آیت‌الله العظمی سبحانی:

زندگی بدون دین زندگی ذلت‌بار است

گروه حوزه‌های علمیه: موت و حیات و همه زندگی در تحت اراده خداست بنابراین زندگی کسی که بخواهد بیرون از دین باشد زندگی ذلت بار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز 8 تیرماه در درس تفسیر خود با اشاره به اهمیت پایبندی به عهد و پیمان از منظر قرآن و روایت گفت: زمانی که عمرو عاص دستور قرآن به نیزه کردن را صادر کرد، دو دستگی در میان یاران امام علی(ع) ایجاد شد و این دسته از مردم حضرت را تحت فشار قراردادند و تحت فشار مردم، قراردادی حکمیت امضا شد.

وی افزود: وقتی این پیمان انجام شد آن دسته دیدند که چه ضرری کردند به حضرت گفتند که عهد خود را بشکنید که حضرت علی(ع) با عصبانیت فرمودند که با فرض ضرر این پیمان برای حضرت، ایشان به آن پیمان پایبند بودند.

مرجع تقلید عنوان کرد: افراد بسیاری هستند که پیمان می‌بندند و در شرایط دیگر پیمان شکن هستند؛ امام علی(ع) به سعد وقاص فرمودند که پسر تو فرزند من حسین را می‌کشد ولی عمربن سعد مکررا خدمت امام می رسید که از ایشان دلجویی کند و بگوید که من هیچ گاه چنین کاری انجام نمی دهم؛ ولی وقتی که سن جوانی گذشت و فرمانده لشکر شد و در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفت به یاد عهدی که با امام بسته بود افتاد ولی در همان شرایط هم سرخود کلاه گذاشت و گفت با استغفرالله کارم را اصلاح می کنم و بعد به جنگ حضرت رفت.

آیت الله سبحانی با اشاره به آیه 15، 16 و 17 سوره احزاب گفت: همین افرادی که از جبهه فرار می‌کنند با خداوند پیمان بسته بودند که اگر روزی در جبهه باشیم به دشمن پشت نخواهیم کرد؛ این دو قبیله بنی حارصه و بنی سعده بودند؛ آنها در احد چنین پیمانی بستند که همیشه در کنار پیامبر باشند ولی در جنگ احزاب فرار کردند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: این دو گروه در جنگ احد از جنگ کردن سرباز زدند ولی پس از پیروزی پیامبر به حضرت قول دادند که در جنگ‌های دیگر در کنار پیامبر باشند و اگر جبهه‌های باشد ما به عهد با شما پایبند خواهیم بود.

وی افزود: این دو گروه در جنگ احزاب هم یا گفتند که خانه‌های ما عریان است و کسی نیست که از آنها محافظت کند یا اینکه گفتند که این جنگ به نفع ما نخواهد شد و فرار کردند؛ این افراد شخصیت ندارند زیرا در یک شرایط بنا به نفع و ضرر خود پیمان را می‌شکستند.

مرجع تقلید بیان کرد: خداوند در خصوص این گونه افراد فرمودند که این فرار شما از جبهه از موت و کشته شدن شما سودی به شما نمی‌بخشد؛ یعنی فرض کنید که فرار کردید و کشته نشدید ولی قطعا برنده این ماجرا هم نخواهید بود؛ زیرا مگر شما چه میزان می‌خواهید زندگی کنید که این زندگی که شما پس ازاین کار انجام دادید، یک زندگی ذلت بار است.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: سپس خداوند آیه‌ای دیگر بیان می‌کند که خطاب آن به همه مردم است و آن این است که کارها همه دست خداست و اگر برای کسی مرگ بخواهد، مرگ او را می‌گیرد و اگر برای کسی رحمت بخواهد آن فرد مملو از رحمت می‌شود؛ حال این زندگی که کسی بخواهد بیرون از دین داشته باشد زندگی ذلت بار خواهد بود.

این مرجع تقلید بیان کرد: انسان نمی‌تواند خود را در مشکل و مرگ بیاندازد و به خدا بگوید که من دچار قضای تو شدم و تو باید کار را درست کنی؛ امام علی(ع) وقتی در معرض یک دیوار خراب بود کنار رفتند و وقتی مورد سوال واقع شد که چرا از قضای الهی فرار می‌کنی فرمودند که خداوند دو قضا دارد؛ اگر من زیرا این دیوار کج باشم و دیوار فروبریزد قضا بر افتادن است و اگر کنار بروم قضای الهی بر سالم ماندن من خواهد بود و انسان عاقل باید مورد دوم را انتخاب کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر