر است علامت ایست را اگر در محدوده 50 فوتی(15 متری) باشد، به صورت بصری شناسایی کند.

هنگامی که علامت مشخص شد، برنامه کاربر را از طریق بوق‌های سونارمانند راهنمایی می‌کند که با نزدیک شدن فرد به ایستگاه اتوبوس، گام و سرعت آن تغییر می‌کند.

در آزمایش‌های میدانی، 24 داوطلب نابینا از گوگل مپس و All_Aboard برای تعیین مکان مجموعا 20 ایستگاه اتوبوس استفاده کردند که 10 ایستگاه در یک محیط شهری بوستون و 10 مورد دیگر در یک محیط حومه شهر نیوتن، ماساچوست بود.

وقتی نوبت به نزدیک شدن به ایستگاه‌ها می‌رسد، نقشه‌های گوگل به تنهایی تنها 52 درصد موفقیت داشتند، در حالی که All_Aboard این آمار را به 93 درصد افزایش داد. علاوه بر این، در حالی که میانگین فاصله بین نقطه پایانی نقشه و ایستگاه اتوبوس واقعی با گوگل مپس 6.62 متر(21.7 فوت) بود، با All_Aboard فقط 1.54 متر(5 فوت) بود.

پروفسور گنگ لو(Gang Luo) معاون بخش چشم و گوش ماساچوست می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که اپلیکیشن All_Aboard می‌تواند با تشخیص دقیق ایستگاه اتوبوس، به مسافرانی که دارای اختلالات بینایی در مسیریابی هستند کمک کند و بنابراین احتمال از دست دادن اتوبوس‌ را به دلیل دوری بیش از حد از ایستگاه‌های اتوبوس کاهش می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که قابلیت‌های تشخیص شی مبتنی بر بینایی رایانه‌ای می‌توانند به‌ صورت مکمل مورد استفاده قرار گیرند و مزایای بیشتری را برای خدمات ناوبری کلان مبتنی بر نقشه‌برداری در محیط دنیای واقعی فراهم کنند.

All_Aboard تاکنون در 10 شهر بزرگ در سراسر جهان آموزش دیده است و برای استفاده در آیفون از طریق اپ استور در دسترس است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان