آشنایی با موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

با توجه به این که در سال های اخیر ارتقای روز افزون فن آوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در دگرگونی مناسبات اجتماعی و توسعه دانش و فرهنگ تأثیر فراوانی، گذاشته است، برای پرداختن به این مقوله مهم در سال ۱۳۸۰ مؤسسه مستقلی پی ریزی شد تا محتوای مطالب و موضوعات دینی و مذهبی در فرآیندی سامان یافته بر مبنای فن آوری روز ارائه شود.

با توجه به این که در سال های اخیر ارتقای روز افزون فن آوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در دگرگونی مناسبات اجتماعی و توسعه دانش و فرهنگ تأثیر فراوانی، گذاشته است، برای پرداختن به این مقوله مهم در سال 1380 مؤسسه مستقلی پی ریزی شد تا محتوای مطالب و موضوعات دینی و مذهبی در فرآیندی سامان یافته بر مبنای فن آوری روز ارائه شود.

با درک رسالت مزبور، مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به انگیزه فعالیت در زمینه فن آوری ارتباطات و اطلاعات، ایجاد گردید که مهم ترین اقدامات این موسسه عبارت اند از:

أ. پایگاه اطلاع رسانی (سایت تبیان):

این پایگاه از تاریخ اول تیر 1381 به نشانی www.tebyan.net ایجاد گردید و در بخش های زیر فعالیت های خود را ارائه و گسترش می دهد:

1. بخش معارف اسلامی با امکان دست رسی به حجم عظیمی از اطلاعات اسلامی در موضوعات قرآن کریم، اهل بیت، حدیث، احکام، دعا و زیارت، فلسفه و حکمت، اخلاق و تاریخ اسلام، ارایه متن کامل قرآن، مفاتیح الجنان، ادعیه و زیارت نامه ها با صدا (این بخش می تواند به عنوان یک مرجع جامع تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد).

2. مجتمع آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین بخش های پایگاه، همه درس های دوره های مختلف آموزشی را به همراه صدای معلم به روش تعاملی (Interactive) طی یک برنامه دو ساله در خود دارد. (تاکنون متن بیش از صد کتاب در آن پایگاه قرار گرفته که در آینده نزدیک آموزش این کتاب ها نیز اضافه خواهد گردید) مشاوره آموزشی و تحصیلی، مشاوره علمی (پاسخ گویی به سؤال های درسی و علمی دانش آموزان با ارسال (E-mail) و معرفی رشته و دانشگاه از دیگر قابلیت هایی است که برای مجتمع آموزشی پیش بینی شده است.

3. بخش حوزه علمیه شامل آموزش دروس سطوح مختلف، حدود 1500 ساعت صدای دروس سطح همراه متن، 800 جلد کتاب های فارسی و عربی، معرفی 83 نفر از شخصیت های علمی حوزه، بانک پرسش و پاسخ با حدود 14000 سوال طبقه بندی شده با قابلیت جست وجوی موضوعی هم چنین در آینده نزدیک دروس خارج فقه و اصول مراجع عظام تقلید به صورت روزانه در پایگاه گنجانده خواهد شد در این بخش طراحی تحت عنوان دروس فشرده حوزه در 500 ساعت در حال تدوین و اجرا است. و نیز درس خارج چهار تن از مراجع عظام حضرات آیات عظام خامنه ای، شبیری، مکارم و خراسانی به صورت روزآمد در آن قرار خواهد گرفت.

4. در بخش پرسش و پاسخ، پایگاه اطلاع رسانی تبیان، با دریافت سؤال ها از طریق پست الکترونیکی در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ پرسش ها ارائه و امکان ارتباط مستقیم کاربران با شخصیت های فرهنگی (از طریق اینترنت) فراهم خواهد شد که تا کنون بالغ بر 5000 سوال مخاطبان پاسخ داده شده است.

5. مسابقات روزانه، هفتگی و ویژه با جوایز نفیس.

6. معرفی بیش از 140 پایگاه اینترنتی در زمینه های مختلف اسلامی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، آموزشی، ورزشی و ... به همراه توضیح مختصری در باره هر یک از آن ها.

7. بخش محصولات فرهنگی امکان سفارش خرید را از بین بیش از ششصد عنوان CD و تحویل آن در خانه فراهم می کند.

8. بخش ادبی هنری شامل دفاع مقدس، اخبار، مصاحبه با هنرمندان، آشنایی با مراکز هنری، نقد فیلم، عکس، کاریکاتور و ... .

9. بخش اجتماعی شامل مشاوره رایگان در زمینه بهداشت و تغذیه، خانه و خانواده، مقالات علمی و معرفی نخبگان در زمینه های مختلف و امکان ارتباط کاربران با مشاوران (از طریق اینترنت) و ... .

10. بخش ورزشی شامل اخبار روزانه، مصاحبه، تصاویر و فیلم رخ دادهای مهم ورزشی، نتایج بازی های فوتبال و ... است.

11. در صورت پاسخ گویی صحیح اعضای پایگاه به سوال، روزانه اینترنت رایگان (به مدت 2 ساعت) در اختیار برندگان قرار می گیرد.

12. اینترنت رایگان سایت تبیان با مشخصات زیر قابل دست یابی است:

شناسه کاربری: tebyannet

مرز عبور : tebyannet

تلفن : 9718733

13. پست الکترونیک رایگان به دو زبان فارسی و انگلیسی، نیازمندی ها و ارسال کارت پستال از دیگر قابلیت های این سایت به شمار می آید.

14. ارائه پایگاه به دو زبان فارسی و انگلیسی که در آینده نزدیک زبان عربی نیز به آن اضافه خواهد شد. ضمناً در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم (سال 81)، سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل طراحی پایگاه تبیان، به عنوان خادم قرآن کریم مفتخر گردید.

ب) دومین رسالت مؤسسه تبیان حمایت از تولید کنندگان محصولات فرهنگی در حوزه فن آوری اطلاعات (IT) است که به منظور نشر، حمایت و تقویت تولید کنندگان اقدام به ایجاد یک شبکه گسترده توزیع و فروش کرده است.

ج) توسعه فن آوری اطلاعات بدون ایجاد زیر ساخت های امن و سالم، میسر نیست؛ لذا موسسه تبیان برای ایجاد و گسترش زیر ساخت های سالم اینترنت در کشور، اقدامات زیر را انجام داده است:

1- ایجاد شبعه های شهرستان ها که تا پایان سال 81 در مراکز 26 استان تشکیل شده است و ایجاد و توسعه این شعبه ها در چهار مرحله در نظر گرفته شده است:

مرحله یکم: ایجاد یک مرکز بهره برداری از CD های اسلامی با حدود 6 تا 10 دستگاه کامپیوتر (CD BANK) .

مرحله دوم: اتصال مرکز مزبور به شبکه اینترنت و راه اندازی سالن خدمات اینترنتی (Cafe-net).

مرحله سوم: فراهم کردن خدمات رسانی اینترنتی به صورت مطمئن و امن که با ایجاد پالایه های قوی امکان ورود به پایگاه های فاسد در آن ها به حداقل ممکن رسیده است (ISP) .

مرحله چهارم: طراحی پایگاه های اطلاع رسانی محلی متناسب با مقتضیات اجتماعی و جغرافیایی هر استان.

توضیح آن که مراحل سوم و چهارم به صورت هم زمان نیز قابل اجرا است.

2- دومین اقدام برای ایجاد زیرساخت ها، طرح «هزار مسجد» است که اقداماتی به منظور واگذاری یک یا دو دستگاه کامپیوتر به صورت قسطی و با حداقل قیمت به مساجد برای بهره برداری از CD و سایت های اسلامی انجام شده است. لکن به دلیل ضعف مالی مساجد تا کنون تنها در 23 مسجد این طرح اجرا شده و در نظر است با افزایش تسهیلات در سال 82، به این اقدام سرعت بیش تری داده شود.

3- ایجاد یک شبکه کشوری از مراکز ارائه خدمات اینترنتی (ISP) به صورت متصل به یک دیگر که امکان پالایه کردن پایگاه های غیر اخلاقی به آسانی مقدور است.

پایگاه مزبور به نشانی www.tebyan.net قابل دسترسی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر