سفیر سابق آمریکا در یمن: شدت حملات انصارالله به رغم حملات آمریکا بیشتر شده

مقامات آمریکایی می گویند از زمان آغاز حملات هوایی آنها به یمن، شدت حملات انصارالله به کشتی ها و آبراه های اطراف در دریای سرخ هم بیشتر شده است.

سفیر سابق آمریکا در یمن گفته با وجود گذشت نزدیک به 6 ماه از حملات هوایی مداوم آمریکا و انگلیس به یمن، شدت حملات انصارالله به کشتی ها در دریای سرخ و باب المندب نه تنها کمتر نشده، بلکه روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش عصرایران، روزنامه واشنگتن پست آمریکا با انتشار گزارشی درباره ناکامی واشنگتن و ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در مهار حملات یمنی ها به منافع اسرائیل و غرب در دریای سرخ و آب های مجاور، نوشت:

حوثی‌های یمن از کمپین ایالات متحده برای توقف حملات آنها در دریای سرخ ناامید نشده و حملات آنها روز به روز شدت بیشتری پیدا می کند.
بر اساس این گزارش: حملات اخیر جنگجویان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، نشان از توانایی این گروه در ایجاد یک تهدید پایدار در منطقه دارد.

با وجود ماه‌ها حملات هوایی به رهبری ایالات متحده علیه جنگجویان حوثی یمن، آنها همچنان به تهدید یکی از حیاتی‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان ادامه می دهند و از زرادخانه سلاح‌های پیشرفته‌تر برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و اطراف آن استفاده می‌کنند.

درهمین ماه، شبه نظامیان حوثی یک کشتی را غرق کردند و یک کشتی دیگر را به آتش کشیدند. حوثی ها که در خشکی و آب عمل می‌کنند، دسته‌ای از پهپادها را به سمت کشتی‌های جنگی ایالات متحده پرتاب کرده‌اند و قایق های کنترل از راه دور مملو از مواد منفجره (شهپاد)، تاکتیک‌ها و سلاح‌هایی جدید را برای ضربه زدن به کشتی ها مورد استفاده قرار می دهند.

افزایش اخیر فعالیت‌ حوثی‌ها بر توانایی این گروه برای ایجاد یک تهدید پایدار، با تکیه بر جریان مداوم تسلیحات و تخصص از ایران، هم برای مقاومت در برابر حملات ایالات متحده و هم برای ادامه حمله، نقش حیاتی داشته است.

 تلاش‌های متزلزل ایالات متحده برای توقف عملیات حوثی‌ها و حفاظت از کشتیرانی جهانی نیز مورد توجه کنگره قرار گرفته است، جایی که قانون‌گذاران می‌گویند اقدامات کافی برای ایجاد بازدارندگی انجام نشده است.

"جرالد فایرشتاین" سفیر سابق ایالات متحده در یمن که اکنون یکی از اعضای ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن است، گفت: "توانایی آنها برای جایگزینی هر چیزی که ما نابود می کنیم بدون مرز و محدودیت است و توانایی ما برای جلوگیری از ورود این سلاح ها و تجهیزات به یمن ناچیز است."

به گفته فرماندهان ارشد ارتش آمریکا، حوثی‌ها همچنین یاد گرفته‌اند که چگونه سلاح‌های قدیمی خود را بروز کرده و سلاح‌های جدید بسازند و به اولین گروهی تبدیل شوند که از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای حمله به اهداف دریایی استفاده می‌کنند.

فایرشتاین گفت: "قابلیت آنها قطعا از زمانی که کمپین خود را شروع کردند افزایش یافته است. بنابراین تا زمانی که آنها انگیزه ادامه این حملات را داشته باشند، نشان داده اند که توانایی انجام آن را دارند."

جنبش حوثی که رهبران آن یک فرقه اقلیت شیعه در شمال یمن را نمایندگی می کنند، ابتدا در دهه 1990 ظهور کرد و بعدها صنعا، پایتخت یمن را در میان هرج و مرج بهار عربی در سال 2014 به تصرف خود درآورد.

سفیر سابق آمریکا در یمن: شدت حملات انصارالله به رغم حملات آمریکا بیشتر شده

آنها سپس درگیر جنگی خونین با عربستان سعودی شدند که هدف دولت ریاض از آغاز این جنگ،از بین بردن حوثی ها بود، اما در نهایت این گروه با دفع حملات عربستان سعودی در قدرت ماند و حتی قلمرو تحت کنترل خود را افزایش داد.

کارشناسان تخمین می زنند که این گروه حداقل 20 هزار نیروی جنگی زبده دارد که شامل ترکیبی از نیروهای قبیله ای و نیروهایی است که پیشتر به دولت وفادار بودند.

در ماه نوامبر، پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، حوثی ها اعلام کردند که برای همبستگی با فلسطینی ها در غزه، حمله به کشتی های مرتبط با اسرائیل را آغاز خواهند کرد. اولین حمله بزرگ آنها شامل ربودن یک کشتی باری اسرائیلی در جنوب دریای سرخ و بازداشت خدمه آن بود.

از آن زمان، پنتاگون بیش از 190 حمله به کشتی‌های نظامی یا کشتی‌های تجاری غربی در سواحل یمن را ثبت کرده است، از جمله نزدیک به 100 حمله از زمان آغاز موج حملات هوایی ایالات متحده در ژانویه.

حوثی‌ها دو کشتی از جمله کشتی انگلیسی "روبیمار" در ماه مارس و کشتی " Tutor " متعلق به یونان را در همین هفته گذشته غرق کرده‌اند. همچنین در ماه مارس، یک موشک بالستیک ضد کشتی که توسط حوثی ها شلیک شد، کشتی True Confidence با پرچم باربادوس را به آتش کشید و 3 نفر را کشت.

سفیر سابق آمریکا در یمن: شدت حملات انصارالله به رغم حملات آمریکا بیشتر شده

عملیات حوثی ها همچنین به خلیج عدن و تنگه باب المندب که اقیانوس هند را به دریای سرخ متصل می کند، گسترش یافت. از آنجا، کشتی ها از طریق کانال سوئز به سمت دریای مدیترانه، کوتاه ترین مسیر دریایی بین اروپا و آسیا، عبور می کنند.

تهدیدات امنیتی، ترافیک کشتیرانی دریای سرخ را با مشکل مواجه کرده است و به گفته بانک جهانی تا پایان ماه مارس، حجم ترافیک از طریق کانال سوئز و تنگه باب المندب به نصف کاهش یافته است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان