ماهان شبکه ایرانیان

دعای عاقلان

خداوند متعال در کتابش بارها از «اولوالألباب» مدح و تعریف می کند. الباب جمع لُبّ یعنی مغز و اولوالألباب یعنی صاحبان مغز.

خداوند متعال در کتابش بارها از «اولوالألباب» مدح و تعریف می کند. الباب جمع لُبّ یعنی مغز و اولوالألباب یعنی صاحبان مغز.

 

گویا دیگران پوسته ای از زندگی، و مقصود و مغزِ حیات و آفرینش، اولو الألباب هستند. اولو الألباب یعنی کسانی که اهل فکر و اندیشه و عقل و بینش هستند و هدف از آفرینش و هستی را خواب و خوراک نمی دانند. چنین کسانی در هر شرایطی که باشند به هنگام کار و فراغت و استراحت به یاد خدا هستند و ذکر او را به لب دارند و در آفرینش آسمان ها و زمین می اندیشند و چنین باخدا می گویند:

 

رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النّارِ * رَبَّنا إِنَّکَ مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ أَخْزَیْتَهُ وَما لِلظّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ * رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلاْءِیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَکَفِّرْ عَنّا سَیِّئاتِناوَتَوَفَّنا مَعَ الأَبْرارِ * رَبَّنا وَآتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِکَ وَلا تُخْزِنا یَوْمَ القِیامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ المِیعادَ؛ [1]

 

بارالها، این جهان را باطل و بیهوده نیافریدی، منزّهی از عیب، ما را از آتش جهنّم بازدار. بارالها، هر که را تو داخل جهنّم کنی او را رسوا ساخته ای، و برای ستمگران در برابر تو یاوری نیست.

 

 

بارالها، ماشنیدیم منادیی را که ندای ایمان سر می دهد به پروردگارتان ایمان آورید، پس ما ایمان آوردیم. پروردگارا، پس بیامرز گناهان ما را، و بدی های ما را پاک فرما، و ما را بانیکان بمیران.

 

بارالها، آنچه را به پیامبرانت وعده دادی به ما مرحمت فرما، و ما را در روز قیامت رسوا مساز، همانا تو خلف وعده نمی کنی.

 

همان طور که ملاحظه می شود این دعا عمومی است و اختصاص به شخص خاصی ندارد. وقتی از صمیم دل این دعا خوانده شود استجابت آن حتمی است، زیرا خداوند در آیه بعد می فرماید: «فاستجاب لهم ربّهُم».

 

امام علی علیه السلام فرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم شب ها آن گاه که از خواب برمی خاست مسواک می زد، سپس به آسمان نگاه می کرد و این آیات را می خواند: إنّ فی خلق السموات والأرض... فقنا عذاب النار». [2]

 



[1] . آل عمران (3) آیات 191 194.

[2] . مجمع البیان، ج2، ص298.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان