آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در جلسه تفسیر:

مرگ در منطق قرآن پوسیدن نیست/ تعبیر بلند قرآن برای بهشتیان

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر گرانقدر تسنیم در سخنانی به تبیین برخی معارف قرآنی پرداخت و تاکید کرد: در منطق ثقلین، مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوسته به درآمدن است ولی کفار، مرگ را پوسیدن می‌دانند و از آن واهمه دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)  آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 11 بهمن در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی با اشاره به پرسش‌های جلسات گذشته حاضران گفت: یکی از مسایل مطرح شده بحث عقل عملی و نظری بود که باید گفت انسان ممکن است صددرصد بداند کاری بد است، ولی باز هم آن را انجام دهد، زیرا چنین فردی عقل عملی خود را به اسارت داده و ویلچری است وگرنه در عقل نظری مشکلی ندارد.

خدا روح انبیاء و اولیاء را شخصا توفی می‌کند

وی با اشاره به بحث توفی و با بیان اینکه خدا هیچ کاری را بدون علت انجام نمی‌دهد بیان کرد: لذا آنجایی که ارواح اولیاء و انبیاء را شخصا توفی می‌کند سبب خودِ مسبب است بنابراین باید بین اینکه خدا کاری را بدون اسباب انجام نمی‌دهد با اینکه خدا کاری را بدون واسطه نمی‌کند فرق بگذاریم.
ساختار عالم بر حق آفریده شده است

این مفسر قرآن عنوان کرد: ساختار درونی عالم با حق است، فرمود من جهان را با حق خلق کردم مانند مهندسی که می‌گوید این ساختمان را با بتون درست کرده‌ام، این ستون عامل قوام است نه سبب فاعلی بلکه سبب داخلی است و در عالم خلقت هم ساختار عالم به حق است. وجود حق چیزی است که به حق می‌رسد و یاوه نیست یعنی انسانی بیاید و برود و بیهوده آمده باشد و برود.
وی بیان کرد: در جریان ماده و حاملان عرش اینکه فرمود یک عده حامل و یک عده اطراف عرش هستند لازم نیست عرش مادی باشد بلکه لازمه محدودبودن، طرف داشتن است بنابراین هر چیز مادی اطراف دارد ولی این طور نیست که هر چیزی که اطراف دارد مادی است. اطراف عرش بودن مستلزم مادی بودن عرش نیست.
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد:  بهشت هم این طور است و هر موجودی که در بهشت است محدود است اما عملش نامتناهی است.
رجعت برای همه مومنان و کفار نیست

این مفسر قرآن با اشاره به سؤالات مطرح شده درباره رجعت عنوان کرد: درباره رجعت درست است که مومن و کافر محض رجوع می‌کنند اما این طور نیست که همه مومنان و همه کفار رجوع کنند، زیرا احیاء و اماته در برزخ و دنیا، ثمربخش است و آنان را آگاه می‌کند و می‌فهمند که خدایی هست اما در رجعت که رجوع به دنیاست این خصوصیت را ندارد لذا فرمود اگر اینها از جهنم به دنیا بیایند دوباره همان وضع سابق را دارند.
وی عنوان کرد: در آیه 28 سوره بقره فرمود که دو اماته و دو احیا رخ داده است، این دو اماته و احیا ثمربخش است و انسان را آگاه می‌کند آگاهی مستمری که غفلت در آن نیست لذا اماته‌ای که شهود الهی را به همراه داشته باشد بعد از مرگ است.
قارونی فکر کردن و اسلامی حرف زدن خطر است

صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه خیلی از ما اسلامی حرف می‌زنیم و قارونی فکر می‌کنیم گفت: قارون مگر غیر از این می‌گفت که من خودم تلاش کرده‌ام و مال به دست آورده‌ام، این خطر که انسان قارونی فکر کند و اسلامی حرف بزند برای همه هست به همین دلیل می‌گویند برای هر کاری انسان بسمله بگوید اینکه بگوید من 40 سال زحمت کشیدم به اینجا رسیدم حرف قارونی است لذا شب و روز باید هر کاری می‌کنیم بسمله بگوئیم در این صورت این قرنطینه می‌شود و بعد هم انسان مراقب گفتار و کردار و رفتار خود هست.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: بیان نورانی سیدالشهدا در بحبوحه کربلا خیلی مهم است که مثل قطرت باران تیر می‌بارد ولی ایشان فرمود اصحاب من، مرگ چاله نیست مرگ پل است انسان با مردن عبور می‌کند و درون چاله نمی‌رود، انسان باید با ره توشه خود پل بسازد زیرا زیر این معبر، چاله است و اگر ره توشه نباشد درون چاله می‌افتد. این تعبیر تازه‌ای است که انبیاء آورده‌اند که انسان با مرگ پوسیده نمی‌ شود بلکه از پوست به در می‌آید.
تعبیری بلند از قرآن

وی با اشاره به تعبیر «متقابلین» برای بهشتیان در قرآن افزود: قرآن می‌فرماید که متقین متقابلین هستند یعنی اولین با آخری مقابل هم نشسته‌اند؛ متقابلین از تعابیر بلند قرآن است زیرا چطور فرض می‌شود که همه بهشتیان روبه روی هم باشند و هیچ غیبتی ندارند و پشت سر کسی هم حرف نمی‌زنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر