ظریف: دنبال تشکیل دولت ائتلافی نیستیم/ هیچ لابی‌گری پشت‌صحنه نداریم/ ترکیبی از اقوام و اقشار و گروه‌های اجتماعی در کارگروه‌ها حاضر هستند

کاندیداهای تصدی وزارتخانه ها باید به گفتمان رئیس جمهور وفادار باشند.

رئیس شورای راهبری کابینه دولت چهاردهم گفت «ما یک بازوی مشورتی برای رئیس جمهور منتخب هستیم و انتخاب وزرا در نهایت با نظر ایشان است».
 
به گزارش ایسنا، «محمدجواد ظریف» با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر در تشریح فرایند انتخاب وزرا در دولت چهاردهم با اشاره به اینکه خوشحالم از اینکه جامعه مدنی و مردم در تشکیل هیأت دولت مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: معمولا بعد از انتخاب رئیس‌جمهوری روندی طی می‌شد که چندان شفاف نبود اما الان یک روندی آغاز شده که تجربه‌ای جدید است و آزمون و خطا هم دارد. 
 
وی افزود: سعی کردیم از روش‌های مدیریتی استفاده کنیم و ما هم یک بازوی مشورتی برای رئیس جمهور منتخب هستیم و انتخاب وزرا در نهایت با نظر ایشان است.
 
رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم، اظهار کرد: هنوز این شورای راهبری تمام نشده و یک روند است. ما پنج کارگروه درست کردیم که البته سلیقه‌ای بوده و می‌توان آن را به شکل دیگری هم پیش برد. یک کارگروه امنیتی و سیاسی است که شامل وزارت کشور، دفاع، اطلاعات، دادگستری و امور خارجه و سازمان انرژی اتمی است و مسئولیت آن به عهده من است.
 
ظریف یادآور شد: در حال حاضر در زمینه معاونت‌های رئیس‌جمهوری هم به جز معاونت زنان هنوز بحثی مطرح نشده است و در واقع معاونت‌های سازمانی در حال بررسی است نه معاونت‌های ستادی. تمرکز ما هم بر وزراست که قرار است به مجلس معرفی شوند.
 

ترکیبی از اقوام و اقشار و گروه‌های اجتماعی در کارگروه‌ها حاضر هستند

 
وی با اشاره به دیگر کارگروه‌های شورای راهبری یادآور شد: ترکیبی از اقوام و اقشار و گروه‌های اجتماعی در این کارگروه‌ها حاضر هستند. همچنین پایبندی به گفتمان رئیس جمهور منتخب که عدالت است، پاکدستی، صداقت و پایبندی به قوانین بالادستی، داشتن نگرش ملی و دوری از گرایش قومی و منطقه‌ای از جمله مواردی است که در این شورای راهبری مدنظر است و اگر کسی این ویژگی‌ها را نداشته باشد وتو خواهد شد. این کارگروه حدود 450 نفر است.
 
ظریف ادامه داد: اگر کسی که مثلاً استاد دانشگاه بوده است و در این کارگروه‌ها حضور داشته و نامزد یکی از مسئولیت‌ها شده است از این کارگروه‌ها کنار می‌رود و استاد دانشگاه دیگری جای وی را می‌گیرد. هم‌چنین آنچه که تحت عنوان اسامی کمیته‌ها مطرح شده هم فاقد اعتبار است. 
 
وی افزود: در این روند از شخصیت‌های ملی مثل آقایان خاتمی، روحانی، حدادعادل، قالیباف، جلیلی و از جریان اصلاحات و از انجمن‌های علمی فعال درخواست کردیم که نامزدهای خود را برای وزارت معرفی کنند تا در کارگروه‌ها بررسی شوند و تا فردا هم این فرصت ادامه خواهد یافت.
 
رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم تاکید کرد: ما هیچ لابی‌گری پشت صحنه نداریم و هر نامزدی که با اعضای کمیته‌ها بیرون از جلسات کمیته‌ها لابی‌گری کند، هر دوی آن‌ها از این کمیته خارج می‌شوند و ما هم به این روند امیدوار هستیم. همچنین امیدواریم که در اولین فرصت حضور رئیس جمهور منتخب در مجلس لیست وزرا را آماده کنیم. 
 
ظریف ادامه داد: ما در واقع یک بازوی مشورتی هستیم و شأن آقای پزشکیان هم اجل از این است که تحت فشار دیگران تصمیمی بگیرد. ما هم حد خود را می‌دانیم و سازوکار را هم به شکلی فراهم کردیم که امکان فشار آوردن کسی یا جریانی در این روند وجود نداشته باشد و آقای پزشکیان هم تصمیم نهایی را در زمینه وزرا اتخاذ می‌کند.
 

کابینه ائتلافی نیست، وحدت ملی است

 
وی تاکید کرد: از جبهه اصلاحات، موتلفه، ایثارگران و دیگر احزاب اسم گرفته شده است. از افراد فعال اصولگرا مثل آقایان ناطق نوری، دکتر جلیلی، دکتر حدادعادل، دکتر قالیباف هم خواسته شده که اسامی خود را اعلام کنند. ضمن اینکه قرار نیست هیچ پیشنهادی قبل از اینکه وارد روند شود از دستور خارج شود.
 
ظریف تصریح کرد: کابینه ائتلافی نیست. کابینه وحدت ملی است و قرار نیست افرادی که با گفتمان رئیس جمهور همراهی ندارند در کابینه حاضر باشند. مردم به یک نفر رأی دادند و آن یک نفر هم افرادی که حاضر باشند با آن گفتمان همراهی کنند را جمع خواهند کرد.
 
رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم گفت: تلاش می‌کنیم از اقوام و گروه‌هایی که کمتر حضور داشتند، از جوانان و زنان استفاده کنیم و نیز اینکه 60 درصد افرادی که سابقه عضویت در دولت نداشته باشند را در اولویت داریم. از وزرای سابق هم در مشاورت وزارتخانه‌ها قرار است استفاده کنیم. ما به تجربه هم توجه می‌کنیم اما در روند انتخاب وزرا سابقه حضور یک امتیاز منفی است تا یک خون و نگرش جدید وارد دولت شود. سعی می‌کنیم 60 درصد وزرا زیر 50 سال داشته باشند و نیز 60 درصد وزرا سابقه وزارت نداشته باشند.
 

اینکه جبهه اصلاحات سهمی در دولت داشته باشد، سهم‌خواهی نیست

 
ظریف یادآور شد: واقعیت این است که آقای پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات بوده است و البته مستقلان، اعتدالگرایان و حتی برخی اصولگرایان و نیز کاندیداهایی که در دوره اول کنار رفتند هم در دور دوم به ما کمک کردند. پس اینکه جبهه اصلاحات سهمی در دولت داشته باشند سهم‌خواهی نیست. 
 
وی تصریح کرد: واقعاً جناب آقای خاتمی هیچ فشاری در این زمینه نداشت و شهادت می‌دهم اصلأ ورودی هم نداشت بلکه در مواردی راهنمایی‌هایی داشت. همچنین هر نامزدی که فرم او پر می‌شود به صورت مخفی به او رأی داده می‌شود تا در نهایت بررسی شود و ملاک‌های مورد نظر هم برای او مورد مطالعه قرار گیرد و نتیجه نهایی اعلام شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر