ارتباط غذا با سرطان

امروز مطالعات و پژوهش های علمی دامنه دار، ارتباط بسیاری از غذاها، یا نوع تغذیه را با سرطان مسلم ساخته است . همچنین تاثیر بسیاری از میوه ها و سبزی ها، در جلوگیری از سرطان، و مصونیت در برابر بیماری های دیگر به اثبات رسیده است .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

امروز مطالعات و پژوهش های علمی دامنه دار، ارتباط بسیاری از غذاها، یا نوع تغذیه را با سرطان مسلم ساخته است . همچنین تاثیر بسیاری از میوه ها و سبزی ها، در جلوگیری از سرطان، و مصونیت در برابر بیماری های دیگر به اثبات رسیده است .

عده ای از سرطانها با نوع خوراکیها، نوشیدنیها و سیگار ارتباط دارند . دقت در این امر می تواند از شمار مبتلایان به سرطان بکاهد .

سرطان کولون (روده بزرگ): طی مقالات متعدد درباره آثار فیبر در جلوگیری از سرطان کولون بحث کرده ایم . بازهم جا دارد که در این مورد یادآوری هائی بکنیم .

غذای فیبردار به دلایل گوناگون از جمله رقیق کردن مواد سمی و مواد سرطان زای موجود در مدفوع، می تواند به مقدار زیاد از ایجاد سرطان کولون بکاهد . میوه ها و سبزی ها، پوست گندم و جو و حبوبات به مقدار فراوان فیبر دارند بنابراین افزون بر میوه و سبزی، غلات و حبوبات نیز باید با پوسته خورده شوند یعنی اینکه سپوس گندم موقع آرد کردن گرفته نشود .

این مواد افزون بر رقیق کردن مواد سمی، از یبوست نیز می کاهند و در نتیجه مواد سمی، مدت کوتاه تری در کولون می مانند و کمتر با جدار روده در تماس هستند .

باید چربی; به ویژه چربی اشباع شده کمتر خورد . نباید کالری ناشی از چربی بیش از 30 درصد کل کالری حاصل از غذاها باشد .

کلسیم، ویتامین های C و E نیز در خنثی کردن مواد سرطان زا در روده ها مؤثر هستند . پژوهشگران کانادائی به این نتیجه رسیده اند که ویتامین E حتی در پیش گیری از پولیپ روده، که گاهی پیش درآمد سرطان است، مؤثر می باشد .

سرطان پستان: چربی در ایجاد سرطان پستان اثر قوی دارد . انسان و حیوانات اگر چربی زیاد بخورند، بیش از دیگران که چربی کم می خورند، دچار سرطان پستان می شوند . در کشورهایی که گوشت زیاد و فرآورده های شیری پرچرب می خورند، تعداد سرطان پستان بیشتر است .

دلیل این امر که چربی چگونه باعث ایجاد سرطان پستان می شود هنوز روشن نیست و احتمالا به سبب تولید هورمون زیاد، باعث این امر می شود . غذاهای دیگر دارای چنین اثری در پستان نیستند . بهترین نوع چربی که نمی تواند اثر بد داشته باشد «امگا3» (1) است که در روغن گوشت تنه ماهی وجود دارد . (روغن کبد ماهی که در داروخانه ها می فروشند نیز دارای چنین اثری است) .

این روغن از تولید ماده شیمیایی به نام «پروستاگلاندین » (2) که در ایجاد سرطان مؤثر است، می کاهد و گاهی به کلی جلوگیری می کند . در یک پژوهش در این مورد مشاهده نمودند که روغن ماهی رشد سرطان پیونده زده به پستان موش را کند کرد .

در پژوهش دیگر به این نتیجه رسیدند که روغن امگا3 از رشد سرطان پستان و انتشار آن به دیگر جاهای بدن خرگوش کاسته است یعنی اینکه روند بیماری را کند کرده است . براساس همین مطالعه اثر روغن ماهی بیش از غذای کم چربی بوده است . بنابراین توصیه می شود هر ماه، دست کم یک یا دوبار ماهی بخورید . آلکل نیز در ایجاد سرطان پستان مؤثر و مهم است .

پژوهشگران دانشگاه معتبر «هاروارد» آمریکا دریافتند که مصرف آلکل هرچند به مقدار کم، در ایجاد سرطان پستان مؤثر و مهم است . این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف مشروبات الکلی، حتی مقدار کم، سه بار در هفته با مقدار ناچیز، بانوان را در معرض خطر سرطان پستان قرار می دهد . زنانی که هر روز مشروب آلکلی می خورند، 60درصد بیش از زنان دیگر که لب به مشروب نمی زنند در معرض سرطان پستان هستند (3) .

سرطان ریه: بارها نوشته ایم، بازهم می نویسیم و دوباره و سه باره نیز خواهیم نوشت . اگر سیگار نمی کشید، به شما تبریک می گویم . هرگز لب به سیگار نزنید و اگر سیگار می کشید، از همین الآن بی درنگ و بدون صرف وقت آن را ترک کنید .

تا این اواخر در مورد اثر غذا در جلوگیری از سرطان ریه آگاهیهای کمی وجود داشت ولی اکنون معلوم شده است که ویتامین های C و E اثر محافظ در جلوگیری از خراب شدن یاخته های ریه که در اثر عوامل اکسیدکننده آلودگی هوا ایجاد می شوند، دارد و نیز ویتامین A و مواد پیشتاز مربوط به آن نظیر «بتاکاروتن » اثر محافظتی بر سلولهای ریه دارد . برخی پژوهش ها نشان داده است که مقدار «بتاکاروتن » و گاهی ویتامین A در خون سیگاری های مبتلا به سرطان ریه خیلی پائین تر از دیگران است که سیگار نمی کشند . برخی از پژوهشگران بر این باورند که بتاکاروتن اضافی در مواد غذائی، در کسانی که سیگار را ترک می کنند، می تواند در تجدید و بهبود بافتهای ریه کمک موثر نماید .

سرطان دهان و گلو: مدتهاست که سرطان این اعضا را با سیگار و مشروب آلکلی مرتبط می دانند . در عین حال کسانی که در غذای خود ویتامین های A و C کم دارند، نیز ممکن است دچار این عارضه گردند . بنابراین کسانی که با خوردن سبزی های دارای برگ سبز و میوه ها و هویج و غیره می توانند به مقدار کافی این ویتامین ها را وارد بدن خود نمایند، تا حدودی از سرطان دهان و گلو در امان می مانند .

سرطان دهانه رحم: لازم به یادآوری است که دهانه رحم از سلولهائی که مخاط پوششی دهان و ریه ها را می پوشانند، تشکیل شده است . بنابراین ممکن است کمبود مواد لازم غذائی همان اثر را که در مخاط دهان و ریه می گذارد، در این عضو نیز داشته باشد .

شگفتیهای رنگ میوه ها

رنگ میوه کلیدی است برای دانستن اثر غذائی خوب آن . یکی از پژوهشگران آمریکائی درباره اثر مواد غذایی در پیش گیری از سرطان به مدت بیست سال مطالعه کرده است . به باور وی نوع خوراک مصرفی که مناسب نباشد باعث بسیاری از بیماریهای رایج مانند بیماری قلب، سرطان، دیابت و چاقی می گردد .

با خوردن هرگونه میوه و سبزی، لزوما مقدار مواد مغذی و اساسی به بدن نمی رسد، بلکه باید این میوه و سبزی رنگ زنده داشته باشد و کم رنگ و رنگ پریده نباشد . چون میوه ها و سبزی های دارای رنگ زنده، زرادخانه ای از مواد شیمیائی دارند که با بیماریها می جنگند و اینها را رنگ های مغذی (4) می نامند .

برای اینکه از اجزای حیاتی این مواد سود برده شود، کافی است مقداری از این میوه ها و سبزی ها و یا آب آنها استفاده شود . این رنگهای آشنا هفت تا هستند که در غلات کامل، پروتئین ها، میوه ها، و سبزی ها و روغن سالم وجود دارند این مواد دارای ویتامین ها و مواد معدنی کافی و نیز فیبر هستند .

1 . قرمز ارغوانی: این گیاهان (منظور میوه و سبزی) محتوی «آنتو سیانین ها» (5) هستند که ضد اکسیدان توانمند می باشند که ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را به سبب جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش دهند . این رنگ در توت سیاه، گیلاس، بادنجان، آلو، انگور قرمز یا ارغوانی، تمشک، سیب قرمز، کلم قرمز، فلفل سرخ و توت فرنگی هست .

2 . قرمز: گوجه فرنگی و فرآورده های آن (رب، سس و آب گوجه فرنگی) دارای مقدار زیاد «لایکوپن » (6) می باشند که ماده ای است ضد سرطان . دارابی یا گریپ فروت با رنگ میخکی و بالاخره هندوانه دارای مواد سودمند هستند .

3 . نارنجی: در میوه هائی که رنگ نارنجی دارند «بتاکاروتن » هست که در سلامت چشم و پوست موثر می باشد و احتمالا خطر برخی از سرطانها را کاهش می دهد . زردآلو، طالبی، هویج یا زردک و کدو دارای این رنگ هستند .

4 . زرد نارنجی: که سرشار از «بتاکریپتوگزانتین » (7) است و این ماده ای است ضد اکسید کننده . بنابراین، یاخته های بدن را از آسیب پذیری حفظ می کند . در میوه هائی مانند شلیل، مرکبات، هلو، نارنگی، دارابی وجود دارد .

5 . زرد سبز: باعث حفاظت بیشتر چشم ها می گردد . مواد محتوی این رنگ دارای «لوتئین » (8) و «زی گزانتین » (9) هستند که ممکن است بر ضد آب مروارید و استحاله «ماکول » (10) - یکی از اساسی ترین بخش بینائی - عمل کنند که این مواد در سبزی ها و میوه های یادشده در زیر وجود دارند .

ترپ سبزرنگ، ذرت، خیار (هم پوست و هم توی خیار)، لوبیای سبز و نخود سبز، فلفل سبز یا زرد، طالبی، کیوی، برگ کاهو و اسفناج .

6 . رنگ سبز: میوه ها و سبزی های با رنگ سبز حاوی مواد شیمیائی طبیعی هستند بنام «ایزوتیوسیانیست ها» (11) مانند و «ایندولها» (13) که همه آنها باعث تحریک و تولید آنزیم کبدی ضد سرطان می شوند و آنها عبارتند از: برگ کلم، گل کلم، کلم «بروکلی » (14) و جوانه بروکلی .

7 . سبز مایل به سفیدی: سیر و پیاز دارای «آلی سین » (15) می باشند که ماده ای است ضد تومور . قارچ نیز ماده شیمیائی دیگری دارد که با بیماریها مبارزه می کند .

این سبزی ها سرشار از «فلاوونوئیدها» (16) هستند که از آزردگی یاخته های بدن جلوگیری می کنند . کنگر، مارچوبه، کرفس و تره نیز جزء این دسته هستند .

پی نوشت:

1) Omega3

2) Prostaglandine

3) مجله پری ون شن، Prevention.Oct1997

4) PHytonutrients

5) Anthocyanins

6) Lycopene

7) Beta Cryptoxanthin

8) Lutein

9) Zeaxanthin

10) Maculer

11) Iso THiocyanites

12) Sulfornaphene

13) Indoles

14) Brocoli

15) A Licin

16) Flavonoids

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر