گزارش گروههای تحقیقاتی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه

در راستای توسعه پژوهشهای دفتر همکاری حوزه و دانشگاه گروه مدیریت در سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد; این گروه ابتدا برنامه پژوهشی خود را تحت عنوان تحقیق درباره مباحث عمومی مدیریت از دیدگاه اسلام آماده کرد و پس از بررسی وتصویب در شورای دفتر در چند مرحه کار خود را شروع کرد.

گزارش گروه مدیریت

در راستای توسعه پژوهشهای دفتر همکاری حوزه و دانشگاه گروه مدیریت در سال 1372 فعالیت خود را آغاز کرد; این گروه ابتدا برنامه پژوهشی خود را تحت عنوان تحقیق درباره مباحث عمومی مدیریت از دیدگاه اسلام آماده کرد و پس از بررسی وتصویب در شورای دفتر در چند مرحه کار خود را شروع کرد.

مراحل تحقیق

تحقیق عام:

1. مطالعه و مباحثه قرآن مجید از ابتدا تا انتها با توجه به اینکه قرآن مهمترین مرجع شناخت دین مبین اسلام می باشد و از طرفی آیات قرآنی مربوط به مدیریت در جایی گردآوری نشده است، پیش بینی شد که از ابتدا تا انتهای قرآن مورد بحث گروهی قرار گیرد و هر آیه که احتمال داده می شود بتوان از آن مطلبی را درباره مدیریت فهمید، پس از مطالعه دقیق کتب تفسیری معتبر و اثبات مطلب، فیش برداری شود.

2. بررسی روایات: درباره مدیریت از دیدگاه اسلام در کتب مرجع و منابع اصیل اسلامی، ابوابی به طور مشخص دیده نمی شود و در برخی از موارد اگر بابی هم وجود داشته باشد، بدان معنا نیست که همه روایات مربوط به بحث، در این باب جمع شده است; زیرا گاهی یک روایت مفصل دیده می شود که همه مطالب آن درباره نماز یا روزه و یا طهارت است و در باب مربوط به خود ذکر شده است، اما در بخشی از آن، جمله ای درباره مدیریت وجود دارد که می تواند در تحقیق کارساز باشد.

از این رو برای اینکه تحقیق از اتقان کافی برخوردار شود، پیش بینی شد که همه ابواب یک متن روایی جامع مورد مطالعه قرار گیرد. از این جهت در طرح پیش بینی گردید، کتاب بحارالانوار که هم در بین کتب روایی دارای جامعیت بیشتر و هم در ثبت و ضبط روایات از دقت بالایی برخوردار است، از ابتدا تا انتها مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد، و بعد از انتخاب روایات، برای اثبات فهم صحیح مدیریتی از آن به بحث و گفتگوی گروهی گذارده شود.

تحقیق موضوعی

در طرح تحقیق پیش بینی شد که پس از مطالعه و تحقیق در قرآن و بحارالانوار، کار تحقیق موضوعی بر اساس مراتب ذیل انجام شود:

1. هر عنوان یا سرفصلی از مباحث مدیریت به تناسب، به یک گروه سه نفره واگذار شود.

2 - هر گروه، موضوع مورد نظر را در کتب معتبر مدیریت مطالعه نموده و فیش برداری کند.

3 - فیشهای قرآن و روایات را مطالعه کند و پس از آن با توجه به موضوع در دست تحقیق مجددا به قرآن و ابواب مناسب کتب روایی مراجعه و از مطالب مربوط به بحث فیش برداری نماید.

مباحثه

در این مرحله دو نوع مباحثه پیش بینی شده است:

1 - پس از اتمام کار فیش برداری، محققان به بحث درباره مطالب تحقیقی خود می پردازند و در پایان نتیجه مباحثه را ثبت می کنند.

2 - بحث دیگری پس از بحث گروه، پیش بینی شده است که با حضور اساتید دانشگاهی مدیریت انجام شود تا اگر در فهم مطالب مدیریت و یا اظهار نظرها درباره مباحث مدیریت، دقت لازم بکار نرفته است، تجدید نظر شود.

و در نهایت، فردی از گروه موظف می شود، مطالب را تدوین کند.

جذب محقق

گروه مدیریت پس از تصویب طرح، برای اجرای برنامه به جذب نیروهای مستعد و مورد نیاز پرداخت. نیروهای پذیرش شده از نظر تحصیلات حوزوی همه در حد درس خارج حوزه بودند، اما از نظر تحصیلات دانشگاهی به دو دسته تقسیم می شدند، برخی فارغ التحصیل رشته مدیریت بودند و برخی دیگر نیاز به یک دوره آموزشی تخصصی در مدیریت داشتند، از این رو یک دوره آموزشی سه ساله پیش بینی شد که در این دوره در حد کارشناسی ارشد رشته مدیریت، به طور فشرده، آموزشها اجرا شود. به لطف خداوند و تلاش دانش پژوهان و همکاری اساتید دانشگاه این دوره هم اکنون در شرف اتمام می باشد و به زودی فارغ التحصیلان آن در کار تحقیق وارد خواهند شد.

مراحل انجام شده تحقیق

الف: مرحله اول طرح، شامل مباحثه تمام قرآن مجید و فیش برداری آن انجام شده است.

ب: مرحله دوم، شامل مطالعه همه مجلدات بحارالانوار و فیش برداری آن به پایان رسیده است.

ج: تعداد قابل توجهی از کتب مدیریت فیش برداری شده است.

د: هم اکنون کار تحقیق موضوعی در ابتدای راه است و تنها مقدمات آن انجام شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر