مهر استاد مهدوی‌راد به روایت شاگردان در مراسم ظهر دلنشین

گروه اندیشه: آیین ظهر دلنشین ویژه نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین استاد محمدعلی مهدوی‌راد، با حضور پرشور جمعی از شاگردان ایشان، دانشجویان، پژوهشگران و صاحب‌نظران علوم قرآنی و علاقه‌مندان استاد مهدوی‌راد در خبرگزاری ایکنا برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم ظهر دلنشین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، با حضور سیدعباس صالحی، مجید غلامی جلیسه، مجید معارف، عبدالهادی فقهی‌زاده، فروغ پارسا، امیرعباس علی‌زمانی، هدایت جلیلی، شادی نفیسی و حضور پرشور جمعی از دانشجویان، پژوهشگران و صاحب‌نظرات علوم قرآنی و علاقه‌مندان استاد مهدوی‌راد بعداز ظهر امروز چهار‌شنبه 20 بهمن‌ماه، در سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
در آغاز این نشست صمیمانه، حمید صابرفرزام ضمن بیان خیرمقدم به استاد مهدوی‌راد در این نشست، اظهار کرد: در مراسم ظهر دلنشین که برای اساتید والامقام قرآنی برگزار می‌شود، سعی بر آن است که گوشه‌هایی از آثار این عزیزان بازگو شود تا مشوقی برای جامعه قرآنی باشد.
آغاز مراسم ظهر دلنشین حجت‌الاسلام مهدوی راد/ استاد به روایت شاگردان
سپس عبدالهادی فقهی‌زاده، از شاگردان استاد مهدوی‌راد، در تجلیل مقام استاد خود گفت: تقارن این جلسه با دهه فجر را به فال نیک می‌گیرم. در محضر استاد مهدوی‌راد و اساتید علوم انسانی به معنای عام و علوم اسلامی به معنای خاص هستیم. پیش از این جلساتی از این دست تشکیل شده است و امروز در خدمت استاد مهدوی‌راد که دارای سابقه دیرینه در تربیت قرآنی و صاحب نوآوری‌های متعددی هستند.
وی افزود:کمتر کسی است که آرزو نداشته باشد پس از پایان تحصیل دوباره در محضر ایشان به کسب علوم نپردازد. پاکتچی، مریمی‌نیا، حاج عبدالهیان و جمع دیگری از شاگردان عذر تقصیر خواستند و مایل بودند در این جلسه حضور داشته باشند.
در ادامه، امیرعباس علی‌زمانی، دیگر شاگرد استاد مهدوی‌راد گفت: خرسندم در جلسه عرض ادب خدمت یک استاد ممتاز خوش‌فکر و تلاشگر؛ استاد مهدوی‌راد حضور دارم. هر هفته زمانی که در قم بودم، در محضر استاد بودن به من گرمی و معنا می‌داد و ایشان وقتی باب سخن می‌گشودند، جهان جدیدی برای بنده باز می‌شد.
وی افزود: به واسطه ارتباط با ایشان با مدلی از روحانیت آشنا شدم که شریعتی پیش‌تر توضیحش را داده بود. همین آیات خوانده شده در جلسه نشان می‌دهد مقام محمود به برخی از انسان‌ها و به مراتبی داده می‌شود، که تو را از خودت به کلی خالی کند.
علی‌زمانی ادامه داد: وقتی در شعر راجع به پیامبر(ص) سخن می‌گفت، گویی خدا بر او غالب می‌شد و استاد مهدوی‌راد که  پسر شریعت‌اند و دست‌پرورده خراسان بزرگ، با دردهایی خاص وارد علوم قرآنی شده‌اند.
آغاز مراسم ظهر دلنشین حجت‌الاسلام مهدوی راد/ استاد به روایت شاگردان
وی یادآور شد: نسل استاد مهدوی‌راد، تشیع و فرهنگ قرآنی و شیعی را نمایندگی می‌کند و بودن این‌ها قرآن را در افق زمانه ما مطرح می‌کند. ما احتیاج به الهیات جدید داریم، زیرا با دردهای جدید روبه‌رو هستیم و کسی مانند مهدوی‌راد توانسته در حوزه تربیت دانشجو در حوزه و همچنین در تدوین کتاب و مدیریت پژوهش‌های حوزه، سخن تازه‌ای بگوید که بسیار دشوار است.

شاگرد استاد مهدوی‌راد افزود: ایشان هنرهای زیادی دارد، هر کسی نمایشنامه زندگی خود را می‌نویسد. برخی از زندگی‌ها مبهم است، اما برخی محمل و پرمعنا هستند و مهدوی‌راد جز این دسته است. با نگاهی به تربیت شاگردان و تلاشش می‌شود معمای زندگی‌اش را فهمید.
در ادامه این نشست سیدعباس صالحی، به بیان ویژگی‌های استاد مهدوی‌راد پرداخت. وی یکی از ویژگی‌های مهم ایشان را ثقلینی بودن دانست به این معنا که ایشان تلاش کرده‌اند تا تنها به قرآن اکتفا نکرده و توازنی بین پرداختن به قرآن و حدیث برقرار کنند.
جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، با بیان اینکه سه سال اخیر را به صورت مستمر شاگرد ایشان بوده است، گفت: ایشان را می‌توان عاشق کتاب نامید، زیرا ایشان همه زندگی خود را صرف کتاب کرده و فارغ از هر تعصبی به اندرون علمی کتاب‌ها توجه داشته است.
مجید معارف، رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، سخنران بعدی این نشست بود که نافع بودن را یکی ویژگی‌های استاد دانسته و ایشان را کتاب‌خانه سیار خواند.
در ادامه نشست، هدایت جلیلی ضمن قرائت یادداشتی به تجلیل از استاد پرداخت. وی در این یادداشت سرآمد بودن استاد مهدوی‌راد در نگارش، پژوهش و آموزش اشاره کرد.
سیدعلی موسوی‌گرمارودی با بیان اینکه ایشان بسیار مهربان هستند، گفت: من به این مناسبت بخشی از قصیده‌ام را در مدح شیخ مفید است و متناسب با مهربانی ایشان می‌باشد قرائت می‌کنم.
سیره استاد مهدوی‌راد به روایت شاگردان در مراسم ظهر دلنشین
در ادامه فتاحی‌زاده، رییس گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا به بیان ویژگی‌های اخلاقی حجت‌الاسلام مهدوی‌راد پرداخت و گفت: یکی از ابعاد اخلاقی و رفتاری ایشان خیرخواهی، وسعت نظر و انفاق علمی است.
در ادامه حجت‌الاسلام معراجی گفت: آیت‌الله‌العظمی سبحانی بارها به بنده گفته‌اند که نوشته‌های حجت‌الاسلام مهدوی‌راد و جعفریان مانند آب زلال و روان است.
پس از سخنان خانم دکتر فلاحتی، حجت‌الاسلام مهدوی‌راد گفت: بنده تمام تلاش خودم را در شاگرد‌پروری انجام داده‌ام. من شرمنده‌ دوستانم هستم و ایشان مرا در آیینه وجود ارزشمند خود دیده‌اند. راز مهر من به شاگردانم این است که من از اساتیدم جز خوبی چیزی ندیده‌ام.
وی در ادامه افزود: من از خانواده بسیار عزیزی برخوردار هستم و همسر من همواره اگر قرار بوده است بین خرید وسایل زندگی و کتاب یکی را انتخاب کند دومی را برگزیده است.
مهدوی‌راد تصریح کرد: بنده دوستان بسیار خوبی دارم که اگر به من لطف می‌کنند از بزرگواری خودشان است و بنده چیزی ندارم.
وی در پایان به شبهه‌ای در خصوص اعتقاد شیعیان به تحریف قرآن پاسخ داد.
سیره استاد مهدوی‌راد به روایت شاگردان در مراسم ظهر دلنشین
در پایان این مراسم، لوح و هدایایی به رسم یادبود به استاد محمدعلی مهدوی راد تقدیم شد.
مشروح سخنرانی‌های این همایش متعاقبا روی خروجی ایکنا ارسال می‌شود.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان