تاسیس نخستین ایستگاه آتش‌نشانی تهران در سرزمین اموات (+عکس)

نخستین ایستگاه آتش‌نشانی تهران برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از حوادث احتمالی در کاخ مرمر در میدان حسن‌آباد تاسیس شد.

نخستین ایستگاه آتش‌نشانی تهران برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از حوادث احتمالی در کاخ مرمر در میدان حسن‌آباد تاسیس شد. اداره اطفائیه دیروز و نخستین ایستگاه آتش‌نشانی امروز حدود سال‌های 1304 تا 1306 در مکانی اجاره‌ای در گاراژ حسینی در خیابان ری و امیرکبیر شرقی فعالیتش را آغاز کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، نصرالله حدادی، تهران‌شناس، درباره این مکان و نخستین ایستگاه آتش‌نشانی در تهران می‌گوید: «بعد از گذشت مدتی از فعالیت این دو مرکز اجاره‌ای، رضاشاه قبرستانی را که در محدوده شمال غربی میدان حسن‌آباد قرار داشت، تخریب کرد و در سال 1311 به جای آن، اداره اطفائیه تهران (آتش‌نشانی) شکل یافت و بلدیه (شهرداری) آن را تحت نظر گرفت.

در آن دوران کاخ مرمر کمی آن طرف‌تر از قبرستان قرار داشت و ساخت چنین مرکزی به نوعی ایمنی خانه شاه را هم فراهم می‌کرد. در مراحل ساخت این ایستگاه، تعداد زیادی جمجمه و استخوان پیدا شد. این ایستگاه آتش‌نشانی همچنان در این محل پابرجاست.»

 

در سال‌های نخست راه‌اندازی آتش نشانی، شخصی آلمانی به نام «هانری فردریش دوئل» برای ریاست فنی و یکی از افسران روس به نام «کلنل وربا» برای ریاست نظامی آتش‌نشانی انتخاب شدند.

جالب است بدانید در آذر 1307 پنج دستگاه اطفای حریق و یک دستگاه آبپاش بزرگ و چهار دستگاه آبپاش کوچک توسط شهرداری از آلمان خریداری و در اداره اطفائیه قرار گرفت. روند فعالیت این ایستگاه ادامه داشت تا اینکه در اواخر سال1333، با موافقت شهرداری، چهار ایستگاه آتش‌نشانی دیگر در شمیران، خیابان شهباز، شوش و خیابان بهار تأسیس شد و به مرور تعداد آن‌ها بیشتر شد.

علاوه بر تابلو سردر این ایستگاه، پس از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در دی‌ماه 1395، برای قدردانی از تلاش و فداکاری آتش‌نشانان و شهید شدن چند تَن از آنان هنگام خاموش کردن آتش، تندیسی به نام «برد شیر» در جلو ایستگاه آتش‌نشانی حسن‌آباد و تابلویی از تصاویر شهدا در محوطه حیاط آن نصب شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان