ماهان شبکه ایرانیان

نبویان: تا وقتی سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل مورد توجه نباشد، خطر اشاعه بیشتر سلاح‌های هسته‌ای در غرب آسیا ادامه خواهد داشت

نماینده تهران در مجلس در کارگاه راهبری پارلمان‌ها گفت: ادامه حضور سلاح‌های هسته‌ای و تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای غیرپادمانی رژیم غاصب صهیونیستی، بمب ساعتی برای امنیت کشورهای عضو معاهده در منطقه بوده و اتخاذ تدابیری فوری برای مقابله با این تهدید جدی ضروری است.

نبویان: تا وقتی سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل مورد توجه نباشد، خطر اشاعه بیشتر سلاح‌های هسته‌ای در غرب آسیا ادامه خواهد داشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید محمود نبویان، نماینده مجلس، در اتحادیه بین‌المجالس جهانی در حاشیه یکصد و چهل و نهمین مجمع اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو، در کارگاه راهبری پارلمان‌ها در خلع سلاح با موضوع جلوگیری و کاهش آلام انسانی ناشی از تکثیر سلاح به ایراد سخنرانی پرداخت.

آنگونه که مهر روایت کرده، او در بخشی از سخنرانی خود تاکید کرد: متأسفانه 54 سال پس از لازم‌الاجرا شدن معاهده منع اشاعه هسته‌ای (NPT)، خلع سلاح هسته‌ای هنوز به طور کامل محقق نشده است. وجود حدود 3904 کلاهک هسته‌ای فعال و در مجموع حدود 13000 سلاح هسته‌ای در جهان، روند خطرناکی را نشان می‌دهد که صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

او افزود: تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود دارند، خطر استفاده یا تهدید به استفاده از آن‌ها علیه کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای وجود دارد و تنها تضمین قطعی در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، خلع سلاح هسته‌ای و امحای کامل آن‌ها است.

نبویان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قویاً بر این باور است که دستیابی به اهداف خلع سلاح هسته‌ای و جهان عاری از سلاح هسته‌ای، به‌عنوان بالاترین اولویت سازمان ملل متحد در زمینه امنیت بین‌المللی، مسئولیت مشترک اما متمایز همه کشورهای عضو معاهده به ویژه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای است.

او در ادامه با بیان اینکه بحران عدم پایبندی این کشورها به تعهدات خود در زمینه خلع سلاح، اعتماد به ظرفیت معاهده برای تحقق هدف خلع سلاح هسته‌ای را به طور جدی تضعیف کرده است، گفت: این بحران با استانداردهای دوگانه برخی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و متحدان آن‌ها در مورد مسائل مهمی مانند سلاح‌های هسته‌ای رژیم غاصب اسرائیل تشدید می‌شود. تسلیحات هسته‌ای رژیم تروریستی اسرائیل خطر جدی برای امنیت در منطقه است اما به راستی چه کشورهایی برخلاف معاهده NPT به این رژیم غاصب سلاح هسته‌ای دادند؟ ادامه حضور سلاح‌های هسته‌ای و تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای غیرپادمانی رژیم غاصب صهیونیستی، بمب ساعتی برای امنیت کشورهای عضو معاهده در منطقه بوده و اتخاذ تدابیری فوری برای مقابله با این تهدید جدی ضروری است، این در حالی است که آمریکا و برخی از کشورهای غربی با اعمال استانداردهای دوگانه در اجرای مفاد منع اشاعه در دستیابی به سلاح هسته‌ای به این رژیم غاصب، کمک کرده‌اند.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی ازجمله سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم همراه با حمایت برخی از کشورهای عضو ازجمله آمریکا، این رژیم را برای ایجاد تهدیدات هسته‌ای علیه کشورهای منطقه جسور کرده است، ادامه داد: اخیراً مقامات عالی‌رتبه رژیم، ایران و منطقه غزه را به حملات هسته‌ای تهدید کرده‌اند. این به وضوح تهدید جدی ناشی از چنین رژیمی و اهمیت مهار چنین تهدیدی را به شیوه‌ای بسیار سریع نشان می‌دهد. ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در غرب آسیا نه تنها یک هدف مهم بلکه یک ضرورت راهبدی است. تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای رژیم غاصب اسرائیل مورد توجه قرار نگیرد، خطر اشاعه بیشتر سلاح‌های هسته‌ای در غرب آسیا و فراتر از آن ادامه خواهد داشت.

او همچنین تاکید کرد: از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران قویاً به استفاده صلح‌آمیز از انرژی و فناوری هسته‌ای، همانطور -که در ماده 4 NPT اشاره شده است- باور دارد، همچنین جمهوری اسلامی ایران معتقد است که پارلمان‌ها می‌توانند نقش بسزایی در خلع سلاح هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی ایفا کنند. از نظر ایران، این نقش می‌تواند شامل مواردی از قبیل تصویب قوانین، نظارت بر سیاست‌ها، تقویت دیپلماسی و آگاهی بخشی باشد.

27218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان