ماهان شبکه ایرانیان

مدیر مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد:

اثبات ظهور منجی در آیات، روایات و ادله عقلی/ تلاش وهابیت برای القای شبهات

گروه حوزه‌های علمیه: حجت‌الاسلام کلباسی با بیان این که آیات، روایات و ادله عقلی ظهور مهدی موعود(عج) را اثبات می‌کند، عنوان کرد: خداوند زمین را از وجود حجت خالی نمی‌گذارد، امام عصر(عج) در حال حاضر هم امور مربوط به شیعیان را انجام می‌دهند، هر چند که ما آن حضرت را نمی‌بینیم.


حجتالاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: روز شهادت امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیعالاول260 هجری بوده است و نهم ربیعالاول اولین روز امامت امام زمان(عج) بوده است که از اعیاد بسیار بزرگ اسلامی است.



وی افزود: البته رویه همه ائمه هدی(ع) این بوده است که پس از شهادت هر یک از  ائمه(ع) روز بعد، شیعیان با حضور در بیت امام، با امام بعدی بیعت می‏کردند تا پایبندی به حضرات معصومین(ع) را به نوعی اعلام کنند.



مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه، اظهار کرد: این سنت حسنه به نوعی در خصوص بحث امتداد هدایت توسط ائمه اطهار(ع) مطرح شده است و به دلیل اینکه نهم ربیع، اولین روز امامت حجت حی الهی و امام عصر(عج) است و اکنون همگان تحت امامت حضرت زندگی می‎کنیم باید نسبت به گرامی‌‎داشت این روز حساسیت بیشتری داشته باشیم.



وی گفت: این روز با توجه به علقه‎ و اتصالی که شیعیان به حضرت ولی عصر(عج) دارند، باید به عنوان یک روز بزرگ گرامی داشته شود و برنامه‎های معظمی در سطح کشور در این رابطه برگزار شود.



این استاد حوزه، بیان کرد: در روزهای اخیر در خبرها آمده بود که داستان و افسانه هزار و یک شب توسط فرانسه در یونسکو ثبت شده است در حالی که این افسانه ریشه ایرانی دارد، یا تعزیه را ترکیه ثبت می‎کند و یا یک ورزش و بازی خاص در یونسکو ثبت می‎شود و کشورهای مختلفی بر سر ثبت آن به نزاع‎های فراگیر فرهنگی دست می‎زنند، حال سوال اینجاست که وقتی چنین خرده فرهنگ‎هایی این همه در این عصر اهمیت یافته‎ است چرا ما از فرهنگ اصیل خود و نشر آن در جهان غافل مانده‎ایم.



باید به هر بهانه‎ای زمینه تبلیغ جهانی در حوزه مهدویت فراهم شود



کلباسی عنوان کرد: وقتی شیعه چنین سرمایه عظیمی مثل منجی آخرالزمان و موعود قرآنی را دارند چرا نباید آن را در دنیا ترویج کنند؟ باید به هر بهانه‎ای زمینه تبلیغ جهانی در حوزه مهدویت را فراهم کنیم که نهم ربیع یکی از بهترین این فرصت‎هاست؛ این روز در واقع بهترین فرصت تبلیغی در حوزه ترویج مبانی مهدویت است.



وی گفت: روز نیمه شعبان در تقویم جهانی شیعه به شکل وسیعی تثبیت و فرهنگ‎سازی شده است و هیچ تردیدی نیز در آن نیست ولی به نظر می‎‏رسد که در این عصر باید توجه ما به نهم ربیع بیشتر از نیمه شعبان باشد.



نهم ربیع به عنوان روز بیعت با مهدی موعود(عج) معرفی شود



این کارشناس مهدویت بیان کرد: زمان هیچ وقت تکرار نمی‎شود و امامت حضرت در یک روز خاص شروع شده است؛ ولی آنچه وظیفه ماست این است که باید از این بهانه برای ترویج معارف مهدویت استفاده کنیم؛ در حقیقت این روز باید به عنوان روز بیعت با مهدی موعود(عج) فرهنگ‎سازی و در میان مردم نهادینه شود.



وی اظهار کرد: در شرایط کنونی جهان که رقبایی مثل صهیونیست‎ها و موعودهای انحرافی به شدت برای موعود انحرافی خود تبلیغ می‏‎کنند، شیعه نیز باید موعود حقیقی را به دنیا معرفی کند؛ البته ما قبول داریم که در انجیل و تورات هم بحث موعود مطرح شده است ولی مهم آن است که این مصداق، کدام موعود است و موعود حقیقی از کدام کتاب آسمانی به چه شکلی ظهور می‏کند.



همراهی حضرت عیسی(ع) با مهدی موعود(عج)



کلباسی یادآور شد: شیعه نیز معتقد است که حضرت عیسی(ع) نیز از آسمان ظهور خواهند کرد ولی مسئله مهم، مسئله پیشوایی و رهبری است که قطعا با رهبری حضرت ولی عصر(عج) همراه خواهد بود و موعود قرآنی سخن آخر را مطرح می‏‎کند؛ شیعه باید قدر این سرمایه فکری و معنوی خود را دانسته و روی آن تاکید کند.



تلاش وهابیت برای شبهه‌پراکنی در مورد مهدویت



وی گفت: امروز تکفیری‎ها و وهابی‎ها به میدان آمده‎اند و سعی دارند با مطرح کردن دامنه وسیعی از شبهات و القای آن به مردم و گروه‎های تکفیری، مردم را از اصل و هویت دینی خود جدا کنند ولی آنها هم به این نتیجه رسیده‎اند که شیعیان و مکتب اهل بیت(ع) استراتژی نفوذ خود در جهان را با باشکوه برگزار کردن همین اعیاد و وفیات قرار داده است و نفوذ روز افزون این شکوه در سطح جهانی تمام حملات و هجمه‏‎های آنان را از بین خواهد برد.



اثبات ظهور منجی در آیات، روایات و ادله عقلی



کلباسی با بیان این که تلاش دشمنان در القای شبهات به جامعه در زمینه ظهور منجی بی‌اثر است، عنوان کرد: آیات، روایات و ادله عقلی ظهور مهدی موعود(عج) را اثبات می‌کند، خداوند جهان هستی را بدون هدف نیافریده است و همواره راهنمایی برای بشر قرار داده است تا او را به سعادت رهنمون کند؛ لذا اینکه خداوند انسان را به حال خود رها کرده باشد خلاف قاعده عقلی است، خداوند زمین را از وجود حجت خالی نمی‌گذارد، امام عصر(عج) در حال حاضر هم امور مربوط به شیعیان را انجام می‌دهند، هر چند که ما آن حضرت را نمی‌بینیم مانند خورشیدی که پشت ابر است.



مدیر مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: وهابیت و گروه‎های به ظاهر اسلامی هیچ راه فراری از حقیقت قرآن ندارند، باید قرآن را به عنوان یک حقیقت محض در زمینه بشارت منجی آخرالزمان بپذیرند، قرآن آیات فراوانی در حوزه مهدویت به بشریت ارائه کرده و به صراحت و رمز و راز این حقیقت را به بهترین شکل بیان کرده است.



بشارت ظهور منجی موعود در قرآن



وی گفت: خداوند در سوره انبیاء می‎فرماید « وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» و به همچنین در سوره قصص، بیان می‎دارد که «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»؛ خداوند در این آیات به شکل صریح از ظهور منجی آخرالزمان سخن می‎گوید و در روایات گسترده از سوی نبی مکرم اسلام و اهل بیت(ع) زوایای این آیات الهی در خصوص ظهور منجی بیان شده است.



کلباسی عنوان کرد: پیامبر به اشکال مختلف مردم را از ظهور حضرت ولی عصر(عج) با خبر می‌کردند، چنانچه شیعه و سنی نقل کرده‎‏اند، ایشان این بشارت عظیم را دارند که اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد، این روز آن چنان طولانی خواهد شد که فرزندی از فرزندان ایشان ظهور می‎کند و در حالی که دنیا پر از ظلم و عداوت است، این دنیا را پر از عدل خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان