ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

گفتمان مشترک انسان و فرشته، احیاءکننده علوم انسانی است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: آنچه موجب احیای علوم انسانی می‌شود ایجاد گفتمان مشترک میان انسان و فرشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی 30 مرداد در پیامی تصویری به همایش گفتمان علوم انسانی که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: علوم انسانی و اسلامی بر مدار کرامت شکل می‌گیرد. همه علوم تجربی گرچه انسان‌شناسی و کارهای انسانی نیست، ولی بهره‌برداری آن از آنِ انسان است لذا علوم انسانی مستقیم و غیرمستقیم با علوم جهان مرتبط است و اگر انسان به عنوان موجود کریم شناخته شود هم کرامت او در انسان شناسی روشن، هم رفتار کریمانه و برداشت کریمانه او در علوم تجربی و انسانی مشخص می‌شود لذا نه به خود و نه به جهان و دیگران ستم نمی‌کند.
وی ادامه داد: کسانی که خود را نشناخته و علوم و کیفیت بهره‌برداری سالم از علوم تحربی را به خوبی بهره‌برداری نکرده‌اند «ظهر الفساد فی البر» هستند ولی قرآن انسان را به عنوان کریم یاد کرد و فرمود «لقد کرمنا بنی آدم» و به انسان کرامت بخشید پس علوم انسانی نیز کریم است اگر بر مدار کرامت حقیقی انسان باشد.
این مفسر قرآن تصریح کرد: گرچه خدا معلم اسماء به نبی بود ولی درباره قاطبه انسان به عنوان اکرم ظهور کرد و کلاس انسانیت تشکیل داد و فرمود خدا از راه قلم تدریس می‌کند بنابراین علوم انسانی در مدار کرامت است مادامی که بر سه ضلع؛ انسان شناسی که فعل خداست، علوم انسانی یعنی علومی که موضوع آن انسان است و ضلع سوم بهره‌ای که انسان از علوم تجربی می‌برد باشد.
وی افزود: این ایام سخن از برجام و انرژی هسته‌ای است. قرآن سخن دو رهبر انقلاب که حکومت تشکیل داده‌اند بیان می‌کند یکی به قدرت داوود(ع) اشاره می کند که از آهنی که به او دادیم سلاح کشتار جمعی درست نکرد. خدا فرمود من آهن سخت و سرد را در دست او نرم کردم لکن به داوود گفتیم از این آهن سلاح دفاعی بساز و بهره صلح آمیز ببر. این مدار کرامت است که از علوم تجربی نیز بهره صلح‌آمیز می‌برد و به فرزندش سلیمان نیز فرمود «و ارسلنا له عین القطر» و او هم از اسلحه برای انسان سازی استفاده کرد و نه کشت و کشتار افراد بی گناه.
این مرجع تقلید گفت: در بخشی از علوم تجربی مانند طبابت که کاری سودمند و لازم است همکاری مشترک بین بیماری‌های دام و انسان ایجاد می شود که کاری علمی و لازم است اما همه بهره‌های علمی را این نشست‌های مشترک بر عهده ندارد. یکسری گفتمان‌های مشترک میان انسان و فرشته لازم است. مشترکات دام و انسان را سالانه داریم ولی مشترکات میان انسان و فرشته را نداریم که این مشترکات کم هم نیست. خداوند سبحان در ابتدای سوره مبارکه آل عمران، نام عالمان دین را با فرشتگان توصیف کرده و کرامت و صفا و امنیت و ... گفتمان مشترک میان این دو گقتمان است و گفتمان انسان و فرشته گفتمانی کریمانه است.
این مفسر قرآن تصریح کرد: انسان و فرشته را خداوند کریم آفریده و خداوند هم اکرم است و این گفتمان، گفتمان کریمانه علوم انسانی را احیاء می‌کند و همان طور که بیان شد درست است که علوم انسانی از یک نظر محدود است اما از سوی دیگر با توجه به سه ضلع بیان شده موسع است.
وی در خاتمه با اشاره به دهه کرامت گفت: این دهه کرامت را ارج می‌نهیم و به شما تهنیت عرض می‌کنیم و امیدواری این گفتمان کریمانه به پایان برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان