ماهان شبکه ایرانیان

ماه بعد...

انقلاب اسلامی چه دستاوردی برای ما داشته است؟ این پرسشی است که احتمالا امروزه ذهن بسیاری به ویژه نسل جدید را به خود مشغول ساخته است

سخن نخست:

انقلاب اسلامی چه دستاوردی برای ما داشته است؟ این پرسشی است که احتمالا امروزه ذهن بسیاری به ویژه نسل جدید را به خود مشغول ساخته است. نسلی که دوران قبل از انقلاب را تجربه نکرده اند و عمر خود را در زمانه استقرار جمهوری اسلامی سپری نموده اند. هرچقدر در پاسخگویی به این پرسش بی انصافی به خرج داده شود، دستاوردهای انقلاب طی بیست و پنج سال گذشته، برای دوست و دشمن غیرقابل انکار است. شکی نیست که این بیان در مقام پوشاندن ضعفها، کاستیها و یا ناکامیها نیست، لکن تحریف حقایق برای نسل جدید، فریبی زشت و نابخشودنی است. از ابتدای پیروزی انقلاب تا الان، سیاهنمایی، ایجاد روحیه یاس و ناامیدی و نیز ترسیم چهره شکستخورده از انقلاب، استراتژی مخالفان داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی بوده است تا از این طریق، ملت را به دست کشی از ادامه مبارزه برای دست یابی به مطالبات بر حق خود ترغیب کنند؛ ولی در این سالها، درک پیامدهای قطع منافع نامشروع غرب در ایران و افزایش زیان غرب، ناشی از استقلال ایران، برای ملت ما بسیار ساده بوده و تقلای آنان برای تحمیل یک چنین فضایی کاملا روشن است.

برای پاسخگویی به این پرسش، بهتر است پرسش جدیدی نیز مطرح شود که کدام آرمان و هدف در خلال مبارزات مردم ایران برجسته می نماید، اکثر صاحب نظران، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را به عنوان آرمان و هدف اصلی مردم ایران در انقلاب اسلامی ذکر کرده اند، بنابراین، سنجش دستاوردهای انقلاب نیز جز از طریق سنجش میزان تحقق سه هدف مزبور ممکن نیست.

گرچه امروز هر یک از جناحهای سیاسی، تفسیری متفاوت از استقلال و آزادی ارائه می دهند، ولی مسلما درک قدر متیقن از همه تفاسیر درباره شعار دیرآشنای استقلال و آزادی، کار دشواری نیست.

وابستگی و سرسپردگی روزافزون ایران از حیث فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در دوران ستمشاهی و رخنه بیگانگان در تمامی مصادر قدرت و ثروت، قلب هر ایرانی غیرتمند و آزاده را به درد آورده بود. به طوری که ایرانی دیگر تحقیر و اسارت را برنمی تافت. از دیگر سو، فقدان آزادیهای سیاسی و فکری و تحکم فضای اختناق و انسداد و نیز ترویج فرهنگ و اندیشه غربی از سوی رژیم خودکامه و مستبد پهلوی، درد ملت را دوچندان کرده بود. در این میان، معارف قدسی و مترقی اسلام، بر اثر مجاهدتهای روشنگرانه امام خمینی(ره) و یاران اندیشمندش، مسیر ملت را برای دستیابی به مطالبات تاریخی خود روشن و هموار ساخت. هرچند پیروزی انقلاب اسلامی، با رنجها و مصائب فراوانی همراه بود، ولی با پیروزی انقلاب بستر لازم برای کسب استقلال و تامین آزادی ملت ایران فراهم شد؛ لذا طی بیست و پنج سال گذشته، ایرانیان گامهای زیادی را به سوی استقلال و آزادی برداشته اند. برپایی بیست و پنج انتخابات، یعنی میانگین هر سال یک انتخابات، و از دیگرسو، قطع ید کامل اجانب از منابع و ثروتهای ملی و مصادر قدرت، در ملاحظه ای منصفانه، هر نوع شائبه ای را برای تایید وجود مردم سالاری پویا در ایران از میان برده است.

به اعتراف بسیاری از دولتهای غربی، امروزه جمهوری اسلامی ایران، یکی از پیشرفته ترین مدلهای مردم سالاری دینی را تجربه می کند و فاصله ایران با حکومتهای دیکتاتور منطقه از زمین تا آسمان است. شاید قاعده مشهور فلسفی «تعرف الاشیاء باضدادها» برای کسانی که درباره دستاوردهای انقلاب تردید می کنند، مفید باشد؛ ملاحظه دوران قبل از انقلاب و نگاه دقیق به وضع کشورهای همسایه از جهت کیفیت و میزان استقلال و آزادی، ما را قادر می سازد تا ثمره انقلاب اسلامی را به نحو ملموستری درک کنیم.

مسلما فقدان آزادی اندیشه و یا آزادیهای مدنی در ایران، یک دروغ بزرگ است که در بیست و پنج سال گذشته همواره از سوی رسانه های غربی تکرار شده است.

در مقایسه ایران با بسیاری از کشورهای منطقه، عامل اصلی در دستیابی ملت به مراتبی مهم از استقلال و آزادی، به رشد سیاسی مردم ایران بازمی گردد. چه بسا بتوان ادعا کرد که مردم ما در جهان، از رشد سیاسی بینظیری برخوردارند. گرچه این موضوع در تاریخ ایران سابقه دارد، ولی بی تردید انقلاب اسلامی رشد بینش و آگاهی سیاسی ایرانیان را تا چند برابر افزایش داده است. تاکید مداوم رهبر انقلاب بر سیاسی شدن و سیاسی ماندن جوانان نیز عمدتا به معنای لزوم ارتقای بینش و درک سیاسی است؛ چه، در این صورت اصولا امکان تضییق مرزهای استقلال و آزادی در ایران برای همیشه منتفی است.

در حوزه سیاست خارجی، امروز جمهوری اسلامی ایران، یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار در جهان قلمداد می شود. پیروزی انقلاب و صدور اندیشه انقلاب به جهان اسلام، موجب بیداری سریع ملتهای مسلمان و خروج جهان اسلام از انفعال بود. جمهوری اسلامی امروز سمبل استکبارستیزی در جهان اسلام قلمداد می شود و نقش تعیین کننده ایران در تحولات جهانی به ویژه در ارتباط با مسایل منطقه ای و جهان اسلام به مثابه رهبر و پدر معنوی جهان اسلام و وابستگی فکری بخش قابل توجهی از اقشار فرهیخته کشورهای اسلامی، به انقلاب اسلامی، از دستاوردهای بزرگ انقلاب به شمار می رود. به طوری که امروزه ظرفیتهای منحصر به فردی را برای پیشبرد سیاستهای تحول آفرین ایران در جهان، پدید آورده است.

از جهت فکری، تاثیر عمیق پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از نظریات مطرح علوم انسانی مورد اتفاق نظر بسیاری از صاحب نظران است. ابطال و یا تغییر اساسی نظریات مطرح «انقلاب» در جامعه شناسی نوین و از همه مهم تر، شکست تئوری پیر سکولاریسم در نظام سرمایه داری لیبرال و احیای مجدد دین در مواجهه فعال با مسایل سیاسی و اجتماعی، غرب را با چالشهای زیادی مواجه ساخته است.

از منظری دیگر، در داخل ایران، طی بیست و پنج سال گذشته، رشد چشمگیر و عمیق گرایشات مذهبی در کنار روآوری گسترده مردم به مقولات فرهنگی و هنری، به ویژه در میان جوانان، در کنار برخی ناهنجاریهای فراگیر جهانی، ناشی از تهاجم فرهنگی غرب، بر اساس شاخصهای علمی قابل ملاحظه است.

گرایش گسترده جوانان به ویژه زنان به تحصیلات عالی دانشگاهی در مقایسه با دوران گذشته و کشورهای برخوردار از جمعیت جوان در جهان، و نیز حضور روزافزون زنان در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی متناسب با شان و شخصیت زن مسلمان، از ثمرات انقلاب اسلامی به شمار می رود.

از جهت اقتصادی، گامهای بلند ایران برای رفع چهره فقر، محرومیت و تبعیض، به ویژه در روستاها و مناطق محروم که در رژیم مستبد شاهی به اوج فلاکت و سیاه روزی رسیده بودند، و نیز تقویت و توسعه زیرساختهای اقتصادی و گسترش رفاه و نیز خودکفایی کشاورزی و صنعتی، با ملاحظه جمعیت چند برابر ایران در مقایسه با دوران قبل از انقلاب، با شاخصهای علمی قابل ملاحظه است. همچنین از دیگرسو، ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه با مظاهر فساد، جنایت و بی عدالتی، درمقایسه با نهادینه شدن فساد و ظلم در عمق دستگاه امنیتی و قضایی رژیم پهلوی، چشمگیر است. گرچه انتظار به حق ملت ایران در پرتو پیروزی انقلاب، وجود هر نوع بی عدالتی و فساد را برنمی تابد.

اینها تنها نمونه هایی است که در فرصت یک سرمقاله قابل طرح است، بی تردید اگر شور و حرارت انقلابی ملت، صرف 8 سال جنگ تحمیلی نمی گشت، امروز ایران یکی از کشورهای قدرتمند منطقه به شمار می رفت. البته ملت ما به برکت انقلاب، از جنگ نیز نصیبی برد که شاید از صلح نمی توان برد. به هر طریق، انقلاب اسلامی در ابتدای راه است و می رود تا با اراده خلل ناپذیر جوانان ایرانی، مطالبات انقلاب اسلامی را با جدیت مضاعف دنبال کند. انشاءالله.

سردبیر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان