براساس آثار سه مفسر بزرگ شیعه؛

منابع بیستمین جشنواره قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی(ص) تالیف و منتشر شد

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته کارشناس‌مسئول گروه پژوهش‌های قرآنی و حدیثی المصطفی، منابع این جشنواره از سه منبع تفسیری از سه مفسر عالی‌قدر شیعی مرحوم طبرسی، مرحوم علامه طباطبایی و آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی انتخاب شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، کارشناس‌مسئول گروه پژوهش‌های قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: یکی از اهداف جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی آشنایی طلاب با معارف و دانش‌های قرآنی و حدیثی طی یک دوره و در طول سنوات تحصیل آنان است.

وی استفاده از متون اصیل حوزوی را یکی از سیاست‌های برگزاری جشنواره دانست و تصریح کرد: همواره در طول سال‌های گذشته بر این سیاست استوار بودیم که منابع جشنواره از کتب و تالیفات مفسران و اندیشمندان بزرگ شیعی استفاده شود.

رفیعی عنوان کرد: با توجه به توسعه جشنواره قرآنی و حدیثی و برگزاری آن در بین تمامی مقاطع تحصیلی و نیز افزایش زبان‌های مختلف برگزاری، سیر مطالعات تفسیر قرآن کریم به عنوان اساس کار در بخش کتبی جشنواره قرار گرفت که بر همین مبنا، منابع و متون جشنواره تهیه و تنظیم شد.

منابع استفاده شده در جشنواره

کارشناس‌مسئول گروه پژوهش‌های قرآنی و حدیثی المصطفی در ادامه اظهار کرد: منابع جشنواره از سه منبع تفسیری از سه مفسر عالیقدر شیعی مرحوم طبرسی، مرحوم علامه طباطبایی و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی انتخاب شد.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه کتاب مباحث علمی المیزان دارای حجم مناسب جهت برگزاری بود، لذا عین کتاب انتخاب به چند قسمت تقسیم و مجلد دوم آن منتشر و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

رفیعی همچنین ادامه داد: از تفسیر مجمع البیان، نیز صرفا بخش «المعنی» گزینش و به صورت مستقل سوره‌های آل عمران، نساء و مائده از این تفسیر به دست یکی از فضلای حوزه ویرایش شد و به دو زبان عربی و فارسی در دو مجلد مستقل مورد انتشار قرار گرفت.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه حجم تفسیر ارزشمند نمونه بسیار بیشتر از آن چیزی است که برای سیر مطالعات تفسیری قابل استفاده باشد لذا محدودیت‌ها اقتضا می‌کرد این کتاب تلخیص شود که بدین منظور گروهی از فضلای ارجمند زیر نظر حجت‌الاسلام فاکر میبدی کار تلخیص را آغاز کردند که تاکنون سوره‌های آل عمران، مائده و نساء تلخیص و منتشر شده است.

کارشناس مسئول گروه پژوهش‌های قرآنی و حدیثی المصطفی گفت: علاوه بر منابع فوق برای مقطع کاردانی به زبان فارسی و عربی از تفسیر نمونه به‌صورت موضوعی با محوریت موضوع فرهنگ و سبک زندگی قرآنی آیاتی از قرآن کریم بر مبنای تفسیر نمونه انتخاب و در دو جلد فارسی و عربی برای شرکت‌کنندگان مقطع کاردانی در داخل داخل و خارج کشور به چاپ رسید.

رفیعی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه پرداختن به متون و معارف حدیثی نیز یکی از اهداف جشنواره هست، لذا بر اساس سیاست‌های جشنواره در تمام مقاطع تحصیلی علاوه بر متون قرآنی متون ارزشمند حدیثی نیز به آزمون گذاشته می‌شود.

وی بیان کرد: در این راستا با طراحی سیر مطالعات حدیثی بر مبنای کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، متون مورد نیاز در این حوزه برای مقطع کارشناسی در قالب یک مجلد با عنوان کتاب کلام ناب تهیه و منتشر شد.

استفاده از کتاب مفاتیح‌الحیات

وی افزود: همچنین کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات تالیف ارزشمند آیت‌الله العظمی جوادی آملی به عنوان منبع حدیثی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دوره از جشنواره در نظر گرفته شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان