رکن اصلی اقتصاد را تولید، توزیع و مصرف تشکیل میدهد. اما در واقع، تولید و توزیع، تمهیدات لازم برای تأمین مصرف میباشند. لذا، غایت نهایی تلاشهای اقتصادی افراد، مصرف بهشمار میرود. هر شخصی که بتواند درآمدی در جامعه کسب کند یا سرمایهای بیندوزد، بدین هدف میباشد که سطح مصرف کنونی یا آیندة خود یا دیگران را افرایش دهد.
آنچه مربوط به مباحث اقتصادی مصرف میشود، تجزیه و تحلیل رفتارهای مصرفی افراد جامعه است. در این راستا، بررسی نیازمندیهای افراد، در نظر گرفتن قواعد حاکم بر انتخاب و ارجحیت در مصرف، اهمیت فراوان دارد. در این قسمت برای تبیین موضوع از دیدگاه مکتب اسلام و حضرت علی(ع) ، ابتدا طرق کلی هدایت و کنترل مصرف را ارزیابی میکنیم. به طور کلی، هدایت و کنترل مصرف، از راههای زیر انجام میگیرد:
1. از طریق به وجود آوردن انگیزههای مثبت، که شخص را به سوی مصارف مخصوص هدایت میکند.
2. از طریق ایجاد انگیزههای منفی، که در واقع عامل بازدارندة انسان از برخی مصارف است.
3. از طریق دستورها و توصیههای بهداشتی، که بر الگوی مصرف افراد تأثیر مستقیم دارد.
4. به وسیلة محدودیتها و ممنوعیت قانونی برای بعضی از موارد مصرف.
5. از طریق ایجاد محدودیت در درآمد افراد.
نظام اقتصادی مطلوب مورد نظر حضرت علی(ع) علاوه بر آنکه بر اهرمهای پنجگانة هدایت و کنترل مصرف. صحه میگذارد، خود نظام ارزشی خاصی دارد که حاکم بر اینگونه کنترلها و هدایتهاست و اساساً با نظامهای حاکم بر دیگر مکاتب تفاوت ماهوی دارد.
افراد برای مصرف کالاها، انگیزههایی دارند. برخی از این انگیزهها، در اثر نیازهای معقول و واقعی به وجود میآید، که تأیید و تشویقشدة نظام اقتصادی اسلام است. برخی از مصارف نیز نامعقول میباشد، که در نظام اقتصادی اسلام از آن نهی شده است.
هدف نظام اقتصادی اسلام آن است که انسان را به گونهای تربیت نماید، که همة حرکات و فعالیتهایش در جهت جلب رضایت خداوند و قربالهی باشد.
در صورتی که انگیزة فرد از مصرف انگیزههای منفی باشد، اسلام آن را نهی و نکوهش میکند. از امیرمؤمنان(ع) در تفسیر آیة: «تلک الدار الاخرة نجعلها للذین لایریدون علوا فی الارض و لافساداً»
[1] (آن خانة آخرت را برای کسانی قرار میدهیم، که ارادة برتری و فساد در زمین نمیکنند). نقل شده است، که فرمودند: «ان الرجل لیعجبه أن یکون شراک نعله اجود من شراک نعل صاحبه فیدخل تحتها»
[2] (همانا فردی را این موضوع به خرسندی [و شگفتی] وا میدارد، که بند کفش او بهتر از بند کفش دوستش باشد. پس، داخل عنوان آیه میشود.)
همچنین، در نامة امیرمؤمنان(ع) به حارث همدانی، آمده است:
«?و لیر علیک أثر ما انعم الله به علیک»
[3] (و باید اثر آنچه خداوند بدان بر تو نعمت داده است بر روی تو دیده شود.)
در واقع، نظام اقتصادی اسلام برآشکار کردن نعمت و نشان دادن الطاف الهی به افراد، تأکید کرده است.
در نظام اقتصای مطلوب مورد نظر حضرت علی(ع)، به مصرف بهگونهای توجه شده است، که نه رکود به وجود میآید و نه تورمی به همراه خواهد داشت؛ چون در صورت فراوانی کالاها و امکان رشد سریعتر تولید، با توجه به تشویق اسلام به مصرف و متروک نگذاردن آنها، وفور کالاها و خدمات موجب پایین آمدن بیش از حد قیمتها نخواهد شد. به علاوه در چنین حالتی، تقاضا برای کالاها و خدمات ارائه شده وجود دارد و زمینه برای سرمایهگذاری بیشتر و گسترش تولید مهیا میباشد؛ بویژه اگر بهدقت به نظام مالیاتی اسلام، وجود انفاقها و وظایف اقتصادی دولت اسلامی و بهطور کلی نحوة توزیع ثروت در اسلام نظر افکنیم، این مسئله واضحتر میشود. در واقع، دو عامل وضعیت مطلوب اقتصادی را از رکود حفظ کرده است؛ یکی عامل معنوی که همان وجود انگیزه برای مصرف میباشد، و دیگری عامل مادی که قدرت خرید برای امکان مصرف است.
[2] . تفسیر نورالثقلین، ج4، ص144، حدیث 124
[3] . نهجالبلاغه، نامه 69