ماهان شبکه ایرانیان

نحوه صحیح آفتاب گرفتن و اقدامات قبل و بعد از آن

نور خورشید دارای فواید زیادی برای بدن است که تنها مختص به برنزه شدن پوست نمی گردد. در واقع نتایج مثبت آن در حوزه های مختلف سلامت و زیبایی گسترده شده که با نحوه صحیح آفتاب گرفتن می توانید از آن بهره مند گردید. تاکید بر نحوه صحیح آفتاب گرفتن که در این مطلب به آن می پردازیم؛ جلوگیری و کاهش از آسیب دیدگی پوست ناشی از اشعه های خطرناک نور خورشید است.

نحوه صحیح آفتاب گرفتن و اقدامات قبل و بعد از آن

آفتاب گرفتن از جمله کارهای  مفرحِ سالم و پر از مزایا و به بیانی اصلی ترین منبع ویتامین D(ویتامین تقویت سیستم ایمنی بدن و مستحکم شدن استخوان ها) به شمار می رود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که با آفتاب گرفتن می توانید مانع از پیر شدن پوست شده و به صورت طبیعی بعضی از امراض پوستی را مداوا و بهبود ببخشید. با وجود این خیلی از انسان ها به اهمیت و مزایای آن پی نبرده و آن را در زندگی خود جای نمی دهند، از سویی هم به دلیل مشغله زیاد کاری و روزمرگی آن را نادیده می گیرند که همین موضوع علاوه بر محروم شدن از مزایا و فواید بسیار آن می شود؛ نشانه های افسردگی و نیز پوکی استخوان را افزایش می دهد. جالب است که بگوییم عده ای نیز حتی با هدف برنزه و تیره شدن حمام آفتاب را انجام می دهند. اما آفتاب گرفتن نیز تکنیک ها و ریزه نکات کاربردی مختص خود را برای نتیجه گیری بهتر می طلبد که در این مطلب نحوه صحیح آفتاب گرفتن را بررسی و توضیح می دهیم.

برای آفتاب گرفتن این کارها را انجام دهید

افتاب گرفتن همانطور که از نامش مشخص است، به معنی قرار داشتن در برابر نور آفتاب برای برنزه شدن پوست و نیز جذب ویتامین D و سایر مزایا می شود، ولی باید هشدار بدهیم که قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، اگر از پوست خود محافظت نکرده باشید و همچنین طولانی و مکرر انجام آن می توانید به پوست آسیب رسانده و حتی گاهی باعث ابتلا به بیماری سرطان پوست گردد.برای این منظور خوب است از وسایل محافظتی همچون عینک آفتابی، کلاه، کفش راحتی، لباس سبک و نازک، کرم ضد آفتاب و همچنین زیرانداز، چتر آفتاب و لوسیون پس از آفتاب، بطری آب، حوله بهره ببرید. در ادامه به موارد مرتبط با نحوه صحیح آفتاب گرفتن اشاره خواهیم کرد.

چگونه آفتاب بگیریم تا پوستی زیبا و بدون سوختگی داشته باشیم؟

آماده سازی پوست

اول از هر کاری استحمام کرده و سپس پوست خود را خشک نمایید، لباس مناسبی همچون مایو به تن کنید، هدف از مناسب نازک بودن و دیگر اینکه لباس شما به صورتی باشد که نقاطی که تصمیم ندارید برنزه گردد را بپوشاند. ولی در صورتی که تمایل دارید تمام پوست صورت و بدنتان برنزه گردد، بدون لباس در مکانی که مسقف نیست، بر روی زیرانداز و یا تشکی دراز کشیده و آفتاب بگیرید.

تعیین بهترین زمان

زمان مناسب افتاب گیری را معین نمایید و در آن زمان ها آفتاب بگیرید. در فاصله ساعتی 10 صبح – 4 عصر اشعه آفتاب در اوج خود به سر می برد و بهتر است در این ساعاتی غیر از این ساعت ها، آفتاب گیری را انجام دهید و آفتاب گرفتن در این ساعات را به حداقل برسانید. می توان صبح ها قبل از ساعت 10 و عصرها از 3 عصر به بعد آفتاب گیری را انجام دهید تا مانع از آسیب رسیدن به پوست خود شوید.

پیشنهاد می کنیم هرگز در موقع ظهر برای زمان زیاد در مقابل آفتاب نباشید، زیرا اشعه های نور خورشید در حدود ساعت 12 ظهر بسیار شدید می باشد.

زدن کرم ضد آفتاب و شارژ آن

با زدن کرم ضد آفتاب با SPF مناسب از پوست خود در مقابل اشعه های خطرناک خورشید محافظت نمایید. تقریبا 20 – 30 دقیقه پیش از آفتاب گرفتن، از کرم ضد آفتاب استفاده نموده و هر دو ساعت باید آن را شارژ نمایید. و اما کرم ضد آفتاب با SPF30 را بیشتر متخصصین پوست جهت محافظت از پوست تایید کرده اند. همچنین در صورت تعریق و خیس شدن بهتر است پوست را خشک کرده و دوباره از ضد آفتاب استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب به هیچ وجه مانع از برنزه شدن و بهره مند شدن از فواید آفتاب گیری نمی گردد. همچنین در صورت تمایل به آفتاب گیری به مدت زمان زیاد، هرگز از روغن برنزه کننده بدون ضد آفتاب بهره نبرید.

کارهایی که باید قبل و بعد آفتاب گرفتن انجام دهیم

محافظت با کلاه و عینک آفتابی

کلاه و عینک آفتابی از جمله وسایل محافظتی محسوب می شوند که از پوست، مو و چشم ها در مقابل اشعه های خطرناک خورشید محافظت می کند. با استفاده از این دو وسیله از میزان آسیب های سوختگی پوست، لک ها، پیری زودرس و بیماری های پوستی و آسیب های ناشی از اشعه های UV آفتاب می توانید به میزان زیادی بکاهید.

چنانچه در بدنتان قسمتی دچار آسیب سوختگی وجود دارد، حتما این قسمت را با لباس پوشش داده و از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اجتناب نمایید.

روش درست و اصولی آفتاب گرفتن

آبرسانی به بدن

قطعا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می تواند به میزان زیادی آب بدن شما را خشک کند، پس لازم است آب از دست رفته بدنتان را با آب نوشیدن جبران نمایید. برای این منظور 1 بطری آب در کنارتان قرار داده و در طول آفتاب گرفتن پیوسته از آن بنوشید.

خنک کردن و التیام پوست

در صورتی که موقع آفتاب گرفتن پوست شما می سوزد، می توانید با استفاده از حوله دارای رطوبت و خنک آن را مرطوب نموده و با تکرار آن در هر 10 تا 15 دقیقه یک مرتبه رطوبت رسانی پوست را انجام داده و از ترک خوردگی و خشک شدن آن همراه با درد مانع شوید.

همچنین می توانید با دوش گرفتن دمای بدن خود را تنظیم نموده و پوست را التیام ببخشید. خوب است آب نیمه گرم و یا تقریبا خنک باشد. همچنین پیشنهاد می کنیم تا چندین ساعت بعد از آفتاب گیری از شوینده بدن بهره نبرید.

متناسب بودن زمان آقتاب گیری

منظور این است که ساعت و مدت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را تنظیم و تعدیل ببخشید، هرگز نباید بالای یک ساعت در برابر اشعه های نور خورشید قرار بگیرید. قرار گرفتن طولانی با وجود مصرف بالای ضد آفتاب خطرناک است و ریسک ابتلا به بیماری های پوستی و سرطان پوست ندارد.

از یک ربع ساعت الی بیست دقیقه آفتاب گیری را آغاز نموده و پس از برنزه شدن پوست، 5 – 10 دقیقه به این تایم اضافه کنید. به صورت کلی تایم برنزه شدن را هر 7 – 14 روز می توانید زیادتر کنید.

نحوه صحیح آفتاب گرفتن برای محافظت از پوست بدن

چرخش منظم بدن در آفتاب گیری

قطعا اگر در تمام مدت آفتاب گرفتن تنها به یک حالت دراز بکشید و آفتاب بگیرید، نه تنها بدنتان دچار سوختگی می شود، بلکه شما آفتاب گیری یکنواختی نداشته اید  و البته بدنتان به صورت یکسان برنزه نمی گردد. پس باید به صورت منظم بدن خود را جا به جا نمایید تا تمامی قسمت ها و سمت های بدن شما آفتاب بگیرد که در نتیجه از خطر سوختگی پوست خود جلوگیری کرده اید و پوست بدن شما یکسان برنزه می شود.

آفتاب گیری بر روی آب

با توجه به اینکه آب نور آفتاب را جذب نموده و بازتاب می دهد، با دراز کشیدن بر روی آب و یا در مجاورت آب می توانید جذب نور خورشید را به بیشترین حد ممکن افزایش دهید. چنانچه در نواحی ساحلی می خواهید آفتاب بگیرید، دراز کشیدن بر روی قایق و یا شناور می توانید نتیجه بهتری را به دست بیاورید. اما همانطور که اشاره شد بازتاب نور خورشید از آب شدت زیادتری دارد، پس نباید زمان طولانی را به آفتاب گرفتن اختصاص بدهید.

مصرف خوراکی های حاوی لیکوپن و بتاکاروتن

خوردن خوراکی هایی که لیکوپن و بتاکاروتن دارند، قادر به کمتر کردن آلرژی به نور خورشید هستند که می توانند دوره هایی طولانی را بی هیچ سوزشی به وجود بیاورند. از جمله این خوراکی ها می توان به گوجه فرنگی، هویج، سیب زمینی شیرین، هندوانه، کلم پیچ، گواوا اشاره داشت. علاوه بر این نوعی آنتی اکسیدان در گوچه فرنگی و میوه های دیگر و سبزیجات نارنجی و قرمز موجود است که محافظت از پوست در مقابل نور خورشید را 33% زیاد می کند.

برخی دیگر از خوراکی ها نیز ماهی روغنی و چای سبز که خاصیت ضد التهابی دارند، می توانند به التیام پوست بعد از قرارگیری در برابر نورخورشید کمک نمایند.

رطوبت رسانی و رسیدگی به پوست بعد از آفتاب گرفتن

در صورتی که پوست شما دچار سوختگی شده باشد، نیاز است که آن را التیام ببخشید تا از به وجود آمدن التهاب و تاول زیادتر پیشگیری نمایید. هیدراته بودن پوست به این صورت که زمانی زیاد پوست برنزه خواهد ماند. برای نتیجه گیری بهتر پیشنهاد می کنیم از روغن های طبیعی و مرطوب کننده های فاقد الکل بهره ببرید. همچنین مراحل نحوه صحیح آفتاب گرفتن را که در این مطلب به آن پرداختیم را رعایت کرده و آبرسانی در طول آفتاب گرفتن و مرطوب نگه داشتن را انجام داده باشید، پوستی بدون سوختگی و آسیب دیدگی در پایان کار خواهید داشت.

آفتاب گرفتن با 1 روز فاصله

اگر می خواهید از فواید و مزایای بسیار آفتاب گرفتن بدن خود را بهره مند کنید و پوستی برنزه و زیبا داشته باشید، بهتر است در طی هفته 3 – 4 مرتبه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

لایه برداری پس از 7 – 10 روز

با لایه برداری می توانید سلول های مرده پوست را از بین برده و جدا کنید، در نهایت پوستی برنزه شده یکسدت و روشن تحویل شما داده می شود. فقط نکته ای که قابل اهمیت است اینکه بعد از آفتاب گرفتن لازم است برای 7 – 10 روز به هیچ وجه اقدام به لایه برداری نکنید. لایه بردار را به صورت دایره ای بر روی پوست بمالید و بعد آهسته شستشوی صورت را انجام داده و در نهایت هم با انتخاب ضد آفتاب مناسب صورت خود را محافظت نمایید. دوره مناسب لایه برداری پوست هفته ای 1 مرتبه و یا 10 روز یکبار است، و زودتر از این زمان می تواند تحریک کننده پوست و آسیب رسان آن باشد.

  اقداماتی که باید قبل و بعد آفتاب گرفتن انجام دهیم

هنگام آفتاب گرفتن به چه نکاتی باید توجه داشت؟

  • در صورتی که بعد از آفتاب گرفتن پوست شما دچار تاول شد، تاول ها را جدا نمایید.
  • بعد از آفتاب گیری به صورت طبیعی پوست شل و نیز خشک می گردد، آبرسانی پوست را با نوشیدن آب و استفاده از مرطوب کننده ها و کرم های ترمیم کننده انجام دهید تا هم پوست شما شاداب شده و هم تاول ها و التهاب ها از بین برود.
  • با مصرف کرم های دارای ویتامین های «C» و «E» می توانید از آسیب های پوستی جلوگیری نمایید.
  • اگر پوست شما بیشتر از 5 بار دچار سوختگی پوست شود، ریسک مبتلا شدن به سرطان پوست ملانوم افزایش می یابد، پس باید نحوه صحیح آفتاب گرفتن را حتما آشنایی کسب کرده و در آفتاب گرفتن خود جای دهید.
  • جهت مداوای سوختگی می توانید از لوسیون های رطوبت رسان همچون آلوئه ورا بهره ببرید. می توانید 3 – 5 مرتبه در طی روز هر وقت که احساس سوزش نمودید، از این لوسیون مصرف کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان