ماهان شبکه ایرانیان

قیمت این فراری ۲۵۰ میلیارد تومان است /عکس

پس از معرفی هایپرکار جدید مک‌لارن W۱ به عنوان جایگزین خودروی افسانه‌ای P۱، فراری نیز پس از ۱۱ سال از هایپرکار جدید خود و جایگزین لافراری رونمایی کرد. جدیدترین خودروی این شرکت F۸۰ نام دارد.

قیمت این فراری 250 میلیارد تومان است /عکس

امیرمسعود عابدین: حلقه‌های سه‌گانه مقدس (Holy Trinity) در حال تکمیل شدن بوده و باید منتظر یک رقابت جذاب دیگر مشابه دهه گذشته باشیم. رقابتی که بین این سه‌گانه مقدس، یعنی فراری لافراری و پورشه 918 و مک‌لارن P1 وجود داشت، در آن سال‌ها سر و صدای زیادی را به پا کرده بود. با معرفی هایپرکار جدید پورشه، این مثلث تقابل دوباره شکل می‌گیرد.

شاهکار جدید فراری با قیمت 250 میلیارد تومانی /معرفی هایپرکار جدید پس از 11 سال /عکس

پس از گذشت بیش از یک دهه از معرفی لافراری، فراری از یک پرچمدار جدید با نام F80 رونمایی کرد. این خودروساز ایتالیایی قصد دارد تا تاریخ هایپرکارها را مانند لافراری، دوباره بازنویسی کند. لازم به ذکر است که یک خودرو، برای اینکه بتواند یک هایپرکار باشد، باید بیش از حد سریع، فوق‌العاده کمیاب و دارای قیمتی بیش از یک میلیون دلار باشد.

شاهکار جدید فراری با قیمت 250 میلیارد تومانی /معرفی هایپرکار جدید پس از 11 سال /عکس

قبل از هر چیز به سراغ اصل مطلب برویم؛ زیر کاپوت چه خبر است؟ فراری موتور نمادین V-12 خود را کنار گذاشته و سه موتور برقی را به یک پیشرانه 3٫0 لیتری V-6 هیبریدی چسبانده است. موتور 3٫0 لیتری به تنهایی 900 اسب بخار تولید می‌کند و در ترکیب با موتورهای برقی، F80 دارای توان کلی 1184 اسب بخاری است. این خودرو، ‌ قدرتمندترین فراری است که تاکنون ساخته شده است.

فراری F80 تنها به 2٫15 ثانیه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و به 5٫75 ثانیه برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت F80 حدود 350 کیلومتر بر ساعت است.

شاهکار جدید فراری با قیمت 250 میلیارد تومانی /معرفی هایپرکار جدید پس از 11 سال /عکس

موتور 3٫0 لیتری V-6 تقریباً همان موتور 120 درجه و هات-وی گرفته شده از خودروی اسپرت 296 و خودروی مسابقه لمانز 499P است. مهندسان فراری زمان‌بندی جرقه و پاشش سوخت را اصلاح کرده‌اند و فشار محفظه احتراق را نسبت به 296، 20 درصد افزایش داده‌اند. گیربکس دو کلاچه 8 سرعته، به طور ویژه برای کنترل این فشار اضافی کالیبره شده است و توربوهای برقی تقریباً تأخیر را از بین می‌برند. با این ارتقاها، موتور V-6 به حداکثر 9000 دور در دقیقه با محدودکننده دینامیکی 9200 دور در دقیقه دست می‌یابد.

محور جلو، دو موتور برقی به همراه یک اینورتر و یک سیستم خنک‌کننده یکپارچه را در خود جای داده است، در حالی که موتور سوم در عقب قرار دارد. دو موتور جلو امکان گشتاور برداری را فراهم می‌کنند و می‌توانند تا 210 کیلووات از طریق ترمز احیاکننده به محور جلو ارسال کنند.

شاهکار جدید فراری با قیمت 250 میلیارد تومانی /معرفی هایپرکار جدید پس از 11 سال /عکس

موتور الکتریکی عقب سه عملکرد اصلی را انجام می‌دهد: راه‌اندازی موتور احتراق داخلی، بازیافت انرژی و افزودن گشتاور اضافی در صورت نیاز. این موتور، 80 اسب بخار به خروجی کلی اضافه کرده و همچنین توانایی بازیافت 70 کیلووات انرژی در حالت احیاکننده را دارد. هر سه موتور الکتریکی به یک بسته باتری لیتیوم یونی 800 ولتی با ظرفیت کلی 2٫3 کیلووات ساعت متصل هستند که در مجموع 325 اسب بخار قدرت ارائه می‌دهد.

فراری F80 از یک شاسی مونوکوک نامتقارن ساخته شده از فیبر کربن و مواد کامپوزیت استفاده می‌کند. سقف خودرو کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و زیرمجموعه‌های جلو و عقب هر دو از آلومینیوم هستند. طراحی نامتقارن شاسی به این معنی است که صندلی راننده قابل تنظیم است، برخلاف صندلی ثابت در مک‌لارن W1.

شاهکار جدید فراری با قیمت 250 میلیارد تومانی /معرفی هایپرکار جدید پس از 11 سال /عکس

فراری F80 در داخل دارای یک چیدمان سنتی دو صندلی با کابین متمرکز بر راننده است که فراری آن را پیکربندی "1+" می‌نامد. پنل کنترل به سمت راننده زاویه داده شده و صندلی راننده قابل تنظیم به رنگ قرمز روشن است، در حالی که صندلی سرنشین شاگرد ثابت و به شاسی متصل است. فراری همچنین یک فرمان جدید با طراحی D شکل در بالا و پایین برای F80 طراحی کرده که در آینده به سایر مدل‌های فراری راه پیدا خواهد کرد.

فلاویو مانزونی، طراحی F80 را در مرکز طراحی فراری در مارانلو با الهام از گذشته، مانند چراغ جلو الهام‌گرفته از مدل دیتونا و قوس‌های چرخ عقب الهام‌گرفته از F40، انجام داد. فراری بیشتر نوآوری‌های آیرودینامیکی خود را از فرمول 1 گرفته است. دماغه نوک تیز به همراه S-Duct امضای فراری، به تنهایی در قسمت جلو، نیروی رو به پایین 459 کیلوگرمی را برای F80 در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت به ارمغان می‌آورد. با یک باله فعال و دیفیوزر عظیم 71٫0 اینچی، F80 در عقب نیروی رو به پایین 590 کیلوگرمی تولید می‌کند؛ این به معنی تولید مجموعاً 1000 کیلوگرم نیروی رو به پایین در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت است.

شاهکار جدید فراری با قیمت 250 میلیارد تومانی /معرفی هایپرکار جدید پس از 11 سال /عکس

فراری F80 دارای سه حالت رانندگی مختلف هیبرید، پرفورمنس و Qualify است. این خودرو مانند مک‌لارن W1 حالت رانندگی کاملاً برقی ندارد، اما حالت پیش‌فرض هیبرید اولویت بازیابی انرژی و شارژ باتری را دارد، در حالی که حالت Performance قدرت بیشتری را توزیع می‌کند. همانطور که انتظار دارید، حالت Qualify تمام قدرت F80 را آزاد می‌کند.

فراری همچنین یک فناوری جدید به نام Boost Optimization را معرفی کرد که رانندگان می‌توانند در حالت‌های Performance و Qualify به آن دسترسی پیدا کنند. پس از طی کردن یک دور سریع در مسیر مورد علاقه خود، Boost Optimization مناطق خاصی از مسیر را که می‌تواند قدرت اضافی ارائه دهد (به عنوان مثال در یک خط مستقیم) تشخیص می‌دهد و قدرت را به دلخواه توزیع می‌کند.

برای کاهش سرعت F80، فراری مستقیماً با برمبو همکاری کرد تا فناوری ترمز جدید CCM-R Plus را معرفی کند. ترمزهای کربنی پیشرفته از الیاف بلندتری استفاده می‌کنند که استحکام مکانیکی را نسبت به ترمزهای سنتی فیبر کربن، 100 درصد بهبود می‌بخشد. مانند مدل پوروسانگوئه، F80 همچنین یک سیستم تعلیق فعال را دریافت می‌کند. سیستم تعلیق همچنین یک پلتفرم آیرودینامیکی بسیار پایدار را تضمین می‌کند که برای یک خودروی با نیروی رو به پایین بالا مانند این خودرو، ضروری است.

شاهکار جدید فراری با قیمت 250 میلیارد تومانی /معرفی هایپرکار جدید پس از 11 سال /عکس

خریداران می‌توانند از بین دو گزینه میشلن Pilot Sport Cup 2s و Pilot Sport Cup 2Rs، لاستیک خود را انتخاب کنند. فراری حتی برخی از تجهیزات ایمنی فعال مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، سیستم کمکی حفظ خودرو بین خطوط، نور بالا خودکار و غیره را ارائه می‌دهد.

قیمت فراری F80 حدود 4 میلیون دلار آمریکا (معادل 250 میلیارد تومان) اعلام شده است. این عدد، آن را به راحتی به گران‌ترین فراری جدید در تمام دوران، با دو برابر قیمت مک‌لارن W1 تبدیل می‌کند. تنها 799 دستگاه از فراری F80 ساخته خواهد شد و تولید آن در پایان سال 2025 آغاز و تا سال 2027 ادامه خواهد داشت.

322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان