ماهان شبکه ایرانیان

۷ دمنوش مناسب برای درمان فوری سرماخوردگی

در این مطلب به معرفی ۷ دمنوش مناسب برای درمان فوری سرماخوردگی و دلیل مفید بودن آن‌ها می‌پردازیم.

7 دمنوش مناسب برای درمان فوری سرماخوردگی

سرماخوردگی بیماری بسیار رایجی است که بزرگسالان ‌به‌طور متوسط ​​دو تا سه بار در سال و کودکان بیش از این تعداد به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری غالبا دارای علائمی مانند عطسه، آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه و آب‌ریزش چشم است که تا حدود زیادی آزاردهنده هستند. جدا از مصرف داروها، اغلب اوقات نوشیدن انواع چای و دمنوش می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند و باعث تسریع روند بهبودی شود. همراه ما باشید؛ زیرا در این مطلب به معرفی 7 دمنوش مناسب برای درمان فوری سرماخوردگی و دلیل مفید بودن آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی دمنوش‌های مناسب برای درمان سرماخوردگی

هنگام سرماخوردگی، یکی از اولین اقدامات مفیدی که می‌توانید برای رفع علائم ناراحت‌کننده این بیماری انجام دهید، مصرف انواع چای و دمنوش مناسب است که آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

دمنوش لیمو

لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ به همین دلیل، دمنوش آن می‌تواند برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا گزینه ایده‌آلی باشد. البته ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کند و فقط قادر است مدت و شدت این بیماری را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها و اسید سیتریک موجود در لیمو نیز باعث تسریع روند مبارزه بدن با ویروس‌ها و بهبود سرماخوردگی می‌شوند. علاوه ‌بر همه این ویژگی‌ها، دمنوش لیمو گرفتگی گلو و سرفه را تسکین می‌دهد و باعث می‌شود بدن در دوران سرماخوردگی به‌خوبی هیدراته بماند.

دمنوش نعناع

7 دمنوش مناسب برای درمان فوری سرماخوردگی

اگر همراه با سرماخوردگی، حالت تهوع نیز دارید، دمنوش یا چای حاوی نعناع گزینه بسیار خوبی است. نعناع به‌عنوان خلط‌آور عمل می‌کند و مخاط را از مجاری تنفسی پاک خواهد کرد. درواقع، نعناع به دلیل داشتن منتول، دارای خواص ضداحتقانی قوی است و به باز کردن مجاری تنفسی کمک موثری می‌کند. از طرفی، به دلیل وجود خواص ضدالتهابی و ضدویروسی در این گیاه، نعناع در کاهش التهاب گلو نیز موثر است. خاصیت خنک‌کنندگی بالای آن نیز بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین، می‌تواند به کاهش تب و تسکین سردرد ناشی از سرماخوردگی کمک کند.

دمنوش زنجبیل

7 دمنوش مناسب برای درمان فوری سرماخوردگی

زنجبیل به دلیل خواص ضدالتهابی، ضدویروسی و آنتی‌اکسیدانی بالای خود مانند نیروگاه عمل می‌کند و به همین خاطر می‌توانیم آن را یکی از موثرترین درمان‌های طبیعی و فوری برای سرماخوردگی بدانیم. از طرفی، زنجبیل سرشار از نوعی ماده مغذی به نام جینجرول است که همراه با سایر ترکیبات فنلی مانند کورستین و زینجرون، برای کاهش علائم گوارشی ناراحت‌کننده مانند حالت تهوع نیز استفاده می‌شود. از دیگر خاصیت‌های زنجبیل می‌توانیم بگوییم که خلط‌آور است، به از بین بردن احتقان ناشی از سرماخوردگی و برونشیت کمک می‌کند و تسکین گلودرد را به همراه دارد. علاوه ‌بر آن، مصرف دمنوش زنجبیل باعث افزایش جریان خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و دیگر علائم سرماخوردگی مانند احساس ضعف را نیز کاهش می‌دهد.

چای سبز

چای سبز حاوی مجموعه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌های ضدالتهابی است؛ به همین دلیل مصرف آن باعث کاهش التهاب و تقویت متابولیسم بدن می‌شود. همچنین چای سبز می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد و با ویروس‌های عامل سرماخوردگی مبارزه کند. در حقیقت، کاتچین‌ها (نوعی آنتی‌اکسیدان قوی) و پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز دارای خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی هستند و به همین دلیل، نوشیدن این چای به‌طور موثری از عفونت آنفولانزا جلوگیری می‌کند و به کاهش علائم سرماخوردگی منجر می‌شود.

دمنوش جینسینگ

7 دمنوش مناسب برای درمان فوری سرماخوردگی

به دلیل وجود خواص ضدویروسی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی، جینسینگ نوعی درمان بسیار موثر برای سرماخوردگی است؛ به‌طوری‌که دمنوش این گیاه می‌تواند با افزایش تولید گلبول‌های سفید در مبارزه با عفونت‌ها به بدن کمک کند. علاوه ‌بر آن، دمنوش جینسینگ در کاهش استرس و خستگی ناشی از ابتلا به سرماخوردگی موثر است و سطح انرژی بدن در دوران بیماری را تقویت می‌کند. با این‌حال، اگر دیابت دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، مراقب باشید؛ زیرا جینسینگ بر قند خون تاثیر می‌گذارد و ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. از این رو، قبل از عادت به مصرف دمنوش جینسینگ بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش سنجد

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که محتوای ویتامین C، آنتوسیانین و فلاونوئید موجود در سنجد، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند. این ماده خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی نیز دارد و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از این رو، مصرف دمنوش سنجد می‌تواند به کاهش التهاب گلو و رفع سرفه‌های خشک کمک کند و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهد. علاوه ‌بر آن، دمنوش سنجد در افزایش انرژی و کاهش مدت و شدت علائم سرماخوردگی نقش موثری دارد.

دمنوش آویشن

آویشن نوعی گیاه دارویی بسیار معطر و قوی با خواص ضدعفونی‌کننده، ضدباکتریایی و ضدویروسی است که در درمان عفونت‌های تنفسی بسیار موثر عمل می‌کند. از این رو، با مصرف دمنوش آویشن می‌توان به نتایجی مانند تسکین گلودرد، کاهش سرفه و همچنین رفع گرفتگی بینی ‌دست یافت. علاوه ‌بر آن، تیمول موجود در آویشن به پاکسازی دستگاه تنفسی کمک می‌کند و می‌تواند در روند بهبود سریع‌تر علائم سرماخوردگی موثر باشد.

نتیجه‌گیری

دانستیم وقتی سرما می‌خوریم، مصرف انواعی از چای و دمنوش گرم می‌تواند به رفع احتقان، تسکین گلودرد و به‌طور کلی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم بیماری کمک کند؛ بنابراین، بهتر است خصوصا در فصل سرما، گیاهان دارویی مانند زنجبیل، سنجد، آویشن و نعناع را در خانه داشته باشیم. همچنین ناگفته نماند که اگر بیماری زمینه‌ای دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما پیش از مصرف این دمنوش‌ها، مشورت با پزشک خود را در اولویت قرار دهید و هرگز در نوشیدن آن‌ها افراط نکنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان