نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طاهری خرم آبادی ۲۲/۱۱/۱۳۷۸

الحمد لله الذی لا یبلغ مدحته القائلون و لا یحصی نعماءه العادون و لا یؤدی حقه المجتهدون فطر الخلائق بقدرته و نشر الریاح برحمته و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا العبد المؤید الرسول المسدد المصطفی الامجد حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص) و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الذی لا یبلغ مدحته القائلون و لا یحصی نعماءه العادون و لا یؤدی حقه المجتهدون فطر الخلائق بقدرته و نشر الریاح برحمته و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا العبد المؤید الرسول المسدد المصطفی الامجد حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص) و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.

اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره.

قال مولانا امیر المؤمنین سلام الله علیه «ان تقوی الله صمت اولیاء الله محارمه و الزمت قلوبهم مخافته ».

خودم و همه را به تقوای الهی وصیت می کنم خداوند انشاءالله به همه ما توفیق متابعت امرش و تقوایش را عنایت بفرماید.

در خطبه اول به مناسبت این که امروز سالروز پیرزوی شکوهمند انقلاب اسلامی است مناسب است که گذری بر پیروزی انقلاب و مسائل انقلاب به طور فهرست و فشرده داشته باشیم البته این بحثی نیست که در یک خطبه بتوانیم حقش را اداء کنیم به مقداری که می شود یک گوشه هایی از انقلاب شکوهمند اسلامی و عوامل پیروزی انقلاب حضورتان عرض می کنم در هر انقلابی سه عنصر اساسی وجود دارد یکی هدف از انقلاب دوم رهبری انقلاب و سوم آن جمعیتها و مردمی که انقلاب را به وجود می آورند گاهی یک انقلابی صرفا یک هدف سیاسی دارد گاهی هدف اقتصادی دارد گاهی هدفش براندازی یک حکومت است و جایگزین کردن حکومتی دیگر حالا این انقلاب شکوهمند اسلامی ما ببینیم هدفش چی بود کدام یکی از اینها هدف بود یا اصلا هدف یک چیزی دیگر بود آیا هدف فقط یک سلسله مسائل سیاسی بود آیا هدف مبارزه با استعمار بود همینطوری که مثلا در انقلاب جریان میرزای شیرازی و تحریم تنباکو خوب هدف مبارزه با استعمار بریتانیا و امتیازاتی که دولت بریتانیا از ایران گرفته بود ملت به رهبری روحانیت و مراجع تقلید قیام کرد و به این هدف هم رسید اما هدف خلاصه می شد در همین مبارزه با استعمار و استقلال طلبی اما حالا حکومتی را عوض کنند حکومتی دیگر به جای او قرار بدهند اینها در آن مبارزه برای مردم مطرح نبود البته یک مبارزه اسلامی بود رهبری مبارزه با روحانیت و مراجع بود مردم مسلمان قیام کردند اما در این حد از هدف قیام آنها و هدف از قیام آنها قرار داشت یا فرض کنید در انقلاب مشروطه خوب در انقلاب مشروطه مردم مسلمان قیام کردند روحانیت پیشگام و رهبر این انقلاب بود مراجع تقلید بودند اما در انقلاب مشروطه هدف مبارزه با استبداد بود هدف آزادیخواهی بود و باز اینجور نبود که هدف این باشد که حکومت آن زمان را براندازی کنند و سرنگون کنند و یک حکومت اسلامی به جای او قرار بدهند یک انقلابی بود اسلامی اما در محدوده این مقدار از هدف خوب در این انقلاب همه ما می دانیم دنیا می داند تاریخ نشان می دهد همه آنهایی که در این انقلاب حضور داشتند می دانند که هدف این بود که یک نظام اسلامی و یک حکومتی بر اساس و مبنای قوانین اسلامی ارزشهای اسلامی برقرار بشود و خلاصه اسلام خواهی مردم، مردم را به این انقلاب وادار کرد و زمینه هایی هم در جامعه ما بود که برای این هدف قیام کردند خوب یک زمینه اش همانی که در خطبه های قبل هم عرض کردم که انسان، مردم به طور فطرت طالب خدا هستند خداجو هستند فطرتا طالب حق هستند متنفر از ظلمند متنفر از جنایاتها و ظلم هستند و فطرت انسانها فطرت اسلام خواهی است که بعدا انشاء الله در این باره صحبت خواهیم کرد و از آن طرف رژیم هم برنامه اش برنامه ضد اسلام و اسلام زدایی و دین زدایی بود.

خوب اولین قدمی که در این انقلاب برداشته شد روز 6 بهمن سال 1341 دولت یک تصویب نامه ای مصوبه ای گذاراند در رابطه با انجمنهای ایالتی و ولایتی و چند تا مطلب را توی این مصوبه گنجاندند که همه اش ضد اسلام بود اولا آمدند شرف اسلام را از انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان برداشتند که لازم نیست که مسلمان باشند که این البته مقدمه بود برای مجلس که بعد در آنجا هم این کار را انجام بدهند و یک حرکت ضد دینی و ضد اسلامی روشن و لذا همان روز عصر امام از این جریان مطلع شد و داماد محترمشان مرحوم آقای اشراقی حجت الاسلام والمسلمین آقای اشراقی را فرستاد منزل آیت الله العظمای حائری که همین امشب مراجع را دعوت کنند و همان شب نشستند و همان شب تصمیم گرفتتد به شروع یک مبارزه. از این طرف ملت و مردم اسلام خواهند و خداجو هستند از آن طرف هم رژیم برنامه هایش برنامه های ضد دینی و ضد اسلامی و از طرفی در فرهنگ شیعه و در فرهنگ پیروان اهل بیت این مطلب وجود داشت و وجود دارد که تنها آن حکومتی حق حاکمیت و حکومت دارد که در راس آن حکومت یا انسان معصوم باشد یا فقیهی که تالی و مرتبه نازله از معصوم است فقیه عادل با تدبیر شجاع این در فرهنگ شیعه بعد از پیغمبر بین مسلمانها این مسئله بوده بنابر این ملت ایران اسلامی می خواستند که در سایه نظام و حکومت باشد آن هم چنین حکومتی نه هر حکومتی اسلامی را می خواستند نه این فقط می خواستند که مثلا یک سری مسائل عبادی انجام بشود نه، اسلامی می خواستند که ابعاد سیاسی دارد اقتصادی دارد مبارزه با استعمار می کند در راسش هم یک انسان عادل مدیر و مدبر باشد این جزو فرهنگ ماست در کتابهای روایی و فقهی ما دو باب هست یک باب یک فصل حرمت داخل شدن در کارهای طاغوتها ولایت جائر حرمت ولایت جائر که حرام می دانستند فقهای ما بر اساس روایاتی که از معصومین رسیده حرام می دانستند که یک فردی در کادر حکومتی جائر و ستم گر قرار بگیرد و از آن طرف شاید در کتاب وسائل که یکی از کتابهای مهم حدیثی ماست بیش از 12 حدیث در این زمینه است آن کتابهای دیگر هم همینطور و باز یک فصل و باب دیگری در کتب فقهی ما و در کتب حدیثی ما هست مساله حرمت کمک به ظالمین حرمت کمک و معاونت کسانی که ظالم هستند و شاید در همین کتاب وسائل حدود 17 حدیث مرحوم صاحب وسائل در این زمینه نقل می کند توی کتابهای دیگر هم هست یک ملتی که با این دیدگاه بزرگ شدند یک ملتی که این جزء فرهنگشان است و لذا همیشه چه در زمان ائمه چه در زمان غیبت می آمدند آنهایی که توجه داشتند آنهایی که متوجه به این مسائل شرعی بودند می آمدند از فقهاء از مراجع در زمان ائمه از ائمه اجازه می گرفتند که ما می توانیم در کارهای حکومتی حضور داشته باشیم یا نه علی بن یقطین که با اجازه حضرت امام موسی بن جعفر سلام الله علیه در دستگاه بنی عباس قرار می گیرد در همین راستاست و کسانی دیگر در زمان مراجع باز آنهایی که توجه داشتند سئوال می کردند اجازه می گرفتند آن هم تحت یک شرایطی اجازه می داند که شما باشید و کمک به شیعه کنید کمک به افراد مستضعف بکنید کمک به کسانی که گرفتارند بکنید گره از کار اینها بگشائید روی این دید که تمام حکومتها را غاصب می دانستند فقط آن حکومتی را حق و صحیح می دانستند که یا معصوم در راسش باشد یا فقیهی که عادل است خوب قهرا ملتی که یک همچین منطقی دارد یک همچین مکتبی دارد اگر بخواهد برای اسلام قیام کند با هدف دین و اسلام قیام کند قیامش برای برقراری یک نظام اینجوری است و مبارزه می کند با نظامی که نظامی است غیرت دینی و حکومتی است غیرت دینی مسئله حکومت دینی این جزء خواسته های ملت ما بوده است از بعد از پیغمبر بوده است تا به امروز خوب این راجع به مساله هدف و اما مساله مهمی که باز در این انقلاب ما عامل مهم پیروزی بود مساله رهبری بود خوب رهبر هر قیامی هر انقلابی گروههایی کسانی افرادی سعی می کنند که جلو بیافتند و رهبری آن حرکت و قیام را بدست بگیرند در همین انقلاب ما هم گروههای زیادی بودند چه گروههای مسلمان و چه گروههای غیرمسلمان که اینها سعی می کردند که اگر بتوانند رهبری این انقلاب را بدست بگیرند اما چه شد که همه کنار زده شدند همه عقب رفتند و رهبر خود بخود انتخاب شد در شخص امام خمینی قدس سره الشریف امتیازاتی در شخص امام بود که این امتیازات ایجاب می کرد که رهبر منحصر بشود در شخص او تا حالا من به چندتا از اینها اشاره می کنم یکی این که امام یک مرجع تقلید یک رهبر دینی بود اگر امام یک رهبر دینی نبود هرگز امکان نداشت قیام و نهضتی به این گستردگی بوجود بیاورد قیام امام یک مرجع دینی بود مراجع تقلید دیگر هم آنها هم همراهی کردند وقتی که یک مرجع تقلید اعلام اعتصاب می کرد اعلام تعطیلی می کرد به عنوان یک امر واجب به مردم می گفت مردم همه تعطیل می کردند همه اعتصاب می کردند که اگر این مساله مرجعیت دینی و مرجعیت تقلید نبود مسلم این انقلاب به این شکل و با این هدف و یک انقلاب اسلامی تحقق پیدا نمی کرد پس بنابراین مردم به امامی که او را مرجع تقلید خودشان می دانستند به مراجع تقلید دیگری که حکم آنها را امر آنها را واجب و لازم الاطاعه می دانستند با این دید و با این فکر خوب قیام کردند و این قیام را به پا داشتند اگر نبود که مردم اینطور فکر می کردند که این ندای پیغمبر است این صدای امیر المؤمنین است این صدای امام حسین است که از حلقوم فرزند پیغمبر دارد می آید و مردم را دارد دعوت می کند مگر هرگز مردم حاضر بودند که آنطور خودشان به کشتن و آن همه شهید و آن همه مجروح این انقلاب با آن عظمت بوجود بیاید.

امتیاز دیگر این است که امام یک انسان مخلص بود یک انسان با تقوی بود مردم به او اعتقاد دینی داشتند مردم او را یک اسوه فضیلت و تقوی پنداشته بودند نفوذ کلامی که امام در ملت و در جامعه ما بلکه در دنیا پیدا کرد رهبران دینی دیگر هم حتی این نفوذ را پیدا نکردند این برای چه بود این همه نفوذ کلام به خاطر این بود که به او عشق می ورزیدند به او علاقه دینی داشتند باز این همان مطلب فطری است سرچشمه می گیرد که فطرت انسانها افراد با تقوی افراد با فضیلت افراد دانشمند اینها را انسانها را دوست دارند علاقه دارند یک چیز فطری است مردم ما روحانیت را دوست داشتند الان هم دوست می دارند الان هم مراجع تقلید را دوست می دارند الان هم علاقه وافر و شیفته رهبر هستند .

کسانی خیال نکنند که بله دیگر گذشت دیگر مردم آنها آن عشق و علاقه ای که به اسلام داشتند عشق و علاقه ای که به حکومت دینی داشتند عشق و علاقه ای که به روحانیت داشتند به مراجع تقلید داشتند به رهبری داشتند آن عشق و علاقه ها الان ضعیف شده کم رنگ شده نه اشتباه می کنند اینجور نیست مگر نمی بینید که هر روز شکوه این انقلاب عظمت این انقلاب بیشتر می شود هر راهپیمایی که می آید می بینیم از راهپیمایی قبل عظمتش بیشتر شکوهش بیشتر حضور مردم بیشتر اینها از همان مسئله فطری سرچشمه می گیرد امتیاز سومی که در امام بود اینجور که امام تمام اهدافش و خواسته هایش را در مفاهیم اسلامی و دینی می ریخت و به مردم ابلاغ می کرد و اساسا یک نکته مهمی که در این مبارزه بود این بود که از روزهای نخست امام در همان انجمنهای ایالتی و ولایتی روی این نکته تکیه کرد نکته ای که سالها استعمار تبلیغ کرده بود و جا افتاده بود تفکیک دین از سیاست ، تفکیک دین از سیاست یک مساله ای بود که در تمام کشورهای اسلامی رویش دشمنان استعمار تبلیغ کرده بود امام از همان روز اول روی این نکته حساس بود و مساله دین از سیاست تخطئه کرد مسئله مبارزه با استعمار خوب شماها یادتان هست 50 هزار مستشار نظامی آمریکا توی این مملکت 50 هزار مستشار نظامی حال شما حساب کنید که اگر حقوق این 50 هزار ما حساب کنیم سر از میلیاردها و میلیونها می کشد ارز این مملکت را به جیب آنها می ریختند خوب امام آمد با آمریکا با استعمار اصلا تبعید امام در سال 42 تبعید امام به دنبال این بود که آن سخنان آتشین و آن نطق گیرا را علیه مستشاران آمریکایی کرد و اعلامیه داد امام را تبعید کردند و الحمد لله با استقرار نظام با پیرزوی انقلاب مستشاران آمریکایی پا به فرار گذاشتند و فکر می کردند بعضیها که ما قدرت نظامی و دفاعی دیگر نداریم در جنگ تحمیلی 8 ساله نشان دادند نیروهای نظامی ما که می توانند روی پای خودشان بیاستند و تا به امروز هیچ مستشار خارجی توی دستگاههای نظامی ما توی کارهای ما توی حرکتهای انقلابی ما وجود ندارد خوب این چه خدمتی بود که امام به ایران کرد به این ملت کرد استقلال این ملت را در پرتو دین و اسلام حفظ کرد و زنده کرد .

و اما عنصر سوم و عامل سوم پیروزی انقلاب مردم است شاید توی هیچ انقلابی هیچ جای دنیا نه در گذشته و نه در حال مردمی به این مقاومت و هیچ انقلابی مثل این انقلاب جایگاه مردمی نداشتند خوب شما نگاه کنید قبل از پیروزی انقلاب حضور آن گسترده مردم در حوادث 15 خرداد در حوادث دیگر و بعد از پیروزی انقلاب هم در سالهای 56 و 57 و تا به امروز تا همین امروز که روز 22 بهمن است خوب این راهپیمایی مردمی ما حرکت مردمی ما را که همه مشاهده کردید دنیا می بیند و این یکی از مهمترین عوامل پیروزی ماست و یا فرض کنید مثلا در رابطه با شرکت مردم حضور مردم در انتخابات کدام انقلاب است که تا انقلاب پیروز شد یک ماه دو ماه بیشتر طول نکشد مردم را دعوت کنند به این که پای صندوقهای رای بروند و رای بدهند به این که چه نظامی می خواهند خوب می توانست مردم انقلاب کردند مردم علاقه به امام داشتند مردم علاقه به این انقلاب داشتند نیاز به این مطلب نبود نشان داده بودند هدفشان را در سال 56 و 57 توی راهپیمائیها فریاد می کشیدند و می گفتند جمهوری اسلامی حکومت اسلامی اما در عین حال می بینید مردم را دعوت کردند که بیایید رای بدهید 95 درصد از واجدین شرایط رای رای دادند به حکومت اسلام و جمهوری اسلامی بعد مساله قانون اساسی تدوین قانون اساسی مجلس خبرگان قانون اساسی خود قانون اساسی همه اینها به رای مردم گذاشتند الان ما اگر حساب کنیم 21 سالی است که وارد می شویم یعنی در 21 سال انقلاب پیروزی انقلاب وارد می شویم ما 21 انتخاب سراسری انتخابات سراسری یعنی هر سال یک انتخابات البته روی انتخابات خبرگان انتخابات مجلس انتخابات رؤسای جمهور انتخابات عرضم به حضورتان که شوراها 21 انتخابات از سالی که پیروز شدیم تا به امروز 21 انتخابات عمومی و سراسری انجام شد خوب کجای دنیا اینجوری است که مردمش اینقدر حضور داشته باشند و اینقدر علاقه مند باشند این علاقه مردم و این حضور مردم چیزی جزء همانی است که عرض کردم مردم فطرتشان فطرت دینی است مردم حکومت دینی می خواهند مردم حکومت اسلامی می خواهند.

الحمد لله نحمده و نستعینه و نؤمن به و نتوکل علیه و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمد عبده و رسوله اوصیکم عبادالله بتقوی الله و اتباع امره

اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین والمسلمات الاحیاء منهم و الاموات.

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمدلم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الذی جعل الحمد مفتاحا لذکره و سببا للمزید من فضله و نصلی و نسلم علی خاتم انبیائه و افضل رسله و علی امیر المؤمنین و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی ائمة المسلمین الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین .

اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه.

خودم و همه را به تقوی و متابعت امر و نهی خدا وصیت می کنم.

مناسبتهایی که در خطبه دوم اشاره می کنم اولا در 11 این ماه سالروز میلاد مسعود ثامن الائمه حضرت علی بن موسی الرضا سلام الله علیه است این عید سعید را به همه و همه مسلمانها تبریک عرض می کنم.

مناسبت دوم 19 این ماه نوزده بهمن روز نیروی هوائی است روز نیروی هوائی روزی بود که ارتش به ملت پیوست و تجمع شکوهمند و تاریخی همافران در محضر امام که این تجمع روحیه باقی عناصر رژیم را تضعیف کرد و امیدی به مردم و ملت داد که پیروزی نزدیک است این روز مبارک را به مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا و به آحاد ارتش علی الخصوص پرسنل فداکار نیروی هوائی تبریک عرض می کنم.

و اما مسئله مهم ما مسئله انتخابات خوب الحمد لله مسئولین وزارت کشور هیئتهای نظارت شورای نگهبان و خود شورای نگهبان تلاش کردند زحمت کشیدند و توانستند و مقدمات یک انتخابات ان شاء الله پرشور و گسترده ای را فراهم کنند و من خدمتتان عرض کنم کار کار آسانی نیست حدود 7 هزار نفر اینها بررسی بشوند و صلاحیت آنها رسیدگی بشود این کار کار آسانی نیست من حالا یک آماری را عرض می کنم کل داوطلبان نمایندگی در انتخابات 6856 نفر از این 6856 نفر 197 نفر اعلام انصراف کردند منصرف شدند حالا به هر دلیل 407 نفر از این اعداد را در شوراهای اجرایی بررسی کردند و صلاحیت آنها را رد کردند که البته از این 407 نفری که شوراهای اجرایی رد کرده بودند 108 نفرش را شورای نگهبان برگرداند و تایید کرد و در مجموع 169 نفر هم هیئتهای نظارت شورای نگهبان رد کردند در مجموع ما 576 نفر ردی داریم که رد صلاحیت شدند از آن 6856 نفر البته باستثنای آنهایی که انصراف کردند خوب من خودم از نزدیک در جریانات بودم آن که می خواهم خدمت شما عزیزان عرض کنم این است که واقعا تلاش شد در حدود این یک ماه ما هم صبح جلسه داشتیم هم عصر جلسه داشتیم هم شب جلسه داشتیم گاهی تا ساعت 11 جلسه طول می کشید سعی کردیم که بتوانیم خلاصه آنی که قانون می گوید عمل کنیم اینهایی که رد شدند تصور نکنید این 576 که عده ایش مربوط به شورای هیئتهای اجرائی است اینها که رد شدند همه واقعا آدمهای بد و ناصالحی هستند نه اولا یک عده ای بودند که مدرکشان مدرک کافی نبود شاید حدود صد و چند نفر مدرکی که باید از نظر قانون داشته باشند که فوق دیپلم هست یا معادل آن مدرک نداشتند و لذا تا این روزهای آخر آنهایی که مدرک آوردند اینها برگشتند یعنی صد و چند نفر اینها به خاطر نداشتن مدرک رد شده بودند و حدودا آنهایی که بالاخره رد شدند 82 یا 83 نفر شدند بقیه مدرک آوردند حتی شب آخر اگر کسی مدرک می آورد مدرکش صحیح بود درست بود برمی گردانیم تایید می شد یک عده به خاطر حق مدرک رد شدند یک عده به خاطر این که به موقع استعفا ندادند رد شدند باید استعفا می دادند استعفاشان اشکال داشت یک عده ای عرض کنم حضورتان که مشکلات قانونی دیگری داشتند نه این که واقعا آدمهای بدی هستند مشکلات قانونی داشتند که اینها نمی توانست شورای نگهبان یا هیئتهای اجرایی نمی توانست اینها را از نظر قانونی تایید کند اگر یک کسانی هم شنیدید که مثلا فرض کنید اینها رد شدند به این خاطر که مثلا فرض کنید که التزام عملی به اسلام نداشتند این نه معنیش این است که ما گفتیم که اینها حتما التزام عملی به اسلام ندارند ما احراز نکردیم فرق است بین این که ما بگوییم این آقا خدای ناخواسته مسلمان نیست التزام عملی به اسلام ندارد و آدم خوبی نیست آدم چنین و چنان است یا این که می گوییم ما احراز کردیم شرط این که یک نماینده ای بتواند در انتخابات شرکت کنند به حکم قانون این است که مسلمان معتقد التزام عملی به اسلام داشته باشد حالا ما التزام عملی احراز نکردیم این معنیش نیست که حتما آن ندارد احراز نکردن ما یا هیئتهای اجرایی معنایش این نیست که او واقعا التزام عملی به اسلام ندارد یک وقتی این به یک نقطه منفی نشود برای افراد احراز نشد ما نمی توانیم رای بدهیم ما نمی توانیم او را تایید بکنیم اما تایید نکردن ما احراز نکردن ما دلیل این نیست که واقعا او ملتزم نیست مسلمان نیست معتقد نیست خوب البته یک افرادی هم ممکن است در این وسطها باشند که معلوم بوده که آنها آن شرط لازم را ندارند بنابراین تلاشی که شورای نگهبان هیئتهای اجرایی وزارت کشور باید در این زمینه انجام بدهند واقعا انجام دادند البته یک عده مسلم ناراضی هستند ناراضی می شوند اما نمی شود در یک نظام همه را راضی کرد حالا مهم مسئله به نظر در رابطه با انتخابات این است که ما آرامش را در جامعه حفظ کنیم یعنی اگر ما بخواهیم یک انتخابات سالم صحیح مردم آزادانه بروند و رای بدهند باید صحنه انتخابات آرامش داشته باشد تشنج پیش نیاید و این را بدانید که هم دوستان ما در دنیا و هم دشمنان ما چشمشان به این انتخابات داشتند و دشمن دلش می خواهد که صحنه انتخابات آنچنان ناآرام باشد مردم شرکت نکنند می ترسند دوباره یک افتخار دیگری این انتخابات برای جامعه ما برای ملت ما بوجود بیاورد یکی می بینید چهارتا ترقه می اندازند این ها هم در همین راستا این ترقه ها که می انداختتند این هم برای همین است که اینها می خواهند مثلا به فکر خام خودشان با چهارتا ترقه انداختن می توانند صحنه انتخابات را صحنه ناآرامی جلوه بدهند و آن نتیجه های تبلیغاتی که می خواهند بگیرند ازش بگیرند که کور خواندند و من باز تاکید می کنم این وظیفه همه ماست مطبوعات رسانه های گروهی عرض کنم مسئولین گروهها احزاب همه و همه واقعا سعی کنیم که صحنه را صحنه آرام نگه داریم تشنج ایجاد نشود این است که مقام معظم رهبری در رابطه با تحصن علماء و مدرسین و فضلای قم دستور دادند و از آقایان مدرسین و فضلاء که متحصن شده بودند به خاطر مسائل فرهنگی و اعتراضاتی که داشتند به مطبوعات نگرانیهایی که داشتند با این که نگرانیهای آنها اعتراضات آنها در رابطه با پاره ای از مطبوعات خوب اعتراضات به حق نگرانیهای به حقی بود و به حق هست اما در عین حال مقام معظم رهبری با تاکید بر لزوم آرامش دستور دادند که تحصن خاتمه بدهند و علماء و فضلاء و مدرسین متحصن هم با این که حق می دانستند این تحصن خود را اما در عین حال گوش به فرمان رهبری دادند و تحصن را خاتمه دادند البته ما همیشه هم عرض کردیم توقعمان انتظارمان همیشه بوده و همین است که مسئولین به مسائل فرهنگی بیشتر توجه کنند مسائل فرهنگی جامعه را جدی بگیرند این انقلاب یک انقلابی است که شهید داده کشته داده این همه اسیر داده همه اش برای اسلام بوده همه اش برای مسائل اسلامی بوده ما باید که مسائل فرهنگی جوری کنیم که از حدود اسلام از حدود خواسته ملت مسلمان خارج باشد.

واما در رابطه با تبلیغات من تذکراتی را در آن جمعه قبل دادم و عرض کردم سعی بشود تبلیغات چه از ناحیه اشخاص چه از ناحیه گروه ها تبلیغات مثبت باشد تخریبی نباشد نفی دیگران نباشد اینها را باید در این یک هفته ای که تبلیغ آزاد شده کاملا رعایت کنیم و مهمتر از همه این است که وقتی که به پای صندوق راءی رفتیم انشاء الله همه مردم طبق وظیفه شرعی که دارند حضور پیدا می کنند و در انتخابات شرکت می کنند و چشم دشمن کور می کنند و امید دشمن را به یاس و ناامیدی مبدل کنند و وقتی رفتید انشاء الله سعی کنید رای به اصلح بدهید یعنی آنی که واقعا صلاحیت بهتر و بیشتر دارد آنی که دلسوخته اسلام است آنی که دلسوخته انقلاب است آنی که دلسوخته این همه شهید است آنی که دلسوخته این مردم است آنی که برای مستضعفین دلش می تپد آنی که برای مستضعفین ناراحت است آنی که خلاصه حکومت دینی و حکومت اسلامی آرمان اوست و آرزوی اوست سعی کنید به چنین افرادی رای بدهید انشاء الله امیدواریم که یک نتیجه مطلوب و اسلامی انتخابات ما داشته باشد عرایضم را همینجا خاتمه می دهم و از همه ملت ما که در این روز بزرگ در این راهپیمائی عظیم شرکت کردند دست اندرکاران جشنهای 22 بهمن دست اندرکاران تهیه این راهپیمائی عظیم از همه تشکر می کنم و عرایضم را همینجا خاتمه می دهم با ذکر چند دعا.

خدایا اسلام و مسلمانها را تا انقلاب مهدی زنده و پاینده بدار.

رهبر عظیم الشان ما مسئولین ما دولت ما ملت ما ارتش ما سپاه ما نیروهای نظامی ما نیروهای انتظامی ما خدایا همه را در راه پیشرفت و پیشبرد اسلام موفق بدار.

امام راحل ما که این انقلاب از اوست و این انقلاب انقلابی است که او معماری کرد این انقلاب را او بوجود آورد این انقلاب را و همچنین سایر شهدایی که در راه انقلاب شهید شدند خدایا همه را با پیغمبر و با شهدای کربلا محشور بگردان.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

بسم الله الرحمن الرحیم

انا انزلناه فی لیلة القدر و ما ادریک ما لیلة القدرلیلة القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکة و الروح فیهاباذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر