آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در درس تفسیر:

«وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا» دستور بین‌المللی قرآن است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با اشاره به دستورات اقتصادی و اخلاقی اسلام تاکید کرد: «وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا» دستور بین‌المللی قرآن کریم است و اختصاص به مسلمین ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله‎العظمی جوادی آملی امروز پنجم خرداد در درس تفسیر در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه سوره شوری گفت: هیمنه و سلطه قرآن بر کتب دیگر نشانه برتری پیامبر آورنده این کتاب نسبت به سایر انبیاء است. در خصوص انبیای دیگر سخن از تصدیق است ولی وقتی نوبت به حضرت محمد(ص) می‎رسد، خداوند از هیمنه ایشان و قرآن سخن می‎گوید.
وی با بیان اینکه اداره امور با شریعت متفاوت است تصریح کرد: ممکن است عقل در برنامه‏‌های شخصی و برنامه‎های مرتبط با نهاد تنظیم کننده امور باشد که آن را عادت گویند ولی اینها شریعت نیست.

عادت بهشت و جهنم نمی‌آورد

این مرجع تقلید بیان کرد: در حقیقت عادت نمی‎تواند بهشت و جهنم را برای انسان به ارمغان بیاورد و یا از بین ببرد بلکه شریعت اسلامی است که بهشت را به ارمغان آورده است.
وی گفت: بشر اولی اندک بودند و ساده زندگی می‌کردند که نشانه آن این است که وقتی حادثه تلخ اتفاق افتاد و یکی از فرزندان آدم برادرش را کشت نمی‎دانست با این نعش چه کند.

دستور بین‌المللی قرآن

این مفسر قرآن تصریح کرد: یک سری برنامه‎های مقعطی جزء دین است ولی یک سری دستورات دین و اسلام بین‎المللی است که برای کل جهان است، از جمله اینکه با مردم درست سخن بگویید، نباید بگوییم که چون فرد مقابل مسلمان نیست هرگونه می‎‌توان با او صحبت کرد در حالی که چون انسان است باید با انسان مودبانه رفتار کنیم.
وی گفت: ادب جزء ظرافت‎های رفتاری انسان است و خداوند نیز به ما امر فرموده است که نباید کاری داشته باشید که طرف مسلمان است یا خیر زیرا حساب و کتاب او با خداست نه با شما.
آیت الله جوادی آملی اظهارکرد: هیچ مفهومی از «ناس» و «شی» جامع تر نیست و خداوند در این رابطه نیز مفهوم ناس را بیان کرده است و در جای دیگر فرموده است از هیچ چیزی که مرتبط با مردم است کم نگذارید از جمله این امور در درس و تحصیل است. از این رو سطح خارج جمع سطوح نیست بلکه نو آوری خود استاد است و نباید طلاب و اساتید در مطالعه و بحث و تدریس و پژوهش کم بگذارند.

دستور اقتصادی اسلام

وی گفت: اگر خواستید کالایی را صادر کنید بهترین و پاک ترین میوه را صادر کنید بالاخره آنها انسان هستند و کاری نداشته باشید که آنها مومن هستند یا بت پرست.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به جنایات رژیم آل سعود در یمن تصریح کرد: خداوند خطاب به آل سعود و اسراییل پیام داده است که شما که فاجعه انسانی راه انداخته‌‏اید ما دامی که قابل هدایت هستند باید هدایت شوید و جبران کنید وگرنه باید با سیف به سراغ آنها رفت زیرا هیچ تفاوتی بین آل سعود و اسراییل نیست زیرا آنها با انسانیت، دین حق، عدل و انصاف مخالف هستند.
وی گفت: خداوند فرمود که اگر مسلمان هستی دینت را به پا دار و در آن تفرع و تفرق نکنید زیرا ممکن است که گروهی در دین و در جزییات شریعت و کلام اختلاف داشته باشند ولی دین خدا جای اختلاف نیست.

شوق امام علی(ع) به وحدت

وی افزود: به فرموده امام علی(ع) هیچ امتی از تفرق به جایی نرسیده است و در آینده نیز نخواهد رسید؛ در ادامه حضرت می‎فرمایند که در امت پیامبر هیچ کسی مثل با وجود اینکه حق مرا در سقیفه غصب کردند و به من ظلم کردند برای وحدت امت اسلامی شوق ندارد.
این مفسر قرآن اظهارکرد: اختلاف قبل از علم بسیار پربرکت است زیرا هر کدام برای تشخیص حق تلاش می‏‎کنند. یک اختلاف بسیار مقدس است که همان اختلاف کفه المیزان است که هر دو تلاش می‎کنند که عدل ایجاد شود ولی وقتی فروشنده کم فروش و گران فروش در این ترازو دستکاری می‎کند، این اختلاف بعد از علم است که این کار بسیار بد است.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: اگر درباره نظام بخواهید کسی را بیخود و بی دلیل طرد کنید دچار گمراهی شده‎اید زیرا انسان نه باید خودش از نظام اسلامی جدا شود و نه باعث جدایی مردم از این جامعه شود. نباید بی دلیل امت واحده اسلامی و نظام را گرفتار این انفصال ها و مشکلات و تفرق‎ها کرد.
وی با اشاره به بحث امت و احده در آیه 92 سوره انبیا گفت: از نظر وحدت داخلی اختلافات فکری و کلامی بین ما اهل سنت است نباید باعث اختلاف ما با آنها شود؛ با اهل کتاب یعنی یهودیان و مسیحیت که وحی و پیامبر و خدا را قبول دارند نیز باید یک وحدت داشته باشیم. با انسان‌هایی که اصل توحید را قبول دارند نیز باید یک عهد داشته باشیم و با دیگران نیز باید انسانیت را رعایت کنیم.
این مفسر قرآن اظهار کرد: انبیا اول  آمدند این دشمن درونی را با نرم‌ترین شکل رام کنند. کظم غیط را همه پیامبران داشتند. کظم غیظ دشمن درونی را رام می‎کند و اگر اسلحه به دست او افتاد آهن را نرم می‎کند و زره که اسلحه دفاعی است ببافد.
وی افزود: درباره سلیمان که سلطنت داشت نیز فرمود که من این معدن مس را ما مثل این نهر کارون برای او سیل وار روان کردم؛ او از این کار بهره‎ها گرفت تا برای مردم وسایل حیات بسازد و نه تیر و شمشیر؛ الان اوباما وستمگران عالم که قدشان بالارفته است روی جنازه‌های هفتاد میلیون نفر هستند. آنها راه زنی کردند و امروز می‎گویند که ما قدرت داریم. شما چه تمدن و انسانیتی آوردید؟ شما فقط اسلحه‎ای دست گرفتید و امروز قد کشیده‎اید.
وی گفت: اگر انسان مسیر دین را و نظام و حدت اسلامی را رها کند همین گونه  می‎شود. اینها قبل از کشف کریستف کلمپ یک روستای ساده و کشف نشده بودند ولی مردم از سراسر جهان به آنجا رفتند حتی از ایران دانشمندانی به آنجا رفتند و این صنایع را ساختند ولی آنها از این علم اسلحه ساختند و دنیا را به محل اسلحه کشی خود تبدیل کردند.

مومن واقعی زیر بار ظلم نمی‌‌رود و ظلم نمی‌کند

این مرجع تقلید در پایان اظهارکرد: فرقی بین اسراییل و آل سعود نیست مگر فرقی بین صدام و آل سعود بود؟ آنها در هشت سال فاجعه به بار آوردند و هزاران شهید از ما گرفتند ولی رفتند و امروز هم آل سعود داعیه خادم الحرمین دارند و اینگونه جنایت می‎کند ولی در مقابل اینها ملتی آزاده است که نه ظلم کرده است و نه زیر بار ظلم خواهد رفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان