ماهان شبکه ایرانیان

نکات مهم در خرید قابلمه لعابی

اگر به فکر خرید قابلمه لعابی برای منزل هستید در این مطلب نکات مهمی برای خرید و استفاده از این قابلمه های زیبا و کاربردی بیان می شود. با ما همراه باشید.

نکات مهم در خرید قابلمه لعابی

سرویس قابلمه های لعابی یکی از محصولات پر مصرف و کاربردی در آشپزخانه های ایرانی می باشد. اگر اخیرا شما نیز علاقمند شده تا این سرویس را خریداری نمایید. پیشنهاد می کنیم با این مطلب همراه ما باشید تا با ویژگی ها و نکاتی برای خرید قابلمه لعابی آشنا شده و با اطمینان بیشتری اقدام کنید.

برای خرید قابلمه لعابی چه مواردی اهمیت دارد؟

قابلمه های لعابی خواص ضد اسیدی، ضد قلیایی و ضد ساییدگی دارند. همچنین در مقابل ضربه هم استحکام خوبی از خود نشان می دهند. می توان گفت در آشپزخانه ایرانی سرویس قابلمه لعابی پر مصرف و پر کاربرد است.

این قابلمه ها دارای روکش لعابی بوده و لعابی که روی قابلمه های چدن یا سرامیکی کشیده می شود ویژگی ضد خش بودن نیز دارد. از این رو این سبک از قابلمه ها استحکام خوبی در مقابل هر نوع ضربه احتمالی را دارد. هنگامی که برای خرید قابلمه لعابی به فروشگاه مراجعه می کنید، گزینه های مختلفی پیش رو خواهید داشت.

احتمالا در بین سایزها و طرح های مختلف سردرگم شده و ندانید کدام یک را انتخاب کنید. با توجه به این که قابلمه وسیله مهمی در آشپزخانه بوده و هر روز از آن استفاده می شود انتخاب کمی دشوار می شود. از این رو در ادامه به نکات مهمی برای خرید قابلمه لعابی اشاره می شود تا با اطمینان بیشتری اقدام کنید.

ویژگی های قابلمه لعابی

قابلمه لعابی محصولی مقاوم و یکپارچه است که در کوره های با دمای 800 درجه سانتی گراد حرارت می بیند. لعاب قرار گرفته روی سطح قابلمه های لعابی بی رنگ و شفاف است و شامل طیف وسیعی از ترکیبات آلی و معدنی بوده و مثل عایقی از چسبیدن و آلودگی مواد غذایی حین پخت محافظت می کند.

وقتی لعاب روی سطح قابلمه را بپوشاند آن را در مقابل واکنش های شیمیایی مقاوم نموده و برای تهیه مواد غذایی اسیدی هم قابل استفاده خواهد بود. دقت کنید قابلمه لعابی روی شعله ملایم گاز قرار گیرد زیرا حرارت زیاد سبب می شود غذا ته بگیرد.

بنابراین می توانید یک شعله پخش کن استفاده کنید. این قابلمه ها در برابر خراش و ضربه ناشی از قاشق و چنگال فلزی مقاوم هستند. به این ترتیب دیرتر خراب می شوند. پوشش دهی قابلمه های لعابی طوری انجام می شود که منافذ ریز این ظروف کاملا پر شده و حالتی مثل شیشه به سطح زیرین آن ها می بخشد.

همانطور که اشاره شد غذاهای آبدار را در قابلمه های لعابی به راحتی می توانید آماده کنید. ضمنا اگر می خواهید کنسرو گرم کنید این قابلمه ها کمک کننده خواهند بود. البته اگر می خواهید غذایی را در این قابلمه نگهداری کنید اسیدی نباشد.

در ادامه به نکات و ویژگی های بیشتری از قابلمه لعابی برای خرید اشاره می شود:

  • قابلمه های لعابی بیشتر برای پخت انواع غذاهای آبدار مثل خورش و سوپ استفاده می شود. ضمنا برای گرم کردن کنسرو و قوطی دارای مواد غذایی می توان از این قابلمه ها بهره برد
  • از ویژگی های سرویس قابلمه لعابی قرار دادن غذا در آن و گذاشتن قابلمه در فریزر می باشد. قابلمه لعابی قابلیت حفظ غذا درون یخچال و فریزر را دارد. از این رو از قابلمه لعابی برای نگهداری غذا نیز استفاده می شود.
  • قیمت خرید مناسب نسبت به سایر محصولات از سایر ویژگی های سرویس قابلمه لعابی می باشد.
  • برخی از قابلمه های لعابی دارای درب های پیرکس نشکن سوپاپ دار هستند.
  • این قابلمه ها دارای دستگیره های مقاوم بوده و برای پخت و نگهداری انواع غذای آبکی مناسب می باشند.
  • قابلمه لعابی در برابر شعله بالا مقاوم بوده و حتی می توان در فر و مایکروفر آن را قرار داد.
  • می توان استانداردهای کیفیت را در ساختار انواع قابلمه لعابی به وضوح مشاهده نمایید. این ظروف می توانند نیاز شما را از طبخ انواع غذاهای خوش طعم آبدار برآورده نمایند.

  • قابلمه لعابی از بهترین مواد تولید می شوند و ضد باکتری هستند. از این رو کمترین ضرر را برای سلامتی انسان به همراه دارند.
  • قابلمه های لعابی نسبت به نوع چدنی و … که روکش ندارند تنوع زیادی دارند.
  • با توجه به این که جنس بدنه برخی قابلمه های لعابی از چدن است و روی آن لایه ای از لعاب وجود دارد سبب می شود این قابلمه ها نسبت به قابلمه های چدنی بدون روکش دیرتر زنگ بزنند.
  • ظروف فاقد روکش لعابدار ارزانتر از ظروف با روکش لعابی می باشند.
  • قابلمه های لعابی طول عمر کمی دارند و در اثر ضربه یا حرارت زیاد و کم آسیب می بینند.

دقت کنید قابلمه لعابی را نباید با سیم ظرفشویی بشویید چرا که لعاب آن از بین رفته و قابلمه خراب می شود. ضمنا اگر با ترکی روی قابلمه لعابی روبرو شدید از قابلمه استفاده نکنید. نمی توان غذاهای جامد مثل برنج را در قابلمه پخت. ضمنا این نوع قابلمه برای گرم کردن غذاهای جامد هم مناسب نیست.

استفاده از قابلمه لعابی مضر است؟

ظروف لعابی تا موقعی که لعاب سطح آن آسیب پیدا نکند ویژگی شبیه قابلمه استیل دارد. اما در صورت خش و خط پیدا کردن به ویژه اگر طبق استاندارد ساخته نشده باشد خیلی مضر بوده و ترکیبات سمی از جمله سرب، کادمیوم و … به داخل ظرف آزاد شده و موجب کند ذهنی، افسردگی و برخی مسمومیت ها می شود.

نکات نگهداری از قابلمه های لعابی

برای نگهداری از قابلمه ها و ظروف لعابی لازم است اصولی را رعایت نموده تا کمترین آسیب ایجاد شود. از جمله نکات مهم نگهداری این ظروف عبارت است از:

  • دقت کنید برای شستشوی قابلمه لعابی از سیم ظرفشویی استفاده نشود تا لعاب آن آسیب نبیند.
  • اگر لعاب قابلمه دچار آسیب و ترک خوردگی شد بهتر است حتی برای نگهداری غذا هم از آن استفاده نکنید. زیرا لعاب این ظروف از فلزات سمی تشکیل شده که روی غذا تاثیر داشته و سلامت انسان را تهدید می کند.
  • باید اشاره کرد ضربه یا سقوط قابلمه لعابی می تواند به لعاب آن آسیب بزند.
  • قابلمه لعابی را نباید زیاد گرم و سرد کرد زیرا لعاب آن را از بین می برد.

  • می توان از این قابلمه برای نگهداری مواد غذایی به جز مواد غذایی اسیدی در یخچال استفاده کرد.
  • اگر از ماشین ظرفشویی برای شستشوی قابلمه لعابی استفاده می کنید بهتر است این کار را کمتر انجام دهید زیرا لایه محافظ لعابی آن از بین می رود.
  • اگر ظرف لعابی ضمائمی مثل دسته پلاستیکی یا باکالیت ندارد می توانید آن را برای پخت و پز در فر هم استفاده کنید.

سخن پایانی

در پایان از همراهی شما با این مطلب سپاسگزاریم و امیدواریم نکات اشاره شده مفید واقع شده باشد. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با راهنمای خرید سرویس قابلمه و نکات مهم در خرید قابلمه استیل روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان