![](/Upload/Public/Content/Images/1396/04/05/1404290776.jpg)
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله محمدتقی مصباح یزدی دوشنبه شب 8 تیرماه در ادامه درسهای اخلاق خود در بیت رهبری در قم گفت: خلقت زمین و آسمان تابع یک حکمت و شکل ساخت متفاوت است و هر کدام از خلقتهای خدا چه به حسب تجرد ذاتی چه به حیث ترکیب با عوامل دیگر شکلی دیگر و یا کاربرد و تاثیری دیگر پیدا میکنند.
وی افزود: به عنوان مثال ستارگان ممکن است که کیلومترها با زمین فاصله داشته باشند ولی از ترکیب نور آنها و زمین و ماه و یا اجرام دیگر آسمانی تاثیراتی بر یکدیگر از جمله زمین و دریا دارند.
این استاد حوزه اظهار کرد: البته همانگونه که کشش و جاذبه خاص این ستارگان روی زمین تاثیراتی ایجاد کرده است ممکن است همین شرایط برای زمین نیز وجود داشته باشد و تاثیراتی روی کرات دیگر و یا اطراف خود داشته باشد که قطعا ناشناختههای بسیاری در این رابطه در دنیا وجود دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در حقیقت همه این مسایل ناشی از حکمت الهی است که بخشی از آن در دین و سنت و روایات و قرآن بیان شده است و بسیاری از آنها نیز مخفی مانده است؛ البته برخی از این مسایل نیز دارای حکمتهای مختلفی هستند که از ترکیب آنها یک خلقت صورت گرفته است.
وی گفت: از جمله حکمتهای خاص خدا این است که خانه کعبه در سرزمین وحشتناک و خشک بی آب و علف با کوه های سیاه ترسناک و رعب آور در عمق خاک جزیره العرب ساخته شود؛ در اینجا یک تعبیر حکمی در نهج البلاغه بیان شده است که بی آب و علف بودن کعبه باعث شناخت طراز کسانی است که با هدف زیارت به کعبه می آیند و یا به هدف تفرج؛ قطعا کسی برای تفرج و آمدن در یک منطقه خوش آب و هوا به کعبه نمیآمده است.
مصباح یزدی بیان کرد: سرزمین مکه را نباید از امروز آن مشاهده کرد زیرا سالهای نه چندان دور حاجیان برای اینکه از تشنگی در عرفات نمیرند با خود آب به صحرا میآوردند و شرایط اصلا مثل امروز نبود ولی اینکه چرا کعبه و این همه فضیلت باید در این مکان باشد تنها خدا میداند.
وی گفت: از دیگر حکمتهای خدا فضیلت خاص و بی همانند رمضان است؛ در این خصوص نیز باید گفت که مشخص نیست اگر این رمضان غیر از قرآن هم بود چنین خاصیتی داشت یا خیر ولی به نظر میرسد که تمام و اکثر فضیلت رمضان به حسب همین نزول قرآن در این ماه است.
معنای نزول قرآن از دید خدا و انسان
آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: بحث نزول قرآن نیز از جمله مباحث جالب در این رابطه است زیرا نزول از نظر ما یک معنی دارد و از نظر خداوند هم یک معنی؛ اینکه ما تصور می کنیم خدا بالای سر ماست و هرچه از بالا میآید نزول است در حالی که خدا بالای سر ما نیست و همه جاست و قرار نیست چیزی از بالا بیاید ولی ما آن را نزول مینامیم که به نظر یک عنوان اعتباری به نظر میرسد.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در خصوص نام خداوند یعنی الله نیز چنین اعتباری وجود دارد که در فارسی و انگلیسی هم با همین اعتبار بین انسانها آمده است که شامل خدای عام و خدا به معنی اخص آن هم میشود.
رمضان شروع وحی نیست
وی گفت: در این خصوص باید گفت که این نزول و حتی نزول حضرت جبرئیل به شکل خاصی بوده است و هر بار به یک نحو انجام میشده است؛ در خصوص نزول قرآن نیز تصورات مختلفی وجود دارد و رمضانی بودن قرآن را به حسب این می گذارند که اولین آیات وحی شده به پیامبر در ماه رمضان بوده است که از نظرشیعه این مسئله نیست زیرا ما معتقدیم که 27رجب تاریخ نزول وحیانی سوره علق بوده است.
نزول دفعی و تدریجی قرآن از دید امام صادق(ع)
این استاد حوزه بیان کرد: یا اینکه برخی دیگر بیان میکنند که بیشتر قرآن در رمضان نازل شده است که این مسئله نیز بحث زیادی به همراه خود دارد؛ امام صادق(ع) در خصوص نزول قرآن در ماه رمضان در شب قدر می فرمایند که یک نزول دفعی و یک نزول تدریجی برای قرآن بوده است و در این شب قرآن از لوح محفوظ در ماه رمضان به بیت المعمور که خانهای در امتداد کعبه و در آسمان است نازل شده و از بیت المعمور در طول 23 سال به پیامبر نازل شده است.
وی افزود: در سوره دخان بیان شده است که قرآن در شب قدر بر پیامبر نازل شده است؛ اما این چه حکمتی است که باعث شده که قرآن در این شب نزول کند و این همه برکات و فضایل که برابر با هشتاد سال عبادت است به انسان بدهد این مسئله فقط در حیطه تاملات وحیانی و الهی قابل فهم است.
درمان همه دردهای بشر با قرآن
آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: قرآن فضیلت و اعجاز فراوانی دارد ولی ما از آن غافلیم؛ قرآنی که در یک شب این همه پاداش را در طول یک عمر مفید طولانی نصیب انسان میکند قطعا همه دردهای بشر را درمان خواهد کرد ولی ما به آن توجه نداریم.
وی گفت: متاسفانه در این ماه آنچه بیشتر موردتوجه واقع میشود قراری است که مردم با خود میگذارند که حتما باید یک جز قرآن را هر روز بخوانند که البته کار خوبی است ولی متاسفانه کمتر دیده میشود که در آن تفکر و تعمقی صورت گیرد و به همین شکل صفحات از پی هم ورق میخورد از این سرعت در قرائت هم چیزی متوجه نمیشویم.