رویدادهای فرهنگی ایران وجهان

این مراسم روز یکشنبه، ۱۴ تیر ماه - روز قلم - با حضور اعضای انجمن و گروهی از علاقه مندان برگزار شد .

توزیع «قلم زرین » توسط انجمن قلم ایران

«انجمن قلم ایران » ، «قلم زرین » خود را در مراسمی که در تماشاخانه مهرحوزه هنری برگزار کرد به محمدرضا بایرامی (نویسنده)، مشفق کاشانی (شاعر) و دکتر عباس اشرفی (پژوهشگر) اهدا کرد .

این مراسم روز یکشنبه، 14 تیر ماه - روز قلم - با حضور اعضای انجمن و گروهی از علاقه مندان برگزار شد .

محمدرضا بایرامی، به سبب نوشتن رمان «پل » قلم زرین را با ویژگی «خلق لحظه های جذاب در داستان » و «آفرینش اثری پاکیزه » دریافت کرد . در این بخش منیژه آرمین با «شب و قلندر» ، محمدعلی گودینی با «لبخند تلخ » ، فرهاد حسن زاده با «حیات خلوت » ، ابوتراب خسروی با «رودراوی » ، امین فقیری با «پلنگهای کوهستان » با محمدرضا بایرامی در مرحله نهایی رقابت داشتند .

راضیه تجار، محسن مؤمنی، امیرحسین فردی و سمیرا اصلانپور داوران بخش داستان بودند .

برای کسب قلم زرین در بخش شعر، ضیاءالدین ترابی با مجموعه «سرخ تر از پرنده و پرواز» ، فاطمه آقامرادی با «گزیده ادبیات معاصر 135» ، مشفق کاشانی با مجموعه «شب همه شب » رقابت کردند که سرانجام مشفق کاشانی قلم زرین را از آن خود کرد .

اما در بخش پژوهش، «قلم زرین » به خاطر کار پژوهشی «مقایسه قصص در قرآن و عهدین » به دکتر عباس اشرفی اهدا گردید . دو پژوهش دیگر در مرحله نهایی حضور داشتند: «گمشده لب دریا» از تقی پورنامداریان و «در مسیر تندباد» از محمدرضا سرشار . داوران بخش شعر و نقد پژوهش به ترتیب این افراد بودند:

- عباس براتی پور، پرویز بیگی حبیب آبادی، خلیل عمرانی و محمدرضا ترکی .

- محسن پرویز، حمید گروگان، شمس الدین رحمانی، کامران پارسی نژاد و جواد محقق

«قلم زرین » امسال دومین دوره خود را پشت سر گذاشت و هر دو سال یکبار برگزار می شود . در این مراسم از مرحوم محمدعلی مردانی که اسفندماه سال پیش در اثر بیماری سرطان فوت کرد، تجلیل به عمل آمد .

راضیه تجار، دبیر جشنواره قلم زرین، اظهار امیدواری کرد که این جشنواره از سال آینده، هر سال برگزار شود به شرطی که بار مالی آن تامین شود .

«محمد غزالی » جایزه نخست دوسالانه عکس ایران را از آن خود کرد .

عکس «سلف پرده » ، خالقش محمد غزالی را برنده جایزه نخست دوسالانه عکس به همراه تندیس دوسالانه و لوح افتخار و سه ماه فرصت مطالعاتی در فرانسه کرد .

غزالی به عنوان نفر اول روز یکشنبه چهارده تیرماه جوایز خود را در مراسم معرفی برگزیدگان دوسالانه عکس ایران که در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، دریافت کرد . عکس بدون عنوان مهدی عراقچیان، این عکاس را صاحب عنوان دوم کرد و به عراقچیان تندیس دوسالانه، لوح افتخار و دو ماه فرصت مطالعاتی در فرانسه تعلق گرفت .

تندیس دوسالانه، لوح افتخار و یک ماه فرصت مطالعاتی در فرانسه به نفر سوم این دوسالانه به نام پیمان هوشمندزاده اهدا گردید . «یک کتاب سرانگشتی » عنوان اثر برنده وی بود .

آثار علی اسدی رمی، سعید محمودی و حسن رجبی، آثار برگزیده هیات داوران بودند که به هریک از عکاسان آنها لوح افتخار و پنج سکه بهار آزادی داده شد . و محسن غلامی، ابراهیم خادم بیات، نیما علیزاده و آتیه نوری نیز لوح افتخار دریافت کردند .

در دوسالانه نهم 717عکاس با یکهزار و 725قطعه تک عکس و 324مجموعه عکس در مرحله اول داوری حضور داشتند . این دوسالانه از 14 تیرماه به مدت 40روز در عکسخانه معاصر ایران (تهران) کار خود را ادامه می دهد و پس از یک دوره چهل روزه، امکان دائر کردن این نمایشگاه در شهرهای دیگر وجود دارد .

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار می کند

همایش «عرفان، اسلام، ایران و انسان » ، بهمن ماه، دانشگاه تهران

«عرفان، اسلام، ایران و انسان معاصر» با جهت گیری بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) عنوان همایشی است که به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران بهمن ماه آینده در محل باشگاه دانشجویان این دانشگاه برگزار می شود .

این دومین همایشی است که در نکوداشت شیخ اشراق بدین صورت برگزار می شود . بهمن ماه سال گذشته نیز اول بار چنین همایشی برگزار گردید .

برگزارکنندگان محورهای ذیل را برای تدارک مقالات این همایش اعلام کرده اند:

- عرفان، اسلام و تشیع (لزوم تمسک به کتاب و سنت در اندیشه سهرورد)، سهروردی در آیینه عرفان، علل شکل گیری و بومی شدن تشیع، تفسیرهای تجددگرا یا نه از اسلام (از منظر عرفان ایران)، نسبت میان تشیع و تصوف، تشیع واسلام، ریشه های هویتی تصوف و تشیع، جنبه های طریقتی و شریعتی دستورهای قرآن کریم، بازتاب سنن معنوی ماقبل اسلام در اسلام و تشیع، سیرعرفان در تشیع .

- عرفان و ایران (نور و نار و ظهور آن در اندیشه سهروردی، حکمت اشراق و ریشه های تاریخی آن در ایران، علل انجذاب ایرانیان در معنویت اسلام، سردرخشش و ماندگاری آموزه های عرفانی در ایران)

- تاثیر متقابل عرفان، فرهنگ، هنر و سنن ایرانی (تاثیر عرفان در پیدایش هنر ایرانی، تاثیر عرفان در اشاعه ادب فارسی، جغرافیای عرفانی ایران از منظر سهروردی، رمز و صورخیال در اندیشه سهروردی، انعکاس رموز عرفانی در هنر ایرانی، عرفان و سنن دینی ایرانی)

- تبارشناسی طریقه های عرفانی ایران .

- عرفان و دنیای معاصر (حکمت جاودانی (خالده)، جهانی شدن، اخلاق جهانی، صلح ملل، بحران محیط زیست) .

- ریشه های تاریخی، جامعه شناختی و روان شناختی گرایش به عرفان در جهان معاصر .

- آسیب شناسی رویکردها و گرایش های عرفانی دینی در جهان معاصر .

- ظاهربینی در دین (از منظر عرفان)

این همایش از روز 26تا 28بهمن ماه (سه روز) برگزار می شود . اندیشمندان و صاحب نظران لازم است تا 15آبان ماه اصل مقالات و سی . دی یا دیسک مقاله را به دبیرخانه همایش ارسال کنند .

پاسارگاد در فهرست جهانی میراث فرهنگی قرار گرفت

محوطه تاریخی پاسارگاد در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو جزء آثار میراث جهانی قرار گرفت .

پس از این مصوبه شرکت کنندگان در اجلاس بیست دوم، مدیر مرکز میراث جهانی یونسکو در نامه ای به سیدمحمد بهشتی، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان که ریاست هیات ایرانی را در این اجلاس برعهده داشت، نوشت: اجلاس از پاسارگاد به عنوان جواهری که فهرست میراث جهانی را زینت می دهد، یاد کرد و آمادگی دارد تا در ساماندهی محوطه تاریخی پاسارگاد شرکت کند .

پاسارگاد با قدمت 2500 ساله یادگار دوران کوروش، پادشاه هخامنشی است . مقبره کوروش نیز در این محوطه قرار دارد .

با ثبت پاسارگاد در فهرست جهانی میراث فرهنگی، تعداد آثار تاریخی ایرانی در این فهرست به شش مورد همراه باارگ بم رسیده است .

با تصویب شرکت کنندگان در اجلاس، ارگ بم نیز به عنوان یک اثر جهانی در معرض خطر، همزمان در فهرست جهانی میراث فرهنگی قرار گرفت .

در سال 1357 چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان اصفهان (میدان امام) و در سال 1382 تخت سلیمان نیز در فهرست جهانی میراث فرهنگی قرار گرفتند .

پاسارگاد، در دشت مرغاب و در 90 کیلومتری شمال تخت جمشید قرار گرفته است . پاسارگاد یعنی اردوگاه و شهر ومراسم تاجگذاری شاهان هخامنشی در آن برگزار می شد و اولین پایتخت این سلسله مقتدر ایرانی بود .

این اجلاس در شهر سوژو چین برگزار شد .

توقف کتاب نامه های سیمین دانشور به جلال آل احمد در چاپخانه

سیمین دانشور، بانوی بلندآوازه نویسندگی ایران می گوید: کتاب «نامه های من به جلال » خیلی وقت است که حاضر است، کار مجوز، ویراستاری اش تمام شده، «اما می گویند کاغذ گران است ومرکب نایاب » .

دانشور گفته است: «از طرفی پیری نمی گذاشت که خط نامه هایم را درست ببینم، برای همین مسعود جعفری قبول زحمت کرد . بعضی جاها را هم مجبور شدم حذف کنم . گاهی وقت ها هم بالاخره مسائل خصوصی من وجلال بود که خط نازکی رویش کشیدم .»

گفته های دکتر دانشور در روزنامه ایران 26تیرماه آمده است . وی افزود: «می خواهم اصل نامه ها را به مرکزاسناد ملی بسپارم که از بین نرود . احتمالا بخشی از عکس های من و جلال هم به این کتاب اضافه می شود .»

وی خبر داد که «علی دهباشی تمام مقالات و نقدهایی را که درباره من نوشته شده یکجا جمع کرده است .» که منتشر می شود .

سیمین دانشور یادآوری کرد: «چند وقت پیش هم یک فصل به کتاب غروب جلال اضافه کردم که در چاپ جدیدش می آید . از تجدید چاپ کتاب های قبلی ام مثل سووشون و جزیره سرگردانی بی خبرم . ناشر هم اصلا من را در جریان نمی گذارد .»

وی درباره کتاب خاطرات «سفر به آمریکا» جلال گفت: «این کتاب زیر نظر برادر جلال، شمس منتشر شد . جلال سال 48 از دنیا رفت توقع نداشته باشید که به خاطر بیاورم همان سال ها نگاهی به کتاب انداختم و از حذف واضافات آن بی خبرم . با شمس هم ارتباط ندارم .»

«مسیح سیاه » پس از 30 سالگی به آفریقای جنوبی بازگشت

نقاشی «مسیح سیاه » اثر «رونی هاریسون » پس از 30 سال ناپدید شدن پیدا شد . این اثر به صلیب کشیده شدن «آلبرت لوتهولی » رهبر اسبق کنگره ملی آفریقای جنوبی را نشان می دهد .

در این تابلو هندریک ورورد، نخست وزیر و جان ورستر، وزیر دادگستری وقت آفریقای جنوبی به عنوان به دار کشیدن لوتهولی حضور دارند .

هاریسون، این نقاشی را در سال 1961 خلق کرد و از همان سال رژیم آپارتاید نمایش آن را ممنوع اعلام نمود . و حکومت سفیدپوستان این تابلو را کفرآمیز و ضد رژیم شناخت و درصدد نابودی آن برآمد .

در سال 1962، فعالان ضد نژادپرستی آن را از کشور خارج کردند و به کالینز یکی از مقام های کلیسای جامع سن پل در لندن سپردند . این تابلو تا مدتی برای جمع آوری کمک های قربانیان آپارتاید در نقاط مختلف انگلیس و اروپا در معرض تماشا گذاشته شده بود .

خروج این تابلو از آفریقای جنوبی، سبب دستگیری خالق آن شد . این تابلو پس از پیدا شدن در زیرزمین یک تبعیدی آفریقای جنوبی در لندن، در سال 1997 به موطنش بازگشت داده شد و از آن زمان در انبار نگارخانه ملی کیپ تاون این کشور نگهداری می شد .

«مسیح سیاه » هم اکنون به عنوان اثر اصلی نمایشگاهی که موضوع آن ده سال دموکراسی در آفریقای جنوبی است در این نگارخانه به تماشا گذاشته شده است .

رونی هاریسون پیدا شدن این اثر را پس از چند دهه مشیت الهی در حفظ آن دانست .

ترجمه نهج البلاغه به یونانی

پس از پایان ترجمه شاهکار فناناپذیر مولانا جلال الدین محمد بلخی در خلق «مثنوی معنوی به یونانی » ، اینک رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن سرگرم برگردانیدن نهج البلاغه به یونانی است .

محمدرضا دربندی، رایزن فرهنگی کشورمان در آتن این خبر را اعلام کرد و افزود: هریک از آثار پس از پایان ترجمه، با همکاری ناشران یونانی چاپ و منتشر می شود .

در 100سالگی پابلو نرودا

شیلی به 100شخصیت ادبی نشان ویژه داد در یکصدمین سال تولد پابلونرودا شاعر بلندآوازه اهل شیلی دولت این کشور به یکصد شخصیت ملی و خارجی در عرصه ادبیات، فرهنگ و هنر، نشان های ویژه ریاست جمهوری شیلی را اهدا کرد0

پابلو نروداکه نام اصلی وی «ریکاردو نفتالی ری یس باسوالتو» است در 12جولای (22تیرماه) سال 1904 میلادی در پاررال کشور شیلی به دنیا آمد .

به گزارش ایرنا، سولداد آلبه ار، وزیر خارجه شیلی علت این اقدام را تاثیر زندگی و اشعار پابلونرودا در کشورهای مختلف دنیا اعلام کرد و افزود: در میان دریافت کنندگان نشان ریاست جمهوری شخصیت های معروفی مانند «ائوسییو لئال اسپنگلر» از کوبا، «ارنستو ساباتو» ، «آرتور میلر» ، «میکیس » ، «تئودوراکیس » ، «کارلوس فوئنتس » ، «خوسه ساراماگو» و «ماریو بندتی » حضور دارند .

پابلو نرودا در سال 1971 جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرد . «بیست شعر عاشقانه و یک ترانه ناامیدی » را در سال 1924 نوشت وی که با «فدریکو گارسیالورکا» شاعر بزرگ و ضدفاشیست و استبداد اسپانیایی دوستی نزدیک و صمیمانه ای داشت پس از قتل لورکا در حکومت فاشیستی ژنرال فرانکو در سال 1963 کتاب «اسپانیا در قلب من » را تالیف کرد . نرودا در سال 1971 سفیر کشورش در فرانسه شد . وی قبلادر سال 1945م . سناتور منتخب حزب کمونیست شیلی شد . پابلو نرودا در سال 1973 فقط دوازده روز پس از کودتای آمریکایی علیه حکومت منتخب و مردمی سالوادور آلنده در شیلی فوت کرد .

یادآورمی شودکه جشن صدمین سالگردتولدپابلونرودا باحضور300نفرازچهره های برجسته هنری وسیاسی جهان درپارل زادگاه وی برگزارشد0

دادخواست دانشمندان آمریکایی علیه رئیس جمهور آمریکا

4 هزار تن از دانشمندان آمریکایی باامضای دادخواستی، جرج بوش; رئیس جمهور این کشور رابه سوءاستفاده سیاسی از علوم متهم کردند .

روزنامه انگلیسی زبان ایندی پندنت روز سه شنبه 9 تیرماه در اینترنت نوشت: این گروه از دانشمندان آمریکایی می گویند دولت بوش، طبق سلیقه خود، از نتایج کارهای علمی آنان بهره برداری می کند و براساس همین هدف سیاسی گاهی پژوهش های علمی را می پذیرد و گاهی رد می کند . این عده 4 هزار نفری در دادخواست خود به دولت بوش، در مسایل مختلف از موضوع گرم شدن کره زمین گرفته تا آب آشامیدنی ارتباط بین سرطان سینه و سقط جنین اعتراض کرده اند زیرا به اعتقادشان حوزه علوم، صحنه کارزار سیاسی شده است . این اقدام که توسط اتحادیه دانشمندان آمریکا صورت گرفته است، در میان امضاءکنندگان نام 20 تن از برندگان جایزه نوبل در رشته های علمی نیز دیده می شود .

جایزه دانشگاه نیجریه به ایرانی ها رسید

چهارتن از دانشجویان ایرانی، برنده جایزه امام خمینی (ره) رشته تاریخ دانشگاه لاسو در نیجریه شدند .

خبرگزاری فارس بدون این که نام این چهاردانشجو و محل و مقطع تحصیلی آنها را اعلام کند، گزارش کرد که دانشگاه لاسو مسابقه مقاله نویسی جایزه امام خمینی (ره) در رشته تاریخ را ذیل سه موضوع «سهم ایران در تمدن جهانی » ، «انقلاب اسلامی ایران » و «ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی » درسطح دانشجویی برگزار کرد که از میان 16مقاله ارسالی به دبیرخانه، هیئت علمی چهارمقاله را به عنوان مقاله های برگزیده انتخاب کرد .

جوایز صاحبان مقاله های برتر طی مراسمی اهدا شد .

در برگزاری این مسابقه انجمن دانشجویان تاریخ و مطالعات بین المللی دانشگاه لاسو و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیجریه همکاری داشتند .

جام جم در شماره روز دوشنبه 8 تیرماه نوشت: عبدالله رمضان زاده، در سایت اینترنتی خبر از پرداخت 9 میلیون تومان کمک به نشریه ایران شناخت به مدیرمسوولی علی اصغر شعردوست، 45 میلیون تومان کمک به مرکز نشر میراث و 30 میلیون تومان به دو مرکز انجمنی آثار و مفاخر فرهنگی و مرکز بازشناسی اسلام و ایران از سوی شورای گسترش زبان فارسی داد . علی اصغر محمدخانی، دبیر این شورا به این روزنامه گفت: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی به همه نهادها، مراکز و نشریاتی که در حوزه گسترش زبان فارسی در خارج کشور فعالیت دارند، کمک می کند .

در «چشم انداز سینمای مستند هلند» از روز هشتم تا یازدهم تیرماه در سالن نمایش خانه هنرمندان ایران و سینما فلسطین علاقمندان به تماشای فیلم های مستند شیشه (برت هانسترا)، یکه و تنها: قانون زاغه نشین (ژوس دوپاتر)، مادر دائولاکپشت مانند (ونسان مانیکن دام)، فلز و مالیخولیا دیوانه (هدی هانیگمان)، کار برای حزب کارگر (نیک کوین)، روزی دوست داشتنی بود (ژوس دوپاتر)، گرسنگی (رودی هورنکر)، استوار و تجاوز به کشور (هرمان فان درهورس)، بازی ساختن (چارلز هوگوئن درلیندن)، فرستنده مخفی (ژودوهاس) و ما در آزادی زندگی می کنیم (کیس استیب) نشستند .

اووه تلکامب، نویسنده آلمانی، به سبب تالیف کتاب «توقف زمان » جایزه ادبی اینگلبورگ باخمن اتریش را دریافت کرد . ارزش نقدی این جایزه 22 هزار و 500 یورو است . تلکامب، پزشک است و «رنج » و «کافه پرتقالی » نیز از اوست .

فرناندو ریندون، مدیرکمیته برگزاری جشنواره بین المللی شعر کلمبیا خبر داد که در چهاردهمین جشنواره 72 شاعر حضور دارند . این جشنواره با عنوان «تخیل، عشق و آزادی » در هفته دوم تیرماه کار خود را آغاز کرد . سایت اینترنتی محیط نوشت که یازده نفر از شاعران عرب زبان در جشنواره امسال حضور دارند . میشل دگوی (فرانسه)، دزموند ایگان (ایرلند)، بیاتا فدروب (دانمارک)، استفان هرتمنز (بلژیک)، عبداللطیف لابی (مراکش)، امینه سعید (تونس)، حلمی سالم (مصر)، عیسی مخلوف (لبنان) از جمله شاعران شرکت کننده اند . سابقه این جشنواره به سال 1991 می رسد .

به گزارش سایت اینترنتی الجزیره، «برامودیاانلانتاتویر» نویسنده 79 ساله اهل اندونزی، برنده جایزه ادبی «نوآوری و آزادی بیان » اتحادیه نویسندگان نروژ به مبلغ 100 هزارکرون نروژی (15هزار دلار) شد . انانتاتویر به سبب طرح مباحثی در باب دفاع از آزادی برنده این جایزه شد .

این جایزه اول بار در سال 1993 به یک نویسنده فلسطینی به نام «عزت غزاوی » داده شد . در سال 2002 نیز به یک نویسنده روسی به جهت پرداختن به اقدامات ضدانسانی سربازان هموطنش در چچن تعلق گرفت .

چهارمین جشنواره شعر عربی که 7 تیرماه (27 ژوئن) در اردن آغاز به کار کرده بود تا 14 تیرماه (14 ژولای) با حضور شاعرانی از مصر، اردن، لبنان، تونس، یمن، کویت فلسطین و عربستان به کار خود ادامه داد .

شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اصلاح اساسنامه فرهنگستان زبان وادبیات فارسی، شورایی را برای این فرهنگستان با عضویت اعضای پیوسته ایرانی و خارجی تصویب کرد . این شورا می تواند از میان محققان، ادبا و صاحبان نظر شاخص ایرانی و غیرایرانی زبان و ادب فارسی و افرادی که به طریقی برای ارتقاء گسترش زبان و ادب فارسی خدمات شایان توجهی انجام داده اند، به عضویت افتخاری بپذیرد .

استانداری استان چهارمحال و بختیاری با اختصاص ده میلیون تومان از محل اعتبارات استان، آرامگاه مرحوم «تیمور ترنج » را در زادگاه وی هفشجان شهرکرد می سازد .

از خبرنامه شماره 7 (تیرماه 1382) هم بخوانید:

قرار شد در صورت درگذشت هر یک از اعضای انجمن مبلغ 500 هزارتومان بلاعوض به خانواده شان اهدا شود .

خانم تجار، دبیر کمیته ادبیات انتخاب کتاب سال ائمه اطهار مجمع جهانی اهل بیت (ع) بعد از پیگیری بسیار با اعلام این که نتایج در تاریخ مقرر (بهمن سال 81) آماده بود و ارسال گردیده، در 29 اسفند (1382) حق الزحمه داوران را طی قطعه چکی دریافت و در ایام عید و بعد عید پرداخت و رسیدهای مربوطه را به مجمع جهانی اهل بیت ارسال کردند .

روابطعمومی فرهنگسرای قرآن خبرداد که «حسین اخوان » استاد دانشگاه، 717 جلد کتاب با موضوع های مختلف را به بخش «یاد» کتابخانه هدی در فرهنگسرای قرآن تهران اهدا کرده است . در این بخش کتاب هایی قرارداده می شود که از طرف افراد مختلف اهدا گردیده اند .

جهانگیر هدایت، به ایرنا گفت: کتاب «زنده به گور» صادق هدایت به همراه نقدهایی که در مدت 50 سال پس از انتشار کتاب بر آن نوشته شده و با ضمیمه ترجمه انگلیسی و ارمنی آن توسط انتشارات ورجاوند منتشر می شود . به گفته وی، این کتاب حاوی مطلب اصلی و دشت نوشته هدایت می شود که از دخل و تصرف سال های اخیر در امان مانده است . ترجمه ضمیمه نیز متعلق به «بریانت » آمریکایی است .

از مبلغ 45میلیون تومان مرحمتی مقام معظم رهبری به انجمن بنا شد 20میلیون تومان بابت وام قرض الحسنه به اعضا و 25میلیون تومان بابت هزینه ها تخصیص یابد . متعاقبا 20میلیون به حساب صندوق قرض الحسنه قبا گذاشته شد و طی نامه دبیر انجمن به یکایک اعضا اعلام گردید که درصورت تمایل، درخواست وام خود را به دفتر انجمن ارسال دارند . مبلغ اعلام شده برای تخصیص به هر نفر 500هزارتومان با اقساط ماهانه 25هزارتومان بود . و به تدریج به 40نفر وام 500هزارتومانی پرداخت شد .

در اجلاس بین المللی ادیان که از 15 تا 23 تیرماه با حضور 7 هزارنفر از صاحب نظران و اندیشمندان ادیان مختلف جهان در بارسلونای اسپانیا برگزار شد هیاتی مذهبی فرهنگی به سرپرستی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شرکت کرد . این اجلاس با عنوان «راه های صلح، حکمت شنیدن و قدرت تعهد» تشکیل شد و موضوع هایی مانند تعامل بین فرهنگها، تعامل بین شرق و غرب، ضرورت گفتگو برای ایجاد صلح، چگونگی ایفای نقش رهبران دینی در برقراری صلح و کاهش تنش در جهان، گفتگو و چالش های موجود بین ادیان مورد بررسی قرارگرفته است .

نمایشگاهی از 50اثر علی اکبر صادقی، تصویرگر صاحب نام از 27تیرماه به مدت چهارروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد . صادقی از تصویرگران موفق آثار کودک است . و این نمایشگاه با هدف تجلیل از وی شکل گرفته است . وی متولد 1316 و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است . گلباران، من آنم ... ، دخ، ملک خورشید، زال، سیمرغ آثار پویا نمایی صادقی است که به کرات جایزه های مختلف را در داخل و خارج برده اند .

شمس آل احمد، درباره مسکوت ماندن تاسیس «بنیاد جلال آل احمد» به خبرگزاری مهر گفت: متاسفانه در خانواده جلال نسبت به ایجاد این بنیاد اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد و تا زمانی که این مسئله ادامه داشته باشد عملا کار این بنیاد به سامان نخواهد رسید . وی گفت: تاسیس بنیادی برای جلال آل احمد، جنبه ملی دارد و نباید چنین برداشتی کرد که کسی یا کسانی قرار است ازنظر مالی منتفع شوند . گرچه وجود چنین دیدگاهی باعث شده کار تاسیس آن به تعویق بیفتد .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان