ماهان شبکه ایرانیان

فیلم کوتاه باید خلاق‌تر، وحشی‌تر و بازیگوش‌تر باشد

کیوان کثیریان منتقد سینما جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را محل بروز و ظهور استعدادهای تازه و ایده‌های جدید دانست و تاکید کرد بهتر است دست فیلمساز برای پرداختن به ایده‌ها باز باشد.

فیلم کوتاه باید خلاق‌تر، وحشی‌تر و بازیگوش‌تر باشد

کیوان کثیریان روزنامه‌نگار و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در حاشیه برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با اشاره به کارکردهای این جشنواره گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران معمولا محل دیدن تجربه‌های جدید از استعدادهای جوان و جسور است و فیلم کوتاه، بستری است برای این که قصه‌های تازه و استعدادهای تازه در حوزه کارگردانی، نویسندگی و بازیگری ببینیم.

او ادامه داد: چون با وضعیت فعلی سینما، راهیابی به سینمای بلند برای خیلی از سینماگران سخت است، در سینمای ایران معمولا فیلم کوتاه را به عنوان سکویی برای پریدن به سمت فیلم بلند می‌بینند که خب مسیر درستی نیست. به نظر من فیلم کوتاه مدیوم متفاوتی است. یک کارگردان می‌تواند تا آخر عمرش فیلم کوتاه بسازد، کارگردان خوبی باشد و علاقه‌ای هم نداشته باشد که وارد حوزه فیلم بلند شود.

این منتقد سینما تصریح کرد: در جشنواره، برای من ایده‌هایی جذاب است که ممکن است به دلیل مسائل اقتصادی حاکم بر سینمای بلند، قابلیت ساخت یا اکران در آن را نداشته باشند، ولی در فیلم کوتاه، چون دغدغه اکران و گیشه وجود ندارد، می‌توانند به تصویر کشیده شوند. در سینمای کوتاه، کارگردان فقط می‌خواهد فیلم خودش را آن طوری که خودش می‌خواهد، بسازد و به گیشه توجهی نمی‌کند.

او افزود: در سینمای بلند چون تهیه‌کننده و گیشه هست، مجبورید از اصول خودتان تخطی کنید و به سمت گیشه بروید، ولی در سینمای کوتاه این‌طور نیست و دست خلاق اثر باز است.

کثیریان بیان کرد: البته باید دست فیلمساز بازتر باشد و سانسور به عنوان یک مانع بازدارنده، باید در فیلم کوتاه کم یا حتی حذف شود. زیرا قرار است ایده‌های جسارت‌آمیز قابلیت بروز بیابد. اگر سانسور دست فیلمساز را ببندد، اینجا هم نسخه کوچکی از سینمای بلند می‌شود که خوب نیست. به هر حال سینمای کوتاه محل تجربه‌گرایی و ایده‌های جسورانه است. 

این منتقد و کارشناس سینما تاکید کرد: به نظر من انجمن سینمای جوانان ایران باید کمک کند، اما کمتر نظارت کند. مراجع نظارتی سینما باید دست فیلمسازان سینمای کوتاه را بازتر بگذارند، چون از این‌جاست که معمولا ایده‌های خلاقانه بیرون می‌آید. فیلمساز باید هم بتواند به سوژه‌های داغ‌تر و ملتهب‌تر بپردازد و هم در فرم و ساخت، خلاق‌تر، وحشی‌تر و بازیگوش‌تر باشد تا این جشنواره، به جایی پر از چیزهای تازه تبدیل شود.

او عنوان کرد: چون فیلمنامه‌های منتقد دیگر اجازه ساخت نمی‌یابند، سینمای بلند از چیزی که اطرافمان می‌بینیم، دور شده و دیگر منتقد شرایط نیست. بنابراین فکر می‌کنم سینمای کوتاه به زندگی مردم خیلی نزدیک‌تر است. به همین دلیل این فیلم‌ها معمولا منتقد و تلخ‌اند، زمینه اجتماعی دارند و آسیب‌ها را نمایش می‌دهند که البته وظیفه هنرمند است.

 کثیریان در پایان گفت: به نظرم سینمای کوتاه باید بتواند وارد حریم‌هایی شود که در سینمای بلند خط قرمز است. به هر حال مخاطب خاص دارد، ولی می‌دانم در سال‌های اخیر ممیزی و نظارت در فیلم کوتاه هم بیشتر شده که این به سینمای کوتاه لطمه می‌زند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا 2 آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان