به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شارژ کردن باتری خودروهای برقی همواره یکی از معایب آنها در مقایسه با خودروهای بنزینی بوده است که بهراحتی و در مدت زمان کوتاهی میتوانند در جایگاه اقدام به سوختگیری نمایند. اگرچه بهینهسازیهای مختلفی در این زمینه انجام شدهاست و رانندگان میتوانند با انتخاب مسیرهای صحیح، شارژدهی بیشتری را تجربه کنند؛ اما به نظر میرسد که احتمالاً بهزودی شاهد رفع مشکل از ریشه خواهیم بود. دو شرکت چینی BYD و CATL مشغول توسعه باتری هستند که میتواند از شارژ فوقسریع بهره ببرد و تنها در ظرف 10 دقیقه مجدداً شارژ شود.
فناوری باتریها در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و همواره درحال بهبود بوده است. پیشرفت دو شرکت چینی گفتهشده، از جدیدترین دستاوردهای این صنعت است و بهدلیل نیاز شدید، احتمالاً میتواند خیلی سریع راه خود را به خودروهای برقی باز کند. باتریهای لیتیوم آهن فسفات با پشتیبانی از شارژ فوق سریع نهتنها میتوانند سرعت و شارژدهی خودروهای برقی را بهبود ببخشند، بلکه ممکن است طیف جدیدی از خریداران را بهسوی این محصولات جذب کنند.
باتریهای جدید BYD Blade 2.0 و CATL Qilin 2.0 از نرخ شارژ 6C بهره میبرند و به همین دلیل قادر به بهرهمندی از شارژ فوق سریع هستند. در این حالت، جریان وارد شده به باتری برای شارژ مجدد آن، 6 برابر جریان خود باتری است. برای مثال یک باتری 100 آمپر ساعت با جریان 600 آمپر ساعت شارژ خواهد شد. با این حال بهرهمندی از فناوری گفتهشده با موانعی روبهرو است که مهمترین آنها، بهبود زیرساخت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی است. اگر زیرساخت فعلی تقویت نشود؛ بهرهمندی از چنین باتریهایی چندان تاثیر محسوسی نخواهد داشت و نمیتوان از حداکثر سرعت شارژ آنها استفادهکرد.
نباید فراموش کنیم که باتریها معمولاً نمیتوانند حداکثر سرعت شارژ خود را در تمامی مدت زمان شارژ شدن حفظ کنند و شرکتها معمولاً از ترفندهای تبلیغاتی برای ضعف این پوشش استفاده میکنند. برای مثال باتریهایی که از جریان 5C بهره میبرند میتوانند طی 11.5 دقیقه از ظرفیت 10 به 80 درصد برسند؛ اما در ادامه با افت محسوس سرعت شارژ مواجه میشوند.
اگرچه جزئیات دقیق باتریهای جدید BYD و CATL منتشر نشده است؛ اما گزارشها اشاره دارند که شارژرهای سریع فعلی که در ایستگاهها وجود دارند حداکثر میتوانند جریان شارژ 4 برابر را فراهم سازند. این مقدار برابر با 480 کیلو وات یا حداکثر جریان 615 آمپر است. دستیابی به سرعتهای شارژ بالاتر نیاز به افزایش ولتاژ و یا شدت جریان دارد که منابع مالی هنگفتی را طلب میکند. البته چین با سرعت بالایی در حال بهبود ایستگاههای شارژ خودروهای برقی است؛ بهطوری در سال جاری هواوی از اولین ایستگاه 600 کیلو وات در این کشور رونمایی کرد و شرکت Mega هم قصد راهاندازی 5 هزار ایستگاه 5C برای شارژ مینیونهای خود را دارد که قادر به طی مسافت حدود 500 کیلومتر با 10 دقیقه شارژ هستند.
برای مقایسه باید اشاره کنیم که تسلا حداکثر توان 250 کیلو وات را در ایستگاههای V3 خود داخل ایالات متحده ارائه میکند. البته شرکتهای دیگری مثل Electrify America توان 350 کیلو وات را فراهم ساختهاند. همچنین ایستگاه شارژ Gravity Hub در نیویورک حداکثر توان 500 کیلو وات را بهازای هر خودرو ارائه کرده است. اکنون به نظر میرسد که نهتنها رقابت بر سر تولید باتریهای پیشرفتهتر و خودروهای بهینهتر بین شرق و غرب شروع شدهاست؛ بلکه این رقابت به توسعه جایگاههای شارژ نیز گسترش پیدا کرده است.
227227