بسیج یادگار جنگ

صفحه بسیج هماره به دست نوشته های متبرکی آذین بسته می شود که سرمنشا آن اندیشه های مقدسی است که با شهادت رنگین گشته است و شکوفه های فرهنگ پاک بسیج تبلور آن است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

صفحه بسیج هماره به دست نوشته های متبرکی آذین بسته می شود که سرمنشا آن اندیشه های مقدسی است که با شهادت رنگین گشته است و شکوفه های فرهنگ پاک بسیج تبلور آن است.

فرهنگ بسیج متعلق به گروه و دسته و قشر خاصی نیست که سخن گفتن از آن ما را جایز نباشد. بسیج لشکر مخلص خداست که وام دار آینه های سبز عشق و شور و شعور است و بسیجی میراث دار آن فرهنگ!

بر آن شدیم تا در این شماره از مشکوة النور، صفحه بسیج را با یاد و خاطره امیر ارتش اسلام و قرآن، سپهبد بسیجی شهید علی صیاد شیرازی سبزتر نماییم، باشد تا حیات طیبه او ما را درس باشد.

زندگینامه

سردار سپاه اسلام، سپهبد بسیجی شهید علی صیاد شیرازی در سال 1323 هجری در شهرستان درگز از توابع استان خراسان پا به عرصه هستی نهاد.

وی پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشکده افسری پیوست و در 1346 موفق به اخذ درجه لیسانس گردید. و دوره های تخصصی را در خارج از کشور به پایان رسانید.

شهید صیاد شیرازی پس از طی دوره تخصصی توپخانه به عنوان استاد در سال 54-1353 در مرکز آموزش توپخانه اصفهان مشغول به تدریس شد.

او با توجه به تفکرات دینی خود با همکاری و همفکری همرزمان شهیدش، سرلشکر پاسدار شهید کلاهدوز و تیمسار شهید اقارب پرست به فعالیتهای اسلامی، سیاسی و انقلابی در ارتش پرداخت که به واسطه این فعالیتها در همان ایام بازداشت و به زندان افتاد.

شهید صیاد شیرازی در اوج مبارزات مردمی علیه رژیم طاغوت همگام با امت انقلابی و شهیدپرور اصفهان در تظاهرات و تجمعات مردمی حضور گسترده داشت تا زمانیکه انقلاب اسلامی ایران تحت رهنمودهای امام خمینی «رحمه الله » در 22 بهمن ماه 1357 به پیروزی رسید.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایشان به شوق - "عظیم ترین نعمت خدا را نعمت عظیم ولایت می دانم و استحکام در پیوند با ولایت را ضمانت بخش هدایت و عاقبت بخیری می پندارم و لذا نه تنها با قلب و زبان بلکه در عمل کوشیده ام ارادتم را به ولایت به ثبوت برسانم و از خداوند متعال مسالت دارم مرا در این مهم یاری فرماید." سپهبد بسیجی - علی صیاد شیرازی خدمت به امام و انقلاب به بازسازی ارتش مکتبی همت گماشت و همزمان نیز در تشکیل و اداره "کمیته دفاع شهری در اصفهان" نقش مؤثری را بعهده گرفت.

در همین ایام توسط دوستان انقلابی و مکتبی خویش با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که مسؤولیت نظارت بر نیروهای مسلح (ارتش و سپاه) را از طرف شورای انقلاب به عهده داشتند آشنا گردید که این آشنایی و ارادت تا پایان عمر شریفش هر روز مستحکم تر گردید. از جمله فعالیتهای دیگر شهید سپهبد در عمر پر ثمرش در خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی عبارتند از: مقابله با گروهکهای غرب کشور در کنار شهید دکتر مصطفی چمران، فرماندهی قرارگاه غرب ارتش. همکاری با سپاه پاسداران، برقراری امنیت در غرب کشور، فرماندهی نیروی زمینی با حکم حضرت امام «رحمه الله » در سال 1360، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع در تیرماه سال 1365 و... .

در مرداد ماه سال 1365 با توجه به مسؤولیت سنگینش در شورای عالی دفاع با درخواست رئیس شورای عالی دفاع و وافقت حضرت امام «رحمه الله » فرماندهی نیروی زمینی ارتش را به یکی از همرزمان خود واگذار نمود. حضرت امام «رحمه الله » در حکم فرمانده جدید متذکر شدند:

"... با تقدیر از زحمت های طاقت فرسای سرکار سرهنگ صیاد شیرازی که با تعهد کامل به اسلام و جمهوری اسلامی در طول دفاع مقدس از هیچ گونه خدمتی به کشور خودداری نکرده و امید است در آینده نیز در هر مقامی باشد، موفق به ادامه خدمتهای ارزنده خود باشد".

دو روز بعد در تاریخ 13/5/65 مقام معظم رهبری که در آن زمان ریاست شورای عالی دفاع را به عهده داشتند ضمن بیاناتی فرمودند:

"همه کسانی که شاهد و ناظر این جریانات (جنگ تحمیلی) بوده اند تصدیق خواهند کرد که خدمات صادقانه سرهنگ صیاد شیرازی مخصوص به دوران فرماندهی وی نیست و قبل از آن نیز خدمات ارزنده ای داشته است."

در هجدهم اردیبهشت 1366 بنا به پیشنهاد رئیس شورای دفاع (مقام معظم رهبری) و - " در تجربه بیست ساله خدمت به انقلاب، رمز موفقیت جمعی و فردی را در ادامه راه شهدا و رسیدن به صلاحیت «والذین جاهدوا» می دانم و به لطف خدا تجربه سنگینی را کسب نموده ام. بسیج را کانون توسعه فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه وآله » می دانم...".

امیر شهید - علی صیاد شیرازی موافقت حضرت امام خمینی «رحمه الله »، شهید صیاد شیرازی به همراه تعدادی از فرماندهان عالی رتبه ارتش به درجه سرتیپی مفتخر گردید.

در مردادماه 1367 در پی حمله منافقین به خاک میهن اسلامی، این سردار جان برکف اسلام شبانه خود را به غرب کشور و منطقه عملیاتی مرصاد رسانید و با هدایت نیروهای زمینی و خصوصا هوانیروز توانست ضربات مهلکی را به دشمنان اسلام وارد سازد.

در مهرماه 1368 بنا به درخواست ریاست ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری شهید صیاد شیرازی به سمت معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب و مشغول به فعالیت شد.

و در شهریور ماه 1372 با حکم صادره از ناحیه رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا به سمت جانشین رئیس ستاد نیروهای مسلح منصوب گردید.

در شانزدهم فروردین 1378 متقارن با عید خجسته غدیر خم با حکم مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری نایل آمد.

به گواهی خانواده آن شهید سعید در چند روز آخر عمر شریفش بسیار شاد و خرسند بود. دختر شهید در این باره اظهار می دارد: " شهید صیاد شیرازی عید غدیر خدمت مقام معظم رهبری رفته بودند، پس از بازگشت به خانه در دستانشان سبدی پر از گل بود که خانه را غرق شادی و سرور کرد. [از پدرم پرسیدم چرا این همه خوشحالید؟] او گفت: بسیار شاد و خرسندم، البته نه به خاطر این درجه، بلکه به خاطر رضایتی که امید دارم امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف » و مقام معظم رهبری از من داشته باشند، مقام، درجه و اسم و رسم در نظر من هیچ جایگاهی ندارد."

و بالاخره سردار بسیجی جبهه های خون و حماسه در آستانه ماه پیروزی خون بر شمشیر در صبحگاه روز شنبه 21/1/78 پاداش سالها مجاهدت و جانبازی را در رکاب نائبان برحق امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف » با شهادت بدست آورد.

در پایان این مقاله که قطره ای از اقیانوس بی کران مجاهدتها و رشادتهای آن شهید هم محسوب نمی شود، قسمتی از وصیتنامه او را از نظر می گذرانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

ارحم الراحمین رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین و سلم; انا لله و انا الیه راجعون.

خداوندا! این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت، اسلامت، نظامت و ولایتت قرار دادی.

خدایا تو خود می دانی که همواره آماده بوده ام آنچه را که تو خود به من دادی در راه عشقی که به راهت دارم، نثار کنم. اگر جز این نبودم آنهم خواست تو بود.

پروردگارا رفتن ما در دست توست. من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف » قرار دهی و آنقدر با دشمنان قسم خورده دینت بجنگم تا به فیض شهادت برسم.

خداوندا ولی امرت حضرت آیت الله خامنه ای را تاظهور حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف » زنده، پاینده و موفق بدار. آمین یا رب العالمین - من الله التوفیق .

بنده شرمنده خدا - علی صیاد شیرازی

19 دی ماه 1371 (پانزده رجب 1413)

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان