ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در درس تفسیر تشریح کرد:

تفاوت استغفار برای معصومان و مومنان/ مفهوم بیرون آوردن مومنان از ظلمت

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه میان استغفار معصومان(ع) و غیرمعصومان تفاوت ماهوی وجود دارد، به تبیین موضوع بیرون آوردن مومنان از ظلمت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‏‌الله‎‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 9 اسفند ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: سفارشات و توصیه‎های خداوند به پیامبران(ع) و اولیای الهی هر کدام به شیوه خاصی است که درک آن برای ما انسان‌ها نیازمند پیش‌نیازهایی است.
وی افزود: یکی از آنها در خصوص سفارش خداوند به برخی از پیامبران در خصوص گذر از ذنب و استغفار است که در اینجا معنی ذنب و استغفار، با آن ذنبی که در مورد انسان بار می‎شود، تفاوت دارد.
این مرجع تقلید گفت: استغفار برای ما بندگان به معنی آن است که در گناه وارد شده‎ایم و می‎خواهیم خارج شویم، ولی برای انبیا و ائمه این مفهوم به معنی رد است، یعنی اصلا وارد نشوید. در واقع استفغار برای ائمه به معنی دفع و برای ما به معنی رفع است.
وی گفت: خداوند در سوره بقره فرمودند که ما مومنان را از ظلمت بیرون کردیم و به عالم نور آوردیم. این سخن به این معنی نیست که از ابتدا مومنان در نار بودند، بلکه به این معنی است که خداوند اجازه نداده است که آنها وارد ظلمت شوند.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: وقتی خداوند وعده یاری مومنان را می‎دهد، در واقع به آنها وعده یاری دین را می‎دهد که در یاری دین رستگاری مومنان نیز لحاظ می‎شود. همانگونه که در کربلا خداوند وعده یاری دارد و دین را یاری داد و شهدای کربلا نیز ماندگار و رستگار شدند.
وی گفت: به همین خاطر است که خداوند به ما توصیه کرده است که هرگاه دچار وسوسه شیطان شدیم، باید استعاذه کنیم که این استعاذه به معنی پناهگاه است، نه اعوذ بالله؛ اعوذ بالله لفظی. با سخن لفظی کسی به پناهگاه نمی‎رسد.
جوادی آملی بیان کرد: انسان جانشین خداست، پس خلیفه است و نباید خود را جایگزین خدا بداند. این دیدگاه جایگزینی، دیدگاه ماتریالیستی است که باعث می‎شود که خداوند انسان را پایین‎تر از کوه‌ها و دریاها و... معرفی کند.
وی گفت: انسانی که خود را خلیفه خدا می‎داند ابتدا حرف او را می‌شنود، به او ایمان می‎آورد، روح خود را پالایش می‎کند و این آموزه را به رفتار تبدیل می‎کند و سپس دیگران را هدایت می‎کند.
این استاد حوزه عنوان کرد: اگر انسان خود را جایگزین خدا معرفی کرد در واقع خداوند به او خطاب می‎کند اگر به غرور و بزرگی خود می‎نازد درختان نیز از او بزرگتر هستند پس نباید با این ابعاد مادی خود را خلیفه خدا بداند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان