ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی سبحانی:

پیشرفت علمی و مادی نشانه رشد عقلی و دینی نیست

گروه حوزه‎های علمیه: مفسر قرآن با اشاره به پیشرفت‎های علمی و تکنولوژیکی کشوری مانند ژاپن گفت: نباید تصور کرد که پیشرفت علمی نشانه پیشرفت دینی و عقلی است زیرا بسیاری از مردم این کشور بت پرست هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر خود در مدرسه علمیه حجتیه در تفسیر آیه 7 و 8 سوره احزاب گفت: خداوند در این آیه از 5 پیامبر اولوالعزم نام می برد و می فرماید که ما از همه پیامبران میثاق گرفتیم؛ البته در این آیه به این متن میثاق اشاره نشده است ولی در آیات دیگر مباحثی در رابطه این پیمان بیان شده است که گسترش توحید و مبارزه با طاغوت و...  است.
ایشان افزود: انبیا همگی برای اصل توحید آمده اند و بقیه کار آنها زیرمجموعه است؛ یعنی کار اصلی پیامبران گسترش توحید در میان مردم در سراسر جهان است؛ آیات مختلفی داریم که بیان شده است که شرح فعالیت های پیامبران در آن بیان شده است.
این مرجع تقلید بیان کرد: غالبا مذاهبی که امروز در هند است همگی شرک است؛ هند موزه مذاهب است و در آن همه چیز پیدا می شود؛ یک سوم قرآن یا بیشتر درباره توحید و مبارزه با بت پرستی است؛ بشر با اینکه 14 قرن از هجرت پیامبر گذشته است کشوری مثل هند داریم که موزه مذاهب است.
این مفسر قرآن اظهارکرد: امروز می بینیم که ژاپن همه وسایلی را می سازند ولی بسیاری از این مهندسان هنوز بت پرستند؛ ترقی در صنعت دلیل بر ترقی در فکر دینی نیست؛ دلیل این نیست که کشورهای توسعه یافته از تکنولوژی حتما در عرصه عقلی و دینی نیز توسعه یافته است.
ایشان افزود: این کشورها به این آیه نگاه کردند که در زمین و آسمان بنگرید که البته ما بیشتر به الهیات پرداختیم ولی حق بود که در قسمت اول هم بیشتر کار می کردیم این دانش ها نیز را نیز دنبال می کردیم.
سبحانی بیان کرد: خداوند در قران بیان کرده است که انسان هایی که دستورات الهی را تبعیت می کنند صادق و مومن هستند و دیگران که عمل و پیروی نکردند مشرک هستند و کاذب هستند که نتیجه کار آنها عذاب خواهد بود.
آیت الله العظمی سبحانی خاطرنشان کرد: مردم دو دسته هستند که گروهی که به سخن انبیا گوش می دهند صادقین هستند و گروهی هم به سخن انبیا گوش نمی دند و آنها را تکذیب می کنند که کافر هستند؛ انبیا برای هدایت مردم آمدند ولی همه انسان ها با آنها به یک شکل برخورد نکردند.
وی اظهار کرد: ارتباط این آیه با آیه النبی اولی باالمومنین این است که هر مقامی دارای مسئولیتی است و سنت اسلام و دین این است که کسی که مقامی به دست می آورد مسئولیتی سنگین دارد و هرچه مقام بالاتر می رود مسئولیت او نیز بیشتر می شود.
ایشان افزود: حضرت ابوطالب 42 سال از پیامبر حمایت کرده است ولی با این عمل گروهی هم می گویند که ایشان ایمان نیاورده است؛ وا اسفا از این سخنان؛ حامی پیامبر اکرم که به خاطر ایشان 3 سال شب و روز با یک خرما زندگی کرد چگونه کافر است؟.
وی بیان کرد: اگر یک نفر در یک کشور دیگر فوت کند و ما بخواهیم درباره او قضاوت کنیم باید از بستگانش سوال کنیم و یا اعمال و آثارش را مشاهده کنیم؛ هنگامی که به بستگان حضرت ابوطالب مراجعه می کردیم می بینیم که می فرمودند که ایشان مومن بوده است؛ هنگامی که به اخبارش مراجعه می کنیم آیا می توان باور کرد کسی اسلام نیاورده باشد و 42 سال برای حمایت از نبی رنج بکشد؟ سوم آثار و اشعار ایشان که بی نظیر است و بیانگر عمق ایمان ایشان است و در آن نشان می دهد که ایشان ایمان بسیار قوی داشتند.
آیت الله العظمی سبحانی خاطرنشان کرد: در صحیح بخاری مطلبی درباره ایشان آمده است و به خاطر یک حدیث می خواهند که جناب ابوطالب حامی پیامبر اکرم و با این همه فداکاری و آثار را نادیده بگیرند؛ در حالی که صحیح بخاری قرآن نیست که هرچه در آن باشد درست است بلکه این کتاب نیز باید مورد بررسی دقیق واقع شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان