تازه های نشر / کتب داخلی

در این مجموعه کتاب شناسی سعی بر آن بوده است تا متناسب با موضوع خاص این فصل امنیت فهرستی از منابع فارسی منتشر شده در بیش از یک دهه ی اخیر به دست داده شود تا محققین گران قدر این موضوع بتوانند به تصویری هر چند غیر کامل از موضوع مورد علاقه خود در حوزه نشر و نوشتار فارسی بیابند

اشاره:

در این مجموعه کتاب شناسی سعی بر آن بوده است تا متناسب با موضوع خاص این فصل امنیت فهرستی از منابع فارسی منتشر شده در بیش از یک دهه ی اخیر به دست داده شود تا محققین گران قدر این موضوع بتوانند به تصویری هر چند غیر کامل از موضوع مورد علاقه خود در حوزه نشر و نوشتار فارسی بیابند. اما در کنار این مهم چند نکته قابل ذکر است؛ اول این که موضوع امنیت ملی در ایران هم چنان با پی آمدهای جنگ تحمیلی پیوندی محکم دارد. دیگر این که در این مجموعه 45 کتاب وجود دارند.(از سال 70 تا ابتدای 82) که با کمی اغماض 28 اثر تألیفی و 17 اثر ترجمه در آن به چشم می خورند. برتری نسبی آثار تألیفی گویای علاقه مندی و تلاش نویسندگان داخلی برای تبیین موضوع مهم امنیت است. با نگاهی به آثار تألیفی این مجموعه به سادگی می توان دریافت که مسائل بین المللی مطرح پیرامون امنیت با 7 عنوان بیشترین تلاش ها را مصروف خود داشته است. در مرتبه دوم مسائل ایران با همسایگان قرار دارد که 5 عنوان از تألیفات بیش از یک دهه را به خود اختصاص داده است.آثار تألیفی مرتبط با مقوله جنگ و هم چنین تألیفاتی درباره مسائل داخلی امروز کشور هر کدام با 5 عنوان در مرتبه سوم قرار دارند.

ارجاع به متون مذهبی برای پاسخ گویی به مسائل امنیت ملی با 2 اثر در پایین جدول انتشار آثار تألیفی قرار دارد و مسائل امنیتی مرتبط با دوره پیش از انقلاب با تنها 2 اثر تألیفی در پایین تر جایگاه این رده بندی جای دارد.

امید که صاحب نظران را مقبول افتد تا حقیر را به راهنمایی های خود مسرور سازند.

حمید باباوند

آشنایی با معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات

نویسنده: کاظم غریب آبادی، تهران: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی، تعداد صفحه: 256، تیراژ: 2000، چاپ اول: 1381،قیمت: 13000ریال.

نویسنده پس از بیان کلیاتی درباره خلع سلاح و کنترل تسلیحات می کوشد تا مخاطبان را با تاریخچه و مفاد معاهدات و پیمان های مربوط آشنا سازد. پیمان ها و معاهدات یاد شده عبارت اند از: پروتکل منع استفاده از گازهای خفه کننده، سمی و گازهای دیگر و روش های باکتریولوژیک در جنگ، معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، کنوانسیون منع گسترش، تولید و ذخیره سازی سلاح های میکروبی و سمی و انهدام آنها، کنوانسیون منع توسعه تولید، ذخیره و به کارگیری سلاح های شیمیایی و انهدام آنها و معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای.

ابعاد حقوقی دورنمای صلح بین ایران و عراق

نویسنده: علی اصغر کاظمی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تعداد صفحه: 244، تیراژ: 2000نسخه، چاپ اول: 1377، قیمت: 7800 ریال.

در این مجموعه، ماجرای صلح ایران وعراق و مسائل حقوقی مربوط به آن پس از پذیرش قطعنامه 598 با این عناوین ارزیابی می شود: وضعیت حقوقی آتش بس و شرایط تحقق صلح؛ روابط ایران وعراق: از آتش بس تا جنگ دوم خلیج فارس (حمله عراق به کویت)؛ قرار داد 1975 و مسئله حق حاکمیت تاریخی بر اروند رود، دور نمای صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس. بخش پایانی کتاب به هشت ضمیمه اختصاص یافته که از آن جمله می توان به متن قطعنامه 598، طرح دبیر کل سازمان ملل برای اجرای قطعنامه 598 و متن نامه های متبادله میان روسای جمهوری ایران و عراق اشاره کرد.

ارتباطات و امنیت ملی در جنگ ایران و عراق: بررسی نقش روزنامه اطلاعات در تامین امنیت ملی در ...

نویسنده: محمدباقر حشمت زاده، باهمکاری: بهروز صادقی، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، تعداد صفحه: 236، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1380، قیمت: 7500 ریال.

نویسنده در این کتاب بر اساس تیترهای روزنامه اطلاعات، تصویری اجمالی از حوادث مرتبط با جنگ به دست می دهد. وی در این نوشتار بر آن است تا نقش مسئولان سیاسی و نظامی و نیز نقش ارتباطات با امنیت ملی را در دوران جنگ تحمیلی تشریح کند.

بخش اول کتاب با عنوان «مباحث نظری و مقدماتی» دارای چهار فصل است. در فصل اول به مفاهیم و نظریات درباره مطبوعات و ارتباطات اشاره شده است. در فصل دوم مفهوم امنیت ملی شرح داده شده است. فصل سوم به شرح تاریخچه و سابقه روزنامه اطلاعات اختصاص دارد. در فصل چهارم مسائل جنگ تحمیلی، به اجمال ارزیابی شده است.

بخش دوم با عنوان «روزنامه اطلاعات، جنگ تحمیلی و امنیت ملی» مشتمل بر فصل های پنجم تا نهم است. در فصل پنجم تفسیرها و پیام های روزنامه اطلاعات در ماه های پیش از حمله عراق بررسی شده است. در فصل ششم تحلیلی از وقایع آغاز تجاوز عراق فراهم آمده است. فصل هفتم مرحله تهاجمی ایران (از سال دوم به بعد) را شامل می شود. تجزیه و تحلیل مطالب روزنامه اطلاعات از تحولات اصلی جنگ از سال 1363 تا پذیرش قطعنامه و آتش بس، به ویژه تبدیل جنگ ایران و عراق به مسئله ای بین المللی، محتوای فصل هشتم را تشکیل می دهد. در فصل نهم نیز مطالب و تیترهای روزنامه اطلاعات از نظرگاه امنیت ملی در دوره پذیرش قطعنامه تا برقراری آتش بس بررسی می شود. خلاصه، نتیجه گیری و کتاب شناسی پایان بخش کتاب است.

ارزیابی های انتقادی در زمینه امنیت بین الملل

نویسندگان: جیمز روزنا و دیگران، مترجم: علیرضا طیب، تهران: نشر نی، تعداد صفحه: 222، تیراژ: 2200 نسخه، چاپ اول: 1380، قیمت: 14000 ریال.

استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن 21

تهیه کننده: کمیسیون تدوین استراتژی امنیت ملی آمریکا، مترجمان: جلال ده مشگی، بابک فرهنگی و ابوالقاسم راه چمنی، تهران: موسسه ی فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران، تعداد صفحه: 480، تیراژ: 2500 نسخه، چاپ اول: 1380، قیمت: 29000 ریال.

الگوهای اعتمادسازی در منطقه خلیج فارس

نویسنده: طاهره ابراهیمی فر، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 316، تیراژ: 1000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 13000 ریال.

امنیت بین الملل در عصر پس از جنگ سرد

نویسنده: جان بیلیس، مترجم: حسین محمدی نجم، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دوره عالی جنگ، تعداد صفحه: 96، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1380، قیمت: 2900 ریال.

کتاب حاضر یکی از مجموعه جزواتی است که برای تدریس در دوره عالی جنگ برای دانشجویان دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از منابع خارجی، به فارسی برگردانده شده است. در این جزوه تاثیرات حاصل از پایان جنگ سرد بر اکوسیستم امنیت جهانی بررسی می شود. نگارنده پس از تعریفی از امنیت؛ نگرش سنتی به امنیت ملی را مطرح کرده است؛ سپس فرصت ها و مشکلات همکاری میان کشورها را در دو فصل با عناوینی چون: احتمال فریب، کسب امتیازهای انحصاری، واقع گرایی مشروط، آنارشیسم متکامل، نظریه امنیت جمعی و سیاست مقاومت بررسی نموده است. موضوع فصل پایانی کتاب «چالش دایمی امنیت ملی و بین المللی» است.

امنیت جهانی، رویکردها و نظریه ها

نویسندگان: رابرت مکین لای و ریچارد لیتل، مترجم: اصغر افتخاری، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 280، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1380، قیمت: 15000 ریال.

کتاب حاضر شامل مباحثی در حوزه امنیت و ارتباط آن با مقوله جهانی شدن است. در این کتاب مولفان در تحلیل فرهنگ امنیت جهانی، به سه شیوه واقع گرایی، سوسیالیستی و لیبرالیستی توجه نموده است.

امنیت در کشورهای در حال توسعه: رویارویی با سده بیست و یکم

نویسنده: یزید صایغ، مترجمان: مصطفی ایمانی و علیرضا طیب، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تعداد صفحه: 144، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1377، قیمت: 3000 ریال.

در این اثر، نویسنده بر آن است ابعادی از تهدیدات امنیتی در جهان سوم را بررسی و تبیین نماید. برای این منظور ابتدا تفاوت ها و تمایزات کشورهای در حال توسعه و چالش های قوام دولت در جهان سوم را به تفصیل بیان می کند؛ آن گاه ساختارهای دولت را ذیل مباحث گوناگون امنیت جهان سوم، ابعاد نظامی، اقتصادی و اجتماعی امنیت بررسی و تشریح می کند.

امنیت ملی در جهان سوم

نویسندگان: ادوارد آزر و چونگ این مون، مترجم: پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 404، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1379، قیمت: 20000 ریال.

کتاب حاضر مشتمل بر مجموعه مقالاتی در خصوص دولت، مشروعیت، توسعه، تسلیحات و مدیریت امنیت ملی است. نگارندگان در این مجموعه سعی کرده اند، ساختار تهدیدات، ابعاد امنیت و توانمندی های چندگانه در کشورهای جهان سوم را به منظور راهبردهای امنیتی ترسیم نمایند.

موضوع برخی مقالات بدین قرار است: بازاندیشی مقوله امنیت ملی در جهان سوم/ ادوارد ای آزر و چونگ این مون؛ مردم، دولت و هراس: مشکل امنیت ملی در جهان سوم/ باری بوزان؛ عناوین ساده و واقعیت های پیچیده: امنیت ملی برای جهان سوم/ دیویس بی بابرو؛ مشروعیت یک پارچگی و توان سیاست سازی/ ادوارد آزر و چونگ این مون؛ ایدئولوژی و امنیت/ هان اس پارک؛ توسعه اقتصادی و امنیت ملی/ تان بی کاپشتاین و تامین تسلیحات و امنیت ملی/ اندرو ال.راس.

امنیت منطقه ای

نویسنده: زیو ماز، مترجم: داود علمایی، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوره عالی جنگ، تعداد صفحه: 72، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1380، قیمت: 2200 ریال.

کتابچه حاضر چهارمین نوشتار از مجموعه «مطالعات نظامی استراتژیک» است که طی آن مفهوم امنیت منطقه ای و پیامدهای آن به اختصار بازگو شده، افزون بر آن، تحلیلی از الگوهای امنیت منطقه ای در خاورمیانه فراهم آمده است. در بخشی از کتاب، ارتباط عوامل مختلف موثر در امنیت منطقه ای و تهدیدهای بالقوه امنیتی (رشد جمعیت، رشد اقتصادی و ثبات در حکومت) بررسی و تبیین شده است.

امنیت و مسایل سرزمینی در خلیج فارس: جغرافیای سیاسی دریایی

نویسنده: پیروز مجتهدزاده، مترجم: امیرمسعود اجتهادی، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 392، تیراژ: 1000 نسخه، چاپ اول: 1380، قیمت: 16000 ریال.

پژوهش حاضر تحقیقی است در زمینه امنیت و اختلافات سرزمینی و مرزی در خلیج فارس که در آن به دو نکته توجه شده است: اول اختلافات ایران و امارات متحده عربی بر سر مالکیت جزایر سه گانه و دیگر اختلافات قطر و بحرین بر سر تعدادی از جزایر و پایاب های دریایی.

نویسنده در مورد مبانی تئوریک بحث خود چنین توضیح می دهد: «از آن جا که داعیه های دال بر مالکیت به هر فضای جغرافیایی عمدتا مبتنی بر مبانی تاریخی مسایل سرزمینی است، در سراسر مباحث این کتاب بررسی تاریخ ظهور کشورهای طرف اختلاف و پیشینه های تاریخی تمامی محدوده های جغرافیایی خاص در اولویت قرار گرفته است». کتاب از مقدمه و پنج بخش تشکیل شده است. در مقدمه مباحث تئوریک و کلیات و مفاهیم اصلی بحث از قبیل اندیشه های جهان گرایانه و واقعیت های منطقه ای، سرزمین و مرز در جغرافیای سیاسی، مفهوم مناطق ژئوپلیتیک، منطقه ژئوپلیتیک خلیج فارس و تکامل مفهوم مرز در خلیج فارس مطرح شده است.

بخش اول با عنوان «خلیج فارس: امنیت و مسایل سرزمینی» شامل مباحثی است درباره امنیت در خلیج فارس و نقش و اهمیت تنگه هرمز در روابط ایران با کشورهای منطقه.

بخش دوم به بحث درباره مبانی تاریخی و جغرافیایی خلیج فارس از دورترین دوره های تاریخی تا دوره معاصر اختصاص دارد.

بخش سوم به بررسی تاریخچه و چگونگی شکل گیری و روند اختلافات سرزمینی و مرزی قطر و بحرین اختصاص یافته و آخرین بخش نیز درباره اختلافات سرزمینی و مرزی ایران و امارات متحده عربی بر سر جزایر سه گانه است. این بخش با مرور پیشینه تاریخی آغاز می شود و با ارزیابی تحولات دهه ها و سال های اخیر، با توجه به سیاست های خارجی دو کشور و نقش بیگانگان ادامه می یابد.

کتاب با پنج ضمیمه شامل اسنادی از مکاتبات، توافقنامه و شکایت نامه ها، در ارتباط با اختلاف سرزمینی ایران و امارات، همچنین فهرست منابع و فهرست اسامی به پایان می رسد.

تاثیر فروپاشی شوروی بر جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: الهه کولایی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تعداد صفحه: 28، تیراژ: 2000نسخه، چاپ اول: 1378، قیمت: 2400 ریال.

تجزیه و تحلیل امنیتی فروپاشی رژیم شاه در ایران

نویسنده: فرهاد درویشی سه تلانی، تهران: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، هماهنگ، تعداد صفحه: 88، تیراژ: 3300نسخه، چاپ اول: 1379، قیمت: 2500 ریال.

نویسنده در تحقیق حاضر سعی کرده تا به پرسشی با این مضمون پاسخ دهد: چرا شاه نتوانست برای حفظ رژیم خود، از دستگاه سرکوب به نحو احسن استفاده نماید؟ آیا اصولا از طریق این دستگاه قادر بود که جنبش انقلابی ایجاد شده را کاملا از بین ببرد و یا حداقل پایان عمر سلطنت خود را به تاخیر بیاندازد؟

تدابیر و سیره ی عملی امام علی (ع) در تامین امنیت اجتماعی

محقق: قاسم واثقی، تهران: سینه سرخ، تعداد صفحه: 248، چاپ اول: 1381.

کتاب حاضر در پنج فصل تدوین شده است. در فصل نخست مفهوم لغوی و اصطلاحی امنیت بیان شده، سپس اهمیت امنیت اجتماعی از منظر آیات قرآن، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تشریح گردیده است. در فصل دوم اهمیت و نقش امنیت اجتماعی در تامین سعادت دنیوی و اخروی و به منزله یکی از مهم ترین اهداف و وظایف حکومت اسلامی از منظر امام علی(ع) تبیین شده است. در فصل سوم پس از بررسی مفاهیم عامل، زمینه و جلوه ناامنی مهم ترین عوامل و زمینه های ناامنی اجتماعی در عصر امام علی(ع) معرفی می شوند. در فصل چهارم سیره عملی امام علی(ع) در مقابله با ناامنی های اجتماعی بررسی شده در فصل پایانی از منظر امام علی(ع) درباره نقش مردم در تامین امنیت اجتماعی توضیح داده می شود.

جامعه ی امن در گفتمان خاتمی

نویسنده: محمدرضا تاجیک، تهران: نشر نی، تعداد صفحه: 256، تیراژ: 3300نسخه، چاپ اول: 1379، قیمت: 12500 ریال.

مولف در اثر حاضر کوشیده است مقوله امنیت و جامعه امن را در گفتمان و رویکرد سید محمد خاتمی(رئیس جمهور ایران) شرح و تبیین نموده، مشخصات و کارکردهای آن را شناسایی و تحلیل کند. وی بر آن است از رهگذر دیرینه شناسی، تبارشناسی، تشکل های گفتمانی در عرصه امنیت و با تعریف کانون ها و دقایق گفتمان مسلط، به تحلیلی مشخص از اوضاع امنیتی دست زده افزون بر آن، راه حل، رهیافت و راهبردی مشخص برای مواجهه با معضلات امنیتی به دست دهد. مطالب کتاب در 9 فصل با این عناوین سامان یافته است: 1 تمهیدات نظری، 2 دیرینه شناسی مفهوم امنیت، 3 امنیت ملی و تشکل های گفتمانی پادگفتمانی در ایران، 4 خردادی دیگر، گفتمانی دیگر، 5 میکرو فیزیک قدرت، میکرو پلیتیک امنیت، 6 دوگانی امنیت توسعه، 7 تحزب، تکثر، جامعه امن، 8 جامعه مدنی، جامعه چند صدایی و جامعه امن، 9 گفتگوی تمدن ها و جامعه امن بین المللی. کتاب با نتیجه گیری و فهرست منابع به پایان می رسد. نویسنده در پایان کتاب می نویسد: «رویکرد امنیتی خاتمی، رویکردی همه سونگر، ترکیبی و یکپارچه است. وی امنیت را نه برجسته کردن و فوریت و اولویت بخشیدن به یک مولفه، سطح یا مورد خاص، بلکه ارتباط پویا و منطقی میان آنان تعریف می کند. بدین ترتیب، امنیت ملی مساله ای نظام مند در امنیت است که در آن، افراد، دولت ها و نظام بین المللی، همگی نقش دارند و عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی به اندازه عوامل سیاسی و نظامی مهم است».

چهره متغیر امنیت ملی

نویسنده: رابرت ماندل، مترجم: پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 224، تیراژ: 3000نسخه، چاپ اول: 1377، قیمت: 7000 ریال.

دائره المعارف اطلاعات و امنیت در آثار و متون اسلامی

نویسنده: علی دعموش عاملی، مترجمان: غلامحسین باقری مهیاری و رضا گرمابدری، تهران: دانشگاه امام حسین (ع)، تعداد صفحه: 352، تیراژ: 2000 نسخه، چاپ اول: 1379، قیمت: 14000 ریال.

رویارویی استراتژی ها جنگ عراق و ایران: تاثیر تحولات صحنه نبرد جنگ عراق و ایران بر سیاست ...

نویسنده: حسین اردستانی، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دوره عالی جنگ، تعداد صفحه: 216، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول : 1380، قیمت: 8500 ریال.

کتاب حاضر عنوان پانزدهم از مجموعه فرهنگ و مطالعات نظامی دوره عالی جنگ است که به بررسی مهم ترین جهت گیری ها و استراتژی های دولت های موثر در صحنه جنگ عراق علیه ایران اختصاص یافته است. در این کتاب نتایج ناشی از هر رخداد و تحول اساسی در جنگ بررسی و ارزیابی می شود. فصل اول کتاب «تهدیدات نظری» نام دارد و شامل دو بحث «واگرایی و ستیز در سیاست بین الملل» و «سنجش تجاوز عراق بر پایه تئوری بازی ها و تئوری تصمیم گیری» است. در فصل دوم ابعاد تاریخی اختلافات ایران و عراق بررسی می شود. فصل سوم با عنوان «مهار انقلاب» به چهار موضوع اختصاص دارد: 1 ریشه یابی تجاوز، 2 استراتژی عراق و اوضاع نظامی جبهه ها، 3 استراتژی قدرت های بزرگ و موضع مجامع بین المللی و منطقه ای، 4 استراتژی ایران. موضوع فصل چهارم مدیریت بحران از جانب قدرت های بزرگ است و آخرین فصل نیز به بررسی مداخله مستقیم قدرت های بزرگ و موجبات آن اختصاص یافته است. مولف همچنین در بخش پایانی نتیجه گیری های خود را آورده است.

ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم پهلوی

نویسنده: تقی نجاری راد، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 264، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول : 1379، قیمت: 10000 ریال.

معرفی و نحوه عملکرد سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در زمان شاه و نقش آن در تحولات سال های 1336 تا 1357 مباحث این کتاب را تشکیل می دهد. در بخش مقدماتی کلیاتی در مورد سابقه و تاریخچه نهادهای امنیتی ایران از دوره قاجاریه و مشروطه تا پایان دوره پهلوی بیان شده است. بخش اول درباره راه اندازی و تشکیلات ساواک است. بخش دوم به عملکرد ساواک در قبال اجزای دولت، سازمان های اداری، نهادهای اجرایی و افکار عمومی اختصاص دارد. در بخش سوم برخورد ساواک با گروه های مخالف تحلیل و تشریح می شود. موضوع بخش چهارم نیز برخورد ساواک با روحانیت و نهضت امام خمینی (ره) است.

شورا، وحدت، امنیت از دیدگاه قرآن و امیرمومنان علی (ع)

نویسنده: جعفر شیخ الاسلامی، تهران: اسلامی، تعداد صفحه: 96، تیراژ: 5000 نسخه، چاپ اول : 1380، قیمت: 2000 ریال.

مجموعه حاضر مشتمل بر 30 آیه از قرآن کریم و 90 حدیث از امیرالمومنین علی (ع) در باب «شورا، وحدت و امنیت» است که با این موضوعات تدوین شده است: آثار و فواید مشورت، با چه افرادی باید مشورت کرد؟، وحدت، اهمیت اخوت اسلامی، پرهیز از اختلاف، امنیت و اقتصاد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد و مفهوم صلح و امنیت بین المللی

نویسنده: فریده شایگان، زیر نظر: جمشید ممتاز، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تعداد صفحه: 320، تیراژ: 2000 نسخه، چاپ اول : 1381، قیمت: 12000 ریال.

کتاب شامل کلیاتی در خصوص مفهوم صلح و امنیت بین المللی است که به سه بخش تقسیم شده است. در بخش نخست با عنوان «حدود صلاحیت شورای امنیت در زمینه حفظ صلح و امنیت بین المللی» این موضوعات مطرح اند: قلمرو مجاز اقتدار شورای امنیت به موجب منشور ملل متحد، محدودیت های شورای امنیت به موجب حقوق بین الملل و دیوان بین المللی دادگستری و نظارت بر مشروعیت قطعنامه های شورای امنیت. در بخش دوم با عنوان «توسعه مفهوم تهدید بر صلح» ابتدا درباره تروریسم بین المللی، سپس نقض حقوق بشر و در پایان مسئله تولید و گسترش سلاح های انهدام جمعی بحث شده است. بخش سوم ذیل عنوان «آثار توسعه و تحول مفهوم صلح و امنیت بین المللی» توصیفی است از نقش سازمان های منطقه ای در حفظ صلح و امنیت بین المللی و تحولاتی که در نقش سازمان ملل متحد برای حفظ صلح رخ داده است.

صلح پایدار: نقش سازمان ملل متحد و سازمان های منطقه ای در پیشگیری از جنگ

نویسنده: کانی پک، مترجم: سهیلا ناصری، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 388، تیراژ: 1000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 18000 ریال.

نگارنده در این کتاب دیپلماسی پیش گیرانه موثر برای جلوگیری از تبدیل منازعات به درگیری های خشونت آمیز را توصیف نموده است. وی همچنین از روش های دراز مدت در برخورد با علل ساختاری درگیری ها و توسعه موسسات، به منظور ارتقای راه حل های عادلانه برای مشکلات مورد نظر، یاد کرده است.

نگارنده این واقعیت را آشکار می سازد که امن ترین کشورها، آنهایی هستند که بالاترین میزان امنیت انسانی را برای مردم خود فراهم می کنند. وی علاوه بر آن نقش سازمان ملل متحد را در پیش گیری از درگیری های مرگبار از طریق ایجاد ارتباط فعال نشان می دهد.

کتاب در قالب سه بخش با این عناوین سامان یافته است: درگیری های معاصر و صلح پایدار، نقش سازمان ملل متحد، سازمان های منطقه ای و سازمان های غیر دولتی در ارتقاء صلح پایدار و سازمان دهی برای صلح پایدار.

ضمانت اجراهای کیفری منشور ملل متحد

نویسنده: محمد توحیدی فر، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 348، تیراژ: 1000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 15000 ریال.

در این کتاب با اشاره به منشور و قطعنامه های سازمان ملل متحد، شرایط اجرا و آثار ضمانت اجرای کیفری در رژیم های حقوقی کشورها بررسی و تبیین می شود. برای این منظور، مولف، ضمن تشریح اصول کلی حقوق و موازین حقوقی بین الملل جزایی، نقاط ضعف و قوت قطعنامه های سازمان ملل را به تفصیل بیان می کند.

گزیده سخنرانی های رئیس جمهور درباره توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی و امنیت، سال نخست

نویسنده: محمد خاتمی، مقدمه: محمدعلی ابطحی، تهران: طرح نو، تعداد صفحه: 296، تیراژ: 5000 نسخه، چاپ : 1379، قیمت: 19000 ریال.

در مجموعه حاضر متن 35 سخنرانی رئیس جمهور سید محمد خاتمی در سال نخست ریاست جمهوری (مرداد 1376 تا مرداد 1377) گردآوری شده و در سه فصل: توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی و امنیت تنظیم گردیده است.

فصل اول توسعه سیاسی مشتمل بر شانزده سخنرانی است که عمدتا به مباحثی نظیر معنای توسعه سیاسی، حاکمیت قانون، حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، نهادهای مدنی و سیاسی، انسان محور توسعه، توسعه سیاسی و دانشگاه، توسعه سیاسی و دولت و پاره ای مباحث مرتبط با آن اختصاص دارد.

فصل دوم از چهارده سخنرانی تشکیل شده است. رئیس جمهور در این سخنرانی ها دیدگاه خود را درباره توسعه اقتصادی، معضلات، راهکارهای اقتصاد ایران، عدالت، نهادهای اقتصادی و مباحثی از این دست بیان کرده است.

فصل سوم نیز مشتمل است بر سخنرانی های مربوط به مقوله امنیت. رئیس جمهور طی پنج سخنرانی، درباره امنیت، مسائل امنیتی، اهمیت امنیت، امنیت و مشارکت مردم مباحثی را مطرح کرده است. سخنرانی های یاد شده به ترتیب تاریخی تنظیم شده اند.

گفتمان امنیت ملی: جهانی شدن

به اهتمام: مجید مختاری، تهران: موسسه مطالعات سیاسی فرهنگی اندیشه ناب، تعداد صفحه: 376، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 14000 ریال.

ما، مردمان: نقش سازمان ملل متحد در قرن بیست و یکم

نویسنده: کوفی عطا عنان، مترجم: رضا رضایی، تهران: نشر نگاره آفتاب، تعداد صفحه: 160، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 13000 ریال.

«ما و مردمان» مجموعه یادداشت های کوفی عنان رئیس سازمان ملل متحد است که وی درباره اوضاع جهان در قرن بیست و یکم و نقش سازمان ملل در حفظ صلح جهانی نگاشته است. خوانندگان علاوه بر این با دیدگاه های کوفی عنان درباره جهانی شدن، حفظ محیط زیست، اخلاق جدید مراقبت از جهان، چالش های جدید کشورها در قرن حاضر، همچنین نوسازی سازمان ملل متحد آشنا می شوند.

مجموعه مقالات همایش آمایش و دفاع سرزمینی

گردآورنده: محمدباقر چوخاچی زاده مقدم، تهران: دانشگاه امام حسین (ع)، موسسه چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 124، تیراژ: 1500 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 9000 ریال.

مجموعه حاضر گزیده ای از مقالات ارائه شده در همایش یک روزه آمایش و دفاع سرزمینی است که روز 28 خرداد 1378 در پژوهشکده علوم دفاعی برگزار شد. این مقالات عبارت اند از: جایگاه دفاع نظامی و غیر نظامی در آمایش سرزمین/ مصطفی مومنی، رابطه متقابل امنیت و دفاع با آمایش سرزمین/ محمدرضا حافظ نیا، عدم تعادل در نظام شهری کشور و آمایش سرزمین/ احمد پوراحمد، آمایش سرزمین و کاربردهای دفاعی در آن/ محمدتقی رهنمایی، آمایش و دفاع سرزمینی/ محمدباقر چوخاچی زاده مقدم، فرآیند الگوسازی آمایش استقرار صنایع نظامی/ محمد حیدری و پدافند غیر عامل در آمایش استقرار صنایع نظامی/ مرتضی سالاری فر.

مراحل بنیادین اندیشه در مطالعات امنیت ملی

نویسنده: اصغر افتخاری، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 448، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 29000 ریال.

نگارنده در این مجموعه به دنبال آن است تا با تقسیم بندی و بررسی رویکردهای سنتی، مدرن و پست مدرن در حوزه امنیت ملی، رویکردهای جدیدی در زمینه امنیت پژوهی به دست دهد. وی همچنین به تبارشناسی و تاریخ تحول مقوله امنیت ملی پرداخته و درباره خاستگاه و وضعیت مطالعات امنیت ملی قبل و بعد از جنگ مباحثی را مطرح کرده است.

در این مجموعه اهداف زیر دنبال می شود:

طرح تفصیلی مسئله روش شناسی در حوزه مطالعات امنیتی.

معرفی مهم ترین مصادیق روش های رایج در حوزه مطالعات امنیتی، از طریق ترجمه آثار برگزیده.

بستر سازی برای ورود به حوزه تاملات بومی، با نیت استفاده از روش های مطرح شده در فضای ایرانی و درج دیدگاه های نو در این زمینه.

مردم، دولت ها و هراس

نویسنده: باری بوزان، مترجم: پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 432، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1378، قیمت: 17000 ریال.

نویسنده در ابتدا به تبیین حدود وظایف دولت به عنوان ضامن تامین امنیت و نیز منافع هر یک از طرفین دولت و مردم در عرصه امنیت ملی پرداخته و نحوه تامین امنیت در عرصه های مختلف جهانی، منطقه ای، اقتصادی و زیست محیطی را شرح می دهد وسپس به مشکلات موجود در این زمینه اشاره می کند و با جمع بندی مباحث خود چنین نتیجه گیری می کند که: «باید از محدود ساختن مفهوم امنیت ملی به دولت ها احتراز نمود و در تحلیل این مفهوم، روابط و مناسبات دولت با سطوح فردی، منطقه ای و سیستمی را نیز مد نظر قرار داد».

مطالعات امنیت ملی

مترجم: اصغر افتخاری، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 448، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 29000 ریال.

مفهوم امنیت ملی و قلمرو آن

تهران: زعیم، تعداد صفحه: 26، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1379.

در این جزوه مفهوم امنیت ملی ذیل این عناوین بحث و بررسی می شود: مفهوم امنیت ملی و قلمرو آن، صفات و خصوصیات امنیت ملی، تهدیدات امنیت ملی، روحیه ملی زمینه ساز امنیت ملی، عوامل و مولفه های قدرت و امنیت ملی و فاکتور اساسی در ارزیابی قدرت و امنیت ملی.

مقدمه ای بر استراتژی های امنیت ملی ج.ا.ا.: رهیافت ها و راهبردها

نویسنده: محمدرضا تاجیک، تهران: فرهنگ گفتمان، تعداد صفحه: 340، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 19500 ریال.

نویسنده در این کتاب، طی دوازده دفتر، تلاش کرده تا ضمن دست یابی به چارچوب ها و اصول کلی برای ترسیم استراتژی های امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در وضعیت کنونی و آینده به کالبدشکافی امنیتی در مولفه های مختلف قدرت نظام پرداخته و در هر زمینه، استراتژی های لازم را شناسایی نماید. دفترهای دوازده گانه این کتاب عبارتند از: تمهیدات نظری، تعاریف، نیم نگاهی به گذشته (قرن های سکوت و فریاد، دوران تسلط دولت، بحران مستمر، دوران استقرار دولت های انقلاب)، اصول کلی مترتب بر استراتژی های امنیت ملی، ارزش ها و هنجارهای ملی، اهداف ملی، منافع و مصالح ملی، تهدیدات، آسیب پذیری ها و فرصت های ملی، قدرت ملی، اولویت ها و فوریت های ملی، دقایق امنیتی گفتمان مسلط، خطوط قرمز امنیتی نظام.

مقدمه ای بر جغرافیای نظامی ایران: تحلیل جغرافیایی امنیت تهران

نویسنده: یحیی صفوی، تهران: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تعداد صفحه: 432، تیراژ: 3000 نسخه، 1381، قیمت: 20000 ریال.

جغرافیایی نظامی، یکی از شاخه های دانش جغرافیا است که بر اساس آن کلیه آثار طبیعی، فرهنگی و زیست محیطی بر سیاست ها، برنامه ها و طرح های نظامی و عملیات رزمی و پشتیبانی رزمی، بررسی می شود. این کتاب جلد پنجم از مجموعه مطالعات جغرافیای نظامی ایران است که طی آن عوامل جغرافیایی موثر در امنیت شهر تهران در چهار فصل بررسی و ارزیابی شده است. مقدمه کتاب شامل بیان مسئله، اهمیت، اهداف و روش تحقیق است. در فصل اول تحت عنوان «تعاریف و اصطلاحات»، مقولاتی چون سیستم های شهری، تعریف امنیت، ویژگی های امنیت، امنیت ملی و منابع تهدیدات تشریح می شود. در فصل دوم، علاوه بر بررسی جغرافیای طبیعی شهر تهران، عوامل جغرافیای این شهر با این مباحث تجزیه و تحلیل می گردد: موقع ریاضی شهر تهران، مقر و موقع شهر تهران، بررسی وضعیت اقلیمی شهر تهران، بررسی ژئومورفولوژی و توپوگرافی تهران، هیدرولوژی شهر تهران، جغرافیای زیستی شهر تهران. فصل سوم توصیفی است از ویژگی های جغرافیای انسانی شهر تهران که این موضوعات را شامل می شود: سیر تطور و بافت شهری تهران، تقسیمات سیاسی و اداری تهران، جمعیت شهر تهران، حوزه نفوذ و جایگاه تهران، تاسیسات حیاتی تهران، نیروی برق در تهران، شبکه آب رسانی تهران، شبکه فاضلاب، فرودگاه های تهران و ظرفیت آنها، شبکه پالایش، انتقال و توزیع مواد سوختی در تهران، تاسیسات شهری، مراکز درمانی و بهداشتی، مراکز نیروی انتظامی در تهران و توزیع جغرافیایی آنها، حضور اتباع بیگانه در تهران، بررسی امنیتی معضل بیکاری و شناخت وضع موجود مسکن در تهران. فصل چهارم به جمع بندی و تجزیه و تحلیل عوامل جغرافیایی طبیعی و انسانی موثر بر امنیت تهران اختصاص دارد. در صفحات میانی و پایانی نقشه های رنگی و سیاه و سفید، جدول های آماری و طرح هایی به چاپ رسیده است.

ملاحظات امنیتی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: مقصود رنجبر، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 244، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1378، قیمت: 10000 ریال.

هدف نویسنده بررسی ملاحظات امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شرایط دگرگون شونده بین المللی است و این که چگونه می توان ضمن تامین امنیت خویش در سطوح منطقه ای و بین المللی با اتکا بر توان ملی و قدرت خود از تاثیرگذاری بیشتر و جایگاه والاتری برخوردار گردید. این عناوین را می توان موضوعات اصلی کتاب دانست: مفهوم امنیت در برداشت سنتی، مفهوم نوین امنیت، دگرگونی در نظام بین المللی و تحول مفهوم امنیت، چارچوب مطالعات امنیتی ایران، منابع تهدید امنیت ایران در سطح بین المللی و تهدیدات و منابع ناامنی ایران در سطح منطقه ای.

ناامنی جهانی: بررسی چهره دوم جهانی شدن

نویسنده: اندرو هورل و دیگران، به اهتمام: اصغر افتخاری، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 276، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 15000 ریال.

کتاب حاضر مشتمل بر پنج مقاله درباره جهانی شدن و ارتباط آن با امنیت است که عمدتا از سوی اندیشمندان خارجی تدوین شده است. در بخشی از کتاب آمده است: «ناامنی جهانی اصطلاح ویژه ای است که برای بیان وجهی خاصی از جهانی شدن به کار می رود. این اصطلاح که در بستر ماهیت نگر در مطالعات مربوط به جهانی شدن روییده است، از ناامنی ای سخن می گوید که زاییده جوهره و ذات جهانی شدن است. به عبارت دیگر، فرآیند (پروسه) جهانی شدن، از آن جا که دلالت بر بروز نوعی تحول شگرف در حیات انسانی دارد، به طور طبیعی و در نهاد حیات انسانی، ناآرامی را پدید می آورد که نمود آن را می توان در حوزه های مختلف اعم از سیاست، فرهنگ، اقتصاد، ارتباطات و ... ملاحظه نمود.»

عناوین پنج مقاله کتاب نیز بدین قرار است. ناامنی جهانی؛ چهره دوم جهانی شدن / اصغر افتخاری، در جستجوی پارادایم جهانی امنیت بعد از جنگ سرد / شارلوت برترتن، امنیت و نابرابری / اندرو هورل، سازمان ملل و امنیت بین المللی / آدام رابرتز و جهان گرایی و جنگ گرایی / مارتین شاو.

ناتو و امنیت منطقه دریای مازندران

نویسنده: موسسه رند، مترجمان: بهادر امینیان، حسین شریفی طرازکوهی، تهران: دانشگاه امام حسین (ع)، موسسه چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 168، تیراژ: 1500 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 13000 ریال.

در تحقیق حاضر منطقه قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی از منظر استراتژیک بررسی شده و از منافع، اولویت ها، قابلیت ها و محدودیت های ناتو و نیز نیروهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی منطقه قفقاز و آسیای مرکزی سخن به میان آمده است. نویسنده می کوشد عوامل، زمینه ها و ضرورت های مداخله ناتو در منطقه یاد شده را ارزیابی کند. در بخشی از کتاب خطر گسترش تسلیحات کشتار جمعی در منطقه تشریح شده، همچنین به پاره ای از مسائل حقوقی، قانونی، سیاسی و فنی دریای خرز توجه گردیده است.

نظام امنیت جمعی سازمان ملل متحد و تجاوز رژیم عراق به جمهوری اسلامی ایران

نویسندگان: قاسم زمانی و اسماعیل منصوری لاریجانی، تهران: بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، معاونت ادبیات و انتشارات، تعداد صفحه: 240، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1378، قیمت: 7500 ریال.

در این کتاب، جمعی از صاحب نظران برآنند تا با بررسی و ارزیابی قطعنامه های صادره از سوی شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق، علل شکست و ضعف این شورا را در تامین امنیت جمعی تشریح نمایند. مباحث کتاب در سه فصل سامان یافته است: فصل اول با عنوان «سازمان ملل متحد و مسئولیت حفظ و اعاده صلح و امنیت جهانی» شامل دو بخش اصلی است: 1 اصول، مبانی و جایگاه نظام امنیت جمعی در حفظ صلح و امنیت جهانی، 2 دفاع مشروع در نظام امنیت جمعی. در فصل دوم قطعنامه های شورای امنیت و قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جنگ ایران و عراق، تا زمان صدور قطعنامه 598، بررسی و تحلیل شده است. «تجزیه و تحلیل قطعنامه 598 شورای امنیت و بررسی روند اجرای آن» عنوان فصل سوم است. در این فصل همچنین از اعتبار حقوقی قطعنامه 598 و مواضع دولت های متخاصم در قبال آن سخن به میان آمده است. کتاب با نتیجه گیری، ضمایم، منابع و ماخذ فارسی و خارجی به پایان می رسد.

نظام بین المللی حقوق بشر

نویسنده: حسین مهرپور، تهران: اطلاعات، تعداد صفحه: 496، تیراژ: 2100 نسخه، چاپ اول: 1377، قیمت: 14000 ریال.

در این کتاب، راه کارهای بین المللی به منظور الزام دولت ها و وادار کردن آن ها به رعایت حقوق و آزادی های اساسی افراد به دست داده شده است. افزون برآن، در کتاب حاضر، پیشینه ای از تاریخ نظام بین المللی حقوق بشر، نظام حقوق بشر سازمان ملل، حقوق بشر دوستانه، نظام های اروپایی، آمریکایی و آفریقایی حقوق بشر، سازمان های غیر دولتی و نهایتا سازمان حقوق بشر اسلامی و ایران تجزیه و تحلیل شده است.

نظم های منطقه ای، امنیت سازی در جهانی نوین

نویسندگان: دیوید ای. لیک و پاتریک ام. مورگان، مترجم: جلال دهقانی فیروزآبادی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 476، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 28000 ریال.

گردآورنده در این کتاب تلاش کرده تا با توجه به ظهور و تنوع نظم های منطقه ای نقش عوامل درونی و بیرونی هر منطقه در ایجاد ثبات را بررسی و ارزیابی کند. بدین منظور وی چهار بحث عمده را در کتاب مطرح ساخته که عبارت اند از: اهمیت و نقش حساس مناطق در سیاست بین الملل، پایان جنگ سرد و ظهور امکانات جدید برای همکاری در ایجاد نظم منطقه ای، عدم انحصار سیاست های منطقه ای به منطقه ای خاص و امکان تعمیم نظریات و توجه ویژه سیاست خارجی قدرت های بزرگ به اوضاع و شرایط خاص مناطق. تبیین و شناخت مسائل یاد شده و نحوه اجرای آنها که به ثبات منطقه ای می انجامد هدف عمده گردآورنده است. مطالب کتاب در قالب سلسله مقالاتی است با عناوینی همچون: منطقه گرایی نوین در مسائل امنیتی/ دیوید ای.لیک، مجموعه های امنیتی منطقه ای و نظم های منطقه ای/ پاتریک ام.مورگان، رهیافتی سیستمی به مجموعه های امنیتی منطقه ای/ دیوید ای.لیک، آزادسازی اقتصادی، ائتلاف های سیاسی و نظم های منطقه ای در حال ظهور/ اتل سولینگن و قدرت های بزرگ و نظم های منطقه ای امکانات و چشم اندازها پس از جنگ سرد/ پال ای.پاپایونو.

نقش سازمان های منطقه ای در اجرای قطعنامه های شورای امنیت

نویسنده: برزو صباحی، تهران: آینه آثار، تعداد صفحه: 270، تیراژ: 2000 نسخه، چاپ اول: 1379، قیمت: 15000 ریال.

در کتاب حاضر، نقش سازمان های منطقه ای در حفظ صلح و امنیت بین المللی، همچنین چگونگی اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، طی دو بخش کلی برای دانشجویان رشته های علوم سیاسی بررسی و تبیین شده است. در بخش نخست که با عنوان «پیدایش و تبلور مفاهیم منطقه گرایی و سازمان های منطقه ای در جامعه بین الملل» به چاپ رسیده، مطالبی نظیر: «تاریخچه گرایش های منطقه گرایی در دوران پیش از تولد سازمان ملل متحد» و «سازمان ملل متحد و منطقه گرایی» بررسی و ارزیابی می شود. بخش دوم ذیل عنوان «عملکرد سازمان های منطقه ای در زمینه حفظ صلح و امنیت بین المللی» شامل این مباحث است: دوران جنگ سرد، دوران پس از جنگ سرد، عملکرد سازمان های منطقه ای آفریقایی، کشورهای مشترک المنافع و بحران گرجستان، صلح بوسنی، بحران کوزوو و برخی مباحث دیگر.

نقش سازمان های منطقه ای در حفظ صلح در دوره پس از جنگ سرد

نویسنده: مرتضی میرمحمد، تهران: وزارت امور خارجه، تعداد صفحه: 94، تیراژ: 2000 نسخه، چاپ اول: 1376، قیمت: 2900 ریال.

نگاهی به مسائل امنیتی ایران: گفتگو با محمدرضا تاجیک، عباس عبدی، حسن ره پیک، علی کریمی مله...

به اهتمام: امیرحسین علینقی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی، تعداد صفحه: 212، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 13000 ریال.

این مجموعه شامل یک مقاله کوتاه و پنج گفت وگوی علمی با صاحب نظران و استادان دانشگاه درباره امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است که در سال های 76 تا 79 تدوین شده است. در مقاله این مجموعه با عنوان «برخی ویژگی های دو رویکرد امنیتی در کشور» به گونه ای سریع و گذرا از دو رویکرد متعارض امنیتی در کشور یاد شده است. این دو رویکرد در بسیاری از مبانی، جهان بینی ها و راه کارها با یک دیگر تعارض و اختلاف دارند. دغدغه اصلی گفت وگوهای پنج گانه این مجموعه پرداختن به مباحث امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. عناوین و گفت وگو شوندگان نیز عبارتند از: گفتمان امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران/ محمدرضا تاجیک، رویکردهای عمده نسبت به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران/ ابراهیم حاجیانی، وضعیت جاری امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران/ علی کریمی مله، مهمترین مسائل امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران/ عباس عبدی، مسائل اساسی در امنیت حقوقی جمهوری اسلامی ایران/ حسن ره پیک.

نگرشی دینی و انتقادی به مفاهیم عمده سیاسی

نویسنده: عماد افروغ، تهران: فرهنگ و دانش، تعداد صفحه: 184، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1379، قیمت: 12000 ریال.

کتاب نگرشی دینی و انتقادی به مفاهیم عمده سیاسی شامل شش مقاله است که این عناوین را دربر دارد: آزادی و آزادی مطبوعات، جامعه مدنی و موقعیت آن در ایران، آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، مفهوم دمکراسی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، امنیت ملی و بنیان های قدرت، عدالت و سیر تحول مفهومی آن و گذری بر ایدئولوژی.

وحدت و امنیت ملی از دیدگاه مقام معظم رهبری

نویسنده: سلمان شایان فر، تهران: نشر نذیر، تعداد صفحه: 232، تیراژ: 3000 نسخه، چاپ اول: 1381، قیمت: 8500 ریال.

در کتاب حاضر، دیدگاه مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای درباره دو مقوله وحدت ملی و امنیت ملی با استناد به پیام ها و سخنان ایشان، در سه فصل تبیین شده است. در فصل اول وحدت ملی از نظر لغوی و اصطلاحی بررسی گردیده و ضرورت، اهداف، فواید و عوامل بسترساز آن در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی یادآور شده است. سپس چالش های وحدت ملی در دو بعد درونی و بیرونی به بحث گذاشته شده و رابطه آن با منافع ملی تشریح گردیده است. در فصل دوم که درباره امنیت ملی بحث شده، ابتدا تعاریف و اصطلاحات، انواع امنیت، ضرورت، فواید، اهداف و عوامل بسترساز آن در ابعاد مختلف بررسی شده، سپس چالش های درونی و بیرونی آن شرح داده شده است. در فصل سوم نیز رابطه وحدت و امنیت ملی با تفسیر ارتباط امنیت و مشارکت و تقابل یا تلازم وحدت با امنیت ملی، ارزیابی گردیده و در خاتمه راه کارهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی برای تامین شایسته وحدت و امنیت ملی به دست داده شده است.

کتب خارجی

اشاره:

آن چه در پی می آید، گزیده ای است از کتاب های منتشره در دنیا پیرامون موضوع امنیت و به ویژه امنیت ملی. رویکرد نویسندگان و پژوهشگران دنیا به این موضوع در جای خود جای تأمل دارد. امید که این فهرست برگزیده بتواند گوشه هایی از تلاش جهانیان را برای تبیین موضوع مهم امنیت باز نماید.

پرویز براتی

راهنمای کامل امنیت ملی

(The Complete Idiot's Guide to National Security)

نویسندگان: مایکل بنسون، دانیل.اُ. کولسون، آلن اسوینسون/ناشر: Alpha Books سال ناشر: اکتبر 2003 / قیمت 13 دلار و 27 سنت / 352 صفحه

از حادثه ی 11 سپتامبر به بعد، این پرسش برای آمریکا مطرح شد که امنیت ملی چیست و چه معنایی می تواند برای ما داشته باشد؟ کتاب حاضر به بررسی گسترده ی اقدامات ایالات متحده برای تأمین امنیت در این کشور و رویارویی با تهدیدهای تروریستی و بحران روبه رشد کره ی شمالی می پردازد.

سیاست امنیتی ایران در دوره ی بعد از انقلاب

(Iran's Security policy in the post-Revolutionary Era)

نویسندگان: دانیل بایمن، شهرام چوبین، انوشیروان احتشامی، جرالد گرین / ناشر: Rand Corporation / سال نشر: آوریل 2001 / قیمت: 12 دلار و 92 سنت / 113 صفحه

این کتاب را چهار تن از مهم ترین تحلیل گران مسائل ایران نوشته اند. کتابی است در جای خود خواندنی و ارزشمند.

تعبیر دوباره ای از امنیت در خاورمیانه

(Redefining Security in the Middle East)

نویسندگان: تامی آماندا جکبوی و بزنت سیسلی / ناشر: انتشارات دانشگاه منچستر / سال نشر: نوامبر 2002 / قیمت: 74 دلار و 95 سنت / 256 صفحه

کتاب، ضرورت تعریف تازه ای از امنیت را در خاورمیانه مورد بررسی قرار می دهد. اگرچه این کتاب از پس زمینه های متنوع و وسیعی تشکیل شده است، با این حال در جای جای آن گرایش به گفت وگو برای حمایت از صلح در خاورمیانه به چشم می خورد. به رغم آن که تعریف دوباره ی مقوله امنیت در هنگامه ی هرج و مرج و آشوب کار دشواری است؛ با این حال این کتاب قصد آن دارد تا مفاهیم، سیاست ها و گفتمان های جدیدی را درباره ی امنیت مطرح کند.

تکنولوژی، استراتژی و امنیت ملی

(Technology, Strategy and National Security)

نویسندگان: فرانکلین.دی، مارگیوتا و رالف سندرز / ناشر: انتشارات دانشگاه پاسیفیک / سال نشر: دسامبر 2002 / قیمت: 29 دلار و 50 سنت / 208 صفحه

در مقدمه ی کتاب می خوانیم: «همواره برای رسیدن به دو موضوع توافقی کلی در کار بوده است: اول آن که روسیه رهبری تکنولوژیک آمریکا را محدود کرده و تلاش کند تا در آینده از آن پیشی بگیرد. دوم آن که میزان تسلیحات پر قدرت آمریکا به نیروهای نظامی این کشور این توان را بدهد تا دشمن را مرعوب خود کنند و در صحنه ی نبرد پیروز باشند. این دو واقعیت به ما این بینش را می دهد تا بتوانیم تأثیرات تغییر تکنولوژیک را بر استراتژی دفاعی آمریکا بهتر درک کنیم...»

امنیت ملی و حکومت باز: دست یابی به تعادل کامل

National Security and open Government: Striking the Right Balance)

نویسنده: موسسه ی کمپل / ناشر: موسسه ی کمپل / سال نشر: اگوست 2003

امنیت، اقتصاد و اخلاق در سیاست خارجی آمریکا

(Security, Economics, and Morality in American Foreign policy)

نویسنده: ویلیام.ایچ.مایر / ناشر: Prentice Hall / سال نشر: آگوست 2003 / قیمت: 33 دلار و 33 سنت / 320 صفحه

این کتاب در سه بخش به بحث پیرامون سیاست خارجی آمریکا از سال 1945 می پردازد: سیاست های دفاعی، سیاست اقتصادی و ابعاد اخلاقی حقوق بشر. همچنین سیاست ایالات متحده را در قبال جهان سوم مورد کندوکاو قرار می دهد. کتاب به جای آن که یک رهیافت تئوریک و سیاسی را دنبال کند، از رهیافتی تاریخی بهره برده است تا خواننده به درک این موضوع برسد که چطور سیاست پس از جنگ سرد از الزام ها و فشارهای دوران جنگ سرد سربرآورد.

پیچیدگی، سیاست های جهانی و امنیت ملی

(Complexity, Global politics and National Security)

نویسندگان: دیوید. اس. آلبرتز و توماس.جی. چروینسکی / ناشر: انتشارات دانشگاه پاسیفیک / سال نشر: دسامبر 2002 / قیمت: 8 دلار و 91 سنت / 400 صفحه

قرن جهانی: جهانی شدن و امنیت ملی (دو جلد)

(The Global Century: Globalization and National Security)

نویسندگان: ریچارد.ال. کوگلر و آلن.ال.فراست / ناشر: انتشارات دانشگاه دفاع ملی / سال نشر: جلد اول مارس 2001 و جلد دوم آوریل 2002 / قیمت: 98 دلار (بهای دو جلد) / 1125 صفحه

کتاب حاضر که متشکل بر 49 فصل است و در دو جلد انتشار یافته، موضوعات گوناگونی را در حیطه ی مربوط به جهانی شدن مورد بررسی قرار می دهد. این کتاب جزء بهترین نوشته هایی است که تا به حال راجع به جهانی شدن و تأثیرات مثبت و منفی آن بر حوادث جهان به رشته ی تحریر درآمده است. ما در آن با تأثیراتی که جهانی شدن بر وضعیت فعلی و آینده ی جهان می گذارد آشنا می شویم.

تدارک استراتژی: مقدمه ای بر مسائل و فرآیندهای امنیت ملی

(Making Strategy: An Introduction to National Security Processes and Problems)

نویسندگان: انیس.ام.درو و دونالد.ام.اسنو / ناشر: انتشارات دانشگاه پاسیفیک / سال نشر: آوریل 2002 / قیمت: 10 دلار و 30 سنت / 236 صفحه

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «استراتژی امنیت ملی، موضوع گسترده ای است که الگوهای در حال تغییر فراوانی را شامل می شود. فرآیندهای آن اغلب غیرمنظم و ضد نقیض بوده و همیشه مبتنی بر تصمیمات دشواری هستند که با ریسک های خطرناک همراه اند. کوتاه سخن آن که شمار اندکی از افراد مفهوم اصلی این استراتژی را درک می کنند، و در عوض برای بسیاری از افراد گیج کننده است...»

وجوه مختلف امنیت آسیایی

(The Many Faces of Asian Security)

نویسنده: شلدون.دابلیو.سیمون / ناشر: Rowman and Littlefield / سال نشر: آگوست 2001 / قیمت: 24 دلار و 95 سنت / 272 صفحه

تحولات سیاسی در دوران بعد از جنگ سرد، تشدید جهانی شدن و گسترش سریع تکنولوژی، همه و همه، باعث تسریع ارزیابی مجدد معنای «امنیت» شده است. امنیت سنتی، دیگر تنها دل مشغولی قدرت های جهان نیست و اشکال جدید امنیت، با شمار روبه رشدی از کشورها مرتبط شده اند. کتاب حاضر، برآورد وسیعی از این تحولات را به دست می دهد. در این کتاب ما با مباحث جدیدی از موضع امنیت روبه رو می شویم که از انتهای جنگ سرد در قاره ی آسیا اهمیت پیدا کرده اند. این کتاب به یک اندازه می تواند برای سیاستمداران، محققان و دانشجویان جالب و سودمند باشد.

امنیت محیطی و ثبات جهانی: مسائل و پاسخ ها

(Environmental Security and Global Stability: Problems and Respon ses)

نویسندگان: ماکس.جی.منوارینگ، پل.جی.گافنی و ایروین.جی.دوچر / ناشر: Lexington Books / سال نشر: دسامبر 2001 / قیمت: 65 دلار / 210 صفحه

این کتاب، منبع بدیع و بسیار سودمندی در مفهوم سازی امنیت ملی و شناخت دکترینی است که مدت هاست فراموش شده و عبارت است از ارتباط بین امنیت محیطی و ثبات. کتاب در 8 فصل نوشته شده و در تمام این 8 فصل به این موضوع پرداخته شده است که چطور وزارت دفاع آمریکا درصدد آن بوده تا افسرانی را مورد آموزش و تعلیم قرار دهد که افکار و ایده های بزرگ در ذهن خود داشته باشند؛ در حالی که این افسران به هیچ وجه در برابر چنین خواسته هایی تسلیم نمی شده اند.

دست یابی به امنیت: استراتژی آمریکا در قرن بیست و یکم

(Search for Security: The grand US' Strategy in 21 Century)

نویسندگان: ماکس.جی.منوارینگ، ادوین.جی.کور و رابرت. ایچ.دورف / ناشر: praeger / سال نشر: ژوئیه ی 2003 / قیمت: 64 دلار و 95 سنت / 168 صفحه

کتاب حاضر توصیف گسترده ای از شرایط امروز امنیت جهانی به دست می دهد و به بررسی خط مشی امنیتی ایالات متحده از جنگ سرد به بعد می پردازد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر