ماهان شبکه ایرانیان

باقیمانده‌های دارویی و سموم در شیرخام پایش می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: باقیمانده‌های دارویی و سموم در شیر خام از سوی کارشناسان این اداره کل پایش می‌شود.

باقیمانده‌های دارویی و سموم در شیرخام پایش می‌شود

به گزارش خبرآنلاین از زنجان ، محمدباقر حاج کاظمی افزود: با توجه به اینکه ترکیبات دارویی به منظور کنترل، درمان و یا پیشگیری از انواع بیماری های میکروبی دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرند، در صورتی که دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور رعایت نشود موجب حضور باقیمانده این مواد به خصوص آنتی بیوتیک ها در محصولات دامی از جمله شیر می شود.

وی اظهار داشت: دامپزشکی از ابتدای مهر امسال اقدام به آزمایش های دوره ای برای پایش میزان باقیمانده های دارویی ماننده آنتی بیوتیک ها، ضد انگل ها و انواع آفت کش ها همانند ارگانوفسفرها، ارگانوکلره ها و آلانیدها مانند هالوژن های پایا در طبیعت و غیره کرده است.

این مسوول ادامه داد: در این برنامه ملی تعداد 26 نمونه شیر خام از مراکز جمع آوری شیر و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی به صورت تصادفی با هدف افزایش رضایتمندی عمومی مردم از کیفیت شیرخام و اولویت بندی حذف مخاطرات بهداشتی ناشی از باقیمانده دارو، سموم و آفت کش ها اخذ می شود.

حاج کاظمی افزود: باقیمانده های دارویی و سموم از یک سو با ایجاد عوارض بهداشتی، واکنش های آلرژیک، گسترش سویه های مقاوم باکتری ها به آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومت دارویی به عنوان یک خطر جدی سلامت انسانی، مصرف کننده را تهدید کرده و از سوی دیگر موجب عوارضی از قبیل اختلال در تولید فرآورده های تخمیری نظیر ماست و پنیر نیز می شود.

وی تاکید کرد: لازم است دامداران ضمن استفاده از داروهای مجاز و دارای نشانه گذاری معتبر، به مدت زمان منع مصرف داروئی قبل از مصرف فرآورده که طبق دستور شرکت سازنده بر روی بسته بندی دارو درج شده است، توجه کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان