به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در آئین اختتامیه با اشاره به این نکته که موسیقی از مهمترین داشتههای فرهنگی ماست؛ تاکید کرد: بایستی به داشتهها ایمان داشت و در تقویت آنها کوشید. همیشه اهتمام ویژه بر این بوده که جدولاجراها به صورت کیفی پر شود، هر ساله 20 درصد رشد کیفی داشته باشیم و امکاناتی کیفی و کمی را فراهمتر کرد و در تقویت زیر ساختها کوشید.
دبیر حشنواره در باره جایگاه جشنواره گفت : به لحاظ سختافزار و نرمافزار به جایگاهی رسیدیم که میتونیم در منطقه رقابت ویژه ایجاد کنیم و جایزهای مانند باربد به نام بزرگان موسیقی ایرانی، مطرح کنیم البته به شرط اینکه در برگزاری جایزهها چابکسازی داشته باشیم.
وی افزود: باور داریم که جوانگرایی مسئله بسیار مهمی برای چنین جشنوارههایی است.
مهدوی در پایان اظهار امیدواری کرد: چقدر خوب است که جشنواره هر سال گستردهتر شود تا به معنای واقعی کلمه هم جشن و هم رقابت باشد اما شرطش این است که تمام اساتید حضور داشته باشند و جوانها را تشویق کنند چرا که نیاز دارند سایه بزرگان بر سرشان باشند.

نادره رضایی: جشنواره به ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی کوشید
معاون هنری وزیر ارشاد درباره این دوره از جشنواره گفت: جشنواره موسیقی فجر به چهلمین سال رسید. جشنوارهای که در واقع برای مردم و از آن مردم است. تلاش شد ترمیم رابطه و اعتماد کنیم و در این شرایط تنگنا هم با حضور پررنگتر هنرمندان و ترکیب نسل نو در کنار با تجربهها و پیشکسوتان، از یک سو و از طرفی دیگر با حضور گروههای خارجی بتوانیم در شرایط فعلی ایران هم از وفاق ملی بهرهمند شویم و هم در سطح منظقهای و بینالمللی به ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی کمک کنیم.
نادره رضایی ادامه داد: ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی میتواند ذخیره استراتژیک برای نظام باشد، آن هم در این شرایط تحریم و انزوای ناخواسته. امیدواریم از طریق دیپلماسی فرهنگ و هنر بتوانیم این جشنواره را در سطح کیفیتری با مشارکت بالاتر به نسبت سالهای اخیر ادامه دهیم.
وی درباره دستاوردهای این دوره از جشنواره گفت: گروههای مختلف زنان با تعداد اجراهای چند برابر نسبت یه دوره قبل حضور داشتند. اجراهای مشترکی بین گروههای ایرانی و کشورهای مختلف در جشنوار داشتیم. و نوازندگان چیرهدستی از کشورهای مختلف دنیا حضور داشتند که حضورشان بسیار با استقبال مواجه شد.
رضایی در پایان اظهار کرد: امیدوارم در ادامه این مسیر جشنوارهای که به پختگی رسیده، بتواند در دوره چهلو یکم و سالهای بعد باکیفیتبالاتر با حضور هنرمندان مرجع و شاخص و نسل نویی که پر از امیدیم برگزار شود.
وی در پایان به همکارانش در دفتر موسیقی، دبیرخانه جشنواره موسیقی، در معاونت امور هنری دستمریزاد گفت و آیندهای روشن و پر امیدتر برای موسیقی و هنر ایران و برای ایران آرزو کرد.

احمد صدری: گونههای مختلف موسیقی را معرفی کردیم
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه این جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره هم، در صدد این بودیم که گونههای مختلفی که در این سرزمین وجود دارد را در یک تابلو نمایش بدهیم.
وی ادامه داد: ایران داشتههای قوی و غنی در زمینه موسیقی دارد. از موسیقی نواحی اجراهای بیشتری داشتیم از گونههای مختلف چه به صورت اصالت محور و چه به صورت کارهای تنظیم شده.
بخش جایزۀ «کتاب»
ــ نفرات سوم به طور مشترک: آقای محمدابراهیم عالمی و همکارشان خانم فاطمه جعفری برای تألیف کتابِ «شِواش» و همچنین آقای محمدرضا برزگر برای تألیف کتابِ «فرهنگنامۀ موسیقی کتول»
ــ نفرات دوم به طور مشترک: آقای «اکبر ایرانی» برای تألیف کتابِ «موسیقیِ شناخت» و آقای «یونس محمودی (گلستانه)» برای تألیف کتابِ «موسیقیِ رسانه»
ــ نفر اول: آقای امیرحسین جزء رمضانی برای ترجمۀ دو کتابِ «آهنگسازی (هنر و مهارت)» و «عناصر موسیقی»
بخش «پایاننامه و رساله»
پایاننامههای کارشناسی ارشد
نفر سوم: آقای نیما پورفولادی برای پایاننامۀ «مطالعۀ نظامهای انگشتگذاری ساز کمانچه و مقایسۀ آن با نظامهای انگشتگذاری ساز ویُلُن»
نفر دوم: آقای سعید مجیدی برای پایاننامۀ «بررسی تکنیکهای پُلیفونی در مجموعه دفتر پُلیفونیک برای پیانو اثر رادیون شدرین»
نفر اول: آقای احمد جعفری برای پایاننامۀ «بررسی پیوند شعر و موسیقی در تصانیف عارف قزوینی»

بخش رسالۀ دکتری
نفرسوم: خانم مینا کشفی برای رسالۀ دکتری «ارائۀ مدل کمک آموزشیِ موسیقیِ کلاسیک با تکیه بر نظریۀ میدان آموزشِ بوردیو»
ــ هیئت داوران هیچیک از شرکتکنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و دوم تشخیص ندادند.
بخش بینرشتهای
نفر سوم: آقای ساسان نوذری برای مقالۀ «اصطلاحات و واژگان موسیقی در شعر کمال خجندی و حافظ»
ــ هیئت داوران هیچیک از شرکتکنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و دوم تشخیص ندادند.
در بخش تقدیر سرکار خانم شینا انصاری، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی، حمیدرضا نوریخش مدیرعامل خانه موسیقی، دکتر حسن ریاحی از آذر هاشمی نوازنده و موزیسین، محمد گلریز،
شیرمحمد اسپندار قاسم عابدی (صدابردار موسیقی) تقدیر کردند.
بخش جایزۀ «موسیقی و رسانه»
ــ بخش «یادداشت و سرمقاله»، نفر اول: آقای محمدسجاد محمدیان از خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) برای مطلب «موسیقی؛ مُباحی مشهود، امّا محدود»
هیئت داوران هیچ یک از شرکتکنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم ندانستند.
ــ بخش «گزارش»، نفر دوم: خانم فاطمه رفاهت از خبرگزاری پارس (ایرنا) برای مطلب «عاشقانههای نظامی گنجوی در میان نتهای ارکستر سمفونیک فارس»
هیئت داوران هیچ یک از شرکتکنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و سوم ندانستند.

ــ بخش «گفتوگو»، نفر اول: آقای یاسر شیخییگانه از خبرگزاری تسنیم برای گفتوگو با قاسم افشار با عنوان «آنزمان قیمت بلیت کنسرت 5 هزار تومان بود/ ما جادهصافکن موسیقی پاپ بودیم»
هیئت داوران هیچ یک از شرکتکنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم ندانستند.
بخش «رسانههای دیداری و شنیداری» شامل
مستند، پادکست، گزارش، گفتوگو و برنامههای ترکیبی
بخش «پادکست»، نفر سوم: خانم یلدا احتشامی از رادیو پیام برای برنامۀ «هوشنگ ظریف»
بخش «پادکست»، نفر دوم: خانم آزاده شاهرخمهر از رادیو صبا برای برنامۀ «استاد هوش مصنوعی»
بخش «نگاه ویژه»، نفر اول: خانم حمیرا فراتی از رادیو فرهنگ برای برنامۀ «خنیاگر فرارود»
محسن شریفیان ساز به دست گرفت گروه لیان از نیانبان الکترونیک رونمایی کرد
همچنین در این مراسم گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان یکی از چهره های شناخته شده موسیقی بندری و جنوب کشور روی صحنه آمده و اجرای موسیقی داشتند. لیانا شریفیان روی صحنه اظهار کرد: امروز میخواهم نیانبان الکترونیک را معرفی کنم که تکنولوژی جدیدی در موسیقی نواحی است. از وزیر محترم تشکر میکنم به خاطر حمایتی که اخیرا از بانوان به خصوص در کنسرت اصفهان داشتند که بخاطر شخص بنده اتفاق افتاد. امیدوارم به جای برسیم که اینگونه نباشد که من بتوانم اینجا در تهران روی صحنه اجرا کنم و در شهر دیگر نتوانم. ای کاش به یک یکپارچگی سیاستگذاری در موسیقی کشور برسیم.

با حضور دکتر سید عباس صالحی وزیر فزهنگ و ارشاد اسلامی، جعفر قائم پناه معاون اجرایی رییس جمهور، نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد، محمدحسین ایمانی خوشخو، دبیر شورای هنر، استاد وارطان ساهاکیان آهنگساز و عضو شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر و استاد محمدعلی لقا
جوایز این بخشها تقدیم شد:
بخش جایزۀ «آهنگسازی»
نفر سوم: آقای فرید اسمعیلیابهری برای اثر «تا جاودانگی»
نفر دوم: آقای کیوان هادی علایی حسینی برای اثر «کوارتت کمانچه»
دیپلم افتخار این بخش به نفرات اول بهطور مشترک: آقای امیرحسین طایی برای اثر «آداجیو در شور» و آقای معین فقیهسلیمانی برای اثر «موومان سمفونیک»
بخش جایزۀ «آلبوم»
ــ نفر سوم: آقای فرشاد سیفی برای آهنگسازیِ آلبوم «چَرچی» به معنی (دورهگرد)
ــ شورای داوران هیچ یک از شرکتکنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم تشخیص ندادند.
ــ نفر اول: و برندۀ «جایزۀ باربدِ آلبوم»، آقای مصطفی مؤمنیان برای آهنگسازیِ آلبوم «جُنون»
بخش جایزۀ «تکآهنگ»
نفر سوم به طور مشترک: آقای هادی فیضآبادی برای آوازِ قطعۀ «دیدار یار» و آقای میلاد صادقی برای آوازِ قطعۀ «اَفتَو به تیگ»
نفر دوم: آقایان سیدعلی و سیدمحمد سعیدی (برادران سعیدی) برای آواز قطعۀ «دل بدون تو»
ــ هیئت داوران هیچیک از شرکتکنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول تشخیص ندادند.
بخش جایزۀ «موسیقی و ترانه»
ــ تقدیرشونده: آقای سامی تحصیلداری: هیئت داوران از آقای سامی تحصیلداری برای ترانههای «آوار» و «بوی عَطرِت» در این بخش تقدیر کردند.
نفر اول: محمدسعید میرزایی برای ترانۀ «خیابانهای دلتنگی» با صدای سالار عقیلی و آهنگسازیِ حمیدرضا گلشن
بخش «خلاقیت و نوآوری»
دیپلم افتخار این بخش تقدیم شد به: آقای مهرداد کریمخاوری برای ساخت «دفِ حرارتی با عنوانِ دفِ مُشتاق»
جایزۀ «باربد» این بخش تقدیم شد به: آقای محسن شریفیان و گروه لیانیک برای نوآوری و خلاقیت در اموزش موسیقی نواحی ایران و برای طراحی ساز «لیانیک؛ نیانبان الکترونیک» در آموزش موسیقی نواحی
و در پایان، جایزۀ باربد چهلمین جشنوارۀ بینالمللی موسیقی فجر در بخش «اجرای صحنهای، بخش موسیقی کلاسیک اروپایی»
تقدیم شد به: آقای امیرپارسا افشار، گروه «لا مینور» برای اجرای زندۀ «دوئت ویُلُنسِل و پیانو»
در بخش پایانی آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، سید عباس صالحی به خواست مجری به روی صحنه آمد و جمله پایانی مراسم را اعلام کرد:
به نام خداوند مهر
خوشحالیم چهلمین دوره جشنواره موسیقی فجر را همراه شما بودیم. با ایران همیشه برای ایران، نوای ایران پایدار
5757