ماهان شبکه ایرانیان

زنان طراح حمایت می‌خواهند؛ گفت‌وگو با چند طراح زن ایرانی

در آخرین روزهای اسفند که بازار نمایشگاه‌ها و رویدادهای فشن و طراحی داغ بود به یکی از این رویدادها رفتیم تا با دختران جوان طراح که برندهای خودشان را اداره می‌کنند گپ و گفتی داشته باشیم و از دغدغه‌هایشان آگاه شویم.

زنان طراح حمایت می‌خواهند؛ گفت‌وگو با چند طراح زن ایرانی

در آخرین روزهای اسفند که بازار نمایشگاه‌ها و رویدادهای فشن و طراحی داغ بود به یکی از این رویدادها رفتیم تا با دختران جوان طراح که برندهای خودشان را اداره می‌کنند گپ و گفتی داشته باشیم و از دغدغه‌هایشان آگاه شویم. با بنیتا همراه باشید تا این دختران طراح را به شما معرفی کنیم.

مینا دلنواز - 27 ساله- صاحب برند مینادل Minadel

کمی از خودتان و کارتان بگویید.

در دانشگاه علم و فرهنگ طراحی لباس و در آلمان مدیریت فشن خوانده‌ام و بعد از آن یک سری دوره‌های طراحی در همان کشور گذراندم. کار خود را از سال 88 آغاز کردم و الان برند خودم را دارم.

کالکشن این دوره‌ی من در این رویداد بر اساس طرح‌ها و لباس‌های قدیمی‌است و همین‌طور از دوخت و برش و پارچه‌های قدیمی در آن استفاده کرده‌ام.

اگر بخواهید برند خودتان را گسترش دهید برای آینده چه پیش‌بینی‌ای دارید؟

الان شرایط خوب نیست. چون این رویدادها که چند برند و طراح دور هم جمع شوند که کارهای خود را به نمایش بگذارند ایده آینده‌داری نیست. ولی دوست دارم چه در ایران چه خارج از ایران اسپانسر داشته باشم که کارهایم به راحتی ارائه شوند ولی درحال حاضر چنین موقعیتی ندارم.

روش دیگری برای پیشرفت کارتان وجود دارد؟

فعلا همین شوها و رویدادها را داریم.

به برند خودتان امیدوارید؟

بله، اما نه در ایران! امیدوارم بت.انیم در خارج از ایران شناسانده شویم.

ممنون. آرزوی موفقیت برایتان داریم.

پگاه کاظمی- 27 ساله- صاحب برند Pegah Kazemi

کار فشن و طراحی را از کی شروع کردید؟

از سال 2009 کار طراحی را شروع کردم. ابتدا یک سری دوره‌های طراحی را در ایران گذراندم سپس به لندن رفته و در London colege of fashion دوره‌های طراحی تخصصی‌تر را گذراندم.

کالکشن این دوره‌ی من بر اساس اشتباه است. از اشتباهاتی که در دوخت و خیاطی به وجود می‌آیند استفاده کرده و طراحی می‌کنم. و البته کارهای کهنه‌کاری روی آن‌ها انجام می‌دهم.

از کاری که در ایران شروع کردید راضی هستید؟

از این جهت خوب است که ایران فشن جدید است و هنوز می‌توانیم ایده‌های نو ی زیادی را ارائه کنیم و بسیار جای کار دارد. مردم هم واقعا استقبال می‌کنند، اما با چیزی که دوست دارم باشد خیلی فاصله دارد.

چه مشکلاتی دارید؟

ما هنوز طراحان و استایلیست‌هایی که حرفه‌ای باشند و بتوانند به ما کمک کنند را اینجا نداریم و سرمایه‌گذاری‌ای روی کار ما نمی‌شود. ولی فعلا برای شروع بد نیست.

با همین روش که الان پیش گرفتید چه آینده‌ای برای برند خود می‌بینید؟

حس می‌کنم تا یک حدی بیشتر جای رشد نداریم، ولی کاری هم از دست ما بر نمی‌آید. فعلا دلخوش به همین رویدادها هستیم.

ممنون بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

فروغ پیشوایی- 33 ساله- صاحب برند ماهو

از کی فعالیت در این زمینه را شروع کردید؟

چهار سال است که برند ماهو را دارم. از سال 89 کار خود را ابتدا به‌صورت تجربی آغاز کردم بعد از آن به‌صورت آکادمیک تا مقطع فوق لیسانس در پردیس دانشگاه تهران تحصیل کردم.

در کالکشن این سری خودم از طرح سیم‌خاردار و بافت فنس‌ها استفاده کردم.

برای شناخته‌تر شدن کارتان چه می‌کنید؟

ایران زمینه فشن به‌صورت قوی ندارد و این خودش مشکل بزرگی‌است. ما به هیچ وجه حمایت نمی‌شویم. همه‌ی هزینه‌ها به عهده‌ی خودمان است. نه وامی برای این کار وجود دارد و نه معاف از مالیات هستیم و نه کارآفرینی خاصی صورت می‌گیرد. 

همین رویدادها که برای ارائه کارهایمان در آن‌ها شرکت می‌کنیم، هزینه‌های بالایی برای ما دارد و درصد بالایی از ما می‌گیرند. هیچ حمایت دولتی‌ای وجود ندارد. همین جشنواره فجر برای مد و لباس است اما آن‌قدر سطح پایینی دارد که فایده‌ای ندارد. اگرهم بخواهیم شرکت کنیم آنقدر دردسر و محدودیت دارد که پشیمان می‌شویم. در دوسال اخیر هم جایزه هایش را کسانی برده‌اند که طرح‌هایشان کپی بوده!

به طور کل ما در ارائه کارهایمان خیلی تنها هستیم و حمایتی وجود ندارد.

 

اگر دوست داشتید می‌توانید سری هم به«پیراهن و دامن؛ مدل لباس اصیل ایرانی» بزنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان