انتخابات زودهنگام در انگلیس

ریشی سوناک امروز (چهارشنبه) در هوای بارانی لندن، مقابل دفتر نخست وزیری حاضر شد و اعلام کرد که پیرو گفت‌وگو با پادشاه این کشور، پارلمان را برای برگزاری انتخابات تعطیل خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس سرانجام به گمانه‌زنی‌ها درباره تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در این کشور پایان داد و اعلام کرد که این رویداد 4 جولای (14 تیر) برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ریشی سوناک امروز (چهارشنبه) در هوای بارانی لندن، مقابل دفتر نخست وزیری حاضر شد و اعلام کرد که پیرو گفت‌وگو با پادشاه این کشور، پارلمان را برای برگزاری انتخابات تعطیل خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس امروز اعلام کرد: «اکنون زمان تصمیم‌گیری درباره آینده است. برای اینکه تصمیم بگیریم آیا می‌خواهیم پیشرفت‌هایی را که به دست آورده‌ایم ادامه دهیم یا اینکه بدون هیچ برنامه‌ای به عقب بازگردیم.»

او پیشتر گفته بود که انتخابات سراسری در نیمه دوم امسال (2024) و زمانی برگزار می‌شود که گزینه‌ها برای مردم روشن باشد. انتخابات در انگلیس باید حداکثر تا پیش از 28 ژانویه 2025 (9 بهمن) برگزار می‌شد، اما سوناک تاکنون از اعلام تاریخ دقیق آن طفره رفته بود.

دو ماه پیش گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس، پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان مطرح بود اما پس از شکست سنگین حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات اخیر شوراهای شهر و از دست دادن بیش از 500 کرسی در شهرهای مختلف، تب گمانه زنی‌ها برای مدتی فروکش کرد.

سوناک امروز درحالی دست به قمار سیاسی زد که ساعاتی پیش مرکز آمارهای ملی انگلیس اعلام کرد نرخ تورم در این کشور به پایین‌ترین حد طی 3 سال گذشته رسیده است.

شاخص تورم پس از شکست رکورد 11 درصدی در سال 2022 میلادی به 2.3 درصد در ماه آوریل 2024 رسیده و پیش بینی می‌شود که بانک مرکزی انگلیس نیز نرخ بهره بین‌بانکی را که با اقساط وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی ارتباط مستقیم دارد، پس از دو سال افزایش، کاهش دهد.

سوناک در سخنان امروز خود ادعا کرد که اقتصاد انگلیس نسبت به سایر کشورهای اروپایی پیش‌رو است و حزب محافظه‌کار به تلاش‌ها برای تقویت اوضاع معیشتی مردم، ادامه خواهد داد.

این درحالیست که طبق تمام نظرسنجی‌ها محافظه‌کاران نه تنها شانسی برای پیروزی در انتخابات آتی ندارند که شکست سنگینی را تجربه خواهند کرد. تازه‌ترین یافته‌های موسسه معتبر یوگوو نشان می‌دهد که 47 درصد مردم انگلیس حامی حزب کارگر به رهبری آقای کی‌یر استارمر و 20 درصد طرفدار محافظه‌کاران هستند.

یک انتخابات پژوه برجسته انگلیسی اوایل فروردین ماه پیش‌بینی کرد که حزب حاکم محافظه‌کار فقط یک درصد برای پیروزی در انتخابات سراسری شانس دارد. «جان کرتیس» که در حوزه تحلیل انتخابات و نتایج آن مهارت دارد، معتقد است که پیروزی حزب محافظه‌کار محال و همه‌چیز درباره نتیجه انتخابات پیش‌رو روشن است.

کرتیس در گفت‌ وگو با نشریه «پولیتیکو» اظهار کرد که اکنون «99 درصد احتمال تشکیل دولت کارگر وجود دارد.» وی با اشاره به شانس کم حزب محافظه‌کار برای پیروزی در انتخابات، تاکید کرد که حتی در صورت بروز پدیده «پارلمان معلق»، بخت «کی‌یر استارمر» برای نخست وزیر شدن بیشتر است.

پارلمان معلق در شرایطی پدید می‌آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت 650 کرسی مجلس عوام (326 کرسی) را به دست آورند. در صورت بروز این وضعیت، حزبی که بیشترین کرسی‌های مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت باید با یک حزب دیگر ائتلاف کند.

با این حال یافته‌های نشریه گاردین بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که حزب کارگر می‌تواند 458 کرسی پارلمان را کسب و یک رکورد تاریخی در صحنه سیاسی انگلیس ثبت کند. در مقابل حزب حاکم محافظه‌کار با خطر حذف شدن در بیشتر حوزه‌های انتخابیه مواجه است و پیش‌بینی می‌شود که تنها 90 کرسی در انتخابات کسب کند.

به هر روی مردم انگلیس ظرف دو ماه دیگر پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا درباره سرنوشت سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند و طبق بیشتر نظرسنجی‌ها حزب حاکم محافظه‌کار روزهای پایانی خود را در قدرت سپری می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان