ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در درس تفسیر عنوان کرد:

الحاد، زاویه گرفتن از عقل است/ چرا قرآن تحریف‌ناپذیر است؟

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم ضمن تبیین چرایی عدم تحریف قرآن به معنای الحاد پرداخت و گفت: کسی که از هسته مرکزی عقل فاصله می‌گیرد و به سمت گوشه می‌رود می‌گویند ملحد شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآ(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 5 اردیبهشت در درس تفسیر در مسجد اعظم با اشاره به معنای الحاد گفت: الحاد یعنی به سمت لحد رفتن، که گوشه گور است و کسی که از هسته مرکزی عقل فاصله می‌گیرد و به سمت گوشه می‌رود می‌گویند ملحد شده‌ و کسانی که تفریط و افراط می‌کنند در دسته ملحدان قرار می‌گیرند که خدا آنان را در آیات متعددی توبیخ می‌کند.
وی افزود: خدا فرمود اینها نمی توانند خودشان را از ما پنهان کنند و ما به آنان دستور تقوا و پرهیز نمی‌دهیم زیرا دستور تقوا برای بیماری است که در صراط درمان است وگرنه بیماری که کارش از کار گذشته دیگر پرهیز ندارد لذا «اعملوا ما شئتم» ناظر به این مسئله است.
این مفسر قرآن عنوان کرد: خداوند فرمود ما نظام عالم را به بهترین وجه آفریدیم لذا چون نظام احسن المخلوق است این نظام تغییر یافتنی نیست نه الله عوض می‌کند آن را و نه بشر می‌تواند و این تغییر هم برای فطرت است و درباره قرآن هم هست.

چرا قرآن تحریف‌ناپذیر است

این مفسر قرآن ادامه داد: قرآن، اگر کتابی برای بشر تا یوم القیامه نازل شده و برای همه بشر است حال اگر کتابی بهتر از قرآن ممکن بود و خدا نازل نمی‌کرد یا براساس جهل بود، یا علم و توان داشت اما جود و سخا را نداشت ولی جهل و عجز خدا مستحیل و بخل او هم مستحیل است پس کتابی مستدل تر و متقن تر از قرآن ممکن نبود لذا فرمود احسن الحدیث و فرمود تغییرپذیر نیست و تحریف هم نمی‌شود.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: این کتاب از تمامی جهات مصون است و از هیچ طرفی باطل به حریم آن راه ندارد و کسی بخواهد دستکاری کند هم ممکن نیست و اینکه انجیل و زبور و تورات بتوانند آن را باطل کنند محال و اینکه از افراد بشری فکری رخنه کند که اشکالی بر این کتاب پیدا شود مستحیل است. در منطق یا نقض یا معارضه و یا منع است که می‌تواند موجب رد و بطلان کتاب و نظریه‌ای شود که هیچکدام از این سه مورد درباره قرآن ممکن نیست.
وی افزود:  کتب آسمانی قرآن را مصدق بین یدیه معرفی کرده‌اند و فرمود اگر کسی بخواهد با کهانت و سحر و جادو بر حریم قرآن خدشه وارد کند جلوی او را می‌گیریم. قرآن را به عنوان تذکره نازل کردیم نه کتاب علمی صرف لذا کتابی که تذکره است حی و زنده است و هر روز یادآوری می‌کند و فطرت را هم برای این تذکره آماده کردیم چون ما با درون انسان کار داریم و با تطاول تاریخی هم ممکن نیست قرآن نسیا منسیا شود.
بیان رازگونه؛ ابتکار قرآن

استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: یکی از ابتکارات قرآن این است که برخی مطالب را رازگونه بیان کرده است. اسراری میان متکلم و مخاطب است، که به وسیله روایات کمابیش می توان اسرار را فهمید.
جوادی آملی عنوان کرد: فرمود قرآن از نزد خدای عزیز آمده یعنی از سوی خدای نفوذناپذیر؛ عزیز در اینجا به معنای مقتدر نیست؛ لذا غالب بودن لازمه نفوذناپذیری است و این کتاب نفوذناپذیر است و فرمود در مطالب کلی نبوت و معاد و ... همان مطالبی است که به انبیاء قبلی هم گفته‌ایم.
این مفسر قرآن عنوان کرد: ما به انبیای قبلی گفتیم بردبار باشید، صابر باشید و سختی را تحمل کنید و به تو ای پیامبر هم این را می‌گوئیم.
هجرت جمیل

وی با اشاره به تعبیر قرآن مبنی بر هجرت جمیل اظهار کرد: مراد قرآن این است که هجرت از جهل و سفاهت جامعه به انبیاء توصیه شده ولی نه هجرت از متن جامعه به همین دلیل فرمود هجر جمیل بکنید.
وی با بیان اینکه هر کسی نتیجه اعمالش را می‌بیند گفت: باید بین خوف و رجا باشیم و این طور نیست که هر کسی هر بی ادبی و کاری بخواهد بکند خدا او را مواخذه نکند و بداند که بالاخره روزی گرفتار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان