ماهان شبکه ایرانیان

سرطان گوارش در گلستان بیش از متوسط کشور است

به همت دانشگاه علوم پزشکی گلستان، همایش روز جهانی غذا بهمراه نمایشگاه صنایع غذایی استان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

سرطان گوارش در گلستان بیش از متوسط کشور است

به گزارش خبرآنلاین سعید گل فیروزی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در این همایش گفت :عدم رعایت رژیم غذایی منجر به افزایش بار بیماری های قلب و عروق خواهد شد که در استان گلستان نیز یکی از معضلات سلامت بشمار می رود.

وی افزود: طی یک سال اخیر طرح آرد و نان سالم در استان گلستان آغاز شده است که موجب شد در نانوایی های مختلف موضوع عرضه نان کامل را داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به اقدامات پیشگیرانه بیماری ها اشاره کرد و گفت: می بایست ارزش نان کامل تبیین شود، از زمانی که آرد کامل از سبد غذایی حذف شد بیماری های متعددی از جمله دیابت،فشار خون و اضافه وزن شیوع پیدا کرد.

گل فیروزی خاطر نشان کرد: متوسط شیوع بیماری سرطان نسبت به متوسط کشوری برخی در خط متوسط و در برخی سرطان ها کمتر بوده است، اما متاسفانه در رابطه سرطان های گوارشی در شرق استان روی کمربند جهانی سرطان هستیم که از متوسط بالاتر است که به 2 برابر سایر سرطان ها رسیده است.

وی افزود: تغذیه از عوامل پیشگیری بیماری های مختلف از جمله سرطان ها است، موضوع سموم باقی مانده نیز از عوامل بیماری سرطان بشمار می رود.

سموم باغات را رصد می کنیم

گل فیروزی افزود: در رابطه سموم باقی مانده، بسیاری از باغات و مزارع در فصول مختلف مورد بررسی قرار می گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: درج نشانگر رنگی از دیگر اقدامات دانشگاه نسبت به میزان قند چربی و نمک است که در روی محصولات نصب خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در شهرستان گنبد کاووس بخش خصوصی به کمک آمده است که بتوانیم درمان سرطان را پوشش دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهار کرد: طی 3 سال گذشته 120 میلیارد تومان خیرین سلامت به بخش خدمات پزشکی استان کمک داشته اند

گل فیروزی گفت: متاسفانه فقط حدود 30 درصد بودجه های درمان برای بهداشت هزینه می شود که باید افزایش یابد.

وی به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گلستان اشاره کرد و افزود: راه اندازی 39 مرکز جامعه سلامت خانه بهداشت،

افزایش 340 تخت بیمارستانی با محوریت تخت های ویژه مانند دیالیز و راه اندازی مرکز جراحی قلب باز برای اولین بار در گرگان و گنبد کاووس نمونه ای از اقدامات در 3 سال گذشته بشمار می رود.

در حوزه سلامت گلستان چالش داریم

رحمت الله نوروزی نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول و بخش کمالان اظهار کرد: مهمترین چالش در حوزه سلامت استان گلستان مربوط به سرطان است که شاید از نوع تغذیه باشد و حتما باید در این خصوص مطالعاتی انجام شود.

وی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در رابطه کنترل بیماری های سرطان، تاکید کرد: ازدیاد بیماری های صعب العلاج یکی از دغدغه های ما در مجلس شورای اسلامی است که در این خصوص جلساتی با وزیربهداشت و مدیران ذیربط داشته ایم.

نوروزی افزود: می بایست برای ارتقای شاخص های سلامت در غذا تلاش کنیم و انتظار داریم مطالبه گری در این موضوع تقویت شود.

در تولید سبد غذایی پیشرو هستیم

کاوه دماوندی کمالی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: روز جهانی غذا فرصتی برای قدر دانی از تلاشگران این عرصه است

وی افزود: 421 واحد تولیدی در استان گلستان وجود دارد که 219 واحد فعال هستند از 4587 پروانه ای که توسط غذا و دارو صادر شده نزدیک به 425 پرونانه در سطح استان فعالیت دارند.

دماوندی به ظرفیت های گلستان در حوزه تامین غذا اشاره کرد و اظهار کرد: در سطح استان این افتخار را داریم در محصولاتی همچون گندم، آرد، فرآورده های لبنی و پروتویینی بخصوص گوشت مرغ جزو استان های شاخص کشور هستیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: در موضوع آزمایشگاه های غذا و دارو جزو استان های پیشتاز هستیم، سومین مرکزی هستیم که امکان آزمون تراریخته را داشته ایم.

در انتهای مراسم از دست اندرکاران تولید و توزیع مواد غذایی استان گلستان تقدیر بعمل آمد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان