ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در درس تفسیر عنوان کرد:

نگرانی حضرت عباس(ع) برای عطش برادر در کربلا تبیین ولایت‌مداری است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم تاکید کرد: من هنوز به این نتیجه نرسیدم که حضرت عباس(ع) به فکر عطش بچه‎ها نبودند، ولی به فکر عطش برادر بودند. این مفهوم، مفهوم ولایت است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، سوم خرداد ماه در تفسیر سوره شوری در مسجد اعظم گفت: مرحوم کلینی در بحث صفات ذات در جلد اول پس از بیان خطبه امام علی(ع) نقل می‎کند سوگند که اگر جمیع جن و انس جمع شوند ولی در بین این افراد پیغمبری نباشد و بخواهند به وصف صفات توحیدی بپردازند نمی‌توانند.
وی با بیان اینکه شارحان اصول کافی از جمله صدرالمتالهین و مرحوم مجلسی اول و دوم مباحثی را مطرح کرده‌اند تصریح کرد: صدرالمتالهین بیان می‎کند مرحوم کلینی باید در اینجا بیان می‎کرد که هیچ پیامبری غیر از اولوالعزم نمی‎تواند مثل علی(ع) سخن بگوید.
این مرجع تقلید بیان کرد: در باب صفات ذات، روایتی را مرحوم کلینی بیان می‌‌کند که امام کاظم(ع) در جواب نامه‎ای بیان کردند که نگویید الحمدالله منتهی علمه، زیرا علم خدا نامتناهی است و اگر خواستید منتها را ذکر کنید آن را به رضا مقید کنید.
آیت الله جوادی آملی گفت: مرحوم کلینی بیان می‎کند که عدل در مقابل صفت وجودی نیست. وقتی بیان می‎کنیم که خداوند این مسئله را اراده کرده است این است که اراده صفت فعل است و اگر اراده صفت ذات باشد در موقع نبودن آن یعنی این ذات وجود ندارد پس اراده صفت فعل است.
این مفسر قرآن تصریح کرد: اگر عدل را صفت ذات بدانیم باید حاکمیت و حکمیت او را ذاتی و دائمی و ازلی بدانیم که این مسئله یک لوازمی دارد ولی کسانی بیان می‎کنند که دائم الفضل علی البریه و فیض خدا را دائم می دانند آن فیض مدیریت، داوری، حاکمیت و ... را به همراه دارد.

سنن الهی تغییرناپذیر است

این مفسر قرآن اظهارکرد: خداوند سه چیز را سه اصل ثابت قرار داد. عالم محل سنن الهی است و نه می‏‌شود این سنن را جابجا کرد و یا در آن تخلف کرد و نه اختلافی کرد. اختلاف، تفاوت است ولی تخلف این است که چیزی را برداریم و چیزی جای آن ننشیند.
این مفسر قرآن با بیان اینکه سنت الهی در نظام کلی و ساختار انسان وجود دارد گفت: خداوند فرمود که سخنی که ما به نوح گفتیم به شما هم می‌گوییم که همان عدل و انسانیت و عبادت و...است؛ خداوند فرمود که ما زمان نوح این سخنان را گفتیم زیرا نه آسمان و زمین عوض شد و نه انسان فطرت خود را از دست داد.
وی افزود: خداوند برای هر ملتی شریعه‎ای بنا  گذاشته است و  شریعه‎ها ممکن است عوض شدند ولی رود بزرگ یعنی دین تغییر نخواهد کرد و در نهرهای بزرگ از هر جایی نمی‌توان آب گرفت بلکه باید شیب نرم و وسیع و عمق آب کم باشد و به این مکان شریعه گفته می‎شود.
آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: شریعه‎ها در کربلا نگهبانی می‎شدند که آب به اهل بیت(ع) نرسد و هم اینکه روستاییان خود را به سپاه امام نرسانند. من هنوز به این نتیجه نرسیدم که حضرت عباس(ع) به فکر عطش بچه‎ها نبودند ولی به فکر عطش برادر بودند. این مفهوم، مفهوم ولایت است.

وی تاکید کرد: اما ایشان وقتی که در حال شهادت هستند می‌گویند که من را تا زنده‌ام به سمت خیمه‎ها نبرید زیرا نمی‌توانم در چشم بچه‌ها نگاه کنم و این بحث یک بحث احساسی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان