ماهان شبکه ایرانیان

شاهنامه‌ای برای شاه؛ نخستین پژوهش مستقل درباره مراسم هزاره فردوسی

کنگره‌ی هزاره فردوسی و بزرگداشت هزارمین سال تولد حکیم ابوالقاسم فردوسی در مهر ۱۳۱۳ با حضور شخص رضاشاه و مهم‌ترین رجال سیاسی و فرهنگی این حکومت همراه با احداث و افتتاح آرامگاه فردوسی در شهر توس اجرا شد.

شاهنامه‌ای برای شاه؛ نخستین پژوهش مستقل درباره مراسم هزاره فردوسی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین پژوهش مستقل و جامع درباره‌ی چرایی و چگونگی برپایی مراسم هزاره فردوسی در مهرماه 1313 در دوره‌ی حکومت پهلوی اول با عنوان «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره‌ پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری به همت پژوهشکده تاریخ معاصر روانه بازار نشر شد.

برپایی مراسم جشن و کنگره‌ی هزاره فردوسی و بزرگداشت هزارمین سال تولد حکیم ابوالقاسم فردوسی، سراینده‌ی شاهنامه، در مهر 1313، از نمودهای اصلی جریان ناسیونالیسم شاهنشاهی دوره‌ی پهلوی اول به ‌شمار می‌آید. این مراسم با حضور شخص رضاشاه و مهم‌ترین رجال سیاسی و فرهنگی این حکومت همراه با احداث و افتتاح آرامگاه فردوسی در شهر توس اجرا شد و فصل نوینی را در بازنمایی زندگی و زمانه فردوسی و مطالعات شاهنامه‌شناسی در سطح ملی و بین‌المللی و با هدف تقویت ایدئولوژی ناسیونالیسم شاهنشاهی رقم زد.

کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری، بر مبنای رجوع به منابع و اسناد دست‌اول این دوره ضمن ارائه‌ی تاریخی نسبتا کامل از این رخداد بزرگ فرهنگی ایران در آن ایام و نیز ارزیابی روایت‌های مربوط به این مراسم، چرایی و چگونگی برگزاری این مراسم و پیامدها و تأثیر آن مطالعات شاهنامه‌پژوهی و تبیین نسبت آن با ملی‌گرایی شاهنشاهی حاکم بر فضای سیاسی و فرهنگی عهد پهلوی اول را بررسی می‌کند.

انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر این کتاب را در قطعه رقعی برای نخستین بار در سال 1403 در پانصد نسخه و 314 صفحه به چاپ رسانده است.

«شاهنامه‌ای برای شاه»؛ نخستین پژوهش مستقل درباره مراسم هزاره فردوسی

259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان