به امامت آیت الله طاهری خرم آبادی ۳۱ / ۲ / ۱۳۷۸

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لا یحصی نعماوه العادون و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا العبد الموید الرسول المسدد المصطفی الامجد حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لا یحصی نعماوه العادون و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا العبد الموید الرسول المسدد المصطفی الامجد حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا. اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله ، قال مولانا امیرالمومنین علیه افضل صلاه المصلین «عبادالله ان تقوی الله رحمت اولیاالله محارمحه و الزمه قلوبهم مخافته » وصیت می کنم خودم و همه ی شما را به تقوای الهی در خطبه ی اول دنباله ی وصیت نامه ی حضرت ابی عبدالله الحسین سلام الله علیه که در خطبه ی گذشته مطرح شد مقداری عرایضی را عرضه می دارم در این وصیت نامه سه فراز وجود دارد که فراز اول هدف کلی امام را از نهضت و قیام عاشورا بیان فرموده است که فرمود «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی صلی الله علیه و آله » ، فراز دوم طریق و راه رسیدن به این هدف را بیان فرموده است «ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر» یعنی راه رسیدن به اصلاح امت امر به معروف و نهی از منکر است البته به جمیع مراتب امر به معروف و نهی از منکر که بعدا در این زمینه باید صحبت شود، فراز سوم این است که اصلاح امت در پرتو عمل به سیره ی پیغمبر و سیره ی امیرالمومنین امکان پذیر است پس اصلاح امت هدف راه رسیدن به این هدف امر به معروف و نهی از منکر و بعد اصلاح امت باید با عمل به سیره ی پیغمبر و سیره ی امیرالمومنین پیاده شود که حالا بعد در خطبه های بعد توضیحش را عرض خواهم کرد، اما حالا امروز در رابطه ی با مساله ی اول «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی » اصلاح دادن یک جامعه یعنی سامان بخشیدن به ناب سامانیهای یک جامعه مبارزه با علل فساد در آن جامعه ریشه یابی علتهای مفاسد اجتماعی و مبارزه ی با آن در اسلام و در قرآن مساله ی اصلاح طلبی دنبال اصلاح جامعه بودن یک ارزش بسیار زیادی است که انبیا را قرآن با این خصیصه یاد می کند در مورد یکی از پیامبران است که می فرماید ان ارید الا الاصلاح هدف من اصلاح جامعه است اصلاح امت است یا این که حضرت موسی علی نبینا وآله و علیه السلام وقتی برادرش هارون را به جای خودش و خلیفه ی خودش قرار می دهد و قال موسی لاخیه هارون «اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتبع سبیل المفسدین » پس اصلاح جامعه یکی از اهداف بزرگ پیامبران الهی و خلفا بزرگ پیامبران الهی در یک خطبه ای هم امیرالمومنین علیه افضل صلاه المصلین در رابطه ی با مبارزاتش و حرکتش اینجور بیان می فرماید «اللهم انک تعلم انه لم یکن الذی کان منا منافسه فی سلطان و لا التماس شی ء من فضول الحطام ولکن لنرد المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فی بلادک فیعمل المظلومون من عبادک و تقام المعطله من حدودک » می فرماید به این که خدایا تو می دانی آنچه که ما انجام می دهیم و قدمی را که برمی داریم و به تعبیر من مبارزه ای که داریم این برای این نیست که ما بخواهیم به سلطنت برسیم به دنیا برسیم به رفاه دنیوی برسیم نه اینها هدف ما نیست ولکن لنرد المعالم من دینک ما هدف این است که نشانه های دین تو که فراموش شده از یاد رفته این نشانه های دین را برگردانیم لنرد المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فی بلادک هدف ما این است که اصلاح را در بلاد اسلامی حکم فرما کنیم بلاد اسلامی را از فساد و تباهی نجات بدهیم فیعمل المظلومون من عبادک آنوقت نتیجه ی اصلاح بلاد اسلامی این می شود که مظلومین در امن و امان قرار می گیرند فیعمل المظلومون من عبادک و تقام المعطله من حدودک و حدود تو که تعطیل شده احکام تو که فراموش شده اینها را اقامه کنیم هدف ما این است اصلاح امت به این، همین جملات را امام حسین سلام الله و صلواته علیه در یک خطبه ای که در آخر عمر معاویه در منی ایراد فرمود یعنی امام از حدود 1000 نفر اینطور که نقل کردند تواریخ 1000 نفر از اصحاب و از تابعیت دعوت کرد برای انجام فرامین حج و حضور در حج در منی یک خطبه مفصلی ایراد فرمود که تحف العقول این خطبه را نقل می کند و در این خطبه پیداست که امام قصد یک حرکت و نهضت را دارد مساله ی امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک وظیفه ی اساسی صحابه ی پیغمبر بیان می کند که این خطبه خودش درخور یک بحث مفصلی است در آخر خطبه همین جملات امیرالمومنین را امام حسین آنجا یادآور می شود با یک مختصر تفاوتی آن هم در بعضی از کلمات آنجا هم امام در آخر خطبه می فرماید: «اللهم انک تعلم انه لم یکن ماکان منا تنافسا فی سلطان و لا التماسا من فضول العطام » پس بنابر این هم امیرالمومنین و هم امام حسین حرکت و نهضت و قیام خود را یک حرکت اصلاحی و مبارزه ی با فساد در جامعه در این دو خطبه بیان فرمودند حالا بحث در اینه که در یک حرکت اصلاح طلبانه برای امت و جامعه از کجا باید شروع کرد آیا در جامعه ای که مثل یزید بن معاویه ای در راس آن جامعه قرار گرفته است می شود حرکت اصلاحی آن جامعه را در یک محدوده ای و در حد مبارزه ی با مثلا بعضی از مفاسد اخلاقی و اجتماعی قرار داد ابدا اگر یک جامعه ای در راسش حکومتش افرادی ناصالح و فاسد قرار گرفته اند اصلاح این جامعه به این است که مساله ی حکومت و مساله ی امامت اول اصلاح بشود که باز در جمله ای امیرالمومنین علیه افضل صلاه المصلین می فرماید: «فلیس تفلح الرعیه الا بصلاح الولاه » تا والیان و مسئولان اصلاح نشوند امت هرگز اصلاح نخواهد شد و در همین دو خطبه هم امیرالمومنین صلوات الله علیه بعد از این که هدفش را مساله اصلاح امت و برگرداند نشانه های دین و اقامه ی حدود الهی معرفی می کند به دنبالش می فرماید «وقد علمتم انه لا ینبغی ان یکون الوالی علی الفروج و الدما و چ المسلمین » شروع می کند صفات والی را بیان می کند یعنی چیه یعنی اگر این اصلاح بنا باشد پیاده بشود باید والی این صفات را داشته باشد و امام حسین هم که در این خطبه ی مفصل منی اساس بحثش مساله ی حکومت بنی امیه و فسادی که در آن حکومت هست بنابراین اصلاح به این می شود که حکومت اصلاح بشود گاهی قبل از پیروزی انقلاب گاهی بعضیها می گفتند که نهضت و قیام تا این حد بیشتر ضرورت ندارد که ما کاری کنیم که شاه سلطنت کند نه حکومت مجلس باشد و یک حکومت دمکراسی تشکیل بشود نمایندگان مردم در مجلس جمع بشوند شاه هم برای خودش سلطنت کند یک حرفی بود که عده ای می زدند یعنی چی یعنی اصلاح را منهای ولایت و امامت می دیدند اصلاح را منهای مساله ی حکومت می اندیشند در بین قشرهای متدین مذهبی روحانی هم بودن کسانی که اعتقادشان بر این بود مطرح می کردند مکرر می گفتند بعضی از بزرگان هم شاید بر این باور بودن که ما اگر با شاه و حکومت کنار بیاییم و احکام اسلام را به یک شکلی به گردن حکومت بگذاریم که تا آن مقدار که می شود پیاده شود این هدف ماست و این تنها امام رضوان الله تعالی علیه بود که از اول ایستاد و مبارزه اش را با شاه و با حکومت و رژیم قرار داد و اساسا این حرف و منطق را نمی پذیرفت که شاه سلطنت کند و نه حکومت راسا می گفت نمی شود این مطلب حکومت اگر حکومت اسلامی بخواهد باشد اگر احکام اسلامی پیاده بشود اگر بخواهد جامعه از این فساد رهایی پیدا کند شاه باید برود حکومت باید عوض بشود ولایت فقیه باید پیاده بشود یعنی همین مطلبی که امام حسین صلوات الله و سلامه علیه اینجا بیان فرمودن و امیرالمومنین که اصلاح با فرض یک حکومت فاسد این اصلا امکان پذیر نیست و من باز این مطلب را که در خطبه ی قبل هم اشاره کردم تکرار می کنم چون سالگرد رحلت امام نزدیک است و شاید همین روزها روزهایی است که امام در بیمارستان بستری شدن و به ارتحالشان این بستری شدن منتهی شد من آن مطلبی که آن روز عرض کردم باز تذکر می دهم که در سالگرد امام و امسال که به فرموده ی مقام معظم رهبری سال امام نامیده شده آن خطوط اصلی و کلی فرمایشات امام در مساله ی انقلاب و حکومت را ما باید زنده کنیم و از کنارش نگذریم سخنرانها رسانه ها صدا و سیما روزنامه ها همه و همه خطوط اصلی قیام امام را باید یادآور بشوند که ما فراموش نکنیم که امام چه مسائلی را حساس روش بود و چه مسائلی را پیگیری می کرد تا حالا من به چند فراز از خطوط اصلی نهضت و انقلاب از دیدگاه امام اشاره می کنم صلواتی ختم کنید (صلوات نمازگزاران) امام قدس سره الشریف رو چند مساله خیلی پا فشاری داشت و حساس بود صلوات دیگر ختم کنید (صلوات نمازگزاران) یکی مساله ولایت فقیه بود که می دانید مساله ولایت فقیه را امام زنده کرد البته مساله ولایت فقیه از مسائلی است که فقهای ما بزرگان ما در کتب فقهی مطرح فرموده بودن که اگر یک وقتی فرصت بشود باید سخنان و کلمات فقها را مطرح کنیم این یک مطلب تازه نبوده است از گذشته فقهای ما روی مساله ولایت فقیه و حکومت اسلامی نظر داشتن و رساله هایی در این زمینه نوشته شده بود امام قدس سره آن است که مبداش بود و مبتکرش بود این بود که این مساله را از لابلای کتب فقهی بیرون آورد و در جامعه به آن عینیت بخشید ولایت فقیه را در جامعه پیاده کرد و روی مساله ولایت فقیه و شئون ولایت اختیارات ولایت خوب سخنان امام فراوان است این سخنان باید برای ملت ما برای مردم ما برای جوانهای ما برای نسل جدید ما این سخنان باید پیاده بشود باید مطرح بشود که بدانند امام قدس سره الشریف در مساله ی ولایت فقیه نظرش چی بود این یک مساله بود که امام خیلی رویش حساسیت داشت خیلی رویش پافشاری داشت و حتما باید در سالگرد امام و در سال امام روی این مساله واقعا بحث بشود و بیان بشود و زنده بشود و یک مساله اساسی و زیربنای انقلاب ما و زیربنای حکومت ما مساله ولایت فقیه بوده و هست «تکبیر نمازگزاران » موضوع دوم که باز امام از روزهای نخستی که انقلاب را در قم شروع کرد روش حساسیت و پافشاری داشت مساله عدم تفکیک دین از سیاست است که از گذشته توی تمام جوامع اسلامی کشورهای اسلام حتی شیعه حتی روحانیون باور مردم شده بود که دین از سیاست جداست و این امام بود که با این فکر غلط استعماری مبارزه کرد و توانست توی دنیای اسلام این مساله را زنده کند که دین با سیاست تواءم و همراه و آمیخته بهم است «تکبیر نمازگزاران » خوب این یک مساله بود که باز الان دیده می شود بعضی از رسانه های بیگانه همین مطلب را دارند دنبال می کنند مساله تفکیک دین از سیاست خوب پس این ما باید به عنوان یک هدف اساسی و یکی از هدفهای پیاده شده ی این انقلاب و نهضت و امام باید زنده کنیم و در بین مردم تبیین کنیم بیان کنیم این مطلب را که دین از سیاست جدا نیست، موضوع دیگری که امام روی این موضوع حساسیت داشت و مکرر در مقاطع مختلف رویش مطرح می کرد و پافشاری می کرد این است که اسلامی بودن نظام حفظ بشود این نظام نظامی است اسلامی نظامی است که به فرموده خود امام که من یک وقت در نجف خدمتشان رسیدم همان روزهای آخری که ایشان عازم سفر پاریس شدن همان روزهایی که خیلی اوضاع و احوال مملکت و کشور پیچیده اوج نهضت بود ایشان فرمود ما این نهضت را با فقه و فقاهت شروع کردیم با همین هدف هم باید پیش برویم و نهضت ما یک نهضت اسلامی است نه یک نهضت حزبی نه یک نهضتی که فقط یک قشر و گروه این نهضت را به پا کرده باشند نه نهضت ما با فقه و فقاهت و اسلام شروع شده تا آخر هم باید همینجوری باشد و مکرر روی مساله اسلامی بودن و اسلامی بودن نظام و حفظ اسلام در این نظام پافشاری داشت خوب اینها را ما باید برای مردم بیان کنیم فراموش نشود امام روی اسلامی بودن این نهضت واقعا حساسیت داشت و من فکر می کنم که سخنان اخیر مقام معظم ولایت حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی «صلوات نمازگزاران » در جمع ناشرین در همین راستا و دنبال همین حساسیت امام من از سخنان مقام معظم رهبری احساس کردم که ایشان یک نگرانی عمیقی از دو مساله دارد که ما باید به فکر باشیم و نگرانی ایشان را برطرف کنیم و به ایشان اطمینان بدهیم که من همینجا از مجلس شورای اسلامی و نامه ای که خدمت امام نوشته اند تشکر می کنم و باید ملت ما به مقام معظم رهبری این اطمینان را بدهد که این نگرانیهای ایشان برطرف بشود.

یک مطلب این است که مساله تهاجم فرهنگی که گذشته هم ایشان این مطلب را مطرح فرموده بودن به تعبیری که این بار در این زمینه دارند که خلاصه دشمنان اسلام تلاش می کنند و به این تلاششان هم شتاب دادن که یک برنامه ی خطرناک فرهنگی را در جامعه ی ما پیاده کنند خوب این مطلب واقعا قابل انکار نیست انسان وقتی که رادیوهای بیگانه را گوش می دهد گاهی بعضی از روزنامه ها را نه همه می بیند که خلاصه دشمن در صدد این است که اعتقادات مردم را جوانها را نسبت به اسلام نسبت به قوانین اسلام نسبت به انقلاب سست و متزلزل کند این هیچ کس نمی تواند منکر بشود و این یک حرکت عمیق و توطئه ایست که دشمنان اسلام برای ما چیدن و در صددند به هر شکل شده که عقائد را متزلزل کنند چون می دانند این انقلاب انقلاب اسلامی است این ملت با اعتقادشان انقلاب را به اینجا رسانده و با اعتقادش پایش ایستاده راه اساسی برای تضعیف انقلاب از بین انقلاب و به دنبالش از بین بردن نظام راه اساسیش این است که عقائد را متزلزل کند لذا گاهی می بیند آدم بعضی از مسائل مسلم اسلام را توهین می کنند بعضی از مسائل مسلم اسلام را مسخره می کنند انتقاد مانعی ندارد یعنی اگر سئوال بشود انتقاد بشود یعنی انتقاد صحیح همینطوری که مقام معظم رهبری توی این سخنانشان این مطلب را فرمودن انتقاد صحیح را هیچ کس منکر نیست بحث را هیچ کس منکر نیست سئوال را هیچ کس منکر نیست اما توهین کردن مسخره کردن مسلمات اسلام را که هم شیعه و هم سنی قبول دارد زیر سئوال بردن اینها از یک توطئه ای حکایت می کند این یک مطلبی است که مقام معظم رهبری فرموده است و همچنین تهاجم فرهنگی از نظر فرهنگ مبتذل غربی که این دارد ترویج می شود که هم آن متزلزل کردن اعتقادات جوانها و مردم نسبت به اسلام و انقلاب و هم ترویج فرهنگ مبتذل غرب اینها در یک راستا و با هم هستن خوب این یک نگرانی است که ایشان در این سخنانشان مطرح کردن و ما باید به هوش باشیم که همه ی ارگانهای ما دست اندرکاران ما باید توجه به این مطلب داشته باشند که نگذاریم خدای ناخواسته چنین اتفاقی رخ بدهد.

نگرانی دوم مقام معظم رهبری مساله همین مساله که عرض کردم که بازدشمن دارد تلاش می کند با برنامه هایش رنگ اسلامی نظام را کم رنگ کند و به اسلامی بودن نظام ضربه و لطمه بزند که یکی از مواردش همین حملاتی است که به نهاد شورای نگهبان می شود البته من نمی خواهم بگویم که اگر کسی بخواهد انتقاد از عملکردها این می خواهد مثلا فرض کنید به نهاد ضربه بزند نه انتقاد دوستانه ما خودمان گاهی به بعضی از عملکردهای برادران عزیز شورای نگهبان انتقاد داریم و به خودشان گفتیم انتقاد یک مساله است و تضعیف نهاد یک مساله دیگر است من نظرم در این سخن بعضی از انتقادهایی که ممکن است بعضی از دوستان داشته باشند که می دانم اینها نمی خواهند اصل نهاد را از بین ببرند اما آدم گاهی می بیند در بعضی از نشریات در بعضی از صحبتهایی که در رسانه های بیگانه می شود اصل نهاد شورای نگهبان را دارد تضعیف می کند خوب این جهتش چیه جهتش این است که ما همه می دانیم که شورای نگهبان ، نگهبان و ضامن اسلامی بودن این نظام است و اگر شورای نگهبان نباشد اگر شورای نگهبان بر قوانین نظارت نداشته باشد اگر شورای نگهبان نسبت به قوانین شرعی و همچنین قانون اساسی نباشد خوب این قوانین ممکن است بر خلاف شرع بر خلاف قانون اساسی و نظام دیگر نظام اسلامی نخواهد بود و امام قدس سره الشریف نسبت به شورای نگهبان چقدر حمایت می کرد و گرچه گاهی هم تذکراتی هم می داد به شورای نگهبان شورای نگهبان قهرا گوش می دادند این مساله تذکرات امام به جای خودش اما در عین حال حمایت می کرد از شورای نگهبان شدیدا حمایت می کرد کلمات امام را در اینجا بخوانید باز این هم از این مواردی است که باید برای مردم تبیین بشود، خوب این هم یک مطلبی است که اسلامی بودن نظام که امام رویش حساسیت داشت و در سخنان مقام معظم رهبری هم پیداست ایشان نگرانی دارند نسبت به این مطلب این را ما باید همینطور که مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری نامه نوشتن ما همه ی ملت ما باید به مقام معظم رهبری اطمینان بدهند که ما نخواهیم گذاشت که این نظام نظامی غیر اسلامی بشود و نمی گذاریم که اسلامیت نظام متزلزل و کمرنگ بشود صلواتی ختم کنید (صلوات نمازگزاران) باز مساله دیگری که امام قدس سره الشریف خیلی روی این مساله حساس بود اتحاد اتفاق هماهنگ بودن نیروهای وفادار به انقلاب و ما الان باید به هوش باشیم نیروهای وفادار به انقلاب نیروهایی که علاقه مند به انقلابند حالا می خواهد هر خطی هر مشرب سیاسی داشته باشند همه بالاخره به انقلاب علاقه مندند شکی در آن نیست آنهایی که به انقلاب علاقه مندند باید باهم زیر چتر ولایت همه دست به دست هم بدهیم نگذاریم که اسلامی بودن نظام تضعیف بشود نگذاریم که فرهنگ غربی غلط و مبتذل در جامعه ی ما حکم فرما بشود و خلاصه اتحاد و اتفاق است که می تواند این مشکل را حل کند ما اگر در جبهه های جنگ پیروز شدیم در سایه اتفاق بود اگر امروز کشور ایران در دنیا جایگاه رفیعی دارد در سایه اتفاق بود همه اش در سایه اتفاق بود الان هم ما باید اتفاق و اتحاد ما کاملا همبستگی مان کاملا محکم کنیم همه باهم چون همه مسائل را قبول داریم من فکر نمی کنم نیروهای انقلابی هیچ کس نسبت به نهاد شورای نگهبان نسبت به مساله ابتذال یا سست شدن مبانی و عقائد دینی نسبت به این حرفها بعید می دانم یک نیروی وفادار به امام و انقلاب هیچ تزلزلی در این مساله داشته باشد بنابراین ضمن این که خوب بله نظرهای سیاسی افکار سیاسی اینها سر جای خودش نظر آزاد است اما در این مسائلی که همه مشترک هستیم واقعا باید به فکر باشیم دست به دست هم بدهیم و نگذاریم چنین مسائلی خدای ناخواسته اتفاق بیافتد، من یک جمله از امام در این زمینه نقل کنم و به این خطبه پایان می بخشم امام یک جمله ای خطاب به خطبای جمعه و کسانی که قبل از خطبه های جمعه صحبت می کنند دارم «بدانند که مساله ای که بنده را ناراحت کرده است و می کند این است که در این کشور اختلاف ایجاد شود» و این بدانید که امام روحش الان از اختلاف آزاده می شود و ما نباید بگذاریم که روح امام روح مقدس پیامبر روح مقدس امام حسین ائمه معصومین روح علما بزرگان شهدا به واسطه ی اختلافات ناراحت بشوند، من عرایضم در خطبه اول همینجا خاتمه می دهم و یک تذکری را عرض می کنم و بعد می روم سراغ خطبه دوم تذکر من این است که من در خطبه گذشته یک احتیاطی را خواستم رعایت بکنم و آن این است که خواستم که بعد از این که ظهر داخل شده اقل واجب خطبه اول را تکرار کنم که اقل واجب خطبه اول در ظهر واقع شده باشد بعداظهر است این یک احتیاطی است که من خواستم انجام بدهم لذا حمد و ثنای خدا و وصیت به تقوای را تکرار کردم عده ای مخصوصا آنهایی که توی مجلس نبودن اینها تصور کردم که من اشتباه کردم و قبل از آن است که بنشینم و یا سوره بخوانم خطبه دوم شروع کردم نه از این به بعد هم همینطور است من اقل واجب خطبه را که حمد و ثنا و وصیت به تقوی است انشاالله همیشه تکرار بکنم که در ظهر اقل واجب خطبه واقع شده چون خطبه را قبل از ظهر معمولا در تهران شروع می کنند. الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سید الانبیا و المرسلین اوصیکم و نفسی بتقوی الله اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الاحیا منهم و الاموات.

پروردگارا ما را از یاران با وفای اسلام و انقلاب قرار بده. باز پروردگارا به همه ما توفیق طاعت و بندگی عنایت بفرما. خدای قلب مقدس ولی عصر را از ما راضی و خشنود بگردان. رزمندگان اسلام و مسلمین را پیروز بفرما.

بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الذی جعل الحمد مفتاحا لذکره و سببا للمزید من فضله و الصلاه والسلام علی رسول الله و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و صل علی امیرالمومنین و علی الصدیقه الطاهره سیده نسا العالمین و علی سبطی نبی الرحمه الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی التسعه المعصومین من ذریه الحسین، علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف الهادی المهدی القائم بالحق و بعد اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتفاع امره .

در این خطبه ی دوم مناسبتهای زیادی هست که ما به همه ی مناسبتها نمی توانیم به پردازیم و به مقداری از آن مناسبتها تذکر می دهم.

اولا تولد امام باقر و موسی بن جعفر در این ایام اتفاق افتاده و اتفاق می افتد و سالروز تولد این دو امام بزرگوار است تولد این دو امام را به همه تبریک عرض می کنم.

سالروز ارتحال دو مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی خوئی و آیت الله العظمی مرعشی در این ایام هست که خداوند همه این بزرگان و مراجع را غریق رحمتش بفرماید.

یک مناسبت مهم در این روزها سفر پر بار و پر برکت ریاست محترم جمهوری به چند کشور اسلامی در منطقه و استقبال بسیار چشمگیر از ریاست محترم جمهوری بود که موجب عزت اسلام عزت شیعه و عزت و سربلندی ملت ایران گردید این سفر هم جنبه های معنوی داشت انجام عمره زیارت خانه خدا زیارت قبر پیغمبر زیارت قبر فاطمه زهرا و ائمه بقیع زیارت دختر امام حسین جنبه معنویش بسیار زیاد که خودتان هم در رسانه ها مشاهده کردید از نظر جنبه های سیاسی بسیار سفر ارزنده ایست افقهای بسیار روشنی را در وحدت کشورهای اسلامی که همیشه آرمان ما بوده آرمان انقلاب ما بوده و همیشه در این مسیر انقلاب ما بوده است که کشورهای اسلامی متحد باشند باهم باشند این یک افق روشنی در این زمینه این سفر بوجود آورد که انشاالله ما شاهد آثارش خواهیم بود در رابطه ی با امنیت منطقه با همکاری کشورهای منطقه و با تثبیت قیمت نفت و مسائل اینچنین که این سفر بسیار سفر پر باری بود ملاقات و دیدار رئیس جمهور با برادران حزب الله لبنان که خیلی برای غربیها برای آمریکا رسانه های غربی خیلی این مطلب خوشایند نبود و اظهار ناخرسندی کردن از این مطلب که برای ما افتخاری است و عزت ایست و بالاخره این سفر، سفر بسیار پر برکت و پر محتوایی بود و امیدواریم انشاالله که خداوند ما را در این آرمانها موفق بدارد.

مناسبت دیگر دوم خرداد است سالگرد دوم خرداد است که انتخابات هفتمین دوره ی ریاست جمهوری ایران با حضور 30 میلیون نفر که دنیا را در این جهت موجب اعجاب دنیا شد و متوجه شدن که ملت پشتوانه این انقلاب است پشتوانه این نظام است و برای ما سالگرد این حرکت ملی و پشتوانه ملت بسیار ارزنده خواهد بود.

مناسبت سوم مناسبت روز سوم خرداد روز فتح خرمشهر خوب عملیات بیت المقدس که به آزادی خرمشهر منتهی شد دنیا را در شگفتی قرار داد چون هیچ وقت فکر نمی کردند که ایران بتواند خرمشهر را آزاد کند و به حسب عادی و موازین عادی هم فکر آنها درست بود که فتح خرمشهر بسیار مشکل بود با عملیات بیت المقدس که قبل از فتح خرمشهر انجام گرفته و به فتح خرمشهر منتهی شد اولا موانع زیادی ما داشتیم هور رودخانه و استحکامات محکم دشمن و عمق جبهه خوب در عملیات بیت المقدس حدود 5000 متر را رزمندگان ما در واقع پاکسازی کردن این کار شوخی نیست و حدود 20 هزار اسیر گرفتن دهها هواپیما را انداختن دهها تانک گرفتن شهرهای خرمشهر ، هویزه، پادگان حمید، دهها روستا آزاد شد کار مشکلی بود کار آسانی نبود اصلا با حسابها و فرمولهای عادی قابل پیش بینی نبود امام قدس سره هم در سخنانشان فرمودن که این یک امر عادی و طبیعی نبود خوب این سالگرد عملیات خرمشهر هم باید همیشه ما را متوجه کند به آن نکته های مثبتی که این عملیات داشت که یکی از نکته های مثبتش اتحاد بین ارتش و بین سپاه بود که مرحوم شهید صیاد در این وحدت و اتحاد نقش بسیار مهمی داشت و این اتحاد و اتفاق بود که این عملیات را به نتیجه رساند و ما همیشه این کارهایی که انجام می شود آن مثبتهایش بای مد نظر قرار بدهیم ،خداوند انشاالله به همه ی ما توفیق عنایت کند که در راه امام و در راه اسلام و در راه فرامین رهبر باشیم.

بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر