خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
والصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله الائمه المعصومین، اوصی عباد الله بتقوی الله واتباع امره و نهیه.
در خطبه اول که معمولا درباره قرآن کریم حرف می زدیم، امروز هم بخاطردهه فجر و بیستمین سالگرد انقلاب اختصاصا درباره انقلاب ایراد می شودگوشه هائی از روزهائی که فکر می کنم درباره انقلاب توجه داده بشود مطرح می کنیم .
× و خطبه دوم را از مناسبتهای دیگر و عملا هر دو خطبه به مناسبتهامی پردازد انقلاب اسلامی حقیقتا یک پدیده و حادثه ممتازی است وفوق العاده مهم است و تحقیقا منشاء تاریخ نو در دنیای اسلام وبخصوص در ایران است.
و ما چون خودمان بعنوان کسی که در اقیانوس شنا بکند و غرق باشدنمی توانیم آن چیزی را که اطرافمان می گذرد ببینیم و با بررسی ها و فکر وتوجه به زوایای مختلف می توانیم اهمیت این اتفاقی که در زمان ما افتاده بفهمیم.
ما امروز وارد اولین سال دهه سوم انقلابمان می شویم وامروز اولین روز سال بیست و یکم انقلاب 20 سال را پشت سر خورد داریم که بسیار اهمیت دارد یک نگاهی به این 20 سال بکنیم.
اهمیت کمی به وضع فعلی نگاه بکنیم و به افق آینده و کرانه های تاریخ از نظرسیاسی اجتماعی و اقتصادی بر محور انقلاب نگاهی بکنیم و صحبتهای من هم در این سه بعد خواهد بود گذشته امروز و فردا.
× اولین نکته ای که من بارها و بارها به آن رسیدم و لمس کردم فکر می کنم که این انقلاب اتمام حجتی است که خداوند بر ما و بر امت اسلامی سراسردنیا کرده یک نقطه جدیدی و تحولی را با امداد غیبی و بدست مردم درتاریخها بوجود آوردیم که باید آن را بعنوان اتمام حجت و نعمت خدا نگاه بکنیم که آیندگان و خودمان قدر این نعمت الهی را ندانیم و از عهده سپاس آن برنیائیم نمی دانیم خداوند بر سر ما چه خواهد آورد× نمی دانیم چه مدت طولانی دیگر امت اسلامی باید مثل قرون گذشته درجا بزند، خداوند نعمتش را بااین انقلاب تمام کرد و این ما هستیم که این نعمت را بشناسیم درست بهره گیری کنیم.
این یک آرزوی دیرینه ای است که امت اسلامی داشته منجمله امت ما بعداز تمدن شکوفای اسلام تا قرن چهارم هجری دوران تنزل تمدن اسلامی آغاز شد و با تهاجمی که صلیبی هادر یک مقطع دو سه قرن و بعدا سایر1نیروهای اهریمنی از داخل و خارج آمدند و سیر نزولی تمدن اسلامی از 10قرن پیش به این طرف ادامه داشته وقتی اروپا با رنسانسش باانقلاب کبیرفرانسه وارد مرحله نویی شد از دوران قرون وسطی نجات پیدا کرد دنیای اسلام هم بفکر افتاد.
دویست سال پیش وقتی که ازدهار اروپا شروع شد گامهای سریعی اروپائی ها بطرف تمدن به پیشرفت برداشتند همه تمدن دنیای اسلام این تفکر پیدا شده متفکران اسلامی گوشه و کنار حرکت هائی دارند، از شمال غربی آفریقا در منطقه توس و الجزایر، مراکش و مصر و ترکیه عثمانی آن روزو بخصوص در حوزه نجف، در ایران، هندوستان، شرق دور، اندونزی همه جا شخصیت های اسلامی که نوعا از علماء بودند از دانشمندان اسلامی بودند افکار بلندی را برای آینده اسلام مطرح کردند و همیشه شکست خوردند.
× عبده و یا پاشاها در مصر، سید جمال افغانی یا اسدآبادی در ایران، اقبال در پاکستان، ابوالکلام آزاد و میر سید علی در هند و در خیلی جاهای دیگرافکار مترقی رفتن بطرف تمدن اسلامی حدود دویست سال است که دردنیای اسلام حضور داشته منتهی حکومتهای دست نشانده عامل امپریالیسم نوعا خفه می کردند و سرکوب می کردند.
دحوزه های علمیه و مراکز دینی نوعا در آرزوی حکومت اسلامی بودنداولین بار این آروزی دیرینه و تجدید تمدن اسلامی بصورت مناسب روز درایران اتفاق افتاد با این که فکر می شد سخت ترین جاها در سلسله استکباری و در زنجیره استعباد حلقه محکش همین ایران بود.
خیلی آنجا را تحفظ می کردند و اسمش را جزیره ثبات گذاشته بودند پول فراوانی داشت و تائیدهای فراوانی از دشمنان اسلام و متکبران شرق وغرب می گرفت کسی فکرنمی کرد این زنجیره محکمی که درست کرده بودند حلقه محکمش در ایران شکسته شود .
و این قدرت نمائی خداوند بود که اینجا اولین ضربه کاری را استکبار خوردالبته قبلش در الجزایر با یک قیام طولانی مردمی و با یک میلیون شهید مردم موفق شدند و انقلابشان پیروز شد اما چون به اردوگاه مارکسیسم متکی بودند نتوانستند به آن نقشه اسلامی بدهند و آنچه را که آرزوی اسلام بود درآفریقا اتفاق نیافتاد.
و زود هم دچار نوسان شد و آنها بیست سال پیش از ما پیروز شدند ما آن موقع حرکتهای اولیه انقلابمان رادر دوره جدیدش می گذراندیم قبل از آن مادر ایران نهضت مشروطه بود و یکبار علمای اسلام زنجیره را شکسته بودندن منتهی آن دوره هم زود غرب زده ها نیروهای متمایل به استکبار غرب آن حرکت را از درون منفجر کردند.
بعلاوه آنقدر که انقلاب اصولی و با تجربه بوده آن موقع اساسی حرکت نشده بود، یک حرکت نسبتا سطحی ولی متکی به علماء و مردم بودبنابراین شکستن این طلسم و روی کارآمدن حکومتی بنام اسلام و بر مبنای قرآن این آرزوی دیرینه دو قرنه متفکران دنیای اسلام بود که بدست شمامردم در ایران تحقق پیدا کرد.
که من گفتم ما امداد غیبی را و لطف خدا را و اتمام حجت خدا را اینجاجدی می بینیم و به همین دلیل مسئولیت فوق العاده ای الان بعهده ما است این احتیاج به یک کمی تفکر دارد.
یعنی کمی برگردیم که چرا حلقه این زنجیره در ایران شکست ؟ چرا طلسم اینجا پاره شد؟ و چرا جزیره ثبات استکبار ثباتش به هم ریخت ؟ چرا درترکیه نشد؟ چرا در پاکستان نشد؟ یا چرا در عربستان و یا مصر این حلقه شکسته نشد؟ این اولین سوءالی است که ویژگی های انقلاب ما جوابگوی این سوال است من چند نکته آن را می گویم البته این بحث مهم تحلیلی طولانی است نمی شود در بخشی از خطبه آن را گفت فقط اشاره می کنم.
ت× یکی از ویژگیهائی که این توفیق در ایران اتفاق افتاد جامعه روحانیت ایران ارتباطش با مردم بود چون مهمترین وسیله ای که باید بوجود می آمدهشیاری، بیداری و اتحاد مردم و به صحنه آمدن توده مردم بود.
که اگر می خواستیم اگر یک انقلاب جدی مردمی ریشه داری اتفاق بیفتدشرایط چنین راهی در جاهای دیگر نبود در ایران بود و آن روحانیت بودحوزه ای که بعد از دوران رنجهای طولانی دوران رضاخان و دوران اضمحلال حوزه های علمیه در زمان بعد از شهریور 20 و به هوشیاری آیت الله العظمی بروجردی تاسیس شده بود روحانیت جوان نیرومندی رادر کشور بوجود آورد که انصافا سرمایه فوق العاده مهمی است.
همه جا بودند یک سلسله علماء مدرسین، ائمه جمعه، ائمه جماعات طلاب، و در کنار و همراه اینها شبکه مراکز دینی مثل حسینیه ها، مساجد،تکایا که همه ایران منتشر بود و باز در اختیار اینها مراسم و سنت هائی که ریشه در قلوب مردم داشت، محرم، صفر وفیات، ایام شهادت ائمه، بزرگان و یا اعیاد بگونه ای بود که ما همه ابزار ارتباط سالم با مردم را در اختیار حوزه وسیع روحانیت داشتیم.
ن هزاران مبلغ آشنا به اسلام و مسائل اجتماعی، با پشتیبانی حوزه ها و این مراکز ارتباط با مردم بود و چیزی که غربی ها و استکبار نتوانست این را درگذشته ارزیابی بکند.
آنها ذهنیتشان این بود که اگر امروز در دنیا کاری بخواهد انجام شود، احزاب باید باشند و فکر می کردند جاهائی که احزاب نیرومند نیستند مردم درگیرحرکتی نمی توانند انجام دهند، براینکه سراسر دنیا همین شکل بود.
یک فکر دیگر هم این بود که دیگر افکار اسلامی و اینها از منطقه مسائل سیاسی و حکومتی بیرون رفته و تبدیل شده به رابطه انسان و خدا و چیزی که مردم در مساجد، حسینیه ها و عزا و جشن با خدا دارند.
فکر نمی کردند افکار سیاسی در حوزه دینی می تواند در مردم شکل بگیرد، خیالشان جمع بود از جائی خوردند که نفهمیدند و بعدا هوشیار شدند والان دنبال این راه به حرکت درآمدند.
در حقیقت آنچه که بعنوان نقاط قوت یک حزب سراسری است در ایران بود و نقاط منفی آن نبود افراد به اندازه کافی بودند بالاخره وعاظ علماء ومداحان و ائمه جماعات و طلبه ها بودند و ارتباط اینها هم باهمه مردم بوده سالانه چند بار مااز حوزه قم، مشهد، اصفهان پخش می شدیم و تا عمق روستا سالی چند بار با مردم ارتباط برقرار می کردیم.
حرف های مردم را می فهمیدیم و حرف های خودمان را هم به مردم می گفتیم .
بنابراین بهترین نوع ارتباط را داشتیم آن هم منشاء عقیدتی آنهائی که برای امام صادق یا امام کاظم یا حضرت اباعبدالله علیهم السلام می آمدند پای منبر ما، آنها همه وجودشان در اختیار تفکر ما بود هزاران طلبه سالی چندبار می رفتند.
× نقطه دیگری در احزاب مثلا بودجه شان است خوب از مشکلات احزاب دنیا است از مسیر همین بودجه دائمه بدنامی برایشان پیش می آید واشکالات برایشان پیش می آید نقطه ضعف پیش می آید اما بودجه حزب روحانیت مایه افتخار و تقویتش بوده است.
× مردم از روی عقایدشان یا سهم امام، خمس یا تبرعات و یا زکات و یا هرچیز که می خواستند بدهند با افتخار در اختیار این خیل عظیم مبلغان حزب اسلامی روحانیت می گذاشتند.
× در حقیقت ما بودجه حوزه ها را هم از اینجاها تامین می کردیم این طلبه هائی که می آمدند و می رفتند سالانه چندبار وجوهات را برای طلبه هامی آوردند برای علماء و فضلاء حوزه ها اداره می شد.
× شما چه حزبی را می توانید در دنیا پیدا کنید که این شکلی بودجه خودش ن را تامین بکند هم خود وعاظ و طلبه ها تامین می شدند و هم حوزه تامین می شد و هم مردم وظیفه شان را انجام می دادند.
این شبکه این اماکن مقدسی که نمی شد به آن تجاوز بکنند مساجد ومدارس و حسینیه ها و این مراسم که در سال چند بار تکرار می شد بنابراین قوی ترین تشکیلاتی که جای حزب را در ایران گرفته بود اینجا بود.
خوب ویژگیهای دیگر را در نظر بگیرید مردم پیرو مکتب علی بن ابی طالب و اکثریت مردم شیعه، مکتب شیعه ای که همه افرادش دلشان پر از بغض وخشم از ستم هائی که به اسلام و قرآن و اهل بیت شده است.
مردمی که همیشه در دعاهایشان منتظر فرج هستند و منتظر این هستند که از طریق یک منجی اسلامی این جریان طولانی چند قرنه ظلم را بشکنند این زمینه را در کجا شما سراغ دارید؟ویژگی چهارم آن ظهور رهبری قاطع بی مانند که حقیقتا ما در دوران تاریخ روحانیت و اسلام با ویژگی هایی که داشتند نمی شناسیم البته آدمهای بزرگوار متفکر اندیشمند بسیار داریم اما ویژگی ها متناسب با عصر ما در امام بعضی ها انحصاری بود.
و این امام بودند که توانستند حوزه را به این جهت بیاورند سالهائی که امام ه آرام بودند که توانستند بعضی های آن انحصاری بود و این امام بودند که توانستند این حوزه را به این جهت بیاورند.
سالهائی که امام آرام بود و ساکت بود بعنوان یک مدرس فقط در حوزه حضور داشتند موفق شدند عده زیادی طلبه فاضل و متدین و کسانی که ازروح قدسی امام تاثیر گرفته بودند تربیت کنند و بعدا به اینها لبورالجدیدمی گفتند، این اصطلاحی بود که در زمان مبارزه به اینها داده بودند یک جمعیت واقعا باسواد ،عالم، مجتهد و در صحنه، ایثارگر که زندانها وتبعیدها و اعدام ها و شکنجه ها نتوانست آنها را به زانو درآورد را امام تربیت کردند.
نتیجه این جریانها بعلاوه آن حالت خلوص وایثاری که در مردم و هم درحوزه بود صف را خالص کرد چرک ها،ریاکاریها، و فرصت طلبیها راهی دردوران مبارزه نداشت و به غیر از خدا به چه چیزی می توانستیم دل خوش کنیم، چون چیزی غیر از زجر، تبعید، دربدری و زندان و محرومیت از منبرو نوشتن نداشت، و بنابراین افراد خالص شدند و آنهائی هم که خالص نبودند، در عمل خالص شدند.
× مردم با چنین مبلغین سروکار داشتند و مردم که دلهای پاکشان درواختیارشان بود که یک جریان خاص ایثارگری در کشور شکل گرفت وبراساس این یک اتحاد مثال زدنی و ارزشمندی بوجود آمد و یک وحدتی که ما به آن نیاز داشتیم که در مقابل آن امواج خطرناک تهاجمات امپریالیستی واستبدادی رژیم شاه احتیاج بود اینها را خلق کرد و به میدان آمدند.
همه این مواردی که عرض کردم در مرحله مهمتری که در احزاب و درجریانات سیاسی لازم است شعار مشخص و راه مشخص است.
خوب ما یک کلمه فقط داشتیم و آن اسلام بود و مردم را دعوت به اسلام می کردیم و مردم بالفطره می دانستند باید هرچه بخواهند از اسلام بخواهند، آنهائی که سرباز امام بودند و آنهائی بودند که امام را قبول داشتند.
خیلی هم احتیاج به تفسیر نداشتند حالا اگر هم نمی فهمیدند می گفتندخوب بعدا می فهمیم به اسلام ایمان داشتند راه و شعار مشخص، رهبرمشخص، سربازان توده مردم، مبلغان و توجیه گران خیل عظیم علماء وائمه جماعات و طلاب بودند.
اماکن، همه مساجد و همه حسینیه ها و تکایا و مناسبتهای زمانی محرم وصفر فاطمیه و شهادتها و اعیاد و هر اجتماعی، برای مبارزه شیک هم بودبودجه هم از جیب مردم یعنی همان حقی که قرآن مردم نوشته در این مسیر هزینه می شد.
حزب خیلی نیرومندی است این حزب وقتی که توجیه شد آماده شد وشرایط زمانی آماده شد البته خوب دوران طولانی گذشته تا به اینجارسیدیم افت و خیز داشتیم ولی وقتی که به سال 56 رسیدیم و همه شرایطآشکار شد آن هم در موقعی که رژیم خیال می کرد در اوج قدرت است.
× چین، شوروی، آمریکا و انگلیس و همه کشورها و همسایه ها رژیم شاه راتائید می کردند در همان زمانی که او خیال می کرد قوی ترین است و همان زمانی که منتظر نتیجه گرفتن تمدن بزرگ بود و به فکر فرعونی افتاده بودهمان موقع امواج خروشان مردم آمد و این حماسه را آفرید.
هیچی نبود که بتواند جلوی این امواج مردم را بگیرد در حساسترین نقطه مورد نیاز شاه مردم در مقابلش ایستادند مثلا در صنعت نفت که رگ حیاتش آنجا بود.
کارگران، کارمندان و متخصصان نفت ایستادند و جلوی تولید و صدور نفت را گرفتند در مراکز حساس اداری مردم با انقلاب همراه شدند هنوز در دهه فجر بودیم و بختیار هنوز مانده بود و هل من مبارز می گفت، 11 وزارتخانه اعلام کردند که ما با انقلاب هستیم.
موقعی که درست اینها بفکر افتادند که از نیروی هوائی استفاده کنند افسران او همافران نیروی هوائی به مدرسه علوی آمدند و با امام بیعت کردند شماتفکر را ببینید اصلا مسئله چیز دیگری است.
برای اینکه سربازگیری و رشته ارتباط اینجاست از اینجا پیش رفته بودیم دوران مقاومتهای عمومی خیلی کوتاه بود که رژیم پهلوی و آمریکا را به زمین زد و آن اتفاقات افتاد.
سپس تا پیروزی انقلاب این ویژگی ها بود که انقلاب اسلامی را درحساسترین نقطه جهان اسلام پیروز کرد.
همین عوامل و ویژگی های دیگری هم در این 20 ساله بعد از پیروزی انقلاب برای تداوم انقلاب بکار گرفته شده همان رهبری همان روحانی همان افکار همان اسلام و وحدت مردم و ایثار و همان ایثارگران که اگرتعدادشان زیاد نشده باشد کم نشدند.
با آگاهی بیشتر و چیزهایی که من اضافه می کنم اینها پشتوانه انقلاب است که ما می توانیم مثل حماسه راهپیمائی 22 بهمن را در همه کشور ببینیم وطراوت انقلاب را مشاهده کنیم اولین مساله ای که اتفاق افتاد این بود که امام و یاران امام اجازه ندادند که مثل مشروطه افکار غربی و لیبرالیستی مثل خوره وارد پیکر انقلاب شود و انقلاب را بخورد خیلی صریح امام برن حکومت اسلامی تکیه کردند و مردم هم رای دادند و هر چه بود آسیب آن از انقلاب دور شد.
× حال بودند و کار می کردند بحث دیگری است، نقطه دوم این بود که امام به سرعت دستور دادند که به طرف تنظیم ارگانها و کارهای مورد نیاز جامعه اسلامیمان و واگذار کردن امور به دست مردم بروید آن موقع شورای انقلاب بود و رهبری و امام همان روزهای اول دولت موقت را تشکیل دادند و فرمودند شما فقط سه مسئولیت دارید یکی این که بروید زود قانون اساسی را اصلاح کنید دوم این که بر اساس آن قانون اساسی مجلس وارگانهای انتخابی را بوجود بیاورید و سوم این که در این مدت کشور رانگاه دارید تا بدست مردم بدهید و با سرعت هم انجام شد یعنی کاری که هیچ انقلابی نکرده بود همه انقلابهایی که در دوران حیات ما لااقل دیدیم، سالانه چند انقلاب در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین می شد و آنهائی که انقلاب کرده بودند مادام العمر دیگر می ماندند و می خواستند تا قیامت خود و بچه هایشان بر سر مردم حاکم باشند چون انقلاب کردند هنوز بقایای آنها هستند ولی امام تاکید داشتند که نه شما واگذار کنید و کار را به مردم ه بدهید با این که شورش بود با اینکه جنگ مسلحانه در تهران بود و با این که کردستان آن وضع را داشت، ترکمن صحرا آن وضع داشت خلق عرب درخوزستان فتنه کرد و خلق مسلمان در آذربایجان فتنه کرد و ما فتنه های عجیب و غریبی داشتیم اما جریان عادی کردن امور را امام فراموش نکرد که این در انقلابهای دیگر نیست ویژگی دیگر بعد از انقلاب این بود که ماارگانهای موجود را دور نکردیم و همه را حذف نکردیم وبیرون بریزیم معمولا در انقلابهای آنزمان ما وقتی که می آمدند ارتش و پلیس و ادارات رامنحل می کردند و از نو یک چیز جدیدی درست می کردند کمیته های خلقی و امثال اینها درست می کردند و مردم را سرگرم می کردند اما در ایران این اتفاقات نیفتاد، کمونیست ها و منافقین حیله کردند که ارتش منحل شود امام آنگونه ایستادند و نیروهای مسلح ما ماندند و ادارات و وزارتخانه های ماماند و همه چیز ماند امام می گفتند آنهائیکه ناباب هستند تسویه شوند وآنهائی که در انقلاب با ما بودند بمانند واز تخصصشان استفاده کنیم که کردیم والان ما آنها را جزء نیروهای ارزشمند انقلاب می بینیم همانهایی که دقبلا هم خدمت می کردند امروز هم دارند خدمت می کنند البته معلوم بودبالاخره تفاوتی پیش آمده یک عده از سردمدارانشان می روند و در کنار این ویژگی بعدی پیش آمد و آن این که نهادهای انقلابی برای جبران ضعف نهادهای قدیمی تاسیس شد کمیته برای امور پلیسی و انتظامی تاسیس شدسپاه برای جبران کمبود نیروهای مسلح نظامی تاسیس شد جهاد سازندگی برای جبران کمبودهایی که در بسیاری از ارگانهای دولتی کشور وجود داردتاسیسی شد دادگاه انقلاب برای جبران ضعف دستگاه قضائی آن روز که نمی توانست جواب نیازهای انقلاب را بدهد تاسیس شد هر جایی به تناسب خودش البته این گران بود ولی لازم بود اولا نیروهای انقلاب باید به صحنه می آمدند که آمدند و ثانیا ضعف ها باید جبران می شد که شد وچیزهایی دیدیم که این بیست سال شما می توانید آثارش را ببینید و کم کم به هم نزدیک شدند و عمدتا ادغام شدند.
× ویژگی دیگر ما هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب این بود که واقعاهمه چیز داخلی و بومی بود از خارج از مرز هیچ انتظاری نداشتیم هیچ دولتی قبل از انقلاب ما راتائید نمی کرد و بعد از انقلاب هیچ دولتی به م ماکمک نمی کرد این انقلاب روی پای خودش و مستقل و با امکانات مردم خودش پیش آمد واقعا عظمت دارد سیاست نه شرقی نه غرب یک حرف نبود یک واقعیت بود که این کلمه از واقعیت سیاست مان بیرون آمد حقیقتاانقلابی که با مردمش مبارزه کرد همراه مردمش بود با ستم در این مبارزه پیروز درآمد با ستمگران به کمک مردم مبارزه کرد و بعد با مردمش و کمک مردمش با نیروهای مزاحم انقلاب این چنین مبازه کرد که تداوم پیدا کندبعد از این چیزهایی که در انقلابمان اتفاق افتاده حوادث مهمی بود که انقلاب را تهدید می کرد آمریکائیها آنچنان این سفارتخانه شان را تجهیز کرده بودند که خیال می کردند مثل زمان شاه این مرکز اداره کشور خواهدبود وهمه مخالفین حکومت اسلامی یک سرنخی به این لانه جاسوسی بند کرده بودند واینجا بصورت کانون فتنه در آن چند ماه اول انقلاب درآمده بود ازهمین جا نقشه کودتا ریخته شد از همین جا نقشه جنگ و شورش های مسلحانه ریخته شد و همه اینها را انقلاب خنثی کرد واقعا کارهایی که انقلاب کرده و شما ارزیابی و مقایسه کنید خواهید دید که چقدر عظیم است و اتمام حجت خداوند این است.
م ما با افغانی ها در مشکلاتمان اگر مقایسه کنید می فهمید که چقدر تدبیر امام و قدرت انقلاب در ایران مهم بود افغانی ها خوب پیروز شد و خوب جنگ کردند و جهاد کردند و شوروی حقیقتا شکست دادند اما بعد این وضعی است که دارند و شما می بینید بخاطر این که شرایط بعد از انقلاب رانتوانستند اداره کنند اگر امام و روحانیت و این نیروهای مخلصی که سررشته امور را در دست دارند نبودند زمینه اینجا خیلی مساعدتر از افغانستان برای این جنگ های داخلی بود.
× خوب آذربایجان و خوزستان و کردستان را دیدید و خود تهران و همین دانشگاه تهران را که هر یک از اتاقها هر یک ستاد یکی گروه مسلحی بود وازاینجا با انبارهای اسحله شان ارتباط داشتند اینها را با این امکاناتی که انقلاب را پیروز کرد توانستیم آرام کنیم کودتا جدی جدی بود ما دو کودتای جدی را از سرمان گذراندیم و آمریکا پشت هر دو بود (شعار مرگ برآمریکای نمازگزاران) همان موقع که کودتا شکست خورد امام یک جمله خیلی معناداری گفتند همه حرفهایی که من می زنم در این جمله امام است امام فرمودند خیلی خوب اینهایی که می خواستند بمباران کنند و حال اگردبمباران هم می کردند بالاخره هواپیمایشان می خواست بر زمین بنشیندوقتی زمین می نشست با مردم چه می کردند خوب قبل از آن شاه بود همه ءبودند و مردم آنها را بیرون کردند کودتایی که در میان مردم زمینه نداشته باشد چه کاری می تواند بکند حرف مهمی است یعنی آن سرمایه اصلی شماها هستید آن کسی که توانسته شماها را این گونه متحد و همراه کند آن نقش اساسی را داشته است به هر حال دوران تثبیت را این گونه گذراندیم فتنه بنی صدر یک فتنه کوچکی نبود خدا می داند چقدر اینها روی بنی صدرو اطرافیانش حساب کرده بودند برای این که از درون انقلاب را منفجر کنندو مردم چشمانشان را باز کنند و ببینند که دوباره عموسام در اینجا نشسته است و این که بیرونش کردیم دوباره بازگشت فکر می کردند اینجور می شودو خیلی نیرو برد تا این که آن فتنه خنثی شد فتنه منافقین خیلی عمیق بوداینها وصله تن ما بودند و همه جا بودند بچه های ما جزو اینها بودند بسیاری از بچه های انقلاب قبل از انقلاب همراه اینها بودند و اینها از همه جا مطلع بودند و واقعا خطر بودند و خداوند شر اینها را کم کرد بعد به جنگ می رسیم که حالا هم شما خوب می دانیم و توضیح نمی خواهدواهریمن های دنیا پشت سر صدام صف کشیدند و هر چه پول و اسلحه واطلاعات و تبلیغات و هر چه می خواست به او دادند که این انقلاب را ازپای درآورد که اینگونه ذلیل شد و این وضعی که می بینید هنوز دارد.
و ما پیروز بیرون آمدیم و حتی در سازمان مللی که هیچ وقت با ما سرخوشی نداشت حقمان را آنجا ثبت کردیم و محکومیت صدام را گرفتیم وپیروزی سیاسی ما را هم آنجا تثبیت کردیم که انشاءالله یک روزی حقوق مالی مان را هم در شرایط مناسب خواهیم گرفت دوران اشغال برای مادوران خطرناکی بود همه این موهبت ها را از امام می دیدیم و امام را مرکزهمه این مقاومت ها وعظمت ها می دیدیم و بالاخره چراغ عمر امام خاموش شد و رفتنی بودند خیلی خطر بود خداوند اینجور مشکل ما را حل کرد که احساس مشکل هم نکردیم جای امام توسط یکی از شاگردان که خودشان علاقمند بودند آن شاگردشان باشد پر شد و خلاء رهبری اصلااتفاق نیفتاد و این کار کمی نیست.
شما می دانید در انتقالها چه بر سر کشورها می آید اگر تدبیرهای مناسبی نباشد بعد مشکلات زندگی بود که هم از زمان شاه مانده بود هم از زمان شورش ها مانده بود هم از زمان جنگ مانده بود کشوری که واقعا امکاناتش ورا از دست داده بود بنادر و راهها کارخانه هایش خراب شده بود وپالایشگاههایش نیمه خراب شده بود انبارهایش خالی شده بودکارخانه هایش کار نمی کردند جوان هایش بیکار بودند صدها هزار ایثارگرجنگ به عنوان شهدا و جانبازان و آزادگان و مفقودان و خانواده شان نیازمندبه حمایت انقلاب بودند و این ملت توانست در یک دوره متمرکز سازندگی همه آن مشکلات را پشت سر بگذارد خرابی ها را جبران کند و یک صفحه درخشانی از توسعه و سازندگی را ارائه بدهد که ما نظیر آن را در هیچ کشوری در حال توسعه با این وسعت و با این شرایط نمی بینیم آن هم درحالی که تحت تحریم هم بودیم همین روزها که در شرایط نفتی و بعضی ازعوامل دیگر سازندگی کند شده شما هنوز انواع سازندگی را دارید حس می کنید در همین ده روز گفته 9 هزار طرح به بهره برداری رسیده این رقم کم نیست در همین دوره دولت جدید ما حساب کردیم 33 هزار طرح ازطرحهای در دست عمران و سازندگی به ثمر رسیده 33 هزار طرح در همین مدتی که مشکلات نفتی و مشکلات دیگری هم در پیش بوده کشوری اینجوری شده ما به حدی رسیدیم که بسیاری از کشورهای در حال توسعه داز ما تکنولوژی می خواستند برای ساخت کارخانه های سیمان، نیروگاه، سد، اتوبان، برای ساخت فیبرنوری، مراکز مخابرات و برای بسیاری از کارهای پیچیده ای که تمام آن را در زمان شاه خارجی ها انجام می دادند ما درکشورهای دیگر طرح گرفته ایم و داریم عمل می کنیم کشور واقعا گام های غول آسایی برداشت از لحاظ نیازهای مصرفی طرح استکبار اقتصادی همیشه این بوده که کشورها را وابسته نگاه دارد نقطه عمده اینجاست صنعت هم می دادند اما صنعت مونتاژ یک صنعتی می دادند که مواد اولیه آن از خارج می آمد کالای واسطه آن از خارج می آمد و تنها مصرف آن درداخل بود ما این حلقه شوم را شکستیم این زنجیر خطرناک را پاره کردیم رفتیم مواد اولیه تولیدمان را را عمدتا خودمان تولید کردیم الان شما یک جریان تولید که می بینید ماده اولیه آن در ایران است کالای واسطه آن درایران است و مصرف آن هم بازار خودمان است اکثر نیازهای کشور اینطوری است این کارخانه های پتروشمی کارخانه های فولادی که ورق فولاد به صنایع می دهد این معادنی که مواد اولیه مورد نیاز ما را تامین می کنداگر بنابود ما امروز مس و آلومینیوم و سرب و روی و انواع فروآلیاژها و مواده پتروشیمی را و قطعات کارخانه مان را وارد کنیم شما فکر می کنید با این ده بیست سی میلیارد دلار می شد کشور را اداره کرد خیلی بیش از اینهامصرفی بود همین دوره کوتاه هشت سال سازندگی این خطوط وابستگی راقطع کرد و ملت ما امروز دارای اکثر نیازهای خودش خودکفاست در چندرشته کوتاه هم وابسته است که آنها را هم با ا دامه سازندگی انشاءالله باهمت مردم و دولت و با کمک خود شماها حل خواهد کرد و من می بینم آن خاری که امام برای چشم استکبار تراشیدند تا عمق چشم اینها فرو خواهدرفت (تکبیر نمازگزاران) و این امیدهای واهی که آنها با یک مسائل سطحی که گاهی در کشور می بینید در دلهای پلیدشان بوجود آوردند که دوباره برگردند به ایران این امید را به گور خواهند برد انشاءالله .
خطبه دوم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
الحمد لله رب الالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی علی امیرالموءمنین و علی الصدیقه الطاهره و سبطی الرحمه و علی بن الحسین ومحمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی ومحمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف الهادی المهدی(عج).
ن× عباد الله اوصیکم بتقوی الله فانه من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه.
× مناسبتهای دیگر هفته ء را با اختصار عرض می کنم اولین مساله ای که وظیفه خودم می دانم مطرح کنم این حضور زیبای مردم در صحنه ها دربرنامه های دیروز بود واقعا انسان از صمیم دل به این مردم خوب بایدتبریک بگوید و تحسین بکند هوشیاری و وفاداری اینها را و این که هیچ وقت اینها نگذاشتند که تبلیغات استکباری به دلشان بچسبد اینها در مدتی که فرصت پیدا می کنند بوقهای تبلیغاتی را به راه می اندازند از زبان مردم ازدلسردی مردم می گویند از جدا شدن مردم از انقلاب می گویند از جدا شدن جوانها می گویند حرفهایی که درد قلبشان این است که یک روزی اینجورشود به زبان می آورند که شده است ولی یک بار یک اتفاقی می افتد حسرت می خوردند برای آن چیزی که در ایران می گذرد و پشیمان می شوند ازحرفهایی که گفته اند من نمی دانم الان که خبرنگارها و این روزنامه ها و این رادیوها و ماهواره ها چگونه با مستمعین خودشان می خواهند مواجه شوندآن همه حرفهای دروغی که زده اند وقتی که صحنه راهپیمائیهای دیروزاشماها را می بینند حقیقتا حماسه است حقیقتا تحسین انگیز است شمابرای خدا می کنید احتیاجی هم ندارید که ماها از شما تعریف کنیم ما هم یکی از خود شماها هستیم فرقی نمی کنیم ولی واقعا کار بزرگی است این ملت نشان داد که سمپاشی های شدید بوقهای استکباری راه به جایی نمی برد و از آن مصونیت دارد افکار اسلامی اندیشه های قرآنی مردم راواکسینه کرده مردم باور نمی کنند این دروغهایی که اینها می گویند و همه جاتبرشان به سنگ می خورد و خداوند به شما توفیق بدهد این روحیه را حفظکنید انقلاب مال خودتان است شما انقلاب کردید شما جنگیدید شما دفاع کردید و شما رای می دهید و شما هستید که صاحب و میراث بر این راه امام هستید انشاءالله این هوشیاری را برای همیشه حفظ می کنید و آینده انقلاب در انتظار نو آوریهای شما و فرزندان شماست.
× و الحمدلله این روزها ما با پیام بسیار گویای رهبری بسیار از زوایای تاریخ و علل و عوامل حوادث و چیزهایی که لازم بود یک بار دیگر مردم تجدیدخاطر بکنند آشنا شدیم و استفاده کردند مردم از آن پیام خیلی نیازی به توضیحات ماها دیگر نیست.
× مساله دیگری که می خواهم مطرح کنم در مورد شهادت امام ششم ماق امام صادق علیه السلام است که برای ماها بسیار مهم است البته امام صادق علیه السلام یکی از دوازده ائمه ما هستند ولذا همه اشان نور واحد هستند وشبیه هم هستند حسب و پدر و جد و همه یک نورند مقتضیات زمان کارهای آنها را متفاوت کرده است هر یکی شان به اقتضای زمان یک رسالتی را انجام دادند و رسالت امام صادق علیه السلام از همه مهمتر است از بعدخاصی که حالا می خواهم بگویم شیعه و ائمه ما در فرهنگ جهانی دراطلاع رسانی جهانی مظلومند اینها منبع حکمت و علم و اخلاق و فضیلت و فرهنگ هستند و بسیار ذخایر مهمی از طریق آسمان در اختیار بشر آوردندولی متاسفانه اینها هم زمان خودشان و هم زمان ما حتی زمانهای دیگرمظلومند و ناشناخته و امام صادق علیه السلام از این بعد موفقیت بیشتری داشتند علتش هم شرایط تاریخی بود که تنازع بنی امیه و بنی عباس و عدم استقرار خیلی قطعی حکومت بنی عباس این فرصت را به امام باقر (ع) وامام صادق (ع) داد که آنها کار علمی و فرهنگی و توضیحی بکنند نه این که کار سیاسی و مبارزاتی نمی کردند غیر مستقیم این کارها می شد اصلابنی امیه را همکاری بنی عباس و بنی هاشم ساقط کرد منتهی بنی عباس انامردی کردند شرکای خود را کنار زدند و حکومت را گرفتند و طبعابنی هاشم گرفتار شدند بعضی هایشان خانه نشین شدند و بعضی هایشان مبارزه را ادامه دادند فرزندان امام حسن (بنی الحسن) و فرزندان حضرت زید جریانهای مخفی انقلابی و مبارزات مسلحانه را در مقابل بنی عباس داشتند در افریقا، در شامات، در مصر، در ایران، هر جا که قلمرو دنیای اسلامی بود آنها حاضر بودند و همان روز که منجر شد به ولایتعهدی اجباری امام رضا علیه السلام و بعدش هم حکومتهای وسیع شیعی در قرن بعد که در یک زمان در مصر و شام و در غرب آفریقا و در ایران و خیلی جاهای دیگر حکومت ها شیعی بودند آل بویه در ایران فاطمی ها در مصربنی حمدان در شام ادارسه در آفریقا و جاهای دیگر یک جریان طولانی است بیکار نبودند و مبارزه می کردند اما امام صادق علیه السلام رسما همراه آنان نبودند امام صادق به امور علمی و توضیحی پرداختند در مسائل فقهی و اخلاقی، عرفانی فلسفه و تاریخی شاگردان فراوانی تربیت کردند و آن شاگردان در سراسر دنیا و در بقیه تاریخ تاامروز نورافشانی می کنند و واقعامفسر اسلام و مفسر شیعه مفسر قرآن امام صادق و شاگردانشان بودند که ب هنوز هم ادامه دارد این رشته و ما اگر صحبت از این می کنیم که مذهب جعفری است مذهب مخصوص جعفری نیست خوب این اسلام است یک زمانی علوی بود یک زمانی حسنی بود یک زمانی حسینی بود جعفری بخاطر حرکت وسیع علمی آن بیشتر اسمش روزها مانده است بنیانگذارهم خود پیغمبر و علی بن ابی طالب سلام الله علیهما است به هر حال این شهادت برای ما یک مناسبت غمباری است و تسلیت عرض می کنیم به همه دوستان آل پیغمبر.
× و همینجا یکی از مناسبتهای هفته را عرض می کنم و آن حادثه مدرسه فیضیه است که در مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام اتفاق افتاد البته عید نوروز هم بود اما آن دلیل اصلی اش شهادت امام صادق علیه السلام بودالان از هم جدا شدند و فاصله گرفته اند روز دوم فروردین سال 42 جوانهای ما خیلی آن را نمی دانند، سال 41 سال سرنوشت سازی برای ما و انقلاب ما بود ما در مبارزات انجمنهای ایالتی و ولایتی پیروز شدیم و دولت راشکستیم و عقب نشینی کرد شاه آمد میدان و مبارزات جدیدی شروع شدانقلاب سفید را مطرح کرد و رفراندوم کرد علمای اعلام رفراندوم را تحریم کردند مردم شرکت خوبی نکردند در رفراندوم شاه عصبانی شد و اهانت ه کرد و در قم سخنرانی موهنی کرد و خشونت کردند علما برای این که جواب بدهند البته امام و بدنبال ایشان علما گفتند امسال ما عید نوروز راعید نمی گیریم به دو دلیل یکی بخاطر شهادت امام صادق علیه السلام ویکی هم بخاطر ظلمهایی که به اسلام می شود و به جنایات شاه خیلی ضربه بزرگی رژیم خورد در این تحریم تقریبا تمام علما اعلامیه دادندعصبانی بودند تصمیم گرفتند ضربه بزنند به مرکز حوزه و روز دوم فروردین که قرار بود بجای مراسم عید مراسم عزا در ایران باشد اینها در خانه امام برنامه ریختند در مراسم آقای شریعتمداری و در مراسم فیضیه که آیت الله العظمی گلپایگانی برقرار کرده بودند تخریب کنند امام هوشیاری به خرج دادند و تهدیدشان کردند وقتی که شروع کردند به فرستادن بی خود صلوات که مجلس را به هم بزنند آنهایی که آمده بودند افسران گارد شاه بودند به اضافه چتربازهای شاه که من اینها را بعدا دو ماه بعد که به سربازی مرا بردنددر همین پادگاه حر (باغشاه) با همین چتربازهای برنامه های روضه خوانی برای آنها داشتیم آنها تعریف کردند برای ما که ماها رفتیم تازه از ماموریت اقشقائیها برگشته بودند گفتند لباس دهقانی کشاورزی و عشایری به ماپوشاندند و بما گفتند بروید در روضه و شلوغ کنید و بعد هم طلبه ها راحالشان را بگیرید این ماموریت بود که آنها آمدند قم در مدرسه فیضیه موفق شدند و خیلی شرارت کردند خیلی ظلم کردند طلبه ها خیلی کتک خوردندو اهانتهای زیادی شد اما همانها سرمایه بعدی شد برای ادامه مبارزات چیزعجیبی بود از نقاط جالب مبارزه این بود که هر اتفاقی که می افتاد امام آن راتبدیل می کردند به یک سرمایه برای گام بعدی ما تحریم کرده بودیم جشنهای نوروز را این سرمایه بدست آمد بعد روضه مدرسه فیضیه و شهیدسید یونس رودباری به اندازه مثلا روضه حضرت علی اکبر بیشتر اشک گرفت از آن سال در محرم از مردم همه روضه فیضیه را می خواندند که این هم باز تبدیل شد به بردن طلبه ها به سربازی به زور و بعد 15 خرداد که دوسه ماه بعد اتفاق افتاد لذا یکی از مناسبتهای مهم ما همان مراسم مدرسه فیضه است هم رژیم شاه را خوب نشان داد و هم منشاء مقاومت جانانه ای برای نیروهای انقلاب شد.
× مساله خارجی دیگری داریم که به نحوی داخلی هم هست قضیه ن آذربایجان است خطر بزرگی دارد زنگش می آید و خدا کند که مسئولان آذربایجان متوجه شوند و دست از این کارشان بردارند آنها از رده های پائین شان اعلام کرده اند که نیروهای ناتو با آمریکا را می خواهند دعوت کنند پایگاه نظامی به آنها بدهند در کنار دریای خزر این واقعا خیلی کارخطرناکی است دریای خزر منطقه صلح ماست خلوت خانه ماست یکی ازمراکز عمده اقتصادی ماست پنج کشور در آنجا ساحل دارند چطورآذربایجان این کار زشت را می کند و پای آمریکا و ناتو را می خواهد در کناردریای خزر در قفقاز بکشد و چطور می خواهد در قفقاز پایگاه نظامی آمریکا درست بکند خیلی گران تمام می شود برای آذربایجان و برای منطقه و من فکر می کنم کسی که این کار را بکند در آینده تاریخ خیلی شرمسارخواهد بود چون آثار شومی دارد البته آنها می گویند روسها هم در ارمنستان آمده اند و پایگاه نظامی دارند ما با آن هم موافق نیستیم منتهی روسها قبلااینجا بودند و بتدریج دارند دست پای خودشان را جمع می کنند و می رونداما این خطر جدید آوردن دو ابرقدرت در کنار هم پایگاه نظامی در منطقه اصلا اینها آرامش رااز منطقه سلب می کنند و من امیدوارم که مسئولان ه آذربایجان توجه به اهمیت قضیه بکنند و مبادا آلوده کنند منطقه را که جوابگویی به این کار آسان نیست و ضمنا ناتو و آمریکا هم بدانند آمدن اینجا خطرهای بسیار جدی دارد و مایه تشنج در منطقه می شوند که ممکن است که بطور کلی از این به بعد برداشت نفت از دریای خزر مشکل بشود.
(شعار مرگ بر آمریکای نمازگزاران).
× مساله دیگری که برای خودمان مهم است همین مساله شوراهاست که انتخاباتش نزدیک است خیلی قضیه مهم است و خیلی هوشیاری لازم داردشما می بینید که از روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ همه را زیرنظر داردعده ای انتخاب می شوند زندگی مردم را در شهرها مستقیما و در روستاها به آنها مرتبط می کنیم اگر بنا باشد نیروهای خوبی انتخاب شوند تاثیر مثبت دارند و بهتر کردن وضع زندگی مردم اگر نیروهای غیر صالحی انتخاب شوند ممکن است اسباب دردسر برای مردم شوند زندگی روزمره مردم است مسکن شان، آبشان، برقشان، راهشان، غذایشان، مسائل مادی داردمسائل سیاسی دارد مسائل اجتماعی دارد مسائل فرهنگی دارد خیلی چیزها دارد و بنابراین واقعا هوشیاری لازم دارد اگر خوب عمل کنیم ی انشاءالله یک حرکت مبارکی می شود برای این که خود مردم مستقیما کسی را که انتخاب کردند جوابگو هم به مسائل آنها باشد و مسائل شهرستان ومسائل روستایشان را از او بخواهند اگر مستقیم این اتفاق بیفتد و اگر بدعمل کنیم ممکن است مشکل درست شود برای اداره کشور و برای دولت من تاکید می کنم اولا مردم چشمشان را باز کنند و دقت کنند این دیگر درشهر خودتان است شما می شناسید حق ندارند کسانی از جاهای دیگربیایند و کاندیدا شوند برای شما در روستاها خودتان است دقت کنیدوظیفه مهمی به گردن شما این انتخاب می گذارد دقت کنید افرادی را رای دهید که صلاحیت آنها را قبول دارید که بعدا بتوانند جوابگوی شما باشندانشاءالله در جریان انتخابات ملایمت و ملاطفت و توضیح کاری مناسب درتبلیغات برای این که جهات مثبت کاندیداها گفته شود برای این که مردم بتوانند انتخاب بکنند اینطور باشد همدلی و همراهی ببینیم این کار بزرگی که دولت تصمیم گرفته اجرا بکند و 20 سال است که روی قانونش وشرایطش مطالعه شده است و بارها از دولت به مجلس برگشته و اصلاح قانون شده مجلس دنبال می کرده و همیشه دنبال این مساله بودند در دوران ث دولت من همینطوری بود آنها علاقمند بودند ولی اشکالات قانونی باعث می شد که برگردانیم آخرش ما در سال 75 توانستیم آئین نامه و قانونی تصویب کنیم که نهایی باشد و باز هم می بینید که هنوز برخی بگومگوها درقانون است بخاطر این که یک چیزی بی سابقه ای بوده در ایران و تجربه اجرایی ما نداریم روی این مساله بنده هم از مسئولان و هم از مردم توقع دارم و خواهش می کنم که با هوشیاری این مرحله را بگذرانید که انشاءالله ما از منافع این کار خیر بتوانیم استفاده کنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد
الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد