به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) این مرجع تقلید 26 اسفندماه در درس فقه خود، با قرائت روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر این که نفس المهموم لظلمنا تسبیح [هر نفس و آه بر ظلمی که به ما خاندان شده، ثواب تسبیح دارد] گفت: با توجه به اهمیت بالای تسبیح خداوند در قرآن و روایات، و این که رکوع و سجود رکن نماز است و ذکری که در رکوع و سجود انجام میشود، تسبیح است، معلوم میشود یک نفس و آه کشیدن به خاطر ظلمی که به حضرت فاطمه زهرا(س) شده، چقدر ثواب و فضیلت دارد.
ایشان در ادامه با نقل بیانی از پیامبر اکرم(ص) که در آن، فضائل و مقامات حضرت فاطمه زهرا(س) و نیز گوشهای از مصائب وارده بر آن حضرت، اشاره شده، ضمن تصریح به وظیفه مردم و به خصوص هیئات مذهبی، و اهمیت به عزادرای برای دختر پیامبر و برگزاری هرچه باشکوه تر دسته جات عزادرای اظهار کرد: آیا وظیفه این امت برای مصائبی که بر همچو کسی گذشت چیست؟ اگر امام زمان علیه السلام از شما پرسید که برای مادر پهلو شکسته اش چه کردید ، چه جوابی دارید؟ هیات عزاداری به وساوس شیطانی گوش ندهند و همه بیرون بیایند تا تسلیتی باشد برای قلب شکسته امیرالمؤمنین علیه السلام آن گاه که رو به رسول خدا فرمود: دخترت به تو خبر خواهد داد که چطور امّتت بر خرد کردن او دست به دست هم دادند.
این مفسر قرآن عنوان کرد: این ایام را غنیمت بشمارید. اگر مردم ایران بفهمند، باید روز شهادت آن حضرت یکپارچه ایران شیون بشود. این لا طائلاتی که یک عده عوام ولو عمامه به سر القاء میکنند در نفوس عامه - که این حد و اندازه عزا تجاوز کرده.. تجاوز میکند.. این قدر شعور ندارند!!! این قدر سواد ندارند!!! حدیث صحیح السند است که شیخ انصاری با آن احتیاط در فتوا، از احتیاط فقهی در مسائل دماء به این سند فتوا میدهد؛ حدیث در این حد از اعتبار است. خدا رحمت کند - نه گریه را، نه ناله را - الصرخة. - به لغت رجوع کن - الصرخة: شیونی است که در نهایت مصیبت بلند میشود. این بیان رأس و رئیس مذهب است.
وی تصریح کرد: مردم باید بفهمند صدیقه کبری که بود. نه کسی او را شناخت، نه کسی می شناسد، نه میتواند بشناسد. فقط یک نفر شناخت؛ آن هم کسی بود که وقتی امانت را رد کرد، گفت: ای کاش علی مرده بود و همچو روزی را نمی دید. این چه گوهری بود؟! اول چه بود؟! آخر چه خواهد بود؟! روایاتی که هست، بهت انگیز است.
این مفسر قرآن بیان کرد: کسانی که اهل مطلباند زمان، نه اولش پیداست، نه آخرش. این زمان است که بر زمانیات میگذرد. مرحله دوم دهر است. هل أتی علی الإنسان حین من الدهر. دهر بحث عمیقی دارد. این گوهر چه گوهری است؟ نص روایت این است: فاطمه زهرا، هزار دهر - نه یک دهر، هزار دهر- قبل از خلقت عالم خلق شد. این اول اوست. اما آخر او گفتنی نیست. معرّف باید اجلا باشد از معرّف یا مساوی. شیخ صدوق روایتی را نقل میکند. شماها که عمری زحمت کشیدید در مبانی فقه و اصول، به این حدیث دقت کنید، هم خودتان آشنا بشوید، هم مردم را آشنا کنید. متن روایت مهم است؛ افسوس که وقت شرح و فقه حدیث نیست اما نفس کلام خاتم، حجت بالغه است.