سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، لیست کشورهای جهانی با برترین صنایع کشتیسازی را بر اساس تناژ ناخالص (GT) کشتیهای تجاری ساختهشده در سال 2023 منتشر کرد. تناژ ناخالص حجم داخلی یک کشتی را اندازهگیری میکند و به وزن کشتی مربوط نمیشود، بلکه اندازه و ظرفیت کلی آن را در نظر دارد.
به گزارش ایمنا، یک کشتی کانتینری بسیار بزرگ با ظرفیت حدود 20 هزار و 250 واحد معادل بیست فوت (TEU) 220 هزار تناژ ناخالص خواهد داشت. آمار منتشرشده کشتیهای نظامی، قایقهای تفریحی، کشتیهای ماهیگیری، سکوهای دریایی و بارجها (قایقی شناور با کف صاف برای ترابری اشیای بزرگ و حجم زیادی از کالاها) را شامل نمیشود. ارقام ارائهشده در این گزارش گرد شدهاند.
چین بیش از نیمی از کشتیهای تجاری جهان را با تناژ ناخالص (33 میلیون GT) در سال 2023 ساخته است. این رقم به معنی 150 کشتی از بزرگترین کشتیهای کانتینری جهان است. کره جنوبی (18 میلیون GT) و ژاپن (10 میلیون GT) نیز برترین صنایع کشتیسازی جهانی را در خود جای دادهاند. در مجموع این سه کشور 95 درصد از کل صنعت را تشکیل میدهند.
برترین کشورهای جهان بر اساس تناژ ناخالص و سهم کلی بازار (درصد) کشتیسازی
چین 32,859,862 51 درصد
کرهجنوبی 18,317,886 28 درصد
ژاپن 9,965,182 15 درصد
فیلیپین 805938 1 درصد
ایتالیا 402,164 0.62 درصد
فرانسه 326,680 0.5 درصد
آلمان 289,666 0.45 درصد
فنلاند 261654 0.4 درصد
تایوان 187,558 0.29 درصد
روسیه 177,571 0.27 درصد
هلند 90,596 0.14 درصد
ترکیه 79,032 0.12 درصد
اندونزی 75,979 0.12 درصد
آمریکا 64,809 0.1 درصد
ایران 64,760 0.09 درصد
تسلط چین بسیار چشمگیر است؛ این کشتیساز بزرگ برای 14 سال متوالی جایگاه برتر لیست را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال 2007 پس از ژاپن و کرهجنوبی قرار داشت اما در سال 2010 از هر دو کشور پیشی گرفت.
پیشرفت در این بخش و رشد اقتصادی عمومی در این کشور، همزمان با صعود چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 بود. در این زمان تولید چین در بخشهای مختلف رشد کرد و صادرات آن به میزان چشمگیری افزایش داشت، تا آنجا که این کشور در سال 2010 به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد.
توانایی کشتیسازی چین در سال 2008 و بهدنبال رکود اقتصادی عظیم، دچار تزلزل شد. با این حال از آن زمان کارخانههای کشتیسازی نقطه تمرکز خود را تغییر دادند و نهتنها روی ساخت کشتیهای ناوبری متمرکز شدند، بلکه به تولید کشتیهای ارزشمندی همچون کروز و حاملهای LNG نیز پرداختند.